666

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

666

Bericht door Kaw »

Ik kwam de volgende video tegen: https://www.youtube.com/watch?v=UkZqFtYtqaI Dit is een channel voor wiskundeliefhebbers en zover ik het heb bekeken is de inhoud neutraal te benoemen.
In de video die ik gelinkt heb, wordt beredeneerd dat de 666 uit Openbaringen zou slaan op keizer Nero. Ik vind de uitleg behoorlijk goed, maar kom dan in de problemen dat we dit nummer meer gebruikelijk op de toekomst projecteren.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 666

Bericht door refo »

Dat is inderdaad de juiste uitleg. Het is het getal van een mens en de lezers weten al wie bedoeld werd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 666

Bericht door -DIA- »

Kaw schreef:Ik kwam de volgende video tegen: https://www.youtube.com/watch?v=UkZqFtYtqaI Dit is een channel voor wiskundeliefhebbers en zover ik het heb bekeken is de inhoud neutraal te benoemen.
In de video die ik gelinkt heb, wordt beredeneerd dat de 666 uit Openbaringen zou slaan op keizer Nero. Ik vind de uitleg behoorlijk goed, maar kom dan in de problemen dat we dit nummer meer gebruikelijk op de toekomst projecteren.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
IN DE SAAMBINDER schreef de hoofdredacteur in 1953 (ik neem aan dat het de hoofdredacteur was, want het is niet ondertekent, een gewoonte in die dagen) een antwoord in de rubriek Vragenbus
In 1969 schreef ds. De Gier ook hierover.

Eest de twee artikelen uit 1953 en dan die van 1969
Zie verder de kanttekeningen en Matthew Henry

