Foutje Farizeeën waren verschrikkelijk antichristelijk.-DIA- schreef:De Farizeeën waren ook Verschrikkelijk Christelijk (om een van de termen uit mijn geboortedorp te gebruiken als ze het over Rijssenaren hadden).Marco schreef:Bomans was christelijker dan menigeen denkt.Mara schreef:Er zijn soms bekende mensen, die alhoewel vaak niet christelijk, toch beluisterd worden of bekend zijn in bepaalde refokringen.
Mijn pa luisterde altijd naar de toespraken van GBJ Hiltermann, en las soms de boeken van Godfried Bomans, die hem aangereikt werden door onze R.K. buurman. Soms werden de liedjes van Jules de Corte ook wel beluisterd.
En zo waren er geloof ik nog wel meer bekende namen, die me even niet te binnen schieten.
Farizeeën, uit: In memoriam
Farizeeën, uit: In memoriam
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: In memoriam
Oh ja? En Paulus dan die was ook een Farizeer en Nicodemus en .... waren die ook verschrikkelijk christelijk of anti christelijk?samanthi schreef:Foutje Farizeeën waren verschrikkelijk antichristelijk.-DIA- schreef:De Farizeeën waren ook Verschrikkelijk Christelijk (om een van de termen uit mijn geboortedorp te gebruiken als ze het over Rijssenaren hadden).Marco schreef:Bomans was christelijker dan menigeen denkt.Mara schreef:Er zijn soms bekende mensen, die alhoewel vaak niet christelijk, toch beluisterd worden of bekend zijn in bepaalde refokringen.
Mijn pa luisterde altijd naar de toespraken van GBJ Hiltermann, en las soms de boeken van Godfried Bomans, die hem aangereikt werden door onze R.K. buurman. Soms werden de liedjes van Jules de Corte ook wel beluisterd.
En zo waren er geloof ik nog wel meer bekende namen, die me even niet te binnen schieten.
Re: In memoriam
[/quote]Auto schreef:
Oh ja? En Paulus dan die was ook een Farizeer en Nicodemus en .... waren die ook verschrikkelijk christelijk of anti christelijk?
fihand 26:
5 Als die van over lang mij te voren gekend hebben (indien zij het wilden getuigen), dat ik, naar de bescheidenste sekte van onzen godsdienst, als een Farizeër geleefd heb.
In zijn eertijds ja.lipensen 3 5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër;
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: In memoriam
samanthi schreef:Auto schreef:
Oh ja? En Paulus dan die was ook een Farizeer en Nicodemus en .... waren die ook verschrikkelijk christelijk of anti christelijk?
fihand 26:
5 Als die van over lang mij te voren gekend hebben (indien zij het wilden getuigen), dat ik, naar de bescheidenste sekte van onzen godsdienst, als een Farizeër geleefd heb.
In zijn eertijds ja.[/quote]lipensen 3 5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër;
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Nou bij zijn gevangenneming gebruikte hij zijn opvatting over de opstanding der doden en liet hij zien dat hij nog steeds tot de farizeeërs behoorde en niet tot de sadduceeërs. De huidige rabbijnen (21e eeuw) vinden het vreemd dat er zo negatief over farizeeën wordt gesproken binnen het christendom. Ze wijzen erop dat waar de Heere Jezus en Paulus tegen ageren terecht is, omdat die farizeeën niet handelden naar de Talmoed. We moeten oppassen om niet zo maar een term te gebruiken.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: In memoriam
Ik heb de farizeeërs wel als voorbeeld. Hun toewijding en verdieping in de Schrift... dat is werkelijk iets om jaloers om te worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4763
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: In memoriam
Farizeeër van vandaag zal zeker zoiets bidden van:
Ik dank U dat ik niet ben zoals die linkse christenen, en die mensen die zo gemakkelijk aan het Heilig Avondmaal gaan, de mensen die zich christelijk noemen en nooit geloofstwijfel hebben. Ik dank u dat ik het mij niet aanmatig en dat ik Christus niet gestolen heb. Ik dank u dat ik netjes leef, en geen kerkdienst oversla
Ik dank U dat ik niet ben zoals die linkse christenen, en die mensen die zo gemakkelijk aan het Heilig Avondmaal gaan, de mensen die zich christelijk noemen en nooit geloofstwijfel hebben. Ik dank u dat ik het mij niet aanmatig en dat ik Christus niet gestolen heb. Ik dank u dat ik netjes leef, en geen kerkdienst oversla
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: In memoriam
Sterker niog: ik heb ooit nog eens een lezing meegemaakt (van prof. Van Bruggen) waarin werd betoogd dat Jezus zelf onder de Farizeeërs werd gerekend. Als je bijvoorbeeld de bergrede leest, is daar best wel aanleiding toe. Jezus gaat daarin verder in de toepassing van de wet dan menig Farizeeërs deed. Het grote onderscheid zit alleen in de achtergrond van de wet: zie je die als set van regels om punten te scoren, of zie je die als leidraad voor dankbaarheid en leven in liefde voor God en je naaste.Auto schreef:Nou bij zijn gevangenneming gebruikte hij zijn opvatting over de opstanding der doden en liet hij zien dat hij nog steeds tot de farizeeërs behoorde en niet tot de sadduceeërs. De huidige rabbijnen (21e eeuw) vinden het vreemd dat er zo negatief over farizeeën wordt gesproken binnen het christendom. Ze wijzen erop dat waar de Heere Jezus en Paulus tegen ageren terecht is, omdat die farizeeën niet handelden naar de Talmoed. We moeten oppassen om niet zo maar een term te gebruiken.
