Het krijgen van Bijbelteksten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:@DIA: Het draait inderdaad om één zaak. Ben ik het eigendom van Jezus Christus. Zoals ds. Op 't Hof zei: de genade van onze Heere Jezus Christus.... (Openbaring 22)
U hebt het steeds over wat de mens beleefd of gevoeld. De mens staat centraal (bij veel preken in de Ger. Gem. ook). Bij de prediking bij bijv. ds. Op 't Hof staat Christus centraal.
Wanneer we onze naaste voor God(s Woord) willen winnen moeten we niet de mens centraal stellen, maar Christus. 'Opdat Hij een gestalte in u krijge.'
Psalm 123 spreekt er duidelijk over: 'Zie, gelijk de ogen der knechten zijn op de hand hunner heren; gelijk de ogen der dienstmaagd zijn op de hand harer vrouw; alzo zijn onze ogen op den HEERE, onze God, totdat Hij ons genadig zij.'
Als u mij dit wil vergeven, dan zou ik hier niet verder op willen ingaan. De zaak die u noemt een onuitsprekelijk grote zaak. Weet u, er kan overeenstemming zijn in de woorden, en dat de zaken toch niet binden. Gelijk als leem en ijzer, dat niet kunnen binden. Dit is vaak wat moeilijk te zeggen is, en de vraag is of dat ook oorbaar is op een openbaar forum. Het lijkt me niet gewenst.
Wat ik nog zou willen opmerken: Spreken we niet langs elkaar heen? Waaruit haalt u dat ik de mens centraal zou stellen? Ik weet het wel, dat is uit onze val: Hoogmoed, en ons verheffen, als het zou kunnen boven God. Daar zou ik graag wel een antwoordje op willen. En niet om me bij voorbaat te verontschuldigen, nee, maar om te zien of het zo is en wat u ermee bedoelt. Het beste kan dat door mij in zulke gevallen te citeren. Dan weet ik wat ik bedoelt heb te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

@Dia: Het is inderdaad een grote zaak als een zondig mensenkind mag weten geborgen te zijn in het bloed van Christus, maar met minder kan het niet. Daar moet het ook over gaan en niet over wat ik beleefd heb. Het is niet verkeerd om op een openbaar forum te horen van iemands zielenroerselen. Er zij al zo weinig leesbare brieven in mijn omgeving. Ik vrees dat het elders niet anders is. De vraag moet natuurlijk zijn: ben IK een leesbare brief voor mijn omgeving.
Mijn zonden belijd ik in de binnenkamer, maar het uitzien om met Christus te zijn mag openbaar gehoord worden.

Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bewaard is; voorzeker is daarin al mijn heil, en alle lust, hoewel Hij het nog niet doet uitspruiten. 2 Sam. 23:5

Op je andere vraag kom ik nog terug als ik wat meer tijd heb.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

Er stond nog een vraag open.

In de rubriek vertrouw op Hem alleen staat:
Het meest duidelijke werk van God in een mens is wel dat hij Zijn Recht lief krijgt, en toevalt. Ook al betekent dat mijn eigen doemvonnis. Dat is vanzelf nog geen omhelzen van het Recht.

Als een van de deugden van God (ook dat Recht) geschonden moet worden om mijn zaligheid is mijn zaligheid geen zaligheid meer, en heb ik God van Zijn eer beroofd.


Er werd gevraagd om dit aan te tonen vanuit de Bijbel. Is dit gebeurd?

Wat mij laatst is opgevallen:
Ds C.A. van der Sluis schrijft in Terdege (februari of maart 2017) zijn zorgen in de kerk. Het gaat om Genade en Geloof.
Ds. W.J. op 't Hof had het hier ook over tijdens de oudejaarsdienst 2016.
Ds. C. Harinck schrijft deze week in RD dat Christus alleen overblijft.

Door u wordt zeer sterk de nadruk gelegd op bevinding, dit gaat altijd van de mens uit. Ik geef aan (zie ook rubriek Gedichten) dat het om Christus gaat.
Ik hoop dat u het eens bent met mij dat Christus centraal moet staan in mijn/uw leven (ook in de prediking) en niet de beleving van mij/u. Ook al is dit een grote zaak.

30 Maar 26wat zegt de Schrift? t27Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije.
26 Dat is, let toch wel op hetgeen de Heilige Schrift in deze historie nog verder zegt.
t Gen. 21:10.
27 Door deze uitwerping van Hagar en Ismaël uit het huis van Abraham werd afgebeeld dat alzo ook allen die door het verbond der wet zoeken zalig te worden, uit het huis Gods zullen uitgeworpen worden, en de erfenis des eeuwigen levens niet verkrijgen. Maar dat die uit het geloof van Christus zijn, daarin blijven zullen en alleen zalig worden.

