de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door MoesTuin »

Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?

[youtube]6CwZWywQp1Y[/youtube]
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door refo »

Zeker.
Hij haat de zonde, maar de zondaar heeft hij lief.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

Wie iets van de Liefde Gods heeft geproefd is bedorven voor deze wereld.
Niet dat dan de oude mens meteen gedood wordt, maar toch het plezier en vermaak in de dingen
van deze tijd worden allemaal betrekkelijk.
We weten dat de bekende tekst: Alzo lief heeft God de wereld gehad, enz. de meest misbruikte
tekst uit Gods Woord is.

God heeft de zondaar lief. Ja... maar welke zondaar? Hoofd voor hoofd?
We horen vooral in Evangelische kringen: God heeft je lief. En dan zonder meer....
Dat is een misleidende boodschap. God heeft Zijn schepsel nooit gehaat, maar wel de
zonde in het schepsel. En als een heilig en rechtvaardig God moet Hij de zonde van
het schepsel straffen met tijdelijke en eeuwige straffen.

Daarmee blijft God onnoemelijk goed voor een zondig mens. Hij handelt nooit met
ons naar onze zonden. Maar is het enkel voor de tijd, wat baat het ons?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

refo schreef:Zeker.
Hij haat de zonde, maar de zondaar heeft hij lief.
En bedoel je dan: elke zondaar, zonder uitzonderingen, heeft God lief? Waar baseer je dit vanuit de Schrift op?
Dat was uiteindelijk de vraag van MoesTuin: "Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?"
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Wat vind je zelf?

Hoe lees jij bijv. Rom. 9 : 13: "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."?
Idem Maleachi 1 : 2-3: "Ik heb ulieden liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad, En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn."

Deze vraag stel ik aanvullend ook @refo na zijn post hiervoor, waar ik al een vraag over heb gesteld.

Als je deze teksten leest, kun je toch alleen maar zeggen dat je kunt geloven in de onvoorwaardelijke liefde van God tot Zijn uitverkorenen?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Jongere »

Ja, ik geloof dat er liefde van God is voor alle mensen. Tegelijk geloof ik niet dat die liefde voor iedereen gelijk is.

Het is voor mij onmogelijk om in het woord van Jezus aan Judas ("Vriend! waartoe zijt gij hier!" Matth. 26:50) iets anders te lezen dan liefde. Maar tegelijk lees ik daar een ándere liefde dan bijvoorbeeld in Johannes 15:14 "Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede."

Gods liefde aan alle mensen is de liefde van Johannes 3:16. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Het is wat in de kerk vaak zo mooi 'opzoekende zondaarsliefde' wordt genoemd. God zoekt het verlorene en Hij doet dat met liefde en bewogenheid. Omdat Hij ons behoud zoekt en niet onze dood. Je kunt dat niet anders noemen dan liefde van God voor Zijn eigen schepselen. Hij wil de mens zien zoals Hij de mens bedoeld heeft.

Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Daarom heb ik niet zoveel bij 'geestelijke liedjes' die erop zijn gericht om mensen duidelijk te maken hoe waardevol ze zijn. Ik denk dat we het geestelijke lied zouden moeten benutten om te zingen over hoe waardevol deze zoekende God is.

Maar deze liefde van God is niet de diepste liefde die mensen kunnen ervaren. Het is een liefde die oproept tot verzoening, maar die nog niet verzoend is. Voor hen die in Christus zijn is die liefde er echter wél. God houdt van hen, zoals Hij van Zijn Zoon houdt. Dat is een verbazende gedachte. Paul Washer noemde dit de moeilijkste les voor Gods kinderen in dit leven: om te geloven dat God van hen houdt, zoals Hij zégt dat Hij van hen houdt.

Deze liefde is veel dieper. Hier zou je kunnen zeggen dat je 'een parel in Gods hand bent'. Al zegt mij dat beeld niet zoveel, ik vind dat ook nergens in de Bijbel. Maar hier heeft God ons lief om wie we zijn - in Christus. En naar die diepste liefde wil Gods zoekende liefde voor allen de mensen brengen. Zoals ook artikel 3 van de Dordtse Leerregels zegt.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

Jongere schreef:Ja, ik geloof dat er liefde van God is voor alle mensen. Tegelijk geloof ik niet dat die liefde voor iedereen gelijk is.

