citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Plaats reactie
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door Wim Anker »

In de DWS wordt in afleveringen het boek "Geschonken genade, Over de toepassing van het heil" van John Flavel gepubliceerd. In het laatste nummer stond onderstaand citaat:
Er zijn drie dingen waarin het geloof zich vertoont, in toestemming, aanneming en verzekerdheid. Rome legt algemeen het wezen van het zaligmakende geloof in het eerste: de toestemming. De Luthersen, en ook enkelen van ons, leggen het in het laatste: de verzekerdheid. Maar dat kan geen van beide. De toestemming past niet slechts bij de oprecht gelovigen of bij degenen die gerechtvaardigd zijn. De verzekerdheid past wel bij degenen die gerechtvaardigd zijn, en bij hen alleen, maar niet bij álle gerechtvaardigden, en niet te allen tijde.

De toestemming is te "laag" om het wezen van het zaligmakende geloof te bevatten. Zij wordt zowel in de wedergeborenen als in de onwedergeborenen gevonden, ja, zij is zowel in duivelen als in mensen (Jak. 2:19). De toestemming wordt verondersteld in het zaligmakende geloof te zijn, zij ligt erin besloten, maar zij is niet de rechtvaardigmakende of zaligmakende daad.

De verzekerdheid is evenveel te "hoog"; zij wordt slechts gevonden in enkele uitnemend gelovigen - en in hen ook slechts op bepaalde tijden. Er zijn heel wat oprecht gelovigen aan wie de vreugde en de troost van de verzekerdheid onthouden wordt. Zij kunnen over hun verenigd zijn met Christus zeggen, zoals Paulus over zijn visioen heeft gezegd: of het in het lichaam was of buiten het lichaam, dat kan ik niet zeggen. Zo kunnen zij niet zeggen of ze in Christus zijn of buiten Christus. Een oprecht gelovige kan "in de duisternis wandelen en geen licht zien"(Jes. 50:10). Sterker nog: een mens moet een gelovige zijn voordat hij zichzelf een gelovige weet. De directe daad van het geloof gaat aan de wederkerende daad vooraf. En dus ligt de rechtvaardigmakende daad des geloofs niet in toestemming en evenmin in verzekerdheid.

De toestemming zegt: Ik geloof dat Christus er is, en dat Hij de Zaligmaker van de uitverkorenen is. De verzekerdheid zegt: Ik geloof en ben verzekerd dat Christus voor mij is gestorven, en dat ik door Hem behouden zal worden. De toestemming maakt dus het wezen van het geloof te ruim, en aan de andere kant maakt de verzekerdheid het te nauw.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door Panny »

Duidelijk stukje.

Maar in het begin gaat het over drie dingen: Toestemmen (van de waarheid?), aanneming en verzekerdheid.
Maar alleen de eerste en de laatste worden verder uitgewerkt.

Als ik het goed begrijpt is dit ook de volgorde:
1. Toestemming: Gods Woord is de Waarheid: Het toestemmen dat ik een verloren zondaar ben en alleen gered kan worden door de Zaligmaker Jezus Christus. Maar zonder dat dit brengt tot aanneming is het niet meer dan een zaak van het verstand.
2. Aanneming: Is dit hetzelfde als een toevluchtnemend geloof? De zondaar gaat zichzelf daadwerkelijk kennen als een hopeloos verloren zondaar en zoekt genade alleen in Jezus Christus.
3. Verzekerdheid: God schenkt de zondaar verzekerdheid dat zijn/haar zonden vergeven zijn, hij/zij een kind van God mag zijn en vrede met God heeft. Niet alle gelovigen die wel de toevlucht nemen tot Christus kennen deze verzekerdheid.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door Jeremiah »

Ik mis idd de uitwerking van "aanneming".
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door Jeremiah »

Wim Anker schreef:In de DWS wordt in afleveringen het boek "Geschonken genade, Over de toepassing van het heil" van John Flavel gepubliceerd. In het laatste nummer stond onderstaand citaat:
Er zijn drie dingen waarin het geloof zich vertoont, in toestemming, aanneming en verzekerdheid. Rome legt algemeen het wezen van het zaligmakende geloof in het eerste: de toestemming. De Luthersen, en ook enkelen van ons, leggen het in het laatste: de verzekerdheid. Maar dat kan geen van beide. De toestemming past niet slechts bij de oprecht gelovigen of bij degenen die gerechtvaardigd zijn. De verzekerdheid past wel bij degenen die gerechtvaardigd zijn, en bij hen alleen, maar niet bij álle gerechtvaardigden, en niet te allen tijde.

