Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door helma »

Het is in elk geval belangrijk om te weten waar we zijn zullen in de eeuwigheid. De rest is inderdaad van ondergeschikt belang. Maar voor de Heere belangrijk genoeg om er dingen over te zeggen in Zijn Woord.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door helma »

Las dit nog in Lukas 22:30 Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Jacobse »

In Jesaja 33 spreekt de Heere door de dienst van de profeet Jesaja, dat in het hemelse Jerusalem de Heere heerlijk voor ONS zal zijn, en evenzo dat het hemelse Jerusalem de stad is van en voor ONZE feestelijke bijeenkomsten. In de brief aan de Hebreeen hoofdstuk 12 vers 22 en 23 staat: ...gij zijt genaderd..tot tienduizendtallen van engelen, en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen die ingeschreven zijn in de hemelen,..en tot de geesten der rechtvaardigen die de voleinding bereikt hebben. Paulus in de 1 e brief aan de Thessalonicenzen hoofdstuk 4 schrijft in vers 17 dat wij levenden bij de komst van de Heere samen met de uit de doden opgewekte ontslapenen in een oogwenk op de wolken weggevoerd zullen worden de Heere tegemoet: en zo zullen WIJ altijd met de Heere wezen. En Paulus schrijft er achter: vertroost elkander met deze woorden.
Een persoonlijk getuigenis. Mijn lieve echtgenote is ontslapen op 16 september 2013. Kort er voor sprak ze tegen ons allen die om haar bed stonden:" ik heb mijn vader en moeder gezien, samen met engelen, maar ik moet nog even wachten " .
Als geciteerd, de Bijbel spreekt van : Feestelijke bijeenkomsten, en van een feestelijke en plechtige vergadering.
Wij zullen daar samen zijn, elkaar vertellen hoe God's wegen zijn geweest met ieder van ons, alles Zijn Naam ter eer. In Zijn zalige nabijheid mogen vertoeven. Hem kennen en Hem met grote vreugde samen tegemoet gaan zodra wij horen dat Hij komt wandelen in de Hof van Eden, die HIJ weer voor ons heeft ontsloten.HIJ maakt alle dingen nieuw.
Herkenning? Alleszins!
Jacobse
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Martijn »

Jacobse schreef:In Jesaja 33 spreekt de Heere door de dienst van de profeet Jesaja, dat in het hemelse Jerusalem de Heere heerlijk voor ONS zal zijn, en evenzo dat het hemelse Jerusalem de stad is van en voor ONZE feestelijke bijeenkomsten. In de brief aan de Hebreeen hoofdstuk 12 vers 22 en 23 staat: ...gij zijt genaderd..tot tienduizendtallen van engelen, en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen die ingeschreven zijn in de hemelen,..en tot de geesten der rechtvaardigen die de voleinding bereikt hebben. Paulus in de 1 e brief aan de Thessalonicenzen hoofdstuk 4 schrijft in vers 17 dat wij levenden bij de komst van de Heere samen met de uit de doden opgewekte ontslapenen in een oogwenk op de wolken weggevoerd zullen worden de Heere tegemoet: en zo zullen WIJ altijd met de Heere wezen. En Paulus schrijft er achter: vertroost elkander met deze woorden.
Een persoonlijk getuigenis. Mijn lieve echtgenote is ontslapen op 16 september 2013. Kort er voor sprak ze tegen ons allen die om haar bed stonden:" ik heb mijn vader en moeder gezien, samen met engelen, maar ik moet nog even wachten " .
Als geciteerd, de Bijbel spreekt van : Feestelijke bijeenkomsten, en van een feestelijke en plechtige vergadering.
Wij zullen daar samen zijn, elkaar vertellen hoe God's wegen zijn geweest met ieder van ons, alles Zijn Naam ter eer. In Zijn zalige nabijheid mogen vertoeven. Hem kennen en Hem met grote vreugde samen tegemoet gaan zodra wij horen dat Hij komt wandelen in de Hof van Eden, die HIJ weer voor ons heeft ontsloten.HIJ maakt alle dingen nieuw.
Herkenning? Alleszins!
Jacobse
Mooi wat je schrijft. Ik heb een vraag. Je schrijft over de Hof van Eden die weer ontsloten is. Denk je dat Gods kinderen na hun sterven daarnaar toe gaan of naar de hemel? Zoals Jezus tegen de moordenaar zegt dat hij heden met Hem in het paradijs zal zijn.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Onbemind »

Beste Topic starter,

Hierbij een citaat van Boston misschien heeft u hier iets aan.
Maar "in de
algemene vergadering van de eerstgeborenen in de hemel" zal geen van de heiligen
die ooit op de aarde waren of op de aarde zullen zijn, gemist worden. Zij zullen allen
op één plaats bij elkaar zijn. Allen bezitten één Koninkrijk en allen zullen samen
aanzitten aan het avondmaal van de bruiloft des Lams. Hier op aarde zijn de besten
van de heiligen niet zonder zondige onvolmaaktheden, die hun gezelschap minder
aangenaam maken, maar daar zullen zij volmaakt zijn zonder "vlek of rimpel of iets
dergelijks (Ef. 5:27). En alle natuurlijke, zowel als zondige onvolmaaktheden zijn dan
weggedaan; de heiligen "zullen blinken als de glans des uitspansels" (Dan. 12:3).
Daar zullen wij Adam en Eva zien in het hemelse paradijs, terwijl zij vrijelijk eten van
de Boom des levens. Daar zullen wij Abraham, Izak en Jakob zien en al de heilige
patriarchen die niet meer zwerven van land tot land, maar die tot hun eeuwige rust zijn
gekomen. Daar zullen wij al de profeten zien die zich verlustigen in de glorie van
Hem, van Wiens komst zij geprofeteerd hebben. Daar zullen wij de twaalf apostelen
van het Lam zien die op hun twaalf tronen zitten, en al de heilige martelaren in hun
lange witte klederen met hun kroon op hun hoofd. Daar zullen wij de godvrezende
koningen zien die bevorderd zijn tot het Koninkrijk dat niet bewogen kan worden, en
daar zullen wij hen zien "die er velen rechtvaardigen"
, blinkend "gelijk de sterren,
altoos en eeuwiglijk." Daar zullen wij onze Godzalige vrienden, familiebetrekkingen
en degenen met wie wij op aarde omgingen, zien, "pilaren in de tempel Gods", die
daar nooit meer van ons uit zullen gaan.
En het is meer dan waarschijnlijk dat de heiligen elkaar in de hemel zullen kennen,
dat zij tenminste hun vrienden, familiebetrekkingen en ook degenen met wie zij op
aarde omgingen, kennen en ook degenen die een zeer voorname plaats innamen in de
kerk. Die kennis zal echter niettemin gezuiverd zijn van alle aardse gedachten en
genegenheden. Dit schijnt begrepen te zijn in die gelukzalige volmaaktheid waartoe
de heiligen daar bevorderd zullen zijn. Indien Adam op het eerste gezicht wist wie en
168
wat Eva was toen de Heere haar tot hem bracht (Gen. 2:23, 24), waarom zou iemand
dan in twijfel trekken, of mannen en vrouwen, ouders en kinderen elkaar in de
heerlijkheid zullen kennen? Als de Thessalonicenzen, die onder de bediening van
Paulus bekeerd werden, zijn kroon des roems zullen zijn voor onze Heere Jezus
Christus (l Thess. 2:19), waarom mogen wij dan niet tot de conclusie komen dat
predikanten de leden van hun gemeente in de hemel zullen kennen en de leden van de
gemeente hun predikanten? En als de discipelen op de berg der verheerlijking Mozes
en Elia kenden die zij nooit tevoren gezien hadden (Matth. 17:4), dan hebben wij toch
grond om te denken, dal wij hen en mensen zoals zij, ook zullen kennen, wanneer wij
in de hemel komen. De gemeenschap der heiligen zal daar zeer intiem zijn: zij zullen
"met Abraham en Izak en Jakob aanzitten in het Koninkrijk der hemelen (Matth.
8:11). Lazarus werd van de engelen gedragen "in den schoot van Abraham (Lukas
16:22).
En al zal de verscheidenheid van talen ophouden (1 Kor. 13:8), toch twijfel ik er niet
aan dat er in de hemel van de taal gebruik zal worden gemaakt en dat de heiligen daar
God zowel met hun lichaam als met hun geest zullen verheerlijken, terwijl zij hun
lofprijzingen met een hoorbare stem zullen uitspreken. (En welke taal daar gesproken
zal worden, dat zullen wij pas begrijpen als wij daar zijn.) Toen Paulus opgetrokken
werd tot in de derde hemel, de plaats van de gezegenden, hoorde hij "onuitsprekelijke
woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken" (2 Kor. 12:4). Mozes en Elia
spraken toen zij op de berg met Christus waren, met Hem (Matth. 17:3) en zij "zeiden
Zijn uitgang, dien Hij zou volbrengen te Jeruzalem" (Lukas 9:31).
Ignoti nulla cupido.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Hendrien »

