De ander uitnemender achten dan jezelf

Plaats reactie
Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door Spreeuw »

Op Refoweb heb ik dit onderwerp ook opgestart, en omdat ik dit een zeer belangrijk onderwerp vind, start ik de discussie over dit onderwerp ook hier op.

In Filippenzen 2:1-4 staat:
1 Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, 2 maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, 3 zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, 4 maar ieder (lette) ook op dat van anderen. (NBG'51)

Het gaat mij vooral om het vetgedrukte zinsdeel. Paulus roept ons op om de ander uitnemender te achten dan jezelf. Wat bedoelt Paulus hiermee? Bedoelt hij hiermee dat je anderen altijd beter moet achten dan jezelf, ook al zondigt die ander misschien veel meer? Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen. Hoe doe je dit concreet: de ander uitnemender achten dan jezelf? Wat bedoelt Paulus concreet met dit Schriftwoord?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door DDD »

Betekent uitnemender niet gewoon van groter belang? Overigens gaat het mijns inziens over de ander als persoon, niet om diens opvattingen.

De Naardense bijbel heeft "onder elkaar anderen beschouwend als uzelf overtreffend". Een formulering die niet door de criteria voor de BGT zou komen maar die wel duidelijk weergeeft wat het idee is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door eilander »

Twee dingen:
1. Ik kan me niet voorstellen dat je vindt dat een ander méér zondigt: als je je eigen hart kent, doe je dagelijks verschrikkelijk veel zonden ("wie een vrouw aanziet...."). Aangezien je van een ander alleen de buitenkant ziet, weegt dat daar niet tegen op.

2. Ik las vanmorgen van Johannes de Doper, hij zegt van zichzelf dat hij niet waardig is om de schoenriem van Jezus te ontbinden. Als je vanuit die houding leeft, kom je ook niet zo snel boven een ander uit.

Terechte opmerking van DDD dat het gaat om de persoon, niet om diens opvattingen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door dennis »

Een Christen is op de wereld om te dienen. Om daarin op de grote Koning te morgen lijken die het zelf heeft gezegd: ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.
Bij dienen hoort een nederige opstelling, waarin we onszelf niet verheffen (waarop zouden we dat moeten doen? Als we iets op geestelijk gebied mogen hebben, hebben we dat gekregen.) maar waarin we de minste zijn. Voetenwassers.

Dat sluit niet uit dat we soms ook eerlijk en scherp mogen en zelfs moeten zijn richting anderen, als het maar uit een ootmoedige houding is.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door Mannetje »

Dit is wat M. Henry hierover schrijft:
Matthew Henry schreef:Wij moeten door ootmoedigheid de een de ander uitnemender achten dan zichzelf; gestreng zijn tegen onze eigen fouten en liefderijk in ons oordeel over anderen; vlug in het opmerken van onze eigen tekortkomingen en gebreken, maar bereid om de onvolkomenheden van anderen voorbij te zien en er de gunstigste uitlegging aan te geven. Wij moeten het goede, dat in anderen is, hoger achten dan ons eigen goed; wij zelf kennen immers het best onze eigen onwaardigheid en tekortkoming.
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door Isala »

Spreeuw schreef:Paulus roept ons op om de ander uitnemender te achten dan jezelf. Wat bedoelt Paulus hiermee? Bedoelt hij hiermee dat je anderen altijd beter moet achten dan jezelf, ook al zondigt die ander misschien veel meer? Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen. Hoe doe je dit concreet: de ander uitnemender achten dan jezelf?
Heel belangrijk onderwerp. Een onderwerp waar we beter over kunnen praten, dan het in de praktijk brengen.
De ander uitnemender achten dan je zelf, gaat erg tegen ons vlees in.
Het is kan dan ook alleen door de Heilige Geest gewerkt worden.
Paulus geeft dat ook aan, door in de voorafgaande verzen te verwijzen naar, en een beroep te doen op de eenheid in Christus, de gemeenschap des Geestes. Als dat er niet is, is het fundament er niet.
We kunnen vriendelijk, aardig, zelfs opofferend zijn voor een ander, maar zonder het fundament in Christus, hebben deze dingen wel waarde, maar geen eeuwigheidswaarde.
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door Van Ewijk »

