Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Madel »

Zie http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... verkorenen

De eerste reactie:
DeDwaler:
"Als Matt. 22:14 stelt dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren, betekent dat niet dat zij allemaal geroepen zijn op dezelfde manier? Maar dat het de Heere is Die verkiest en niet wij? En hoe kan dat samen gaan als het Evangelie van genade enkel word aangeboden aan de uitverkorenen?"

Ja, het is de Heere Die verkiest en niet wij. Wij willen niet, want wij hebben de duisternis liever dan het licht. We onderdrukken de waarheid in onze ongehoorzaamheid.

"En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen."
"Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht.
Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend.
Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen." (Johannes 1:5, 1:9-11)

Het Evangelie komt uitsluitend tot bokken en niet tot bokken en schapen. Je plaatst de uitverkiezing vóór het Evangelie, waardoor het Evangelie een lege huls wordt. Door middel van het verkondigen van het Evangelie en het persoonlijke werk van de Vader Zoon en de Heilige Geest in dat Woord wordt men een schaap. Niet eerder!

Wij lopen zelf weg bij de Heere Jezus, omdat we niet willen en niet omdat we niet uitverkoren zouden zijn. God bepaalt echter wie Hij genadig wil zijn. Daarom is het velen geroepen, weinig uitverkoren. Het Evangelie en Gods genade is de uitverkiezing. Men wordt behouden uit genade, door geloof in Christus, en niet op basis van of we in groep S of groep B zitten, want we zitten allemaal in groep B(okken).

Dus alles is aan de Heere en tot Hem moeten we ons bekeren. Voor Hem alleen is alle eer en glorie. Nu en in eeuwigheid.
Als ik deze reactie lees dan borrelen er meerdere vragen op. 1 vraag is: Is het op deze wijze niet een lot uit de loterij? Mijns inziens worden er wel Bijbelteksten gebruikt maar worden er meerdere zaken door elkaar gehusseld waardoor het er voor een buitenstaander ook zeker niet duidelijker van wordt. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Panny »

Het Evangelie komt tot alle hoorders. En het zijn de hoorders die dit Evangelie verwerpen.
Niet omdat deze hoorders niet uitverkoren zijn maar omdat ze de duisternis liever hebben dan het licht en niet willen komen:

Johannes 3
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Johannes 5
38 En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende; want gij gelooft Dien niet, Dien Hij gezonden heeft.
...
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.

Johannes 12
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Madel »

Velen zijn geroepen, maar weinigen* zijn uitverkoren.
Uitverkiezing in de gereformeerde leer is een daad van God. Deze verkiezing heeft plaats gehad voor de grondlegging der wereld en Adam en Eva waren nog niet geschapen en Adam nog niet had gezondigd.

Dus voordat Adam en Eva geschapen werden wist God al welke mensen er ooit geboren zouden gaan worden. God wist dat Adam zou zondigen en dat alle mensen daarna als zondaar geboren zouden worden waardoor alle mensen hun doel zouden missen.
Uit deze kaartenbak van geboren zondaars/doelmissers heeft God besloten een weinig mensen te verkiezen voor de hemel en de niet verkozen mensen wacht het lot van de eeuwige rampzaligheid.

Maar als God op deze wijze verkiest kan ik daar geen genade in zien. Uiteraard weet ik wel dat er dan gezegd wordt dat je vooraf niet kunt weten of je wel of niet behouden bent en daar niet mee moet rekenen.
Maar u en ik kunnen er niets aan doen dat we als zondaar /doelmisser geboren zijn. We hebben daar geen enkele invloed op. Het is een feit. Er wordt dan wel eens gezegd dat we niet verloren gaan maar verloren liggen en dat om eigen schuld!
En als God dan een weinig verkorenen tot geloof en bekering brengt (Het is alles Zijn werk en genade) vindt ik dit een vorm van verkiezing die voor mensen niet te rijmen valt en heeft het sterk de indruk van een lot uit de loterij! Of mis ik ergens iets?

*Een contradictie hierin is dat er wel weer gesteld wordt dat (de weinige uitverkorenen) het een schare is die niemand tellen kan!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Mara »

Madel schreef: Uit deze kaartenbak van geboren zondaars/doelmissers heeft God besloten een weinig mensen te verkiezen voor de hemel en de niet verkozen mensen wacht het lot van de eeuwige rampzaligheid.
Je spreekt over een Heilig en goeddoend God alsof Hij een soort dictator is, jij wel en jij niet.
Kennelijk heb je niet zoveel begrepen over God's genade.
De uitverkiezing is er niet om ons passief te maken, maar tot troost!
Madel schreef:Maar als God op deze wijze verkiest kan ik daar geen genade in zien. Uiteraard weet ik wel dat er dan gezegd wordt dat je vooraf niet kunt weten of je wel of niet behouden bent en daar niet mee moet rekenen.
Zoals jij er over praat niet nee, dat klinkt meer als een nazi bij een strafkamp die mensen uitkoos, een rij die geschikt was om te werken en een rij die ongeschikt was en dus de gaskamer in kon.

