Meisje, 17 jaar met vragen (o.a. een goed dagboek)

Plaats reactie
anoniem99
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016, 11:35

Meisje, 17 jaar met vragen (o.a. een goed dagboek)

Bericht door anoniem99 »

Ik ben een meisje van 17 jaar en ga naar de Oud Gereformeerde Gemeente. Hier steek ik niet veel op. Mijn ouders praten nooit over het geloof dus eigenlijk mis ik de 'informatie' om een eigen mening te kunnen vormen. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
Ook vraag ik me weleens af of ik een jongen ga vinden waarmee ik echt kan praten over God. Vaak val ik op jongens die het totaal niks boeit. (Diep in mijn hart mij ook niet veel, maar ik moet in de toekomst kijken.) te serieuze jongens val ik niet op, maar uitgaan vind ik not done terwijl het een jongen wel een jongen maakt. Bij deze een oproepje als jij denk dat jij degene bent waarnaar ik op zoek ben :slurp
Maar nu even naar het onderwerp: ik zoek dus een dagboek dat makkelijk te begrijpen is, niet zwaar en toch geen onnuttig boek. Heeft iemand tips? Dankjewel alvast!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Meisje, 17 jaar met vragen (o.a. een goed dagboek)

Bericht door Panny »

In plaats van een dagboek die kriskras door de Bijbel heen gaat is een hulpmiddel om de totale lijn van de Bijbel beter te begrijpen ook aan te raden.

http://www.debanier.nl/theologie/mijn-b ... ode-draad/

Neem de Bijbel met Uitleg en ga gewoon heel de Bijbel doorlezen.
Zoek zo mogelijk hulpmiddelen hierbij. Boeken die eenvoudig een bepaald Bijbelboek behandelen.
Bijvoorbeeld dominee A.T. Vergunst heeft verschillende "brug naar.." Boeken voor jongeren geschreven. Zoals brug naar Genesis, brug naar Esther, brug naar Markus...

Er zijn ook heel veel methodes die je helpen niet alleen snel een stukje uit de Bijbel te lezen maar er ook over na te denken en persoonlijk toe te passen.
Laatst gewijzigd door Panny op 05 jan 2016, 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Meisje, 17 jaar met vragen (o.a. een goed dagboek)

Bericht door Van Ewijk »

Niet iedereen hier zal het met mij eens zijn maar ik raad je om te beginnen een bijbel aan die makkelijk leest.
Toen ik jong was (19) was mijn eerste bijbel de Groot nieuws bijbel.
Ook de Bijbel in gewoon Nederlands en de Katholieke Willibrordvertaling zijn een aanrader voor iemand van jouw leeftijd.
De Drie formulieren van Enigheid moet je je nu in ieder geval nog maar beter niet in verdiepen, dat is voor later.
Verder doe je er goed aan uit te kijken naar christelijke jongerenorganisaties waar je jongeren met dezelfde interesses vind.
Misschien dat je je er bij aan kunt sluiten en zo gezamenlijke activiteiten kunt ondernemen.

Ik weet dat het heel moeilijk is om op jouw leeftijd tegen de stroom in te gaan omdat je in een omgeving leeft waar men heel niet met geloof bezig is.
Een praktische tip is om er niet te veel mee bezig te zijn tegen de mensen om je heen, onverschillige reacties en zelfs irritatie kunnen je het je erg moeilijk maken en zo ontmoedigen.
Ik heb het altijd alleen moeten doen maar ben er goed doorheen gekomen.

Blijf bidden en vertrouwen.

En als laatste geef ik je de raad jezelf niet teveel ''aan te bieden'' op internet als je op zoek bent naar een vriendje, geloof me dat je op chatsites en dergelijke eerder oudere mensen met verkeerde bedoelingen zult tegengekomen dan een echte gelovige jongen van jouw leeftijd.
Dat is levensgevaarlijk en als ik het mag zeggen ook niet echt verstandig.
Maak geen afspraken en overleg alles eerst met je ouders.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Meisje, 17 jaar met vragen (o.a. een goed dagboek)

Bericht door Charles »

J.C. Ryle heeft ook mooie, gemakkelijke dagboeken waarin je in een jaar heel het Johannes evangelie leest. Sowieso aanbevolen om Ryle te lezen. Erg duidelijk en toegankelijk.

En ik sluit me aan bij de vorige poster. Koop bij een kringloop of 2e hands boekwinkel voor een paar losse euro's een Groot Nieuws Bijbel. We lezen thuis de SV. Nadat de HSV uitkwam heb ik die een hele poos gebruikt aan tafel in het gezin. Toen kwam de studiebijbel en nu weer terug naar de SV dus. Hoewel ik tot de hoger opgeleiden behoor valt me opeens op hoe moeilijk de SV is en ik soms gedeelten voorlees die ik niet in eigen woorden zou kunnen samenvatten (die studiebijbel geeft dan wel weer de gelegenheid om bij de verklaringen te kijken en richting de kinderen e.e.a. toe te lichten). To the point: ik vind het heel fijn om daarnaast in de Groot Nieuws Bijbel te lezen omdat je dan hele stukken kunt lezen, die begrijpt en zo de grote lijnen ziet. Bijvoorbeeld profetenboeken of brieven van Paulus. Voor de evangeliën en geschiedenissen is het niet zo relevant. Die zijn prima te volgen in de SV.

Voor degenen die gaan afgeven op de GNB. Dit staat in het voorwoord:
GNB wil de bijbel toegankelijk maken voor hen, die de boodschap van de bijbel graag zouden verstaan, maar met de gangbare vertalingen niet voldoende uit de voeten kunnen. (...) Hierbij zal duidelijk zijn dat de GNB niet werd gemaakt om in de eredienst van de kerkgemeenschappen de plaats in te nemen van de daar gebruikelijke vertalingen. Voor eredienst en prediking, en ook voor verdergaande bestudering van de bijbel in andere verbanden, zal steeds behoefte blijven bestaan aan een vertaling die zo nauw mogelijk aansluit aan het taaleigen van de grondteksten van het oude en het nieuwe testament. De verschillende bijbelvertalingen hebben elk een eigen functie en vullen elkaar aan.

Wijze woorden verder van Van Ewijk. Onderzoek de Bijbel, wordt een Ruth en je zult vanzelf je Boaz ontmoeten.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Meisje, 17 jaar met vragen (o.a. een goed dagboek)

Bericht door Van Ewijk »

Charles schreef:To the point: ik vind het heel fijn om daarnaast in de Groot Nieuws Bijbel te lezen omdat je dan hele stukken kunt lezen, die begrijpt en zo de grote lijnen ziet. Bijvoorbeeld profetenboeken of brieven van Paulus.
Als aanvankelijke niet-bijbelkenner heb ik vanaf mijn 19e mijn hele religieuze Bijbelse toerusting aan de GNB te danken.
Het kan misschien moeilijk worden om de GNB op te zoeken daar deze niet meer word uitgegeven en je net tegen een tweedehands exemplaar aan moet lopen, alhoewel Marktplaats misschien uitkomst kan brengen.
Ik vind echter zelf dat de Willibrordvertaling en de Bijbel in gewoon Nederlands uit een vergelijkbare mal komen en zoals zodanig voor de jeugd ook goed leesbaar zijn.
Deze zijn nog gewoon bestelbaar.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie