De naam van God

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De naam van God

Bericht door Bonny »

Rustig maar, de d en de f liggen naast elkaar op het toetsenbord. Fus fat kan voor dlinke problemen zorgen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De naam van God

Bericht door samanthi »

Bonny schreef:Rustig maar, de d en de f liggen naast elkaar op het toetsenbord. Fus fat kan voor dlinke problemen zorgen.
:humhihi :haha :humhihi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De naam van God

Bericht door Van Ewijk »

Ik persoonlijk spreek God altijd direct aan met ''Heere'' of ''Heilige vader in de hemel'' bij gebeden.
In de normale dagelijkse omgang met mensen waarbij ik over hem spreek gebruik ik de benaming God, of in andere gevallen ''de Heer''
Hierbij kan ik slechts als motivatie gewenning aangeven.
Maar wie vertelt mij dat er iets mis is met beiden? ''God'' is een benaming die toch door niemand gedeeld mag/kan worden aangezien niemand God is behalve Hij.
Wat de Heer, Here en De Heer betreft, als we niet op de Statenvertaling terug kunnen vallen, waarop dan wel?

Persoonlijk vind ik ''opperwezen'' meer iets voor een koning van marsmannetjes in kinderboeken.
Het woord ''wezen'' acht ik te min omdat het woord mij als verwant aan ''schepsel'' in de oren klinkt.
God staat duidelijk boven en buiten de schepping dus vandaar.
Maar dat is mijn persoonlijke opvatting hoor.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De naam van God

Bericht door Tiberius »

Van Ewijk schreef:Het woord ''wezen'' acht ik te min (...)
"Raad en het wezen zijn Mijne."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De naam van God

Bericht door Van Ewijk »

Tiberius schreef:
Van Ewijk schreef:Het woord ''wezen'' acht ik te min (...)
"Raad en het wezen zijn Mijne."
Geen kritiek of commentaar , maar wilt u even de plek vermelden waar ik in de bijbel deze tekst kan vinden en nader kan bestuderen?
Ik dank u.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De naam van God

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van Ewijk schreef:
Tiberius schreef:
Van Ewijk schreef:Het woord ''wezen'' acht ik te min (...)
"Raad en het wezen zijn Mijne."
Geen kritiek of commentaar , maar wilt u even de plek vermelden waar ik in de bijbel deze tekst kan vinden en nader kan bestuderen?
Ik dank u.
Staat in Spreuken 8v14 Raad en het wezen zijn Mijne; Ik ben het Verstand, Mijne is de Sterkte.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De naam van God

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:
Van Ewijk schreef:
Tiberius schreef:
Van Ewijk schreef:Het woord ''wezen'' acht ik te min (...)
"Raad en het wezen zijn Mijne."
Geen kritiek of commentaar , maar wilt u even de plek vermelden waar ik in de bijbel deze tekst kan vinden en nader kan bestuderen?
Ik dank u.
Staat in Spreuken 8v14 Raad en het wezen zijn Mijne; Ik ben het Verstand, Mijne is de Sterkte.
Dit is geen Naam van onze Heere maar het zijn het staat ook niet met hoofdletter zoals bij Sterkte Raad en Verstand
zie kanttekening 30
wezen
Of, bestendig wezen, of bestendige wijsheid. Zie boven Spreuk. 2:7.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: De naam van God

Bericht door Vagari »

God is het Wezen aller dingen.
Zijn oneindige Wezen.
In het Wezen Gods zijn drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Dit zijn enkele uitspraken waardoor ik altijd gedacht heb dat met Gods Wezen, Zijn Zijn uitgedrukt werd. ( Dat spreekt iets makkelijker dan dat zijn zijn achter elkaar)

Exodus 3:14 / STV
14 ‭‭En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL!‭¹⁸‭ Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!‭
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De naam van God

Bericht door Floppy »

Johann Gottfried Walther schreef:
Van Ewijk schreef:
Tiberius schreef:
Van Ewijk schreef:Het woord ''wezen'' acht ik te min (...)
"Raad en het wezen zijn Mijne."
Geen kritiek of commentaar , maar wilt u even de plek vermelden waar ik in de bijbel deze tekst kan vinden en nader kan bestuderen?
Ik dank u.
Staat in Spreuken 8v14 Raad en het wezen zijn Mijne; Ik ben het Verstand, Mijne is de Sterkte.
De KJV vertaalt nogal anders, ik heb even geen andere vertalingen bij de hand maar de kjv vertaalt met Sound Wisdom, ook Gesenius (via de blueletterbible) heeft het over wijsheid. Waar komt 'wezen' vandaan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De naam van God

Bericht door samanthi »

Nogmaals iets zijn, Ik zal zijn, dus iets wezen is iets anders dan een wezen zijn, zoals Opperwezen in de berijmde psalmen, dat is mi geen goede benaming voor God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De naam van God

Bericht door Tiberius »

Zijn namen drukken uit wat Hij is, bijvoorbeeld Raad, Wonderlijk, enz.
Dus Wezen is echt niet te min (met welke bewering deze discussie startte). Of in ieder geval: niet minder dan Raad, Wonderlijk, Almachtig, enz. Zeker niet als je het in de betekenis van wijsheid gebruikt, zoals in Spreuken 8.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De naam van God

Bericht door samanthi »

Toch staat wezen nergens in de Bijbel als zijnde een Naam van God.
Ook niet in die tekst van spreuken 8, daar gaat het over een werkwoord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De naam van God

Bericht door Ezen »

samanthi schreef:Toch staat wezen nergens in de Bijbel als zijnde een Naam van God.
Ook niet in die tekst van spreuken 8, daar gaat het over een werkwoord.
Jawel.
Wezen is een vorm van het werkwoord ZIJN. Net als 'IK BEN'.
Spitten en niet moe worden.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De naam van God

Bericht door Marco »

Ezen schreef:
samanthi schreef:Toch staat wezen nergens in de Bijbel als zijnde een Naam van God.
Ook niet in die tekst van spreuken 8, daar gaat het over een werkwoord.
Jawel.
Wezen is een vorm van het werkwoord ZIJN. Net als 'IK BEN'.
Spreuken 8:14-17 schreef:Raad en het wezen zijn Mijne; Ik ben het Verstand, Mijne is de Sterkte.
Door Mij regeren de koningen, en de vorsten stellen gerechtigheid.
Door Mij heersen de heersers, en de prinsen, al de rechters der aarde.
Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.
In Spreuken 8 geeft de HEER dus aan dat Hij in alles is. Dat is wat anders dan Hem een wezen te noemen. Een wezen is een 'ding' dat er 'is'. En dat is een heel andere strekking.
'Opperwezen' geeft in dat verband aan dat Hij boven alles staat. Dat is heel schriftuurlijk, maar kent wel zijn bezwaren.

Het is nogal onpersoonlijk. Wie God aanspreekt met 'opperwezen' kan daarmee aangeven dat hij geen persoonlijke band met God heeft. En in een tijd waarin iets-isme populair is, is al snel de context met het opper-iets gemaakt. En dat kan niet de bedoeling zijn.
Wat mij betreft: 'wezen' is niet echt verkeerd, maar het woord heeft in de loop van de tijd een andere lading gekregen. Alleen al daarom zou ik het liever niet gebruiken. Dan liever een woord dat uitdrukt wie God concreet voor mij is. 'Almachtige God' en 'Vader' klinken dan een stuk beter..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De naam van God

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Een wezen is een 'ding' dat er 'is'.
Juist niet. Een wezen is een levend schepsel, geen ding.
Marco schreef:Wat mij betreft: 'wezen' is niet echt verkeerd (...)
Dat ben ik wel met je eens. Het heeft voor mij ook zeker niet de voorkeur om het als aanspreeknaam te gebruiken. Evenmin als "Ik ben".
Maar niet omdat het te min zou zijn.
Plaats reactie