Bovendien moet je bedenken dat Jezus zonder zonden leefde, al was dat niet altijd volgens de farizeese interpretatie van de wet. Dat moet opgevallen hebben.
Re: In memori
@JGWJohann Gottfried Walther schreef:Farizeeër van vandaag zal zeker zoiets bidden van:
Ik dank U dat ik niet ben zoals die linkse christenen, en die mensen die zo gemakkelijk aan het Heilig Avondmaal gaan, de mensen die zich christelijk noemen en nooit geloofstwijfel hebben. Ik dank u dat ik het mij niet aanmatig en dat ik Christus niet gestolen heb. Ik dank u dat ik netjes leef, en geen kerkdienst oversla
Inderdaad. Ieder die dankbaar is niet te zijn zoals die Farizeeër, doet hetzelfde als de Farizeeër. Maar dat is de halve werkelijkheid.
Het is niet alleen die bidt zoals jij hierboven schreef. Maar ieder die zo bidt of zich toch nog wat voelt omdat hij of zij niet denkt zoals die ander.
De zondaar kon alleen bidden. Heere wees mij zondaar genadig. Er was geen ruimte voor hem om naar de ander te kijken. In welke zin dan ook.
Re: In memori
Wat me ook wel eens opvalt: er lijken nu minder mensen te zijn die helemaal niet weten te bidden, of niet eens kunnen bidden.Sheba schreef:@JGWJohann Gottfried Walther schreef:Farizeeër van vandaag zal zeker zoiets bidden van:
Ik dank U dat ik niet ben zoals die linkse christenen, en die mensen die zo gemakkelijk aan het Heilig Avondmaal gaan, de mensen die zich christelijk noemen en nooit geloofstwijfel hebben. Ik dank u dat ik het mij niet aanmatig en dat ik Christus niet gestolen heb. Ik dank u dat ik netjes leef, en geen kerkdienst oversla
Inderdaad. Ieder die dankbaar is niet te zijn zoals die Farizeeër, doet hetzelfde als de Farizeeër. Maar dat is de halve werkelijkheid.
Het is niet alleen die bidt zoals jij hierboven schreef. Maar ieder die zo bidt of zich toch nog wat voelt omdat hij of zij niet denkt zoals die ander.
De zondaar kon alleen bidden. Heere wees mij zondaar genadig. Er was geen ruimte voor hem om naar de ander te kijken. In welke zin dan ook.
Moeten we dit zien als een rijk geestelijk leven? Je zou het haast denken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: In memori
-DIA- schreef:Wat me ook wel eens opvalt: er lijken nu minder mensen te zijn die helemaal niet weten te bidden, of niet eens kunnen bidden.Sheba schreef:@JGWJohann Gottfried Walther schreef:Farizeeër van vandaag zal zeker zoiets bidden van:
Ik dank U dat ik niet ben zoals die linkse christenen, en die mensen die zo gemakkelijk aan het Heilig Avondmaal gaan, de mensen die zich christelijk noemen en nooit geloofstwijfel hebben. Ik dank u dat ik het mij niet aanmatig en dat ik Christus niet gestolen heb. Ik dank u dat ik netjes leef, en geen kerkdienst oversla
Inderdaad. Ieder die dankbaar is niet te zijn zoals die Farizeeër, doet hetzelfde als de Farizeeër. Maar dat is de halve werkelijkheid.
Het is niet alleen die bidt zoals jij hierboven schreef. Maar ieder die zo bidt of zich toch nog wat voelt omdat hij of zij niet denkt zoals die ander.
De zondaar kon alleen bidden. Heere wees mij zondaar genadig. Er was geen ruimte voor hem om naar de ander te kijken. In welke zin dan ook.
Moeten we dit zien als een rijk geestelijk leven? Je zou het haast denken...
Wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren,
maar de Geest zelf pleit voor ons met
onuitsprekelijke verzuchtingen”
(Romeinen 8:26)
Er staan naar behoren. Er is er Een die ons gebed volmaakt maakt. Ons gebed is nooit volmaakt. zoals het zou moeten zijn.
Er staat ook in de Schrift in Filipenzen 4
En @Dia. Een rijk geestelijk leven is een leven in en uit Christus! Vanuit Zijn verzoenend lijden en sterven dat u of jou persoonlijk deel is geworden. En dan laten wet het wijzen naar anderen echt wel...Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
Dat alleen. Al het andere.niet.
Het niet kunnen bidden kan meerdere redenen hebben. En wil niet zeggen dat je dat rijke geestelijke leven kent. (We kunnen bij wijze van spreke zeggen Heere ik weet niets te bidden, maar met dat niet kunnen bidden toch nog iets voor Hem menen te kunnen zijn.
Re: In memoriam
Nou bij zijn gevangenneming gebruikte hij zijn opvatting over de opstanding der doden en liet hij zien dat hij nog steeds tot de farizeeërs behoorde en niet tot de sadduceeërs. De huidige rabbijnen (21e eeuw) vinden het vreemd dat er zo negatief over farizeeën wordt gesproken binnen het christendom. Ze wijzen erop dat waar de Heere Jezus en Paulus tegen ageren terecht is, omdat die farizeeën niet handelden naar de Talmoed. We moeten oppassen om niet zo maar een term te gebruiken.[/quote]Auto schreef:samanthi schreef:Auto schreef:
Oh ja? En Paulus dan die was ook een Farizeer en Nicodemus en .... waren die ook verschrikkelijk christelijk of anti christelijk?fihand 26:
5 Als die van over lang mij te voren gekend hebben (indien zij het wilden getuigen), dat ik, naar de bescheidenste sekte van onzen godsdienst, als een Farizeër geleefd heb.In zijn eertijds ja.lipensen 3 5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër;
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Mattheus 23 :13 tot 29
Apart dat de Heere Zelf zoveel tegen de Farizeeën had, was Hij dan tegen Zichzelf verdeeld? De farizeeën als sekte waren antichristelijk, zij geloofde niet in de Zoon van God! als wij geloven in het hiernamaals zijn we dan ook moslim?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: In memoriam
Mattheus 23 :13 tot 29samanthi schreef:Nou bij zijn gevangenneming gebruikte hij zijn opvatting over de opstanding der doden en liet hij zien dat hij nog steeds tot de farizeeërs behoorde en niet tot de sadduceeërs. De huidige rabbijnen (21e eeuw) vinden het vreemd dat er zo negatief over farizeeën wordt gesproken binnen het christendom. Ze wijzen erop dat waar de Heere Jezus en Paulus tegen ageren terecht is, omdat die farizeeën niet handelden naar de Talmoed. We moeten oppassen om niet zo maar een term te gebruiken.Auto schreef:samanthi schreef:Auto schreef:
Oh ja? En Paulus dan die was ook een Farizeer en Nicodemus en .... waren die ook verschrikkelijk christelijk of anti christelijk?fihand 26:
5 Als die van over lang mij te voren gekend hebben (indien zij het wilden getuigen), dat ik, naar de bescheidenste sekte van onzen godsdienst, als een Farizeër geleefd heb.In zijn eertijds ja.lipensen 3 5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër;
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Apart dat de Heere Zelf zoveel tegen de Farizeeën had, was Hij dan tegen Zichzelf verdeeld? De farizeeën als sekte waren antichristelijk, zij geloofde niet in de Zoon van God! als wij geloven in het hiernamaals zijn we dan ook moslim?[/quote]
@Samanthi, als ik het niet juist zeg moet iemand mij mij maar corrigeren...
De Heere had zelfs die Farizeeër Saulus lief. En riep hem uit het duister tot het Licht. Wat een genade!
De Heere veroordeelt het ongeloof. Het leven alsof ze buiten het verzoenend lijden en sterven kunnen. Hij veroordeelt niet de naam Farizeeër.
Re: Farizeeën, uit: In memoriam
Ik ben het volkomen met je eens... maar hier werd gezegd dat farizeeën heel christelijk waren, en als sekte waren ze tegen Christus, Het was meer een constatering, de Heere Jezus bestraft hen meerdere malen, maar Nicodemus stuurt Hij niet weg, zo zal Hij ook geen moslim wegsturen als die tot hem vlucht en ook geen reformatorische christen.sheba schreef:
@Samanthi, als ik het niet juist zeg moet iemand mij mij maar corrigeren...
De Heere had zelfs die Farizeeër Saulus lief. En riep hem uit het duister tot het Licht. Wat een genade!
