Solo scriptura en de brief van Jakobus: reformatische paradox?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Solo scriptura en de brief van Jakobus: reformatische paradox?

Bericht door Van Ewijk »

1. In de reformatorische leer leert men dat al het leergezag rust bij de bijbel. alles wat geschreven is is door God geïnspireerd en in Zijn opdracht opgetekend.

2. Maarthen Luther noemt de brief van Jakobus een ''brief van stro'' omdat hierin gesteld word dat geloof zonder goede werken dood is.

Hamvraag: Hoe kan volgehouden worden dat de bijbelse leer volledig erkent word als men tegelijkertijd een canonieke brief in twijfel trekt of ter discussie stelt?

Dit is een vraag die mij al tijden bezig houd...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Solo scriptura en de brief van Jakobus: reformatische paradox?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:1. In de reformatorische leer leert men dat al het leergezag rust bij de bijbel. alles wat geschreven is is door God geïnspireerd en in Zijn opdracht opgetekend.

2. Maarthen Luther noemt de brief van Jakobus een ''brief van stro'' omdat hierin gesteld word dat geloof zonder goede werken dood is.

Hamvraag: Hoe kan volgehouden worden dat de bijbelse leer volledig erkent word als men tegelijkertijd een canonieke brief in twijfel trekt of ter discussie stelt?

Dit is een vraag die mij al tijden bezig houd...
Mensen kunnen dwalen. Je moet niet vergeten dat de Reformatie met Luther nog niet helemaal was uitgekristalliseerd, om zo te zeggen. Denk ook aan de on-Bijbelse leer van de transsubstantiatie bij Luther.
Dat een mens kan dwalen in bepaalde zaken is bekend. Ik geloof dat alle nadere reformatoren hier Luther (net als bij de transsubstantiatie) niet bijvallen.
Met deze zaken verwerpen we Luther niet, dat zij verre! Hij is door God gebruikt als reformator van een diep weggezonken kerk.
Ook het boek Openbaring is door sommigen wel in twijfel getrokken of die canoniek was. En volgens mij nog wel meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Solo scriptura en de brief van Jakobus: reformatische paradox?

Bericht door Jongere »

Het is een uitspraak van Luther over Jakobus die grif wordt aangehaald. Minder enthousiast wordt vermeld dat Luther later in zijn leven veel gematigder over Jakobus schreef en schreef dat hij deze brief zeer hoog hield. We zouden er eens mee moeten ophouden om Luther hierin eenzijdig te citeren.

Als het gaat om de "hamvraag" van Van Ewijk zit de crux nu juist in het woordje "canonieke" in zijn vraag. Luther twijfelde aanvankelijk juist omdat hij uitging van het Sola Scriptura aan de canoniciteit van onder andere Jakobus. Hij miste in deze en andere brieven de kern van het sola gratia. De discussie welke boeken in de canon horen is al eeuwenoud, de canon is door de kerk samengesteld. In een tijd waarin de inhoud van de canon deel van het conflict met Rome was, is het niet verwonderlijk dat Luther álle boeken kritisch tegen het licht heeft gehouden.
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Solo scriptura en de brief van Jakobus: reformatische paradox?

Bericht door kukkie30 »

Over dit onderwerp is dit jaar nog bij ons gepreekt, Herv. Gem. 't Harde. Datum weet ik helaas niet meer.

't Was me toen heel duidelijk, maar nu loopt het allemaal wat door elkaar.
Plaats reactie