Spreeuw schreef:Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen.
Als dat zo is dan heeft u van de hele bijbel van kaft tot kaft niets begrepen.
En nee, ondanks dat acht ik mijzelf ook niet beter dan u.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door RotterS »

Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef:Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen.
Als dat zo is dan heeft u van de hele bijbel van kaft tot kaft niets begrepen.
En nee, ondanks dat acht ik mijzelf ook niet beter dan u.
Ik snap deze reactie van Van Ewijk niet: ik hoor in wat Spreeuw schrijft een gelovige die het Woord leest en opmerkt dat hij bij zichzelf een andere houding opmerkt dan het Woord vraagt, zeg maar een strijd tussen geest en vlees in een mens (misschien zelfs onwil om te buigen voor het Woord, maar dan nog). En dan is er maar een weg over: bid tot de Zoon die niet alleen de rechtvaardigmaking, maar ook de heiligmaking heeft verdiend in zijn tijd op deze aarde, want de uitleg van Matthew Henry geeft wel weer wat God bij monde van Paulus van ons vraagt.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door Van Ewijk »

RotterS schreef:
Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef:Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen.
Als dat zo is dan heeft u van de hele bijbel van kaft tot kaft niets begrepen.
En nee, ondanks dat acht ik mijzelf ook niet beter dan u.
Ik snap deze reactie van Van Ewijk niet: ik hoor in wat Spreeuw schrijft een gelovige die het Woord leest en opmerkt dat hij bij zichzelf een andere houding opmerkt dan het Woord vraagt,
Ik wil niet persoonlijk worden, maar ik heb van kindsbeen al de ''afwijking'' dat ik alles wat ik hoor en lees letterlijk interpeterr.
De term ''Ik acht mijzelf beter'' word door mij gelezen zoals het er staat en door mij zodoende vermaand.
En hoewel ik toegeef dat het misschien wel genuanceerder had gekund blijf ik bij mijn standpunt dat ''jezelf beter achten dan de ander'' niet strookt met de christelijke leer en boodschap.
Ik meen vanaf mijn prilste kennismaking met de schrift op te maken dat nederigheid en zelfkritiek zelfs ten grondslag liggen aan onze geloofsbeleving en ons gebed tot God.

Lukas 18:9-14

''En Hij zeide ook tot sommigen, die bij zichzelven vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren, en de anderen niets achtten, deze gelijkenis:
Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar.
De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door ejvl »

Ewijk, Spreeuw zegt niet dat hij zichzelf uitnemender acht maar dat de zondige natuur hiernaar neigt. En ik denk dat hij hierin gelijk heeft.
Het goede wat ik wil niet doen en het kwade wat ik niet wil wel doen. Helaas...
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door Van Ewijk »

ejvl schreef:Ewijk, Spreeuw zegt niet dat hij zichzelf uitnemender acht maar dat de zondige natuur hiernaar neigt. En ik denk dat hij hierin gelijk heeft.
Het goede wat ik wil niet doen en het kwade wat ik niet wil wel doen. Helaas...
Ik denk dat ik als relatieve nieuwkomer hier , en gezien ook mijn achtergrond, nog even moet wennen aan de allegorische metaforen hier op dit forum...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Bericht door RotterS »

Van Ewijk schreef:
ejvl schreef:Ewijk, Spreeuw zegt niet dat hij zichzelf uitnemender acht maar dat de zondige natuur hiernaar neigt. En ik denk dat hij hierin gelijk heeft.
Het goede wat ik wil niet doen en het kwade wat ik niet wil wel doen. Helaas...
Ik denk dat ik als relatieve nieuwkomer hier , en gezien ook mijn achtergrond, nog even moet wennen aan de allegorische metaforen hier op dit forum...
Bedankt voor deze inkijk in je eigen manier van reageren. Daar kunnen wij, als ontvanger van jou bijdragen ons voordeel mee doen.

NB: zelf word ik altijd kriegel als mensen een ander negatief duiden, onder andere vanwege de wil om het negende gebod en de zondag uit de catechismus hierover serieus te nemen.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Plaats reactie