Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Van Ewijk »

In Petrus 1 18 en 19 lezen wij het volgende:

''Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft, ''


Tot welke geesten predikte de HEERE hier? tot aardse overledenen of/en gevallen engelen? zoals ons die beschreven worden in Judas 6
''En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.''

Petrus vertelt ons niet wat de HEERE tegen deze geesten predikte, aangezien engelen in tegenstelling tot mensen niet gered kunnen worden
Hebreeen 2:16
''Want waarlijk, Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams aan.''

en overledenen geen tweede kans op redding krijgen in het hiernamaals krijgen zoals hebreeen 9:27 ons laat weten
''En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel; ''

Kunnen wij dan aannemen dat het hier ging om een proclamatie van overwinning op Satan en zijn knechten zoals voorzegd in:
Petrus 3:22
''Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel, de engelen, en machten, en krachten Hem onderdanig gemaakt zijnde.''
Kolossensen 2:15
''En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.''

Efeziërs 4:8-10 impliceert dat de HEERE naar het paradijs was gegaan.
''Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?
Die nedergedaald is, is Dezelfde ook, Die opgevaren is verre boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou.''


Is er een bijbels en sluitend antwoord op de bovengestelde vraag ?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 07 okt 2015, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er zijn verschillende visies
1. In het dodenrijk
2. Christus daalde na zijn sterven af in de hel (Luther/Lutherse visie)

Reformatorische visie is dat Christus in de 3 uur durende duisternis in de hel was.

Ik zou niet direct een tekst weten die een sluitend antwoord geeft
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn verschillende visies
1. In het dodenrijk
2. Christus daalde na zijn sterven af in de hel (Luther/Lutherse visie)

Reformatorische visie is dat Christus in de 3 uur durende duisternis in de hel was.

Ik zou niet direct een tekst weten die een sluitend antwoord geeft
Denk eens aan deze teksten
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Kanttekening:
44) in het Paradijs zijn.
Dat is, in den hemel;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Zita »

Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn verschillende visies
1. In het dodenrijk
2. Christus daalde na zijn sterven af in de hel (Luther/Lutherse visie)

Reformatorische visie is dat Christus in de 3 uur durende duisternis in de hel was.

Ik zou niet direct een tekst weten die een sluitend antwoord geeft
Ik vraag me af of je wat dit onderwerp betreft kunt spreken van 'de reformatorische visie'. Ik heb het idee dat de meningen tamelijk verdeeld zijn. Het hangt natuurlijk ook af van wat je als 'reformatorisch' definieert. Luther is blijkbaar niet reformatorisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zita schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn verschillende visies
1. In het dodenrijk
2. Christus daalde na zijn sterven af in de hel (Luther/Lutherse visie)

Reformatorische visie is dat Christus in de 3 uur durende duisternis in de hel was.

Ik zou niet direct een tekst weten die een sluitend antwoord geeft
Ik vraag me af of je wat dit onderwerp betreft kunt spreken van 'de reformatorische visie'. Ik heb het idee dat de meningen tamelijk verdeeld zijn. Het hangt natuurlijk ook af van wat je als 'reformatorisch' definieert. Luther is blijkbaar niet reformatorisch.
Luther is een Reformator hij wist niet van de Gereformeerde gezindte, de reformatorische gezindte van nu.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef: Denk eens aan deze teksten
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Kanttekening:
44) in het Paradijs zijn.
Dat is, in den hemel;
Treffend. Kan niet anders beamen.
In tweede instantie echter hoeft het begrip ''heden'' niet per definitie ''meteen'' of ''vanavond'' te betekenen toch?
De vergeven zondaar kan toch immers ook na de drie dagen bij de HEERE vertoeven aangezien het woord heden ook betrekking kan hebben op ''binnenkort'' ?
Corrigeer mij gerust.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

KJV Lukas 23v43: And Jesus said unto him, Verily I say unto thee, To day shalt thou be with me in paradise.
Luther 1545: Und Jesus sprach zu ihm: Wahrlich ich sage dir: Heute wirst du mit mir im Paradiese sein.

Grondwoord geeft duidelijk HEDEN of VANDAAG aan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Afgewezen »

Dr. W. Verboom heeft hier een keer een aflevering van 'De Bijbel open' aan gewijd, aflevering 39, datum 10-10-09. Helaas staat deze niet meer online, maar misschien bij de EO op te vragen?
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Chrisje72 »

Geloven jullie dan niet dat Jezus God is, en naar Zijn Godheid alomtegenwoordig is? En dus ook in de hemel? Dan is dat heden toch helemaal niet moeilijk?