Als je in een christelijk gezin geboren bent en je ouders hebben je ten doop gehouden, kende God jou al en heeft jou bij je naam geroepen.
Het is aan jou om daarop te antwoorden: Zie Heere, hier ben ik, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.
En dan wil de Heere dat ook doen en zal het voor jou een eeuwig Wonder zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Madel schreef:
Velen zijn geroepen, maar weinigen* zijn uitverkoren.
Uitverkiezing in de gereformeerde leer is een daad van God. Deze verkiezing heeft plaats gehad voor de grondlegging der wereld en Adam en Eva waren nog niet geschapen en Adam nog niet had gezondigd.

Dus voordat Adam en Eva geschapen werden wist God al welke mensen er ooit geboren zouden gaan worden. God wist dat Adam zou zondigen en dat alle mensen daarna als zondaar geboren zouden worden waardoor alle mensen hun doel zouden missen.
Uit deze kaartenbak van geboren zondaars/doelmissers heeft God besloten een weinig mensen te verkiezen voor de hemel en de niet verkozen mensen wacht het lot van de eeuwige rampzaligheid.

Maar als God op deze wijze verkiest kan ik daar geen genade in zien. Uiteraard weet ik wel dat er dan gezegd wordt dat je vooraf niet kunt weten of je wel of niet behouden bent en daar niet mee moet rekenen.
Maar u en ik kunnen er niets aan doen dat we als zondaar /doelmisser geboren zijn. We hebben daar geen enkele invloed op. Het is een feit. Er wordt dan wel eens gezegd dat we niet verloren gaan maar verloren liggen en dat om eigen schuld!
En als God dan een weinig verkorenen tot geloof en bekering brengt (Het is alles Zijn werk en genade) vindt ik dit een vorm van verkiezing die voor mensen niet te rijmen valt en heeft het sterk de indruk van een lot uit de loterij! Of mis ik ergens iets?

*Een contradictie hierin is dat er wel weer gesteld wordt dat (de weinige uitverkorenen) het een schare is die niemand tellen kan!
Zie DL Hoofdstuk 1:
1) Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. En: De bezoldiging der zonde is de dood.
2)Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe , 1 Joh. 4:9; Joh. 3:16,.
3)En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.
4)Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.
5)De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
6)Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend, en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil. Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
7)Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde , Ef. 1:4-6,. En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt , Rom. 8:30,.

Let wel zoals een predikant zei, als je artikel 1 niet geloofd en belijd niet verder gaan met artikel 2.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door -DIA- »

Madel schreef:
Velen zijn geroepen, maar weinigen* zijn uitverkoren.
Uitverkiezing in de gereformeerde leer is een daad van God. Deze verkiezing heeft plaats gehad voor de grondlegging der wereld en Adam en Eva waren nog niet geschapen en Adam nog niet had gezondigd.

Dus voordat Adam en Eva geschapen werden wist God al welke mensen er ooit geboren zouden gaan worden. God wist dat Adam zou zondigen en dat alle mensen daarna als zondaar geboren zouden worden waardoor alle mensen hun doel zouden missen.
Uit deze kaartenbak van geboren zondaars/doelmissers heeft God besloten een weinig mensen te verkiezen voor de hemel en de niet verkozen mensen wacht het lot van de eeuwige rampzaligheid.

Maar als God op deze wijze verkiest kan ik daar geen genade in zien. Uiteraard weet ik wel dat er dan gezegd wordt dat je vooraf niet kunt weten of je wel of niet behouden bent en daar niet mee moet rekenen.
Maar u en ik kunnen er niets aan doen dat we als zondaar /doelmisser geboren zijn. We hebben daar geen enkele invloed op. Het is een feit. Er wordt dan wel eens gezegd dat we niet verloren gaan maar verloren liggen en dat om eigen schuld!
En als God dan een weinig verkorenen tot geloof en bekering brengt (Het is alles Zijn werk en genade) vindt ik dit een vorm van verkiezing die voor mensen niet te rijmen valt en heeft het sterk de indruk van een lot uit de loterij! Of mis ik ergens iets?