31 Zo dan, broeders, 28wij zijn niet kinderen 29der dienstmaagd, maar 30der vrije.
28 Namelijk die de zaligheid alleen in Christus en niet in de wet zoeken.
29 Namelijk van Hagar, dat is, van het verbond der wet, waarvan Hagar een voorbeeld was, die niet erven zullen, maar uitgeworpen worden.
30 Namelijk van Sara, dat is, van het genadeverbond des Evangelies, waarvan Sara een voorbeeld was, die de erfenis zullen verkrijgen.


Ik moet dit beleefd hebben en ik moet dat beleefd hebben schaar ik onder de wet. De toepassing kan een iedere zelf maken die opkomt vanuit het Woord.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Door u wordt zeer sterk de nadruk gelegd op bevinding, dit gaat altijd van de mens uit. Ik geef aan (zie ook rubriek Gedichten) dat het om Christus gaat.
Ik hoop dat u het eens bent met mij dat Christus centraal moet staan in mijn/uw leven (ook in de prediking) en niet de beleving van mij/u. Ook al is dit een grote zaak.
Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar het zou een ernstig misverstand zijn als je meent dat bevinding altijd van de mens uit gaat. Dan gaat het niet om de ware bevinding in elk geval.
Christus centraal: jawel... maar dan toch in mijn leven - en dan wordt het toch bevinding.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

Geheel met u eens. Zo heb ik het ook niet bedoeld.
Gods Geest werkt in het hart de ware bevinding die opkomt vanuit het Woord.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door coco »

Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
:hi
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door ejvl »

coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Maar blijkbaar wordt er over "bevinding" dan ook anders gedacht.
Bevinding komt voort uit het evangelie, altijd bijbels, altijd herleidbaar. Als het niet terug te leiden is op de bijbel, is het dus geen bevinding. Geen omschrijvingen van wat een mens allemaal meemaakt, of moet meemaken, maar het blootleggen van het hart.
“Bevinding is alleen bevinding als het Bijbels gegrond is en als we het niet als een zelfstandigheid gaan verkondigen" (Citaat ds v Haaren)
Zelf vind ik dat dhr v Dooijeweert de "bevinding" goed omschrijft:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/725 ... prediking/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/287 ... net-zo-be/
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door coco »

ejvl schreef:
coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Maar blijkbaar wordt er over "bevinding" dan ook anders gedacht.
Bevinding komt voort uit het evangelie, altijd bijbels, altijd herleidbaar. Als het niet terug te leiden is op de bijbel, is het dus geen bevinding. Geen omschrijvingen van wat een mens allemaal meemaakt, of moet meemaken, maar het blootleggen van het hart.
“Bevinding is alleen bevinding als het Bijbels gegrond is en als we het niet als een zelfstandigheid gaan verkondigen" (Citaat ds v Haaren)
Zelf vind ik dat dhr v Dooijeweert de "bevinding" goed omschrijft:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/725 ... prediking/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/287 ... net-zo-be/
Daarom is een goede prediking ook een schriftuurlijk bevindelijke prediking. Je kunt allebei de kanten op doorslaan. Alleen vallen mensen vaak over woorden, terwijl die woorden wel degelijk bijbelse zaken benoemen. De weerzin tegen de woorden hangt in mijn ogen toch ook samen met welke kerkelijke leer men aanhangt.
:hi
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Jeremiah »

ejvl schreef:
coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Maar blijkbaar wordt er over "bevinding" dan ook anders gedacht.
Bevinding komt voort uit het evangelie, altijd bijbels, altijd herleidbaar. Als het niet terug te leiden is op de bijbel, is het dus geen bevinding. Geen omschrijvingen van wat een mens allemaal meemaakt, of moet meemaken, maar het blootleggen van het hart.
“Bevinding is alleen bevinding als het Bijbels gegrond is en als we het niet als een zelfstandigheid gaan verkondigen" (Citaat ds v Haaren)
Zelf vind ik dat dhr v Dooijeweert de "bevinding" goed omschrijft:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/725 ... prediking/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/287 ... net-zo-be/
Wat de mens meemaakt of moet meemaken is toch ook Bijbels? De weg van de Borg is de weg van Zijn volk. Want zij volgen het Lam waar het ook gaat.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door ejvl »

Jeremiah schreef:Wat de mens meemaakt of moet meemaken is toch ook Bijbels? De weg van de Borg is de weg van Zijn volk. Want zij volgen het Lam waar het ook gaat.
Lees de 2 gegeven links van dhr v Dooijeweert door, dan wordt duidelijk wat ik bedoel. :)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Het stuk is niet te scherp. Ik ben ook niet tegen bevindingen door Gods Geest gewerkt vanuit het Woord. Wel tegen bevindingen van mensenkinderen.
Is al vaker aan de orde geweest. Ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus niet. Zeer ongerijmd is dit. Wat wordt dan met het woord wedergeboren bedoeld? Om een duidelijk evenwicht te krijgen zou het goed zijn dat de preken van ds. van der Groe ook gelezen werden in de kerk.
De uitdrukking 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' is niet terug te herleiden uit Gods Woord. Ik mag toch aannemen dat op dit forum voor een ieder Gods Woord de grondslag is en niet ingeslepen uitdrukkingen.

