Mist in de Bijbel

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Mist in de Bijbel

Bericht door Mannetje »

Vandaag had ik een gesprek over natuurverschijnselen en Gods trouw en grootheid die daaruit spreekt.
Aanleiding was de term 'slecht weer' waar ik wat moeite mee had.

Op een gegeven ogenblik vroeg iemand of er in de Bijbel ook mist voorkwam.
Inmiddels heb ik in Jesaja 44:22 al wel nevel gevonden, maar ik vroeg mij af: zijn er meer synoniemen voor mist in de Bijbel te vinden?
-
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door Martijn »

In Jesaja 18 v 4
....als een nevel van dauw in de hitte van de oogsttijd.
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... oPoBJ.dpuf
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door Vagari »

Soms staat er 'wolk'.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door Vagari »

Damp is ook een soort mist.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door Bert Mulder »

Genesis 2:
5 En allen struik des velds, eer hij8) in de aarde was, en al het kruid des velds, eer het9) uitsproot; want de HEERE10) God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mens geweest, om den aardbodem te bouwen.
6 Maar11) een damp 12)was opgegaan uit de aarde, en bevochtigde den ganse aardbodem.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:Genesis 2:
5 En allen struik des velds, eer hij8) in de aarde was, en al het kruid des velds, eer het9) uitsproot; want de HEERE10) God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mens geweest, om den aardbodem te bouwen.
6 Maar11) een damp 12)was opgegaan uit de aarde, en bevochtigde den ganse aardbodem.
Deze 'damp' was waarschijnlijk toch geen mist...
Er is een theorie, die meent dat het voor de zondvloed niet geregend had op de aarde.
Daaruit zou dan het eerste waarnemen van de regenboog kunnen worden verklaard.

Maar laten we ons maar niet teveel in deze zaken verdiepen. Het staat niet beschreven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door Mannetje »

Dank zover voor de reacties.

Het ging mij met name om die teksten waar het natuurverschijnsel gekoppeld wordt aan een belofte, of aan een aspect waarin Gods trouw of majesteit naar voren komt. In Jesaja 18:4 gaat het meer om een bedreiging als ik het goed lees. En in Genesis 2 is het meer gekoppeld aan de schepping. Maar niettemin dank. De stelling dat mist in de Bijbel niet voorkomt (zoals iemand anders beweerde) is dus niet juist.

Zijn er eigenlijk natuurverschijnselen die in de Bijbel niet voorkomen? Mijn vrouw noemde al ijzel, maar verder kwamen we niet.
-
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mist in de Bijbel

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Deze 'damp' was waarschijnlijk toch geen mist...
Er is een theorie, die meent dat het voor de zondvloed niet geregend had op de aarde.
Daaruit zou dan het eerste waarnemen van de regenboog kunnen worden verklaard.

Maar laten we ons maar niet teveel in deze zaken verdiepen. Het staat niet beschreven.
Geachte vriend, je spreekt jezelf tegen. Je waarschuwt uit de Bijbel te trekken wat 'niet staat beschreven', en dan die je dat zelf.

Ik citeer gewoon waar het in de Bijbel staat dat het niet geregend had, en dat de Heere een 'damp' deed opgaan...

(lijkt mij een beetje op de atmosfeer in een kas)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie