Geloofsdoop of kinderdoop?

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Pimpelmees »

Maar stel, als deze predikant in een PKN gemeente alleen nog maar volwassenen wil dopen. En de gemeenteleden van deze gemeente vinden dat prima. Mag deze gemeente dan gewoon binnen de PKN blijven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door -DIA- »

Maar nemen we de Nederlandse Geloofsbelijdenis eigenlijk wel serieus?
We lezen in art. 29 toch iets over de tucht wat niet mis te verstaan is, of wel?

ARTIKEL 29 NGB:

Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit het Woord Gods, behoort te
onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn,
zich met den naam der Kerk bedekken.
Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd
zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat
men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat
zij de Kerk zijn.

De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent;
indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht
gebruikt wordt, om de zonden te straffen
.
Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen
zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen,
en het komt niemand toe zich daarvante scheiden.

En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te
weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus,
de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet
afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken.

Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den
Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden
en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door
het geloof in Hem.

Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan
het Woord Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet
gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt;
zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het
Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.
Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

Tja -DIA-, dat is natuurlijk hét probleem van de PKN. Dat was je toch al bekend zeker?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Tja -DIA-, dat is natuurlijk hét probleem van de PKN. Dat was je toch al bekend zeker?
Maar waarom zwijgt iedereen dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Tja -DIA-, dat is natuurlijk hét probleem van de PKN. Dat was je toch al bekend zeker?
Maar waarom zwijgt iedereen dan?
Omdat het in de PKN weinig zin heeft om je stem te verheffen.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Pimpelmees »

Maar ook de PKN heeft neem ik aan grenzen. Als een hele gemeente "overstapt" op de geloofsdoop, zou zo'n gemeente dan nog binnen de PKN mogen blijven?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door ejvl »

Ik verwacht van wel.
Als het ontkennen van Jezus/God al geen reden is om te schorsen, zou het bij de geloofsdoop ook geen reden zijn.
Ik zou het in ieder geval hypocriet vinden aangezien de geloofsdoop in mijn ogen een veel mindere zaak is dan het ontkennen van Jezus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Tja -DIA-, dat is natuurlijk hét probleem van de PKN. Dat was je toch al bekend zeker?
Maar waarom zwijgt iedereen dan?
Omdat het in de PKN weinig zin heeft om je stem te verheffen.
Maar zouden ze toch niet terug moeten naar de vanouds aangenomen leer? Denk aan mannen als
Bogernan? Was die dan toch te scherp? Men kan er dan wellicht geen zin in hebben, maar het is ook
waar te nemen wat het loslaten van de belijdenisgeschriften toe leidt.
Er is schier een grenzeloze leervrijheid. Kan dat nu overeenstemmen met de leer die in onze
Vaderlandse kerk heeft geklonken?
Zou hier ook niet de oorzaak liggen dat in 1834 ds. H. de Cock de kerk is uitgezet, en de kerk is
gescheurd en verdeeld? En denk ook aan ds. Ledeboer?
Ik weet wel dat er na 1834 weer getrouwe predikers zijn geweest in de Vaderlandse kerk, maar ik denk
niet dat, ondanks hun getrouwe prediking naar hen is geluisterd op meerdere vergaderingen.
En zegt ook het Woord niet: Als Mijn volk zich zal schuldig kennen zal ik tot mijn plaats wederkeren?
Maar is dan ondanks deze Waarheid het doorgaan op deze weg wel heilzaam? Ligt op de manier
in feite de weg niet open voor een Antichristelijke leer?

En aangaande de afscheiden kerken, die gaan ook niet vrijuit:
Als Efraïm zijn krankheid zag, en Juda zijn gezwel, zo toog Efraïm tot Assur, en hij zond tot den
koning Jareb; maar die zal ulieden niet kunnen genezen, en zal het gezwel van ulieden niet helen.
Want Ik zal Efraïm zijn als een felle leeuw, en den huize van Juda als een jonge leeuw; Ik, Ik zal verscheuren en henengaan;
Ik zal wegvoeren, en er zal geen redder zijn. Ik zal henengaan en keren weder tot Mijn plaats,
totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij
Mij vroeg zoeken.