*Een contradictie hierin is dat er wel weer gesteld wordt dat (de weinige uitverkorenen) het een schare is die niemand tellen kan!
Is het je ondervinding er niets aan kunt doen? En dan ga je actief worden om God te bewegen? Of ben je het niet met God eens? Ik geloof niet dat je hier in de leer kunt. Ik kan verwijzen naar de oudvaders, de kanttekeningen.
En God belooft: Als Mijn volk zich schuldig zal kennen, zal Ik aan mijn verbond gedenken. Onze schuld staat ons in de weg, niet de grootheid daarvan, maar dat we menen dat het bij ons nog wel meevalt. En juist daar ligt de verhindering.
Wij staan onszelf in de weg. Eens zei iemand: Schuld is zo'n verschrikkelijk beest, dat wil niemand in huis hebben. Ik zou iedereen kunnen feliciteren als we eens recht in de schuld mochten komen. Daar ligt het, dat verhindert ons. We lezen ook: God zoekt het weggedrevene, en: de verhevene kent Hij van verre. De tollenaar ging af gerechtvaardigd naar zijn huis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door eilander »

We moeten proberen om Bijbels te gaan denken en praten, en daar hoort ook bij: niet te menselijk over God denken.
Maar ergens heb je gelijk: voor mensen is dit niet te rijmen. Dat betekent nog niet dat we God ter verantwoording kunnen roepen.

De toerekening van de zonde van Adam aan zijn hele nageslacht is ook een lastige; de vragen die je erbij stelt zijn heel logisch. Voor het antwoord moeten we in de Bijbel zijn, bijvoorbeeld Romeinen 5: daar wordt duidelijk dat wat de Heere Jezus heeft gedaan, ook alleen maar door toerekening ons deel kan worden.
Dus als we niets willen weten van de toerekening van de zonde van Adam, zullen we ook niets weten van de toerekening van de gerechtigheid van Christus!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De uitverkiezing is een dikke streep onder het genadige karakter van de verlossing. Gods soevereiniteit.
Je moet niet met de uitverkiezing beginnen en ook niet gaan redeneren. Dan kom je in een doolhof.
De uitverkiezing is een troost voor de gelovige.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Madel »

Johann Gottfried Walther schreef:De uitverkiezing is een dikke streep onder het genadige karakter van de verlossing. Gods soevereiniteit.
Je moet niet met de uitverkiezing beginnen en ook niet gaan redeneren. Dan kom je in een doolhof.
De uitverkiezing is een troost voor de gelovige.
In welk opzicht is uitverkiezing op deze wijze een troost voor de gelovige?
Hij of zij heeft (met alle eerbeid) "geluk" gehad om behouden te blijven terwijl het overgrote deel de nimmer eindigende eeuwigheid wacht?

Gaat uitverkiezing dan niet ten koste van anderen ipv ten bate van anderen?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Desiree »

We zijn allemaal zondaren voor God. Inderdaad, de een wordt een kind van God, de ander niet.

Maar als je het zelf graag wilt, dan word je het ook. Bid en ontvang, zoek en vind, klop en de deur zal opengaan.

Als je het niet wilt, gebeurt het ook. Feitelijk wil je allemaal niet, maar de Geest zorgt ervoor dat je de Heere wil leren kennen, zoals Hij is.

Het kruis is voor iedereen op aarde neergezet. Het is voor iedereen mogelijk om zalig te worden en je hoeft er zelf niets meer aan te doen. Je mag, dank U wel, zeggen.

Ik zou me niet 'bemoeien' met wat de Heere niet wil laten weten. Werkelijk, we hebben daar allemaal geen recht op. Ondanks dat Hij mijn Vriend is, hoeft Hij geen uitleg te geven waarom dit of waarom dat. Hij is toch God. Hij heeft daar zijn wijze bedoelingen mee.

Het raakt mij altijd wel hoor, sommige psalmen vind ik moeilijk zingen. Maar de Heere Jezus heeft ook gehuild..

Als je de Heere kent, wil je dat anderen Hem ook leren kennen, ik denk dan helemaal niet aan de uitverkiezing. Ik kan dat toch niet weten... alleen zaaien, meer hoeft niet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door eilander »

Madel schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De uitverkiezing is een dikke streep onder het genadige karakter van de verlossing. Gods soevereiniteit.
Je moet niet met de uitverkiezing beginnen en ook niet gaan redeneren. Dan kom je in een doolhof.
De uitverkiezing is een troost voor de gelovige.
In welk opzicht is uitverkiezing op deze wijze een troost voor de gelovige?
Hij of zij heeft (met alle eerbeid) "geluk" gehad om behouden te blijven terwijl het overgrote deel de nimmer eindigende eeuwigheid wacht?