De verborgenheid van Openbaring 13
B. te Z.-B. vraagt de betekenis van Openbaring 13.
Antwoord: De centrale prediking van de Openbaring vinden we eigenlijk in hoofdstuk 12, waar gesproken wordt over de oorlog in de hemel en de behaalde overwinning (vs. 9—13). Michael en zijn engelen hebben de draak, dat is de vorst der duisternis, de nederlaag toegebracht. De macht is gekomen aan Christus, het Lam, dat geslacht is (vs. 10). Hetgeen in beginsel reeds beest- is (wijl Christus op Golgotha de vijand zijn kop vermorzeld heeft, hoewel hij nog geducht zijn staart roert), zal eens tot een volkómen voltooiing komen. Eenmaal zal de verhoogde Immanuël de eindoverwinnnig behalen op alle vijanden en zal het werk der verlossing zijn voleindiging vinden. Dit zal zijn met de jongste dag. Daaruit mag de kerk in strijd en aanvechting moed putten om te volharden en niet onder het geweld der demonische machten in het heden te bezwijken. Deze centrale prediking der Openbaring keert in telkens nieuwe vormen terug. Alles is bepaald door eenzelfde thema en het boek kenmerkt zich dan ook door een grote eenheid.
In de tijd, dat de Openbaring aan Johannes gegeven werd, had de kerk onder zware druk en vervolging te lijden. Het was immers de tijd van de vervolging onder keizer Domitianus (± 95). De kerk mag echter weten, dat al wat gebeurt slechts uitvloeisel is van Gods raadsbesluit (de opening van de boekrol met de zeven zegels), bazuingeklank van Hem, Die komen zal (de zeven bazuinen) en openbaring van Gods rechtvaardige toom over de wereld (de zeven schalen). Ondanks alle leed regeert de Heere.
In de tijd, waarin Johannes de Openbaring ontving, ging het Om de keuze: Christus of de keizer. Van het begin aan heeft de kerk de gehoorzaamheid aan de overheid gepredikt. De Heere Jezus heeft niet geweigerd de Romeinse keizer te erkennen (Matth. 22 : 15 v.v.) en sprak uit, dat aan Pilatus macht tegen Hem gegeven was (Joh. 19 : 11). Men leze ook wat Paulus geschreven heeft dienaangaande in Rom. 13 : 1—7 en 1 Tim. 2 : 1 en 2, alsook Petrus in 1 Petr. 2 : 17.
In de Openbaring staat de kerk echter lijnrecht tegenover de staat, want het Beest in 13 : 1—10 betekent de staatsmacht.
Immers in deze tijd was de overheid niet meer Gods dienaresse (Rom. 13 : 4) maar opent zij de mond tot lastering tegen God (Openb. IS : 5 v.v.) en voert strijd tegen de kerk (Openb. 19 : 19). Hierom en in zo ver moet de kerk zich dan ook tegen de staat keren, als deze zichzelf vergoddelijkt en de verering van de tot god verklaarde keizer eist.
De vorst der duisternis, „de oude slang, die genoemd wordt duivel en satan, die de gehele wereld verleidt" (Openb. 12 : 9), heeft het in de geschiedenis van Israël op de verijdeling van de Messiasbelofte toegelegd (12 : 4), is echter door Christus overwonnen (12 : 5) doch tracht nochtans thans de gemeente te vernietigen (12 : 12 v.v.). Hij maakt daarbij gebruik van het beest, dat uit de zee opkomt (13 : 1 v.v.), dat wil dus zeggen, de antichristelijke staat, in die tijd het Romeinse keizerrijk, maar velen denken ia onze tijd aan het communisme. Ook is er sprake van „een ander beest" (13 : 11 v.v), dat de propaganda voert voor de vergoddelijkte staatsmacht en de „valse profeet" wordt genoemd (19 : 20), waarbij in later tijd door velen aan Let pausdom is gedacht, dat als de valse profeet eenmaal zal samenwerken met de antichristelijke staatsmacht om zo mogelijk de kerk te vernietigen. Dit wijst op een bange tijd voor de kerk des Heeren, wijl zelfs degenen, die niet het merkteken van het beest dragen, niet zullen kunnen kopen of verkopen.
Bij dit merkteken, dat men zal moeten dragen, wordt niet in de eerste plaats aan een uiterlijk kenteken gedacht, maar aan een bepaalde geestesgesteldheid, waai^ door in alles zal moeten uitkomen, dat men het beest aanbidt. We lezen, dat dit merkteken gedragen zal worden aan de rechterhand of aan het voorhoofd. Dit alles is natuurlijk in symbolische zin te verstaan De rechterhand is symbool van het handelen van de mens, en het voorhoofd van zijn denken.
Hier wordt ons dus geleerd, dat in alle levensgedragingen zal uitkomen, dat men aanhanger van het beest is. Zo min als het volk van God verborgen kan blijven, evenzo zullen ook de aanbidders van het beest openbaar komen. Hier vormt zich dus tegenover de kerk van Christus een „kerk" des duivels. Zoals Christus Zijn kerk het teken des Doops heeft gegeven, zo zal de vorst der duisternis zijn aanhangers kentekenen met het merkteken des duivels. Wij zien dus in dit teken een „sacrament" des satans. Reeds zien we dit in onze tijd al meer en meer doortrekken. Niet zal kunnen kopen of verkopen, die niet het merkteken van het beest draagt, dat geëist wordt in allerlei vorm van de verzekering. Denk ook aan het merkteken van het beest, dat geëist wordt in de vaccinatie, waarmee onze jonge mensen in militaire dienst soms zulke grote moeilijkheden ondervinden. Als wij maar een geopend oog mogen hebben voor de tekenen der tijden, zien wij al meer en meer ook in onze tijd de Openbaring aan Johannes vervuld worden. De Openbaring is dus een troostboek voor de kerk des Heeren.
Op het getal 666 (Openb. 13 : 8) hopen we D.V. nog nader terug te komen.