XII. Vóór de eerste daad des geloofs is de mens dood, hoe vele voorbereiden de
bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet,
dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de
voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kunnen God niet behagen,
hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en
leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des
levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is,
en het geloof is het middel van vereniging met Christus. Waaruit blijkt de dwaasheid
dergenen, die eerst verloochening, die éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het
uiterste gevaar om nooit wedergeboren te worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het punt zit hem erop vast dat er gezegd wordt.
Ja natuurlijk heeft Van der Groe en de Reformatie gelijk.
Maar de beleving/bevinding is toch anders.

Om vervolgens over te gaan op de ridel: een gelovige leert toch niet alles op 1 dag en je moet niet zo scherp zijn, zo vertrap je de kleinen in het geloof. Of het zou zo moeten zijn MAAR.....

Terwijl Gods woord leidend is en Gods woord scherp is. Binnen of buiten. In Christus of buiten Christus, op weg naar de hel of door genade op weg naar de hemel, ongeloof en zonder Christus of in geloof verbonden met Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:Het punt zit hem erop vast dat er gezegd wordt.
Ja natuurlijk heeft Van der Groe en de Reformatie gelijk.
Maar de beleving/bevinding is toch anders.
Ik loop toch al even mee in bevindelijke kringen, maar deze heb ik nog nooit gehoord.... Maar goed, het zou kunnen.
Johann Gottfried Walther schreef:Om vervolgens over te gaan op de ridel: een gelovige leert toch niet alles op 1 dag en je moet niet zo scherp zijn, zo vertrap je de kleinen in het geloof. Of het zou zo moeten zijn MAAR.....

Terwijl Gods woord leidend is en Gods woord scherp is. Binnen of buiten. In Christus of buiten Christus, op weg naar de hel of door genade op weg naar de hemel, ongeloof en zonder Christus of in geloof verbonden met Christus.
Het is nog een hele kunst om de scherpte van Gods Woord te verbinden met het leiden van een zwakgelovige, of beginnend gelovige. Zo'n negatieve insteek als ik hier nu lees, draagt niet echt bij aan dat evenwicht.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Moderamen »

coco schreef:waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Even voor de duidelijk: je geeft zelf al aan in je posting dat er verschillen zijn . Ook is hier aangetoond dat de uitdrukking bedekte/vergeven schuld bevindelijk waar kan wezen, maar dat het Bijbels niet te onderbouwen is. Dat betekent niet dat het daardoor fout is. Dat de uitdrukking alleen voorkomt in bepaalde groeperingen, zoals je zelf in je posting aangeeft (!), betekent dat de uitdrukking bedekte/vergeven schuld onmogelijk tot de oude waarheid kan behoren. Ik vind het jammer dat wanneer we in een goede discussie zijn er beweerd wordt dat de oude waarheid aangevallen wordt. In dit geval is het namelijk een uitdrukking die in bepaalde gevallen best waar kan wezen maar in geen enkel geval als deel van de oude waarheid kan worden beschouwd!
Laatst gewijzigd door Moderamen op 20 mar 2017, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het punt zit hem erop vast dat er gezegd wordt.
Ja natuurlijk heeft Van der Groe en de Reformatie gelijk.
Maar de beleving/bevinding is toch anders.
Ik loop toch al even mee in bevindelijke kringen, maar deze heb ik nog nooit gehoord.... Maar goed, het zou kunnen.
Johann Gottfried Walther schreef:Om vervolgens over te gaan op de ridel: een gelovige leert toch niet alles op 1 dag en je moet niet zo scherp zijn, zo vertrap je de kleinen in het geloof. Of het zou zo moeten zijn MAAR.....

Terwijl Gods woord leidend is en Gods woord scherp is. Binnen of buiten. In Christus of buiten Christus, op weg naar de hel of door genade op weg naar de hemel, ongeloof en zonder Christus of in geloof verbonden met Christus.
Het is nog een hele kunst om de scherpte van Gods Woord te verbinden met het leiden van een zwakgelovige, of beginnend gelovige. Zo'n negatieve insteek als ik hier nu lees, draagt niet echt bij aan dat evenwicht.
Zielen moeten eerlijk behandeld worden. Een waar gelovige is in Christus, of het nu zwak is of sterk, beginnend of gevorderd. Deze is verenigd met Christus. Ds. Van der Groe (de Bijbel ook) vergelijkt het met een huwelijk. Iemand die pas getrouwd is kent de ander nog niet zo goed, daar is opwas in. In het geestelijke ook. Nu wordt er gezegd een waar gelovige te zijn en Christus niet te kennen, dat is ongerijmd.
Een niet-gelovige is niet in Christus.
Plaats reactie