Gaat uitverkiezing dan niet ten koste van anderen ipv ten bate van anderen?
De uitverkiezing gaat ten koste van niemand, behalve dan dat de Heere er met Zijn bloed voor betaald heeft.
Het bijbelse gegeven is dat wij, mensen, van God afgeweken zijn en nog iedere dag alleen maar afwijken, zonder God te zoeken.
God zoekt echter degenen die Hem niet zoeken, omdat Hij in Zijn welbehagen hen uitverkoren heeft.
Dáárom is het troost: wij hebben het niet verdiend en niet gezocht, maar nochtans....!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door helma »

Madel, als er geen uitverkiezing was zou iedereen verloren blijven liggen. Zal een geredde zondaar niet alleen maar verwonderd kunnen zijn dat God hem of haar heeft liefgehad van eeuwigheid?! Anders zou je ook blijven in de verloren toestand waarvoor jezelf hebt gekozen en je met elke keus die je maakt weer voor blijkt te kiezen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door ejvl »

Madel schreef:In welk opzicht is uitverkiezing op deze wijze een troost voor de gelovige?
Hij of zij heeft (met alle eerbeid) "geluk" gehad om behouden te blijven terwijl het overgrote deel de nimmer eindigende eeuwigheid wacht?

Gaat uitverkiezing dan niet ten koste van anderen ipv ten bate van anderen?
Je kunt het ook zo zien, al klopt het dogmatisch dan niet helemaal.

God heeft uitverkoren de mensen die in Hem geloven.
God heeft verworpen de mensen die Hem verworpen hebben.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Martijn »

Madel schreef:
Velen zijn geroepen, maar weinigen* zijn uitverkoren.
Uitverkiezing in de gereformeerde leer is een daad van God. Deze verkiezing heeft plaats gehad voor de grondlegging der wereld en Adam en Eva waren nog niet geschapen en Adam nog niet had gezondigd.

Dus voordat Adam en Eva geschapen werden wist God al welke mensen er ooit geboren zouden gaan worden. God wist dat Adam zou zondigen en dat alle mensen daarna als zondaar geboren zouden worden waardoor alle mensen hun doel zouden missen.
Uit deze kaartenbak van geboren zondaars/doelmissers heeft God besloten een weinig mensen te verkiezen voor de hemel en de niet verkozen mensen wacht het lot van de eeuwige rampzaligheid.

Maar als God op deze wijze verkiest kan ik daar geen genade in zien. Uiteraard weet ik wel dat er dan gezegd wordt dat je vooraf niet kunt weten of je wel of niet behouden bent en daar niet mee moet rekenen.
Maar u en ik kunnen er niets aan doen dat we als zondaar /doelmisser geboren zijn. We hebben daar geen enkele invloed op. Het is een feit. Er wordt dan wel eens gezegd dat we niet verloren gaan maar verloren liggen en dat om eigen schuld!
En als God dan een weinig verkorenen tot geloof en bekering brengt (Het is alles Zijn werk en genade) vindt ik dit een vorm van verkiezing die voor mensen niet te rijmen valt en heeft het sterk de indruk van een lot uit de loterij! Of mis ik ergens iets?

*Een contradictie hierin is dat er wel weer gesteld wordt dat (de weinige uitverkorenen) het een schare is die niemand tellen kan!
Lees 1 Timotheüs 2

De voorbede

1 Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen,

2 voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid.

3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,

4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.


5 Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.

6 Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. Dit is het getuigenis op de door God bestemde tijd.

7 Daartoe ben ik aangesteld als prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), als een leraar van de heidenen in geloof en waarheid.

8 Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en meningsverschil.
Laatst gewijzigd door Martijn op 10 jun 2016, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Vraag en antwoord (Refoweb) mbt Gods genade

Bericht door Onbemind »

ejvl schreef:
Madel schreef:In welk opzicht is uitverkiezing op deze wijze een troost voor de gelovige?
Hij of zij heeft (met alle eerbeid) "geluk" gehad om behouden te blijven terwijl het overgrote deel de nimmer eindigende eeuwigheid wacht?

Gaat uitverkiezing dan niet ten koste van anderen ipv ten bate van anderen?
Je kunt het ook zo zien, al klopt het dogmatisch dan niet helemaal.

God heeft uitverkoren de mensen die in Hem geloven.
God heeft verworpen de mensen die Hem verworpen hebben.
Beste ejvl een wedervraag op dit antwoord kan zijn... Wist God dan wie in Hem zou gaan geloven? En is daarop dan de uitverkiezing gebaseerd?

Ik weet dat je het niet zo bedoelde echter het is naar mijns inziens goed om ook hier een duidelijk beeld te geven.
Ignoti nulla cupido.
Plaats reactie