Het is voor mij onmogelijk om in het woord van Jezus aan Judas ("Vriend! waartoe zijt gij hier!" Matth. 26:50) iets anders te lezen dan liefde. Maar tegelijk lees ik daar een ándere liefde dan bijvoorbeeld in Johannes 15:14 "Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede."

Gods liefde aan alle mensen is de liefde van Johannes 3:16. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Het is wat in de kerk vaak zo mooi 'opzoekende zondaarsliefde' wordt genoemd. God zoekt het verlorene en Hij doet dat met liefde en bewogenheid. Omdat Hij ons behoud zoekt en niet onze dood. Je kunt dat niet anders noemen dan liefde van God voor Zijn eigen schepselen. Hij wil de mens zien zoals Hij de mens bedoeld heeft.

Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Daarom heb ik niet zoveel bij 'geestelijke liedjes' die erop zijn gericht om mensen duidelijk te maken hoe waardevol ze zijn. Ik denk dat we het geestelijke lied zouden moeten benutten om te zingen over hoe waardevol deze zoekende God is.

Maar deze liefde van God is niet de diepste liefde die mensen kunnen ervaren. Het is een liefde die oproept tot verzoening, maar die nog niet verzoend is. Voor hen die in Christus zijn is die liefde er echter wél. God houdt van hen, zoals Hij van Zijn Zoon houdt. Dat is een verbazende gedachte. Paul Washer noemde dit de moeilijkste les voor Gods kinderen in dit leven: om te geloven dat God van hen houdt, zoals Hij zégt dat Hij van hen houdt.

Deze liefde is veel dieper. Hier zou je kunnen zeggen dat je 'een parel in Gods hand bent'. Al zegt mij dat beeld niet zoveel, ik vind dat ook nergens in de Bijbel. Maar hier heeft God ons lief om wie we zijn - in Christus. En naar die diepste liefde wil Gods zoekende liefde voor allen de mensen brengen. Zoals ook artikel 3 van de Dordtse Leerregels zegt.
Heel goed verwoord; mee eens.
Je noemt hier de uitdrukking "opzoekende zondaarsliefde". Als je dat bedoelt ben ik het er ook mee eens om te zeggen dat er liefde van God is voor alle mensen. MoesTuin vroeg: "Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?" Als je deze vraag leest, blijf ik bij wat ik in mijn post hiervoor al heb vermeld.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:Ja, ik geloof dat er liefde van God is voor alle mensen. Tegelijk geloof ik niet dat die liefde voor iedereen gelijk is.

Het is voor mij onmogelijk om in het woord van Jezus aan Judas ("Vriend! waartoe zijt gij hier!" Matth. 26:50) iets anders te lezen dan liefde. Maar tegelijk lees ik daar een ándere liefde dan bijvoorbeeld in Johannes 15:14 "Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede."

Gods liefde aan alle mensen is de liefde van Johannes 3:16. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Het is wat in de kerk vaak zo mooi 'opzoekende zondaarsliefde' wordt genoemd. God zoekt het verlorene en Hij doet dat met liefde en bewogenheid. Omdat Hij ons behoud zoekt en niet onze dood. Je kunt dat niet anders noemen dan liefde van God voor Zijn eigen schepselen. Hij wil de mens zien zoals Hij de mens bedoeld heeft.

Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Daarom heb ik niet zoveel bij 'geestelijke liedjes' die erop zijn gericht om mensen duidelijk te maken hoe waardevol ze zijn. Ik denk dat we het geestelijke lied zouden moeten benutten om te zingen over hoe waardevol deze zoekende God is.

Maar deze liefde van God is niet de diepste liefde die mensen kunnen ervaren. Het is een liefde die oproept tot verzoening, maar die nog niet verzoend is. Voor hen die in Christus zijn is die liefde er echter wél. God houdt van hen, zoals Hij van Zijn Zoon houdt. Dat is een verbazende gedachte. Paul Washer noemde dit de moeilijkste les voor Gods kinderen in dit leven: om te geloven dat God van hen houdt, zoals Hij zégt dat Hij van hen houdt.

