De Apocriefe bijbelboeken

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

François Turretini schreef:
vlinder schreef:Ik vind het veel op Esther lijken. Waarom Ester wel in de Canon staat en die andere boeken niet heb ik nooit zo begrepen.
Zelf vind ik Jezus Sirach altijd erg mooi om te lezen.

De RKK heeft pas een volledige algemeen geldende uitspraak over de canon gedaan, waarin de canoniciteit van de apocriefe boeken bevestigd werd, op het concilie van Trente, in 1543-1563, hoewel ze daarvoor al wel veel als canoniek gezien werden.
Ze moesten wel, hun leer van het vagevuur en het bidden voor overledenen is gegrond op de Apocriefe boeken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:
François Turretini schreef:
vlinder schreef:Ik vind het veel op Esther lijken. Waarom Ester wel in de Canon staat en die andere boeken niet heb ik nooit zo begrepen.
Zelf vind ik Jezus Sirach altijd erg mooi om te lezen.

De RKK heeft pas een volledige algemeen geldende uitspraak over de canon gedaan, waarin de canoniciteit van de apocriefe boeken bevestigd werd, op het concilie van Trente, in 1543-1563, hoewel ze daarvoor al wel veel als canoniek gezien werden.
Ze moesten wel, hun leer van het vagevuur en het bidden voor overledenen is gegrond op de Apocriefe boeken.
Het vagevuur staat ook in een brief van Petrus.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
François Turretini schreef:
vlinder schreef:Ik vind het veel op Esther lijken. Waarom Ester wel in de Canon staat en die andere boeken niet heb ik nooit zo begrepen.
Zelf vind ik Jezus Sirach altijd erg mooi om te lezen.

De RKK heeft pas een volledige algemeen geldende uitspraak over de canon gedaan, waarin de canoniciteit van de apocriefe boeken bevestigd werd, op het concilie van Trente, in 1543-1563, hoewel ze daarvoor al wel veel als canoniek gezien werden.
Ze moesten wel, hun leer van het vagevuur en het bidden voor overledenen is gegrond op de Apocriefe boeken.
Het vagevuur staat ook in een brief van Petrus.
Nee hoor. Het vagevuur is onbijbels.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door huisman »

In de preek van gisteren over Hebreen 11:35 werd uitgebreid verwezen naar een geschiedenis uit een apocrief boek (2 Makkabeeën 6 en 7 ) ook de kanttekeningen en de BMU doen dat bij deze tekst.

Mijn vraag: Verwijzen de kanttekeningen vaker naar de apocriefe boeken en wie heeft daar voorbeelden van?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Wittewrongel »

huisman schreef:In de preek van gisteren over Hebreen 11:35 werd uitgebreid verwezen naar een geschiedenis uit een apocrief boek (2 Makkabeeën 6 en 7 ) ook de kanttekeningen en de BMU doen dat bij deze tekst.

Mijn vraag: Verwijzen de kanttekeningen vaker naar de apocriefe boeken en wie heeft daar voorbeelden van?
Ik zeg alvast Ja, en ik ga ze opzoeken maar ik vermoed vooral ook bij Daniël en misschien maleachi

Edit: Daniël 7
25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogste, en het zal de heiligen der hoge plaatsen112 verstoren,113 en het zal menen114 de tijden115 en de wet te veranderen,116 en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden117 tot een tijd, en tijden,118 en een gedeelte eens tijds.119

115) tijden
Enigen verstaan hier door de tijden den sabbat en de andere feestdagen der Joden, als pinksteren, het feest der tabernakelen en der nieuwe maanden, enz. Zie 1 Mach. 1:49; anderen, de rekening der jaren, die door het Romeinse rijk zou veranderd worden. Hetwelk geschied is eerst door Julius Cesar, daarna door den paus Gregorius den dertiende, om alzo zijne macht over de ganse Christenheid te betonen.
Daniël 8 meerdere keren.

vers 9, 11,12 enz

Hier een oude post:)
jakobmarin schreef:Soms lijken apocriefen deels geïnspireerd, omdat ze aangehaald worden in de bijbel (bijv. Judas: 9, 14)
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door freek »

Ik vind de canonvorming één van de meest mysterieuze zaken van de kerk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Luther »

freek schreef:Ik vind de canonvorming één van de meest mysterieuze zaken van de kerk.
Als je met 'mysterieus' bedoelt, dat het via de weg van het wonder is gegaan, dan ben ik dat wel met je eens. Er is ook nooit een synode of kerkvergadering geweest met als agendapunt: canon bepalen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door refo »

freek schreef:Ik vind de canonvorming één van de meest mysterieuze zaken van de kerk.
Bij het OT vind ik dat meevallen. Daar kun je altijd wel de hand van Heere zien. Maar bij het NT is niet altijd zo duidelijk. Daar zijn toch vooral de concilievoorkeuren of juist niet te bespeuren.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:In de preek van gisteren over Hebreen 11:35 werd uitgebreid verwezen naar een geschiedenis uit een apocrief boek (2 Makkabeeën 6 en 7 ) ook de kanttekeningen en de BMU doen dat bij deze tekst.

Mijn vraag: Verwijzen de kanttekeningen vaker naar de apocriefe boeken en wie heeft daar voorbeelden van?
Met zoeken in de kanttekeningen kom je een heel eind.
Hieronder de link naar het zoeken in de kanttekening naar Makkabeeën.
Dat geeft 55 kanttekeningen in het Oude en Nieuwe Testament.

http://statenvertaling.nl/zoektekst.php ... it=0#start

Idem 2 kanttekeningen voor het boek Tobias.

http://statenvertaling.nl/zoektekst.php ... it=0#start

Idem 6 kanttekeningen voor het boek Jezus Sirach.

http://statenvertaling.nl/zoektekst.php ... it=0#start

Zo kun je ook zoeken naar andere apocriefe boeken, al zal het met sommige boeken iets lastiger zijn omdat de naam van het Bijbelboek niet 'uniek' is (zoals het boek der Wijsheid). Met de hierboven genoemde links is het wel het overgrote deel van de verwijzingen in de kanttekeningen naar apocriefe boeken genoemd.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef: Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.
Mag ik u vragen of dat laatste , bidden voor de doden, dan zit in protestantse, of verschoning, iets meer specifieker, in uw gezindte?
Ikzelf ben namelijk ook protestant (PKN) en in mijn omgeving bid men ook voor de doden.
Of bedoelde u misschien bidden tot de doden? de zogenoemde heiligenverering?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van Ewijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.
Mag ik u vragen of dat laatste , bidden voor de doden, dan zit in protestantse, of verschoning, iets meer specifieker, in uw gezindte?
Ikzelf ben namelijk ook protestant (PKN) en in mijn omgeving bid men ook voor de doden.
Of bedoelde u misschien bidden tot de doden? de zogenoemde heiligenverering?
Zowel bidden voor als bidden tot doden is onbijbels, en nutteloos.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Hendrikus »

Gezang 299 (Liedboek voor de kerken) / Lied 727 (Liedboek Zingen en bidden in huis en kerk) / Gezang 122 (Hervormde Bundel 1938)

1 Voor alle heil'gen in de heerlijkheid
die U beleden in hun aardse strijd,
zij uw naam lof, o Jezus, te allen tijd!
Halleluja, halleluja!

2 Gij waart hun rots, hun burg en al hun macht;
Gij, Heer, hun loods en licht in storm en nacht;
Gij hebt uw pelgrims veilig thuisgebracht.
Halleluja, halleluja!

3 Maak al uw strijders in dit aards gevecht
moedig als hen wier pleit reeds werd beslecht
tot aan de tijd die Gij hebt toegezegd.
Halleluja, halleluja!

4 Hun is de prijs, de lauwerkrans, de kroon,
toch zijn wij een, zij zingend voor de troon,
wij in de wereld, wachtend op Gods Zoon.
Halleluja, halleluja!

5 Lang valt de tijd en zwaar is ons geding,
bang is de strijd en vol vertwijfeling,
dat ons de zege bijna nog ontging.
Halleluja, halleluja!

6 Ten einde raad ontzinkt ons haast de moed
maar in de verte klinkt ons tegemoet
trompetgeschal dat Gij weerklinken doet!
Halleluja, halleluja!

7 Rood is de avond als het zonlicht daalt;
ook in de dood hebt Gij hun lot bepaald,
God die de moede strijders binnenhaalt.
Halleluja, halleluja!

8 Maar een oneindig glorierijker dag
staat nog te wachten als op uw gezag
heel 't heir der heil'gen tot U naad'ren mag.
Halleluja, halleluja!

9 Daar is de Koning als een jonge held!
Hem komen allen tegemoet gesneld
van vreugde stralend, scharen ongeteld.
Halleluja, halleluja!

10 Van alle einders, van de verste kust
zullen zij vinden vrede, feest en rust,
U lovend, Vader, Zoon, Heilige Geest!
Halleluja, halleluja!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:Gezang 299 (Liedboek voor de kerken) / Lied 727 (Liedboek Zingen en bidden in huis en kerk) / Gezang 122 (Hervormde Bundel 1938)

1 Voor alle heil'gen in de heerlijkheid
die U beleden in hun aardse strijd,
zij uw naam lof, o Jezus, te allen tijd!
Halleluja, halleluja!
God loven is nog wel iets anders, als God bidden/vragen om dingen voor de overledenen.
En bidden tot overledenen is onbijbels en fout, we mogen in het gebed tot God naderen door Jezus Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.
Mag ik u vragen of dat laatste , bidden voor de doden, dan zit in protestantse, of verschoning, iets meer specifieker, in uw gezindte?
Ikzelf ben namelijk ook protestant (PKN) en in mijn omgeving bid men ook voor de doden.
Of bedoelde u misschien bidden tot de doden? de zogenoemde heiligenverering?
In veel PKN kerken (ik laat de Gereformeerde Bond er nu even buiten) wordt ook tot de doden gesproken. Zelf heb ik meerde begrafenissen meegemaakt waarin dit gebeurde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.
Mag ik u vragen of dat laatste , bidden voor de doden, dan zit in protestantse, of verschoning, iets meer specifieker, in uw gezindte?
Ikzelf ben namelijk ook protestant (PKN) en in mijn omgeving bid men ook voor de doden.
Of bedoelde u misschien bidden tot de doden? de zogenoemde heiligenverering?
In veel PKN kerken (ik laat de Gereformeerde Bond er nu even buiten) wordt ook tot de doden gesproken. Zelf heb ik meerde begrafenissen meegemaakt waarin dit gebeurde.
David deed het ook in zijn klaaglied over Saul en Jonathan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie