Oude schrijvers en algemene werkingen

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oude schrijvers en algemene werkingen

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
eilander schreef:Oké @DDD, ik begrijp wat je bedoelt met je posting. Misschien moet ik er ook maar over stoppen; ik wilde alleen maar aangeven dat ik toch wel bezwaar heb tegen je methode, hoe mooi het ook lijkt. Je stelt een neutrale vraag, daarop komt ook een antwoord en daarna trek je de conclusie dat je er twee kanten mee op kunt: (a) zoals het er letterlijk staat en (b) het zou ook wel anders bedoeld kunnen zijn.

Dat is ook allemaal logisch en correct. Maar ik blijf dan een beetje zitten met de twijfel die je dan toch hebt gezaaid.

Als voorbeeld. Als ik zeg: "de zon gaat onder" dan bedoel ik uiteraard niet dat de zon om de aarde draait.
Vervolgens is jouw methode dan: misschien bedoelt eilander wel wat anders, maar letterlijk staat er dan toch maar dat de aarde het middelpunt is. Het zou best kunnen dat hij dat niet bedoelt, ik sluit het niet uit. Maar het tegendeel sluit ik ook niet uit. Het is een cruciaal punt, dus je zou verwachten dat eilander wel zorgvuldig opschrijft wat hij bedoelt.

De lezer denkt dan: vaag figuur, die eilander.
Ik weet geen betere manier om het aan de orde te stellen. Als ik geen bron had vermeld, was daar ook weer commentaar op gekomen. Het is immers niet goed of het deugt niet. Dat hoort een beetje bij een forum. Het is maar net wie zijn mening geeft. Ik doe daar zelf ook aan mee, en ik heb daar ook geen problemen mee.

Maar ik vind het inderdaad belangrijk dat in kerkbladen heel zorgvuldig wordt geschreven. En eerlijk gezegd zou het mij ook wel verbazen als niet bedoeld is wat er volgens mij staat. En bovendien hebben veel mensen al moeite genoeg om te lezen wat er staat, laat staan dat ze ook nog bedenken dat er misschien wel iets anders moet staan dan er staat.

Daarom denk ik dat je moeite zich meer richt op mijn standpunt hierover.
---knip--- Laster niet toegestaan
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oude schrijvers en algemene werkingen

Bericht door CvdW »

Het is dus belangrijk dat er zorgvuldig geschreven wordt in kerkbladen en zorgvuldig op de preekstoel gesproken wordt.
Plaats reactie