Welkom @onbemind! En bedankt voor het mooie citaat. Wat een trieste nickname heeft u!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door refo »

Onbekend maakt onbemind.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Jacobse »

Graag hierbij nog een - zij het persoonlijk - antwoord aan Onbemind, over na het overlijden of de hemel of het paradijs.
Er staat in 1 Thessalonicenzen 4 vers 17: zo zullen wij altoos bij de Heere zijn.
Kijk, en dan heb ik zelf niks anders meer nodig of te wensen, dan helemaal te doen wat Thomas eerder zei: mijn Heere en Mijn God.
Als ik Jesaja 33 lees, dan wordt in vers 20 gesproken van Jerusalem, de stad van onze feestelijke bijeenkomsten. Even verder op, vers 21, staat dat het een plaats zal zijn van rivieren en van brede stromen; dat staat ook in Genesis 2, vers 10.
Zou het dan niet zo zijn dat het nieuwe Jerusalem en het paradijs alsdan samenvallen?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Jacobse »

John Bunyan, in De Christenreis, schrijft in verband met het voorgaande, hierna gaarne geciteerd, over de hemel waar Christen en Hopende aankwamen, als volgt:
" zij vroegen: wat moeten wij in die heilige plaats doen?, en hun werd geantwoord: u moet daar ontvangen de troost van al uw arbeid, en blijdschap voor al uw droefheid, u zult er maaien wat u gezaaid hebt namelijk de vrucht van uw gebeden en tranen en het lijden dat u op de weg hebt uitgestaan voor de Koning. Daar zult u kronen van goud dragen en het altijd durend gezicht van de Heilige genieten; want u zult Hem daar zien zoals Hij is. Daar zult u ook gedurig met lof, met gejuich en met dankzegging Hem dienen, Die u zo graag wenste te dienen in de wereld, ofschoon het geschiedde met veel moeilijkheid vanwege de zwakheid van uw vlees. Daar zullen uw ogen verlustigd worden met zien, en uw oren met het horen van de heuglijke stem van de Almachtige. Daar zult u uw vrienden,die voor u daarheen gegaan zijn, weervinden; en daar zult u met vreugde ontvangen elke ziel die na u komt en u volgt in de heilige plaats. Daar zult u gekleed worden met majesteit en heerlijkheid en bekwaam gemaakt ( worden, TJ ) om uit te rijden met de Koning der ere, wanneer Hij zal komen op de wolken, met het geluid van de bazuinen, rijdende als op de vleugelen van de wind.
En wanneer Hij zitten zal op de troon van het gericht, zult u bij Hem zitten; ja, wanneer Hij het vonnis zal vellen over de werkers der ongerechtigheid, engelen of mensen, zult u ook een stem in dat oordeel hebben, omdat zij Zijn en uw vijanden waren. En wanneer Hij weer tot de Stad zal terugkeren, zult u meegaan onder het geschal van de bazuinen en eeuwig bij Hem zijn."
Plaats reactie