* * *

II
In ons vorig artikel beloofden wij nog ''nader te zullen terugkomen op het getal 666. Wij lezen hiervan in het laatste vers van het besproken hoofdstuk: „Hier is de wijsheid, die het verstand heeft rekene het getal van het beest; want het is het getal eens mensen en zijn getal is 666". Dit is een tekst, die door vele stromingen en sekten misbruikt is en vaak tot de vreemdste uitleggingen (of inleggingen) aanleiding heeft gegeven. De zaak is namelijk zo dat het in de oudheid een gebruik was om getallen door letters uit te drukken, ledere letter van het alfabet had een bepaald getalwaarde. Zo had bijvoorbeeld de Griekse letter „a" de getalwaarde 1, de letter „k" was 20, enz. '' Als men dus een bepaalde naam door een getal wilde uitdrukken was dit zeer gemakkelijk. Laten we, om een voorbeeld te noemen, de naam Anna nemen. Als „a" de getalwaarde 1 heeft en „n" de waarde van 50 dan is het getal van de naam Anna 1 - |- 50 - |- 50 + 1 = 102. Maar omgekeerd is het zeer moeilijk om uit een bepaald getal het daarin verborgen woord te vinden. Immers om maar bij het gegeven voorbeeld te blijven, 102 is niet alleen de optelling van 1 - f- 50 -|- 50 - j- 1, maar het kan ook ontstaan zijn door de samenvoeging van 20 - j- 80 - |-2, of 15 - |- 15 - f 60 + 12, waardoor dus weer heel andere namen zouden kunnen ontstaan. Zo zouden uit één getal vele daarin verborgen namen kunnen gevormd worden. Op dezelfde wijze heeft men ook uit het getal 666 vele namen gevormd, om zo de naam van het beest te ontsluieren. Sommigen hebben in 666 de naam Nero gevonden, anderen de naam van de Roomse Paus. In de afgelopen jaren las men er zelfs de naam Hitler in en de Roomsen vinden uit 666 Luther en Calvijn. Om meer dan één reden, die we hier kortheidshalve niet zullen noemen, is deze wijze van uitlegging echter niet aannemelijk.
Bovendien staat er niet in de tekst: het getal van de naam eens mensen, want het gaat over het getal van de naam van het beest. Wel zegt Johannes: „het is het getal eens mensen", maar daar wordt mee uitgedrukt dat het niet iets raadselachtigs is, maar een menselijk, een gewoon getal, dat door degene die het verstand.
het inzicht daarin heeft, kan onderscheiden worden. Wij moeten dit getal 666 dan ook verklaren in overeenstemming met de symbolische betekenis, die de getallen in Gods Woord altijd hebben. Johannes was toch een echte Israëliet, die zoals uit zijn Evangelie en zijn brieven, alsook uit de Openbaring blijkt, zich niet aangepast had bij de Griekse en klassieke gedachtewereld. en zo heeft hij de uitlegging van het getal 666 niet op de Griekse wijze bedoeld, zoals hierboven beschreven, maar heeft hij hier het oog op de symbolische betekenis van de getallen zoals we die in Israël vinden en zoals we die bij herhaling in het O.T. ontmoeten. Van 666 is 6 het grondgetal. 666 is toch (6) - f (10 X 6) + (10 X 10 X 6). Om 6 te verklaren, moeten vdj eerst weten wat de symbolische betekenis van het getal 7 is in Gods Woord.
Nu wordt met 7 ''de Goddelijke volheid aangeduid, het is het getal van de Sabbat. 6 is één beneden 7. Met 6 wordt dus bedoeld het hoogste wat de mens kan bereiken zonder aan 7, het Goddelijke te kunnen toekomen. 6 stelt de mens voor, zoals hij buiten God is, ja rondzwerft buiten het verloren paradijs en nu op de aarde zijn levensvervulling tracht te vinden. 6 is het getal van de mens in zijn pogingen zichzelf te verlossen en buiten God om het leven en de welvaart op aarde te verkrijgen. Dit wordt echter een grote teleurstelling, want het ware leven, de ware rust kan alleen in „7" worden gevonden. Zo is 6 tevens het getal van de droefheid der wereld, die een eeuwige dood werkt, het getal van de onrust, het getal van de mens der teleurstelling. Slechts wedergeboorte kan tot „7" brengen, maar hier is de mens een vijand van en daarom houdt hij vol en wil alsnog trachten zichzelf te redden op de aarde, ''zich van zijn teleurstelling te bevrijden en vreugde op aarde te vinden. Zo gaat hij zich steeds meer verdiepen in "6". 6 wordt vermeerderd met 10 X 6, ja met 10 X 10 X 6. Dit wordt dan de mens, die zich uitleeft op aarde. Het is de mens, die opgaat in bioscopen en dancings, om zo zich te verstrooien en al de teleurstellingen van zich te werpen en als in een roes voort te leven om alzo te trachten toch nog enige blijdschap op aarde te vinden. 666 is het getal van de aarde.
Zo vinden we 666 ook belichaamd in het Staatkundige en volksleven van onze dagen. Ja 666 wordt belichaamd in socialisme en communisme, maar ook: het beest uit de aarde: het Pausdom.