De tekst uit Petrus 1 vat ik zo op dat daar de opstanding van de doden na het sterven van Jezus mee bedoelt wordt, maar dat zonder enige verklaring hierbij gelezen te hebben hoor.
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 08 okt 2015, 07:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Vagari »

Wat ik me afvraag, als je niet geloofd dat de Heere Jezus direct na Zijn sterven naar Zijn Vader is gegaan, hoe lees je dan bijvoorbeeld deze kruiswoorden: Het is volbracht en Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn Geest.?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door huisman »

Vagari schreef:Wat ik me afvraag, als je niet geloofd dat de Heere Jezus direct na Zijn sterven naar Zijn Vader is gegaan, hoe lees je dan bijvoorbeeld deze kruiswoorden: Het is volbracht en Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn Geest.?
Precies!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederopstanding?

Bericht door Van Ewijk »

Vagari schreef:Wat ik me afvraag, als je niet geloofd dat de Heere Jezus direct na Zijn sterven naar Zijn Vader is gegaan, hoe lees je dan bijvoorbeeld deze kruiswoorden: Het is volbracht en Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn Geest.?
In uw handen, dus overgeleverd aan Gods Genade en believen.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik vraagstelling niet gelijk stel met ''niet geloven''
Laten we a.u.b. wel correct blijven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederops...

Bericht door Vagari »

Van Ewijk schreef:
Vagari schreef:Wat ik me afvraag, als je niet geloofd dat de Heere Jezus direct na Zijn sterven naar Zijn Vader is gegaan, hoe lees je dan bijvoorbeeld deze kruiswoorden: Het is volbracht en Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn Geest.?
In uw handen, dus overgeleverd aan Gods Genade en believen.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik vraagstelling niet gelijk stel met ''niet geloven''
Laten we a.u.b. wel correct blijven.
Ow, maar zo bedoelde ik het niet hoor. Dit is een manier van doorvragen naar Bijbelse argumenten i.p.v alleen het vraagtekens zetten bij Bijbelteksten.

Toevoeging:
Ik mis trouwens nog het kruiswoord: Het is volbracht, in uw uitleg.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederops...

Bericht door Van Ewijk »

Vagari schreef:
Van Ewijk schreef:
Vagari schreef:Wat ik me afvraag, als je niet geloofd dat de Heere Jezus direct na Zijn sterven naar Zijn Vader is gegaan, hoe lees je dan bijvoorbeeld deze kruiswoorden: Het is volbracht en Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn Geest.?
In uw handen, dus overgeleverd aan Gods Genade en believen.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik vraagstelling niet gelijk stel met ''niet geloven''
Laten we a.u.b. wel correct blijven.
Ow, maar zo bedoelde ik het niet hoor. Dit is een manier van doorvragen naar Bijbelse argumenten i.p.v alleen het vraagtekens zetten bij Bijbelteksten.
Excuses , ik had het verkeerd geinterpreteert.
Wel, In ''Uwe hande beveel in Mijn Geest''
De HEERE JEZUS is naar GODS believen gekruisigd om ons vrij te kopen, of liever gezegd, te lossen van de zonde.
Na de kruisiging kan een kortstondig verblijf in de hel een vervolg zijn om de straf die HIJ voor ONS ondergaan heeft volledig te maken?
Of was het bij de kruisiging al voltooid? er zijn toch teksen die spreken over het verblijf van de HEERE in het binnenste der aarde?

Efeziërs 4: 9-10
9 Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?
10 Die nedergedaald is, is Dezelfde ook, Die opgevaren is verre boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Waar verbleef de HEERE JEZUS de drie dagen tussen zijn kruisiging en wederops...

Bericht door Vagari »

Ik mis nog steeds het kruiswoord: Het is volbracht, in uw betoog. ;)

De kantekeningen verwijzen naar andere teksten bij het eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde uit Efeze 4.
Bijvoorbeeld:
Johannes 3:
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.
Johannes 6:
33 Want het Brood Gods is Hij, Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.

Dan nog een kruiswoord. Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?

Zou dat niet een hel kunnen zijn?
Plaats reactie