Dagboeken voor jongeren

Plaats reactie
anoniem99
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016, 11:35

Dagboeken voor jongeren

Bericht door anoniem99 »

Ik ben een meisje van 17 jaar en ga naar de Oud Gereformeerde Gemeente. Hier steek ik niet veel op. Mijn ouders praten nooit over het geloof dus eigenlijk mis ik de 'informatie' om een eigen mening te kunnen vormen. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
Ook vraag ik me weleens af of ik een jongen ga vinden waarmee ik echt kan praten over God. Vaak val ik op jongens die het totaal niks boeit. (Diep in mijn hart mij ook niet veel, maar ik moet in de toekomst kijken.) te serieuze jongens val ik niet op, maar uitgaan vind ik not done terwijl het een jongen wel een jongen maakt. Bij deze een oproepje als jij denk dat jij degene bent waarnaar ik op zoek ben :slurp
Maar nu even naar het onderwerp: ik zoek dus een dagboek die makkelijk te begrijpen is, niet zwaar en toch geen onnuttig boek. Heeft iemand tips? Dankjewel alvast!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door ejvl »

12 puriteinse meesterwerken. Heel eenvoudig maar glashelder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door -DIA- »

Misschien moet ik wel zeggen, hoe vreemd het ook mag klinken, een eigen mening doet er niet zo toe. Ik bedoel dat het Woord er meer toe doet als mensenmeningen. Het ongeluk van deze tijd is wel dat er helaas weinig mensen zijn die nog een identificatiefiguur kunnen zijn voor jonge mensen. Dit tekent wel de tijd waarin we met ons allen leven. Mijn advies is om veel te lezen. In de eerste plaats het Woord, en dan ook wat daarop is gegrond. Misschien is een Bijbelverklaring als Matthew Henry wel duidelijk. Het nadeel is dat deze nogal prijzig is, de 9-delige bedoel ik dan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door eilander »

Er zijn mooie en eenvoudige dagboeken van:

Ryle
Wulfert Floor
Het dagboek dat ejvl noemt, heb ik ook. Ook heel mooi!

Niet speciaal voor jongeren overigens. Die zijn er natuurlijk ook diverse, kijk op een site van Den Hertog o.i.d.
Ik ken wel wat van deze dagboeken omdat onze kinderen ze lezen (Snoek bijvoorbeeld), maar zo heel erg enthousiast ben ik niet. Duidelijk zijn ze echter wel.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door Mannetje »

Ook duidelijk: Een Toevlucht voor de Zijnen, van Maarten Luther

@eilander: wat maakt dat je niet zo enthousiast bent over de dagboeken van Snoek?
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door eilander »

Soms wel heel lang inleidend stuk, ook nog al erg populair. Dan blijft er soms voor echte inhoud weinig over. En ook gaat het m.i. niet altijd over de kern: geloof in Jezus Christus en je zult zalig worden.
Maar ik besef ook dat het een lastige doelgroep is, dus ik wil niet alles afschrijven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door helma »

Ik heb wel een dagboek voor je; als je de porto betaalt mag je hem gratis hebben
(of ophalen natuurlijk)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door -DIA- »

Er waren midden jaren 80, als ik het wel heb, dagboeken voor jongeren van Rie Quist (M. Quist)
Deze heb ik zelf ook wel ingekeken. En ik ken de schrijfster indirect, dwz ze was een vriendin of kennis van
een vriendin die nu al weer anderhalf jaar geleden overleden is.
Er waren in die serie dagboeken voor kinderen, oudere kinderen en jongvolwassenen, als ik me goed
herinner. Of deze nog te koop zijn weet ik niet. Misschien tweedehands.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door helma »

Zij schreef vooral voor kinderen dacht ik; ik heb nog wel een paar van haar dagboeken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door Mara »

Niet echt een dagboek, maar wel heel mooi is
Belijden - nut en noodzaak van een goede belijdenis, uitgave van Stichting Kerkelijk Bureau Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Auteurs zijn o.a.: Th. v.d. Groe, Daniël Dyke, J.C. Philpot e.v.a.
Ook heel fijn zijn de boekjes geschreven door ds. P. van Ruitenburg, Maar één keer jong, bijvoorbeeld.
Een dagboek: Stil zijn met de Schrift, Bijbels dagboek voor jongeren, geschreven door diverse predikanten uit de GerGem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door keesjanm »

Dagboekjes van ds Tuinier zijn ook heel mooi.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door RefoCalvinist »

Afbeelding

Waarom? Het is eenvoudig en de boodschap wordt helder en scherp overgebracht. Het is gewoon duidelijk!
Ik wil je dit dagboek echt aanraden! Zeker ook omdat je eigenlijk op 'nul' begint, zoals je aangeeft.
En ik denk dat het niveau van dit dagboek daar wel goed op kan aansluiten.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door Chrisje72 »

De rots in de Branding van ds G.J. Capellen
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door Isala »

Hora est!
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Dagboeken voor jongeren

Bericht door Charles »

Veel keuze dus. Loop een keer een refo boekenzaak binnen en blader er wat door.
Wat heel toegankelijk is, is het dagboek van Ryle waarbij je het Johannes evangelie doorleest in een jaar.
Plaats reactie