En in Hosea 6:
Wat zal Ik u doen, o Efraïm! wat zal Ik u doen, o Juda! dewijl uw weldadigheid is als een morgenwolk,
en als een vroegkomende dauw, die henengaat. Daarom heb Ik hen behouwen door de profeten;
Ik heb ze gedood door de redenen Mijns monds; en uw oordelen zullen voortkomen aan het licht.
Want Ik heb lust tot weldadigheid, en niet tot offer; en tot de kennis Gods, meer dan tot brandofferen.
Maar zij hebben het verbond overtreden als Adam; daar hebben zij trouwelooslijk tegen Mij gehandeld.
Gilead is een stad van werkers der ongerechtigheid; zij is betreden van bloed.
Gelijk de benden der straatschenders op iemand wachten, alzo is het gezelschap der priesteren; zij
moorden op den weg naar Sichem, waarlijk, zij doen schandelijke daden.
Ik zie een afschuwelijke zaak in het huis Israëls; aldaar is Efraïms hoererij, Israël is verontreinigd.
Ook heeft hij u, o Juda! een oogst gezet, als Ik de gevangenen Mijns volks wederbracht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

De toonzetting in een artikel waarnaar hier gelinkt werd is hier niet toegestaan.
Daarom heb ik het bericht plus een aantal reacties verwijderd.
Graag binnen de kaders van dit forum blijven, a.u.b.

Met vriendelijke groet,
Tiberius
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Er komt binnenkort (weer) een boekje uit over de kinderdoop maar dit boekje van prof. Dr. A. Baars geeft veel Schriftbewijs.

Lees hier de inleiding
http://www.debanier.nl/theologie/u-en-u ... /#bladeren

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

huisman schreef:Er komt binnenkort (weer) een boekje uit over de kinderdoop maar dit boekje van prof. Dr. A. Baars geeft veel Schriftbewijs.

Lees hier de inleiding
http://www.debanier.nl/theologie/u-en-u ... /#bladeren

Afbeelding
Dit zijn van die boeken waarvan ik ongelezen durf te zeggen: Dit moeten we allemaal gaan lezen, en daarna ons daarachter scharen en verder stoppen met discussiëren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Wittewrongel »

Luther schreef:
huisman schreef:Er komt binnenkort (weer) een boekje uit over de kinderdoop maar dit boekje van prof. Dr. A. Baars geeft veel Schriftbewijs.

Lees hier de inleiding
http://www.debanier.nl/theologie/u-en-u ... /#bladeren

Afbeelding
Dit zijn van die boeken waarvan ik ongelezen durf te zeggen: Dit moeten we allemaal gaan lezen, en daarna ons daarachter scharen en verder stoppen met discussiëren.
Zou het zo makkelijk zijn Luther? Volgens mij zit en zal er een verschil blijvenAfbeelding
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Wittewrongel schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Er komt binnenkort (weer) een boekje uit over de kinderdoop maar dit boekje van prof. Dr. A. Baars geeft veel Schriftbewijs.

Lees hier de inleiding
http://www.debanier.nl/theologie/u-en-u ... /#bladeren

Afbeelding
Dit zijn van die boeken waarvan ik ongelezen durf te zeggen: Dit moeten we allemaal gaan lezen, en daarna ons daarachter scharen en verder stoppen met discussiëren.
Zou het zo makkelijk zijn Luther? Volgens mij zit en zal er een verschil blijvenAfbeelding
Zo makkelijk is het zeker, alleen kennelijk wil men niet...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
Wittewrongel schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Er komt binnenkort (weer) een boekje uit over de kinderdoop maar dit boekje van prof. Dr. A. Baars geeft veel Schriftbewijs.

Lees hier de inleiding
http://www.debanier.nl/theologie/u-en-u ... /#bladeren

Afbeelding
Dit zijn van die boeken waarvan ik ongelezen durf te zeggen: Dit moeten we allemaal gaan lezen, en daarna ons daarachter scharen en verder stoppen met discussiëren.
Zou het zo makkelijk zijn Luther? Volgens mij zit en zal er een verschil blijvenAfbeelding
Zo makkelijk is het zeker, alleen kennelijk wil men niet...
Laten we het Woord van God en het doopformulier maar als uitgangspunt nemen. Daar ons achter scharen en de lijn van onze vaderen voortzetten! :huhu Prof. Baars heb ik erg hoog staan. Boek beveel ik dan ook aan, maar om nu als ultieme bron aan te duiden gaat iets te ver Luther :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Laten we het Woord van God en het doopformulier maar als uitgangspunt nemen. Daar ons achter scharen en de lijn van onze vaderen voortzetten! :huhu Prof. Baars heb ik erg hoog staan. Boek beveel ik dan ook aan, maar om nu als ultieme bron aan te duiden gaat iets te ver Luther :)
1.) Ik neem aan dat prof. Baars geen ander uitgangspunt heeft, en kennelijk is voor velen (ook op dit forum) de Bijbel, het doopformulier en de 3FvE zó onduidelijk, dat het fijn is als iemand alles nog eens goed onder elkaar zet en uitlegt.
2.) Volgens mij zou je hier niet meer posten, vanwege het feit dat iedereen hier elkaar de maat neemt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie