Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door Van Ewijk »

Jong familielid van me wil een theologische studie gaan volgen.
Aangezien hij al wel een volwassen vader is en een vaste baan heeft zal een universitaire opleiding er niet meer in zitten.
Zowel financieel als qua tijdsbesteding.
Het ligt dus voor de hand dat het een thuisopleiding zal worden en dan van de bekende aanbieders zoals LOI, NHA of NTS.
Hij heeft niet de ambitie om predikant te worden maar toch zijn we nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met deze thuiscursussen en een mening heeft over de kwaliteit daar van.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Jong familielid van me wil een theologische studie gaan volgen.
Aangezien hij al wel een volwassen vader is en een vaste baan heeft zal een universitaire opleiding er niet meer in zitten.
Zowel financieel als qua tijdsbesteding.
Het ligt dus voor de hand dat het een thuisopleiding zal worden en dan van de bekende aanbieders zoals LOI, NHA of NTS.
Hij heeft niet de ambitie om predikant te worden maar toch zijn we nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met deze thuiscursussen en een mening heeft over de kwaliteit daar van.
Dan zou ik eerder kiezen voor CGO, als je iets in de reformatorische hoek zoekt. Mijn ma (niet GerGem) heeft daar het hele menu intussen gevolgd (behalve E), en is enorm enthousiast.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:
Van Ewijk schreef:Jong familielid van me wil een theologische studie gaan volgen.
Aangezien hij al wel een volwassen vader is en een vaste baan heeft zal een universitaire opleiding er niet meer in zitten.
Zowel financieel als qua tijdsbesteding.
Het ligt dus voor de hand dat het een thuisopleiding zal worden en dan van de bekende aanbieders zoals LOI, NHA of NTS.
Hij heeft niet de ambitie om predikant te worden maar toch zijn we nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met deze thuiscursussen en een mening heeft over de kwaliteit daar van.
Dan zou ik eerder kiezen voor CGO, als je iets in de reformatorische hoek zoekt. Mijn ma (niet GerGem) heeft daar het hele menu intussen gevolgd (behalve E), en is enorm enthousiast.
Eens, de CGO is m.i. ook een betere keus.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door Zita »

vanuit de Gereformeerde Bond is er ook de Cursus Theologische Vorming Gemeenteleden. Die schijnt ook heel aardig te zijn: http://www.cursustvg.nl/
Nadeel voor iemand met een jong gezin is dat de cursus op zaterdagochtend wordt gegeven, meestal niet het makkelijkste moment in het gezin om afwezig te zijn. De donderdagavond van de CGO komt velen veel beter uit.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door -DIA- »

Ik heb vroeger een schriftelijke Cursus Godsdienst gevolgd die werd verzorgd door de toenmalige Uitgeverij De Banier. De Banier is nu onderdeel van EMG. Destijds was dhr. P. Kuyt cursusleider. Een man die stond voor wat hei zei, een man die respect afdwong. Recht door zee. Een man die er niet omheen draaide, maar ook een man waar liefde, ernst en bewogenheid voelbaar waren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:vanuit de Gereformeerde Bond is er ook de Cursus Theologische Vorming Gemeenteleden. Die schijnt ook heel aardig te zijn: http://www.cursustvg.nl/
Nadeel voor iemand met een jong gezin is dat de cursus op zaterdagochtend wordt gegeven, meestal niet het makkelijkste moment in het gezin om afwezig te zijn. De donderdagavond van de CGO komt velen veel beter uit.
TVG is inderdaad "heel aardig". maar is geen theologische studie zoals de topicstarter bedoelt. CGO graaft dieper, dus komt meer in de buurt van een theologische studie - maar zal onvermijdelijk gekleurd zijn, zoals elke cursus die uitgaat van een bepaalde denominatie bedoeld of onbedoeld iets van die kleur meekrijgt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door -DIA- »

De cursus die ik via De Banier volgde, was voorzien van het logo van de CGO.
In hoeverre er sprake was van verwantschap of samenwerking weet ik niet, en daar ben ik eigenlijk nu wel benieuwd naar. Wie weet nog iets van de toenmalige schriftelijke cursus o.l.v. dhr. P. Kuijt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Thuisopleidingen theologie en de kwaliteit daarvan, ervaringen?

Bericht door Martijn »

De topicstarter vroeg naar een thuisstudie. In de reformatorische hoek zijn volgens mij geen thuisstudies.

Misschien is dit iets http://www.evangelisch-college.nl/Afsta ... rwijs.html
Plaats reactie