De toestemming is te "laag" om het wezen van het zaligmakende geloof te bevatten. Zij wordt zowel in de wedergeborenen als in de onwedergeborenen gevonden, ja, zij is zowel in duivelen als in mensen (Jak. 2:19). De toestemming wordt verondersteld in het zaligmakende geloof te zijn, zij ligt erin besloten, maar zij is niet de rechtvaardigmakende of zaligmakende daad.

De verzekerdheid is evenveel te "hoog"; zij wordt slechts gevonden in enkele uitnemend gelovigen - en in hen ook slechts op bepaalde tijden. Er zijn heel wat oprecht gelovigen aan wie de vreugde en de troost van de verzekerdheid onthouden wordt. Zij kunnen over hun verenigd zijn met Christus zeggen, zoals Paulus over zijn visioen heeft gezegd: of het in het lichaam was of buiten het lichaam, dat kan ik niet zeggen. Zo kunnen zij niet zeggen of ze in Christus zijn of buiten Christus. Een oprecht gelovige kan "in de duisternis wandelen en geen licht zien"(Jes. 50:10). Sterker nog: een mens moet een gelovige zijn voordat hij zichzelf een gelovige weet. De directe daad van het geloof gaat aan de wederkerende daad vooraf. En dus ligt de rechtvaardigmakende daad des geloofs niet in toestemming en evenmin in verzekerdheid.

De toestemming zegt: Ik geloof dat Christus er is, en dat Hij de Zaligmaker van de uitverkorenen is. De verzekerdheid zegt: Ik geloof en ben verzekerd dat Christus voor mij is gestorven, en dat ik door Hem behouden zal worden. De toestemming maakt dus het wezen van het geloof te ruim, en aan de andere kant maakt de verzekerdheid het te nauw.
Is het mogelijk om dit gehele artikel te posten of een link?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door Herman »

Met welk oogmerk legt Flavel deze onderscheidingen uit?
Laatst gewijzigd door Herman op 08 nov 2016, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Met welk is het oogmerk legt Flavel deze onderscheidingen uit?
Inderdaad, want deze losse zin:
Flavel schreef:Er zijn heel wat oprecht gelovigen aan wie de vreugde en de troost van de verzekerdheid onthouden wordt.
En:
Flavel schreef:Zo kunnen zij niet zeggen of ze in Christus zijn of buiten Christus.
lijkt mij niet in overeenstemming met Gods Woord. Er is immers altijd een moment van zekerheid bij een waar gelovige. Dat deze vaak weg en aangevallen wordt kan zijn, maar er is altijd een moment van waar geloof, van zekerheid.
Of Flavel maakt verschil tussen zekerheid en verzekerdheid.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door Klavart »

ejvl schreef:Of Flavel maakt verschil tussen zekerheid en verzekerdheid.
Wat is dan het verschil tussen zekerheid en verzekerdheid?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door ejvl »

Klavart schreef:
ejvl schreef:Of Flavel maakt verschil tussen zekerheid en verzekerdheid.
Wat is dan het verschil tussen zekerheid en verzekerdheid?
Dat weet ik niet, misschien dat Flavel dat nog ergens uitlegt of misschien is het in een bepaald verband geschreven.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door zonnebloem96 »

Klavart schreef:
ejvl schreef:Of Flavel maakt verschil tussen zekerheid en verzekerdheid.
Wat is dan het verschil tussen zekerheid en verzekerdheid?
IK weet het niet zeker ;), maar mogelijk is dit het verschil:
Verzekerdheid is meer dan zekerheid. Verzekerdheid is dat je er meestal zeker van bent of mogelijk zelfs altijd zeker van bent. Bijv. als je vrijgesproken bent in de zgn. vierschaar.
Zekerheid is er anders ook wel eens voor degenen die dat niet kennen. Maar dat is minder bestendig.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: citaat Flavel uit "Geschonken Genade"

Bericht door zonnebloem96 »

zonnebloem96 schreef:
Klavart schreef:
ejvl schreef:Of Flavel maakt verschil tussen zekerheid en verzekerdheid.
Wat is dan het verschil tussen zekerheid en verzekerdheid?
Ik weet het niet zeker ;), maar mogelijk is dit het verschil:
Verzekerdheid is meer dan zekerheid. Verzekerdheid is dat je er meestal zeker van bent of mogelijk zelfs altijd zeker van bent. Bijv. als je vrijgesproken bent in de zgn. vierschaar.
Zekerheid is er anders ook wel eens voor degenen die dat niet kennen. Maar dat is minder bestendig.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Plaats reactie