Deze liefde is veel dieper. Hier zou je kunnen zeggen dat je 'een parel in Gods hand bent'. Al zegt mij dat beeld niet zoveel, ik vind dat ook nergens in de Bijbel. Maar hier heeft God ons lief om wie we zijn - in Christus. En naar die diepste liefde wil Gods zoekende liefde voor allen de mensen brengen. Zoals ook artikel 3 van de Dordtse Leerregels zegt.
Babylon... Spraakverwarring...
WARNING: Lees goed! Lees ook tussen de regels door.
Dit acht ik gevaarlijker als het Evangelische denken wat er dik bovenop ligt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 sep 2013, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

-DIA- schreef:Babylon... Spraakverwarring...
WARNING: Lees goed! Lees ook tussen de regels door.
Dit acht ik gevaarlijker als her Evangelische denken wat er dik bovenop ligt.
Slaat deze waarschuwing op de post van Jongere??
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:Babylon... Spraakverwarring...
WARNING: Lees goed! Lees ook tussen de regels door.
Dit acht ik gevaarlijker als her Evangelische denken wat er dik bovenop ligt.
Slaat deze waarschuwing op de post van Jongere??
Ja voor een deel wel.

Even ter verduidelijking: Dat Paul Washer erbij wordt gehaald vind ik het moeilijkste
en meest verwarrende.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 sep 2013, 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

-DIA- schreef:
Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:Babylon... Spraakverwarring...
WARNING: Lees goed! Lees ook tussen de regels door.
Dit acht ik gevaarlijker als her Evangelische denken wat er dik bovenop ligt.
Slaat deze waarschuwing op de post van Jongere??
Ja voor een deel wel.
Geef me dan s.v.p. aan welk deel. Want ik wil me niet graag bedriegen, snap je. Graag man en paard noemen.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:
Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:Babylon... Spraakverwarring...
WARNING: Lees goed! Lees ook tussen de regels door.
Dit acht ik gevaarlijker als her Evangelische denken wat er dik bovenop ligt.
Slaat deze waarschuwing op de post van Jongere??
Ja voor een deel wel.
Geef me dan s.v.p. aan welk deel. Want ik wil me niet graag bedriegen, snap je. Graag man en paard noemen.
Men moet niet bewust een theologie als van Paul Washer erbij halen.
Er zijn veel betere bronnen om te hanteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

-DIA- schreef:Men moet niet bewust een theologie als van Paul Washer erbij halen.
Er zijn veel betere bronnen om te hanteren.
Ik sluit niet uit dat er betere bronnen zijn. Maar ben je het niet eens met dit deel van de post van Jongere? Waarvoor waarschuw je nu, welke evangelische invloeden?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Jongere »

Bona Fide schreef:Je noemt hier de uitdrukking "opzoekende zondaarsliefde". Als je dat bedoelt ben ik het er ook mee eens om te zeggen dat er liefde van God is voor alle mensen. MoesTuin vroeg: "Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?" Als je deze vraag leest, blijf ik bij wat ik in mijn post hiervoor al heb vermeld.
Dat begrijp ik. Waarom ik eigenlijk die vraag negeerde, is omdat het anders snel een zwart-wit discussie lijkt. Waarbij een deel van de mensen wél in Gods liefde gelooft en een ander deel alleen in Gods toorn. Voor je het weet reageer je op eenzijdigheden door andere eenzijdigheden uit de Bijbel te benadrukken (dat verwijt ik jou niet, overigens).

En DIA, als de naam van Washer je verwart, wil je dan proberen om in dit geval alleen deze uitspraak van hem te beoordelen? Ik haal er geen "theologie" van hem bij (waar ik persoonlijk overigens van harte achter sta - maar daar gaat dit topic niet over). Dit was alleen een uitspraak van hem die bij me was blijven hangen. Trouwens een uitspraak die een bevindelijke predikant - zij het misschien wat anders verwoord - wellicht zo van de preekstoel zou zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:Men moet niet bewust een theologie als van Paul Washer erbij halen.
Er zijn veel betere bronnen om te hanteren.
Ik sluit niet uit dat er betere bronnen zijn. Maar ben je het niet eens met dit deel van de post van Jongere? Waarvoor waarschuw je nu, welke evangelische invloeden?
Ik moet het nog eens nalezen.
Om een weloverwogen reactie te geven.
De eerste reactie was vanzelf wat impulsief bij het lezen van de naam Paul Washer.
Al u even geduld hebt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie