Betekenis Jesaja 53:2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Betekenis Jesaja 53:2

Bericht door helma »

In het boek van Phillip Keller las ik het volgende:
" Geïnspireerd door de Heilige Geest profeteert Jesaja in het 2 e vers van dit opmerkelijke hoofdstuk dat de Komende, de Christus, de lijdende knecht , zal opgroeien als een zuigeling, een teer lammetje. Het Hebreeuwse woord dat hier gebruikt wordt is 'joneq', dat komt van het werkwoord ' janeq' hetgeen verwijst naar een kleine baby, een zuigeling, een pasgeboren kindje. De meeste oude vertalingen geven 'joneq' weer met 'jonge loot' of 'scheut', een teer takje dat groeit op een stompe boomstronk in de woestijn. De zin luidt dan: Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortelel uit dorre aarde. Maar 'joneq' kan ook betekenen: een klein lammetje, dat met zijn hiel een voetafdruk nalaat op droge stoffige grond. En ' sjoresj' kan wortel betekenen maar ook 'hiel'. Het Hebreeuws laat beide beelden toe; dat van een loot uit een boomstronk, en dat van een klein lammetje die een voetafdruk in dorre grond maakt. Het tweede beeld sluit echter meer aan bij de beeldspraak van het hele hoofdstuk.
Dit lam zou opgroeien voor de Heere, niet in een weelderige omgeving maar in de "woestijn" , onder nederige omstandigheden. "....."
Hij werd geboren in een schapenstal, als zoon van een timmermans vrouw. Hij werd opgevoed in het hete stoffige markt stadje Nazareth, in de provincie Galilea, die zo slecht bekend stond bij de overige inwoners van het land. De Eeuwige, de machtige God, de Vredevorst werd Gods tere lammetje, de lijdende knecht, het zondeloze offer voor onze zonden"


Ik vond het een ontroerende uitleg. Maar had het nooit eerder gehoord, terwijl ik toch al heel wat preken gehoord heb over ' het rijsje uit de afgehouwen tronk'. Is het bij jullie bekend?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Betekenis Jesaja 53:2

Bericht door Terri »

Vind het heel aannemelijk, komt ook weer overeen met de taak van de herders die zorgden voor de kudde van de offerdieren, waarom er dus juist aan hen als eerste de verkondiging is gedaan van de geboren Verlosser, het Offerlam. Ook dat vind ik een ontroerende gedachte.
sabbat777
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2016, 15:14

Re: Betekenis Jesaja 53:2

Bericht door sabbat777 »

Voor mij heeft Jesaja 53:1-7 toch een iets andere betekenis in de essentie van de 'ruil die niet te vergelijken is' Want wat is de oorzaak van het lijden van de Messias en dus, voor ons; waarmee wordt dan onze overgave vergeleken. immers wij moeten toch de zlefde ervaringen ondergaan als Christus, naar mijn mening!
De zonde die in de wereld is, waarin wij leven met al haar gevolgen is (nog) niet door gelijk welke uitspraak van onze Hemelse Vader verdwenen, noch door een vervangende handeling, die vaak in het OT bij de offerdiensten mocht worden uitgevoerd.
De zonde en haar gevolgen voor de wereld worden ook niet door de goedheid van de Hemelse vader over het hoofd gezien. Er gebeurt hier iets dat, naar menselijke maatstaven niet te vatten is en ook onmogelijk is. Hij droeg de zonden en name ze op Zichzelf en daarmee de last droeg! Plaatsvervanging begint met vereenzelving. Bijvoorbeeld iemand die met bepaalde fouten niets te maken heeft verenigt zich zo innig met deze, dat ze op hem worden geladen end e last (gevolgen) er van draagt!. Hij draagt dan ook de gevolgen. Vandaar dat bijvoorbeeld de Paus nooit een Plaatsvervanging van Jezus kan zijn, op aarde, maar wél de Heilige Geest omdat alleen die de Trooster is die de Hemelse Vader heeft gezonden. De zonde wordt dus alleen ontkracht als Jezus Christus de gevolgen van die zonden daarvan tot in de dood moet dragen. Omdat Jezus Christus is gestorven, sterft ook de vernietigende kracht van de zonde, Jezus Christus heeft de kracht van de zonde gedood. Daarom zijn wij vrij! Niet van de zonde, maar alleen als wij in Christus leven, naar Zijn voorbeeld en dus ook naar de geboden! Er is geen enkele andere manier, niet voor Israël en ook niet voor ons om van de zonde bevrijdt te worden, ondanks dat we nog steeds zonden doen. Dat wij onze zonden niet kunnen belijden tegenover een ander, dan Jezus allen is de wil (wet) van de Hemelse Vader, die Hij nergens in de Bijbel verder motiveert. jezus is Offerlam en daarmee moeten wij het doen, in de hoop dat ook wij de Gerechtigheid van Christus leren aan nemen en daardoor ook "in Christus" kunnen groeien. Alleen Zijn Gerechtigheid is geldig! En daarom heeft Hij ook nooit de Gebodentafel verandert, dus ook niet de rustdag. Want het zijn de 10 leefregels die als basis voor het oordeel toegepast worden (Openbaring 14:6-12)

Het beeld van het Lam dat we in Jesaja 53:7 aantreffen wordt in het NT vanuit verschillende invalshoeken belicht. Enkele uitspraken over deze feiten vinden we volgens mij ook hier: Johannes 1:29/ 1 Petrus 1:19/Openbaring 5:6-12 en tenslotte in Openbaring 21.

Groet
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Betekenis Jesaja 53:2

Bericht door helma »

Ik begrijp het eigenlijk niet goed...
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Betekenis Jesaja 53:2

Bericht door Floppy »

Ik heb het hebreeuws er even kort op nageslagen (via blueletterbible.org). Joneeq kan zuigeling zijn, sjoreesh is alleen met hiel vertaald (in de King James) in een tekst uit Job (13:27), als weergave van 'de wortels van mijn voeten'.

Persoonlijk zie ik de hiel niet zo terugkomen in Jes. 53:2; en zou ik dus kiezen voor de meer gebruikelijke uitleg.

Maar ben benieuwd naar de mening van anderen.
Plaats reactie