De Heere veroordeelt het ongeloof. Het leven alsof ze buiten het verzoenend lijden en sterven kunnen. Hij veroordeelt niet de naam Farizeeër.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Farizeeën, uit: In memoriam
Op zich waar, maar met dit verschil: Een moslim noemt zich geen christen, de Farizeeër wel (in die tijd wellicht Jood).samanthi schreef:Ik ben het volkomen met je eens... maar hier werd gezegd dat farizeeën heel christelijk waren, en als sekte waren ze tegen Christus, Het was meer een constatering, de Heere Jezus bestraft hen meerdere malen, maar Nicodemus stuurt Hij niet weg, zo zal Hij ook geen moslim wegsturen als die tot hem vlucht en ook geen reformatorische christen.sheba schreef:
@Samanthi, als ik het niet juist zeg moet iemand mij mij maar corrigeren...
De Heere had zelfs die Farizeeër Saulus lief. En riep hem uit het duister tot het Licht. Wat een genade!
De Heere veroordeelt het ongeloof. Het leven alsof ze buiten het verzoenend lijden en sterven kunnen. Hij veroordeelt niet de naam Farizeeër.
Jezus en Zijn discipelen beleden uiterlijk hetzelfde, dat gaat niet op voor christenen/andere godsdiensten.
Er loopt al vanaf de zondeval een lijn, door God Zelf getrokken door belijders van dezelfde leer.
De een belijdt uitwendig, en dat kan een heel vaste overtuiging zijn, en voor geloof worden genomen, wat in zekere
zin ook is...
Maar een ander (met dezelfde belijdenis) krijgt een hartvernieuwing, en wordt een tweemens. Daar wordt zonder medewerking
van de mens een nieuwe schepping geboren, die niet ophoudt te strijden met de 'oude mens'.
Dat is de strijd tussen het slangenzaad en het Vrouwenzaad, tussen leven en tussen dood. Het leven, dat kan niet anders
wordt altijd zonder ophouden bestreden, en die oorlog blijft tot de laatste snik van een wedergeboren mens,.
De dood heeft hier geen kennis van, want ze onderscheidt niet, weet niet, ziet niet en voelt niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Farizeeën, uit: In memoriam
Een farizeeër zou zich nooit christen genoemd hebben, in hun sekte was geen plaats voor de Christus want zij verwierpen Hem, dat wil ik duidelijk maken, een farizeeër beleed niet uiterlijk hetzelfde als de discipelen, de belijdenis van Petrus namen ze niet over.-DIA- schreef:Op zich waar, maar met dit verschil: Een moslim noemt zich geen christen, de Farizeeër wel (in die tijd wellicht Jood).samanthi schreef:Ik ben het volkomen met je eens... maar hier werd gezegd dat farizeeën heel christelijk waren, en als sekte waren ze tegen Christus, Het was meer een constatering, de Heere Jezus bestraft hen meerdere malen, maar Nicodemus stuurt Hij niet weg, zo zal Hij ook geen moslim wegsturen als die tot hem vlucht en ook geen reformatorische christen.sheba schreef:
@Samanthi, als ik het niet juist zeg moet iemand mij mij maar corrigeren...
De Heere had zelfs die Farizeeër Saulus lief. En riep hem uit het duister tot het Licht. Wat een genade!
De Heere veroordeelt het ongeloof. Het leven alsof ze buiten het verzoenend lijden en sterven kunnen. Hij veroordeelt niet de naam Farizeeër.
Jezus en Zijn discipelen beleden uiterlijk hetzelfde, dat gaat niet op voor christenen/andere godsdiensten.
Er loopt al vanaf de zondeval een lijn, door God Zelf getrokken door belijders van dezelfde leer.
De een belijdt uitwendig, en dat kan een heel vaste overtuiging zijn, en voor geloof worden genomen, wat in zekere
zin ook is...
Maar een ander (met dezelfde belijdenis) krijgt een hartvernieuwing, en wordt een tweemens. Daar wordt zonder medewerking
van de mens een nieuwe schepping geboren, die niet ophoudt te strijden met de 'oude mens'.
Dat is de strijd tussen het slangenzaad en het Vrouwenzaad, tussen leven en tussen dood. Het leven, dat kan niet anders
wordt altijd zonder ophouden bestreden, en die oorlog blijft tot de laatste snik van een wedergeboren mens,.
De dood heeft hier geen kennis van, want ze onderscheidt niet, weet niet, ziet niet en voelt niet.
Het verschil tussen reformatorische christenen van nu en farizeeërs toen is dat deze al dan niet met de mond, belijden dat Jezus de Messias is.
Ik snap echt niet dat dit niet begrepen wordt, jehova's getuigen bijvoorbeeld, die doen er ook veel voor, maar die loochenen de Godheid van Christus, die kun je toch ook geen Christenen noemen?
Het tweede wat je schrijft ben ik helemaal mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?