Die mens van 666 is zeer machtig. Hij kan doden op de scherpzinnigste manieren. Hij doet zelfs vuur uit de hemel afdalen (zie Openb. 13 : 13). De puinhopen zijn in onze dagen daar nog van te aanschouwen. Hij kan de vreselijkste moordwerktuigen uitvinden; denk aan de atoombom en waterstofbom. Maar hoe machtig hij ook in het doden en vernielen is, hij blijft toch beneden „7", want hij kan niet scheppen of herscheppen. Maar zie, te midden van al deze verschrikkingen is er toch een volk van „7". Hun oorsprong ligt ia God, wijl zij voortkomen uit het eeuwig Welbehagen des Vaders. Hun namen zijn geschreven in het boek des levens. Zij kunnen in „6" in alles wat van deze aarde is, geen bevrediging meer vinden, maar worden een vreemdeling op aarde. Er leeft een heimwee in hun hart naar Gods volzalige gunst en gemeenschap. Horen wij ook bij dat volk van „7"? Dezulken worden door de onwederstandelijke bearbeiding des Geestes ontdekt aan die mens van 666, die in hun eigen hart leeft. Zij verstaan, altijd 666 uitgeleefd te hebben, wijl zij genoeg hadden aan alles wat van deze aarde was en God zo goed aan Zijn plaats konden laten. En nu waardig te zijn voor eeuwig onder Gods rechtvaardig oordeel te verzinken, want er is geen weg meer van 6 naar 7. Die hebben wij door onze zonde toegesloten. Daar staat die Engel, met vlammend lemmet bewakende de weg van de boom des levens. Maar zie, waar er nu geen weg meer is van 6 naar 7, heeft God in Zijn ondoorgrondeKjke genade naar Zijn welbehagen een weg willen stellen van 7 naar 6. Want Hij, Die de heerlijkheid bij de Vader had eer de wereld was, heeft die zaHgheid van 7, die Sabbathszaligheid in God, verlaten, om te komen in de sfeer van 6, de aarde, onder de vloek der wet om door zijn plaatsbekledend lijden en sterven alles wat van 6 is, dood, hel en graf te verslinden tot overwinning en hemel en aarde te reinigen van de vloek der zonde, aan Gods recht genoeg doende; zodat de weg geopend werd van 7 naar 6 en een tot dé dood schuldig, maar uitverkoren volk eeuwig in de gemeenschap Gods zou mogen delen en er een ruste (een ruste in „7") zou overblijven voor het volk van God.

