Doop des Heeren

Plaats reactie
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Doop des Heeren

Bericht door emigrant »

In Mattheüs 3 lezen we over de doop van de Heere Jezus door Johannes. Twee punten stemmen mij tot nadenken:

- bekeert de Heere zich hier tot de godsdienst die zijn naam zal dragen?

- uit de tekst maak ik op dat er al mensen gedoopt werden, vóórdat de Heere Jezus gedoopt werd. Zouden zij de Heere toch al als Middelaar gekend hebben? Oftewel, er waren dus al Christenen voordat Christus zelf gedoopt was?

- sticht Johannes hier met zijn optreden een nieuwe godsdienst? Kan hij de stichter van het Christendom genoemd worden?


Al met al een prachtige, rijke verhandeling.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doop des Heeren

Bericht door parsifal »

Nadenken over de doop van de Heere Jezus door Johannes is inderdaad heel goed. Wat betekent dit? Was er een verschil in werk (en macht/ door de Vader gegeven autoriteit) van de Heere Jezus voor en na de doop?

Echter, ik denk dat binnen de protestantse traditie, de doop nooit als middel tot bekering werd gezien.
In de Bijbel wordt bovendien een onderscheid gemaakt tussen de doop van Johannes en de Christelijke doop (Handelingen 19). De Christelijke doop is rijker dan de de doop van Johannes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Doop des Heeren

Bericht door emigrant »

Ja, de kanttekening bij Handelingen 19:4 is in dit geval bron van de protestantse visie:

Dat is, bij denwelken hij bekering predikte, en die de gedoopten tot bekering verplichtte. Waarmede, alsook met het volgende, hij aanwijst dat de doop van Johannes in zichzelven, aangaande het wezen, dezelfde is met den doop der apostelen; als hebbende enerlei teken en enerlei betekende zaak, en tot enerlei einde bediend. Doch het onderscheid is, dat Johannes met zijn leer en doop aanwees Christus, Die na hem kwam en alles nog zou volbrengen; en de apostelen, dat Christus gekomen zijnde, volkomenlijk alles heeft uitgericht, nodig tot onze verlossing
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Doop des Heeren

Bericht door Van Ewijk »

Dit is slechts mijn interpretatie, vat het op zoals u wilt:

De HEERE Jezus sprak immers Zijn verlangen uit te doen wat de vader verlangde en niet om zichzelf te verheffen.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat DE HEERE Jezus Zich heeft laten dopen als teken van nederigheid en onderwerping aan de Vader en Zijn wil.
Evenals de voetwassing en Zijn bereidheid Zijn lot te dragen tot en met het kruis.

Matheus 3 14:17

Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?
Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij van Hem af.
En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen.
En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Doop des Heeren

Bericht door Marco »

emigrant schreef:In Mattheüs 3 lezen we over de doop van de Heere Jezus door Johannes. Twee punten stemmen mij tot nadenken:

- bekeert de Heere zich hier tot de godsdienst die zijn naam zal dragen?

- uit de tekst maak ik op dat er al mensen gedoopt werden, vóórdat de Heere Jezus gedoopt werd. Zouden zij de Heere toch al als Middelaar gekend hebben? Oftewel, er waren dus al Christenen voordat Christus zelf gedoopt was?

- sticht Johannes hier met zijn optreden een nieuwe godsdienst? Kan hij de stichter van het Christendom genoemd worden?


Al met al een prachtige, rijke verhandeling.
Een aantal heldere antwoorden vind je hier:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/232 ... -toch-nie/
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Doop des Heeren

Bericht door Jacobse »

De doop van onze Heere, in de Jordaan, bij Jericho.
Daar is de Heere gedoopt. Daar zijn de woorden uitgesproken: zie het Lam van God Die de zonden der wereld wegdraagt. Daar heeft de stem van de Vader geklonken: Deze is Mijn Zoon, de Geliefde, in Wie IK Mijn welbehagen heb. Daar is de Heilige Geest als een duif op de Heere neergedaald.
Momenteel kan men die plaats aan de Jordaan bezoeken.
Thomas Jacobse
Plaats reactie