* * *

DE K. DE GIER SCHREEF IN 1969 OVER OPENBARING 13

Het beest uit de aarde.
Het andere beest dat Johannes uit de diepte omhoog zag komen, kwam niet uit de zee, maar uit de aarde. Reeds is gezegd, dat de aarde hier staat in tegenstelling met de hemel. Het aardrijk, dat om der zonden wil is getroffen door Gods vloek en zo gesteld is in de macht van de duivelen. Zo wijst het opkomen van dit beest uit de aarde zinnebeeldig op de duivelse oorsprong en het duivelse karakter van het beest, ondanks het vriendelijker uiterlijk, n.l. gelijkend op een lam met twee hoornen. Maar ondanks enige gelijkenis met het Lam is het beest uit de aarde aards. Het komt niet op in de naam van God, maar uit de natuur en het aardse gebeuren. Het is niet van boven, het leeft en werkt niet uit Gods Geest, het leeft zonder en buiten God, want het sprak als de draak, de satan. Ook de hoornen van het beest zijn het zinnebeeld van macht, tekenen van het machtsbezit, middelen om zijn macht uit te oefenen. En de twee hoornen kunnen gezien worden hoe dit beest zijn macht uitoefent, n.l. door getuigenis en door tekenen. Maar in zijn getuigenis spreekt het als de satan, het is al leugen en verleiding wat het voortbrengt, en bevestigt zijn leugenwoord door wonderen en tekenen om de mensheid te misleiden.
Van deze grote tekenen wordt zelfs gezegd, dat het ook vuur doet afdalen uit de hemel op de aarde voor de mensen. Het beest kan sensationele staaltjes van wondermacht aan de mensen tonen, zoals de tovenaars in Egypte deden in het nadoen van Mozes. Het gelijkt op een Elia, die op de Karmel voor het gehele volk Israël vuur uit de hemel deed afdalen ten bewijze dat alleen de Heere God was. Het succes van dit alles was, dat de mensen op de aarde ook dit beest, gelijk het beest uit de zee, aanbaden. Zo is dit beest uit de aarde te zien als het zinnebeeld van een vals profetisme, van valse profeten. Christus heeft het reeds gezegd toen Hij op de aarde was, dat valse profeten zullen opstaan, valse profeten in schaapskleren. maar die van binnen grijpende wolven zijn. Het bootst Christus na, komt soms in de naam van Christus. Het kan zacht en lief en aangenaam voor de mens zijn, want de ergernis van het Evangelie en van het kruis van Christus is weggenomen. Het komt tegemoet aan de mens, die wil zalig worden zonder ware wedergeboorte en zonder een stervend leven op de aarde. Men kan een vriend van de wereld blijven en toch de naam dragen van een christen. Ook de „schone gaven" van de mens kunnen gebruikt worden om te werken aan de zaligheid van de mens. De menselijke kracht en macht kan er een pluim mee krijgen. Het is alles zo betoverend en verleidelijk voor de mens. Men kan op de aarde zijn levenselement behouden. Het is de satan, die zich vermomt als een engel des lichts. Door alle eeuwen is dit beest gegaan in dienst van de satan, in verschillende vormen en gedaanten. Valse godsdienst, dwalende humanistische wijsgerige stelsels, z.g. wetenschappelijke aanvallen op Gods Woord. En de bijgelovigheid en de onwetendheid van de mens wil bedrogen worden en gelooft het beest. En de moderne technische uitvindingen en cultuur bieden het beest en de satan ongekende mogelijkheden om te bouwen aan de godsdienst van de mens. Ook heden in onze dagen is het beeld van de eindtijd te zien. De tegenstelling tussen kerk en wereld wil men wegnemen. Gods Woord moet zich aanpassen aan het verdorven verstand van de mens. Een christelijk getint humanisme en een geseculariseerd christendom vinden elkaar in de religie van de mens, de opbouw van de nieuwe wereld (Kremer: Woord en kerk). De wereld mag geen zondige en boze wereld meer genoemd worden, de belijdenisgeschriften zijn antiek en ouderwets. De christelijke moraal en levensstijl heeft afgedaan. Het is alles mens en nog eens mens, want de mens moet aan zijn trekken komen, zijn begeerten en zinnen moet hij kunnen bevredigen en de kerk mag de taak nog hebben om als de mens zich heeft uitgeleefd te zorgen voor een plaats in de hemel om daar zijn leven van genieten te kunnen voortzetten. Dit is het ontzettende en ontstellende van de tijd, waarin wij heden leven. Pers, radio en televisie gieten er de huisgezinnen mee vol en de satan staat er achter om het heerlijk en begeerlijk voor de mens te maken, om de mens in te pompen dat hij heden een mondige mens is geworden, die zelf wel weet wat hij doen moet en geen bevoogding van God en Zijn Woord meer nodig heeft, of alleen in zo verre het hem past en gelegen komt om aan zijn zinnen, lusten en begeerten te kunnen voldoen. Zelfs in de roomse kerk van heden kunnen we dè tekenen van het beest zien, want daar gaat het heden niet om Luther, maar om Erasmus, om de humanistische vrijheid van de mens. Gereformeerden moeten een evangelische kerk worden om zich los te kunnen maken van Schrift en belijdenis. Alles moet één worden onder de macht van het oecumenische beest uit de aarde.
En wee degene, die niet meedoet aan de erediensten van het beest: en allen, die het beeld van het beest niet zouden (zullen) aanbidden, zouden gedood worden, en niemand mag kopen of verkopen dan die het merkteken van het beest heeft aan de rechterhand of aan het voorhoofd, het teken van het verstand en denkleven en het teken van vlijt en beroep. Door alle eeuwen is de ware kerk des Heeren gedood, vervolgd en verdrukt. In de dagen van Johannes was het christenen onmogelijk lid van een vakvereniging te zijn en daardoor werd hun broodwinning benadeeld. Christenen werden geboycot en kwamen op de zwarte lijst te staan. In de dagen van de Afscheiding kregen „de fijnen" ontslag van hun „christelijke werkgevers". De predikanten, die buiten de Hervormde Kerk preekten, kwamen in de gevangenis. Bunyan in Engeland heeft het ook ervaren wat het betekende Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen. En wie zich verzet tegen het beest uit.de aarde zal het aan de weet komen, want het draagt het mensengetal van 666, driemaal zes, driemaal zes herhaald als het teken dat het zondige menselijke overal en altijd weer te vinden is daar waar het menselijke zich stelt tegenover het Goddelijke, '' en dat ook kan zijn in eigen hart en leven. Wie niet meezingt in het lied van de verheerlijking van het menselijk kunnen en kennen krijgt de wind van voren; voor dezen zijn de promotiekansen in de wereld weinige. Recreatie, muziek, sport en spel voeren de mens in een adembenemend tempo en de mens heeft geen tijd meer om in de eenzaamheid zich te stellen voor het aangezicht Gods. Er is geen tijd meer om te denken aan God en de eeuwigheid, en zo gaat de mens voort in zijn vlucht voor God.
Maar eenmaal zal dit leven van de mens op de aarde doorbroken worden wanneer Christus komt op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden. Wanneer? Niemand weet het, maar het komt. Laat ons liever bidden om ogenzalf voor onze ogen om op de tekenen der tijden acht te geven, en om een hart waarin de vreze des Heeren woont, om te mogen zijn bij dat getal, de honderd vier en veertig duizend, die de naam van de Vader van het Lam hebben aan hun voorhoofd. Om te behoren bij degenen, die gekocht zijn door het bloed van het ware en echte Lam en geleefd hebben op de aarde als tempelen van de Heilige Geest naar lichaam en ziel.

Wie er zin in heeft kan o.a. via Digibron vele betrouwbare bronnen vinden.

* * *
De kanttekeningen in de GBS Bijbel:
Het beest uit de aarde

11 24En ik zag een ander beest iuit de aarde opkomen, en 25het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, 26en het sprak als de draak.
24 Dat de opkomst van dit andere beest uit de aarde den antichrist betekent, is buiten twijfel bij alle uitleggers; die zichzelven onder de gedaante van het eerste beest opdoet als een prins der wereld, en als een God op aarde, gelijk tot nu toe is aangewezen, maar nu voortkomt als een valse profeet, die de gehele wereld door zijn afgoderij en valse leer verleidt, gelijk uit het vervolg zal blijken.
i Openb. 11:7.
25 Dat is, hij gedraagt zich in den uiterlijken schijn, en in zijn belijdenis, alsof hij de stadhouder van Christus, van het Lam Gods, ware, en een dienaar aller dienaren van Christus.
26 Dat is, voert in leringen die de Schrift noemt leringen der duivelen, 1 Tim. 4:1. Zie ook Matth. 7:15. 2 Kor. 11:14. Doch enigen verstaan hierdoor de macht die hij zich aanmatigt, van den hemel te sluiten en te openen.
 
12 En 27het oefent al de macht van het eerste beest k in tegenwoordigheid van hetzelve, en het maakt dat 28 de aarde en die daarin wonen, het eerste beest aanbidden, welks ldodelijke wond genezen was.
27 Dat is, vervolgt en verdrukt de kerk van Christus met zijn geestelijke macht, door zijn instrumenten zijner geestelijke hiërarchie, met zijn inquisities, plakkaten, bannen uit de gemeenschap zijner kerk, en dergelijke; gelijk hij ook doet met zijn wereldlijke instrumenten, door bloedige plakkaten, en straffen met zwaard en vuur.
k Openb. 19:20.
28 Dat is, de wereldse en aardse mensen, waartegen hiervoor gesteld zijn degenen die geschreven zijn in den hemel en in het boek des Lams.
l vers 3.
 
13 En 29het doet m grote tekenen, zodat het ook 30vuur uit den hemel doet afkomen op de aarde voor de mensen;
29 Namelijk die de apostel noemt tekenen der leugenen, 2 Thess. 2:9, omdat zij ten dele versierd zijn, ten dele van den satan geschieden tot bevestiging der leugenen.
m 2 Thess. 2:9. Openb. 16:14.
30 Hierdoor wordt bekwamelijk verstaan de bliksem van zijn excommunicaties en verbanningen, waardoor hij niet alleen het gemene volk, maar ook koningen en prinsen en gehele koninkrijken en republieken verschrikt, gelijk uit de historiën bekend is. Hoewel ook enige dergelijke wonderen van sommige roomse bisschoppen zijn geroemd. 

14 En n verleidt degenen die op de aarde wonen, door de tekenen die aan hetzelve te doen gegeven zijn in de tegenwoordigheid van het beest; zeggende tot degenen die op de aarde wonen, dat zij voor het beest, dat de wond des zwaards had en weder leefde, 31een beeld zouden maken.
n Deut. 13:1. Matth. 24:24. Openb. 16:14; 19:20.
31 Dit wordt van sommigen van den beeldendienst in het gemeen verstaan, dien al degenen die onder den antichrist zijn, moeten aannemen, gelijk de onderzaten van den koning van Babel, Dan. 3:1, het beeld van den koning van Babel, op straffe des vuurs, moesten aanbidden. Doch wordt van anderen niet onbekwamelijk verstaan van zijn geestelijke heerschappij, die hij door zijn geestelijkheid in alle geestelijke hoven, zo zij die noemen, alom heeft opgericht; en die alle volken als een beeld van hun overste alom moeten aanbidden en zichzelven onderwerpen. Waarop de volgende eigenschappen van dit beeld allerbest passen.
 
15 En hetzelve werd macht gegeven 32om het beeld van het beest een geest te geven, opdat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken dat allen die ohet beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
32 Die dit verstaan van den beeldendienst, duiden dit op de beelden door welke de satan (gelijk tot Eva door de slang) somwijlen heeft gesproken; of door welke hun geestelijken versierd hebben dat de heiligen, die door dezelve zijn afgebeeld, ook zouden gesproken hebben, gelijk in hun legenden verscheidene voorbeelden daarvan voorkomen, om dezen afgodischen dienst alzo te meerder geloof en geest te geven. Anderen duiden het op de privileges der genoemde geestelijke hoven, en hun inquisities, waardoor zij ontzaglijk zijn voor kleinen en groten, en waardoor zij er zeer velen, die hun macht niet willen erkennen en hun afgoderij navolgen, ter dood toe hebben vervolgd en door de handen der overheden doen sterven.
o Openb. 19:20.
 
16 En het maakt dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, p 33 een merkteken geeft aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden,
p Openb. 19:20.
33 Dit wordt bekwamelijk van hun chrisma of oliesel verstaan, waardoor een ieder in hun sacrament van confirmatie of vormsel, hetwelk zij boven den doop van Christus verheffen, op zijn voorhoofd moet worden getekend; gelijk ook hun geestelijken in het ontvangen van hun ordeningen, aan hun hoofden, handen en vingers op dergelijke wijze gezalfd en gemerkt worden, welke merktekenen zij noemen onuitwisbaar, en zonder welke zij hun geestelijk koopmanschap niet mogen uitdelen, noch ook zelfs onder andere mensen met vrede handelen of verkeren.
 
17 En dat niemand mag kopen of verkopen dan die dat merkteken heeft, q 14of den naam van het beest, of 35het getal zijns naams.
q Openb. 14:11.
34 Dat is, de belijdenis dat zij rooms-katholiek, of goede pausgezinden zijn, die zij houden voor het hoofd der kerk, en die in zijn leer en inzettingen niet kan dwalen.
35 Dat is, de Latijnse of roomse kerk toegedaan, die haar voornaamste godsdienstige verrichtingen in het Latijn doet, en haar gebeden ook in het Latijn, ook zonder verstaan dergenen die ze doen, haar dienaren opdringt; welke naam rooms, of Latijns, dit getal zijns naams oplevert, als volgt
 
18 Hier is r de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is 36een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.
r Openb. 17:9.
36 Dat is, een getal dat berekend wordt door de letters van den naam eens mensen, of ener orde van mensen, naar de Hebreeuwse of Griekse wijze, die de letters van hun A B gebruiken om het getal uit te drukken; en hoewel hierover verscheidene verklaringen gedaan worden, zo is de oudste en waarschijnlijkste de verklaring van Irenaeus, die kort na de tijden des apostels geleefd heeft, al duizend vierhonderd vijftig jaren geleden, die dit past op het woord lateinos, in hetwelk het getal van zeshonderd zes en zestig wordt gevonden. Hetwelk met de zaak zeer wel overeenkomt, alzo de paus zich uitgeeft voor het hoofd van de Latijnse kerk, den godsdienst in de Latijnse spraak wil gepleegd hebben, en de oude Latijnse overzetting des Bijbels voor authentiek wil gehouden hebben.

Einde Openbaring 13
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: 666

Bericht door samanthi »

@DIA
Even nog een aanvulling op het teken van het beest. Ik heb als kind altijd gedacht dat je dat teken kon hebben zonder dat je dat wist, maar ik las pas dat er staat het teken aannemen. Het is een actieve daad. De keus die ieder mens, die zonder God is, maakt. Dat is heftig. En confronterend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: 666

Bericht door Jeremiah »

Dank DIA voor de aangrijpende artikelen. Weet je wie toen de hoofdredacteur van de Saambinder was?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 666

Bericht door refo »

ds. L. Rijksen
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 666

Bericht door -DIA- »

refo schreef:ds. L. Rijksen
Was die in 1953 al hoofdredacteur? Zou kunnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 666

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:ds. L. Rijksen
Was die in 1953 al hoofdredacteur? Zou kunnen.
Tijdens de synode van 1950 stopte ds Steenblok ermee omdat zijn loon te laag was. Toen zei ds Rijksen dat hij het wel zou doen, desnoods met opoffering van nachtrust.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: 666

Bericht door Leerling »

refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:ds. L. Rijksen
Was die in 1953 al hoofdredacteur? Zou kunnen.
Tijdens de synode van 1950 stopte ds Steenblok ermee omdat zijn loon te laag was. Toen zei ds Rijksen dat hij het wel zou doen, desnoods met opoffering van nachtrust.
:haha prachtig reactie van Ds. Rijksen!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 666

Bericht door -DIA- »

Leerling schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:ds. L. Rijksen
Was die in 1953 al hoofdredacteur? Zou kunnen.
Tijdens de synode van 1950 stopte ds Steenblok ermee omdat zijn loon te laag was. Toen zei ds Rijksen dat hij het wel zou doen, desnoods met opoffering van nachtrust.
:haha prachtig reactie van Ds. Rijksen!
Is dat overlevering of is dat ergens geboekstaafd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: 666

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:Reeds is gezegd, dat de aarde hier staat in tegenstelling met de hemel.
Missen we niet een deel? Lijkt me niet dat ds de Gier refereert naar artikelen van ruim 10 jaar eerder..
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 666

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:Reeds is gezegd, dat de aarde hier staat in tegenstelling met de hemel.
Missen we niet een deel? Lijkt me niet dat ds de Gier refereert naar artikelen van ruim 10 jaar eerder..
Ik weet het niet. Het is gekopieerd uit Digibron. In de tekst zitten dan nogal eens vreemde zaken, en voor zover ik die zag heb ik die recht gezet. Toch blijkt, als ik het nog weer overlees dat er nogal wat kenmerkende 'fails' uit Digibron zijn blijven staan. Normaal gesproken slaat de tekst geen delen over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 666

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Leerling schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef: Was die in 1953 al hoofdredacteur? Zou kunnen.
Tijdens de synode van 1950 stopte ds Steenblok ermee omdat zijn loon te laag was. Toen zei ds Rijksen dat hij het wel zou doen, desnoods met opoffering van nachtrust.
:haha prachtig reactie van Ds. Rijksen!
Is dat overlevering of is dat ergens geboekstaafd?
Ik heb dat hier staan in een ooggetuigenverslag.
(Hierop volgde applaus. )
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 666

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Leerling schreef:
refo schreef: Tijdens de synode van 1950 stopte ds Steenblok ermee omdat zijn loon te laag was. Toen zei ds Rijksen dat hij het wel zou doen, desnoods met opoffering van nachtrust.
:haha prachtig reactie van Ds. Rijksen!
Is dat overlevering of is dat ergens geboekstaafd?
Ik heb dat hier staan in een ooggetuigenverslag.
(Hierop volgde applaus. )
En vervolgens zongen ze "Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten"?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: 666

Bericht door Nasrani »

Het getal 666 is het getal van de mens. Maar dan wel van de mens der wetteloosheid. Nero heeft zeker antichristelijk trekken vertoond maar kan nooit degene zijn die bedoeld wordt in Openbaring 13:
Het beest dat uit de aarde opkomt
11 En ik zag een ander beest opkomen, uit de aarde, en het had twee horens, als die van het Lam, maar het sprak als de draak.
12 En het oefent al de macht van het eerste beest voor zijn ogen uit, en het maakt dat de aarde en zij die er wonen het eerste beest aanbidden, waarvan de dodelijke wond genezen was.
13 En het doet grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel laat neerkomen op de aarde, voor de ogen van de mensen.
14 En het misleidt hen die op de aarde wonen door middel van de tekenen die het gegeven zijn te doen voor de ogen van het beest. En het zegt tegen hen die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het beest dat de wond van het zwaard had en weer levend werd.
15 En hem werd macht gegeven om een geest te geven aan het beeld van het beest, opdat het beeld van het beest zelfs zou spreken, en zou maken dat allen die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
16 En het maakt dat men aan allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven een merkteken geeft op hun rechterhand of op hun voorhoofd,
17 en het maakt dat niemand kan kopen of verkopen, behalve hij die dat merkteken heeft, of de naam van het beest of het getal van zijn naam.
18 Hier is de wijsheid. Wie verstand heeft, laat hij het getal van het beest berekenen, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderdzesenzestig.

Zie ook de verwijzing naar 2 Thessalonicenzen 2:
De openbaring van de mens der wetteloosheid
1 En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem,
2 dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn.
3 Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4 de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
5 Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen zei, toen ik nog bij u was?
6 En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt.
7 Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.
8 En dan zal de wetteloze geopenbaard worden. De Heere zal hem verteren door de Geest van Zijn mond en hem tenietdoen door de verschijning bij Zijn komst;
9 hem, wiens komst overeenkomstig de werking van de satan is, met allerlei kracht, tekenen en wonderen van de leugen,
10 en met allerlei misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat zij de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven,
12 opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een behagen hebben gehad in de ongerechtigheid.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie