De prediking van het gericht

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door DWW »

Johann Gottfried Walther schreef:Probleem is dat Kohlbrugge niet zegt dat het volgens jouw weg moet gaan. In de offerdienst wordt juist Christus getekend volgens Kohlbrugge !
Zondekennis is noodzakelijk, berouw net zo, de droefheid naar God....
maar je moet niet gaan zeggen hoe God moet werken, en hoe diep.
Er is zoveel zondekennis nodig, dat men niet meer buiten Christus kan.
Christus is een volkomen offer, zoals Kohlbrugge heeft moeten leren, DIT IS MIJN LAM, ben u daarmede tevreden?
Hoe diep die kennis moet zijn, daar heb ik nooit een meetlat of een dieptemeter bijgelegd, beste JGW...!! Verder laat ik het Woord niet buikspreken. Dat jij die meetlat en dieptemeter er zelf misschien uit opgelezen hebt, is jouw zaak. Maar dat het je aangrijpt en misschien innerlijk onrustig maakt....kan ik wel begrijpen. Want hier gaan de wegen veelal uiteen. Ik hoop dat het volgende van H.F. Kohlbrugge je ook ernstig aan mag grijpen.

Kohlbrugge over het heilige recht Gods
Velen zijn er onder ons, die uiterlijk de Wet kennen en geleerd hebben, zonder evenwel de stem van God zo in het vuur vernomen te hebben, dat zij daardoor van doodsangst niet wisten, waar te blijven. Tot deze zeg ik, dat al wie Leven uit God ontvangt, een tijd kent, waarin hij de stem van God in zo’n donder en bliksem, in zo’n vuur vernomen heeft, zoals eertijds de kinderen Israëls Ik wens degene geluk, wie de stem Gods, de stem van Zijn Wet, zo in de oren gedonderd heeft of dondert, dat hij daarover geheel verschrikt en als doodgeslagen is.

“Gij zult geen andere goden voor Mijn Aangezicht hebben! … Gij zult niet begeren”, dat is de stem van de levende God uit het midden des vuurs! Dit gebod en verbod moet bij u waarheid worden; het recht der Wet moet in u vervuld zijn. Wat heeft God aan uw ganse christendom, als u voor zo’n stem niet beeft en uitroept: “Wee mij. Hier hoor ik tot mij het woord: u zult niet begeren, u zult niet dit, u zult niet dat! En, ik ben een afgodendienaar, een moordenaar, een hoereerder en echtbreker, een dief en rover, een lasteraar van God en van mijn naaste, een weerspannige, en … ik kan niet geloven; ik heb de eeuwige dood verdiend.”

Ik herhaal het: Wat heeft de levende God aan al dat praten van uw geloof, als gij u vleit met dingen, die toch bij u geen waarheid, geen werkelijkheid zijn! De Wet laat zich niet in een graf werpen. Die mens bedriegt zichzelf, die Gods stem verneemt en niet verbrijzeld wordt, die niet verslagen in angst des doods belijdt: Dit “gij zult niet” is niet bij mij. De zodanige misleidt zijn hart, wie het er niet om te doen is, dat dit “gij zult niet” bij hem in vervulling gekomen zij. Waarheen dan nu, opdat dit bij u in vervulling gekomen zij? De berg der heiligheid op met uw verontschuldigingen? Met uw goede voornemens, met het u in achtnemen voor verdere zonden? Wie er lust toe heeft, die wage het, maar hij zal verpletterd worden. Naar God wilt u heen? Naar God met berouw, met boete, met veel tranen? Maar Hij spreekt in een vuur en in een gloed van toorn, die u verteert! O, welgelukzalig hij, die met een verbrijzeld en verslagen hart, bij het gevoel van Zijn verdoeming, buigend onder het recht Gods, in doodsbenauwdheid het woord verneemt: “Uit het midden van u heb Ik een Profeet verwekt, naar Hem zult gij horen.”

God laat Zich met geen zondaar in. Geest kan Zich niet inlaten met het voor Hem verdoemde vlees. Maar God in Zijn ontferming geeft en heeft gegeven een Profeet, naar Hem moeten wij gaan. Dezen Profeet houd ik u voor; Zijn Naam is: Jezus Christus. Wie zich vervloekt en verdoemd gevoelt, wie in een doodsangst beeft voor de stem van de heilige God, die hore deze Profeet, gelijk God het heeft bevolen. Wie niet in overeenstemming is met de Wet, die is de eerste dood gestorven; wie echter Hem, deze Profeet, niet hoort of wie Hem veracht, die sterft de tweede dood; wie Hem hoort, die ademt Hij van Zijn lippen eeuwig leven in de ziel; van deze neemt Hij weg de drievoudige dood. Wat weten wij zonder deze Profeet van God? Slechts dit: Hij is een verterend Vuur, en wij zijn verloren. Wat doet deze Profeet, als u bij Hem ter school gaat, u door Hem laat onderwijzen? Hij bestraalt u met Zijn wonderbaar licht, Hij openbaart Zichzelf aan u als de Waarheid, en u ziet al de banden der duisternis en der onkunde van God van u afgeworpen. Hij openbaart u de ganse zaak uwer zaligheid, de ganse raad Gods, hoe dat alles waarheid is in Hem, de Heere Jezus, en Hij geeft u Zijn Geest. Hij neemt de blindheid, de aangeboren onwetendheid van u weg. Hij leert u, dat deze in vuur en gloed sprekende God, deze rechtvaardige Rechter door Hem uw Vader is; dat Hijzelf aan Diens gerechtigheid voldaan heeft, en dat Hij dit “Gij zult niet” voor u vervuld heeft. Voorts leidt Hij u in de hoofdstukken van Zijn leer, hoe Hij voor u van God is uitgezonden; hoe Hij is geworden uit een vrouw, geworden onder de Wet; hoe Hij een vloek geworden is voor u, om u van de vloek der Wet te verlossen, en hoe Hij u een eeuwige zegen, eeuwige gerechtigheid, eeuwig leven heeft aangebracht van de Vader, zodat er geen verdoemenis voor u is, omdat Hij u in Zich heeft opgenomen.

En zo brengt Hij u naar Gethsémané, voert u voor de geestelijke en voor de wereldlijke rechterstoel; Hij neemt u met Zich op Golgotha, aan het kruis, in het graf; Hij staat met u op uit de doden, vaart met u op ten hemel. Als nu verrast Hij u, zeggende tot u: Zie, dit Mijn paradijs is het uwe; u hebt de verlossing van al uw misdaden in Mijn bloed; u hebt recht op de liefde Mijns Vaders, recht op de erfenis. En met dit Zijn onderwijs, waarin Hij gedurig het geloof in uw hart werkt, herschept Hij u, geeft u zijn gezindheid, ook Zijn Geest, en werpt aldoor Zijn licht, het licht van Zijn genade, op dit “Gij zult niet”, opdat u gedurig op Hem ziet, u aan Hem houdt, en zo zult u niet alleen doen, maar zo doet u werkelijk de goede en heilige en volmaakte wil van God, zonder dat u het weet. Genoeg, dat u dit éne weet: “Zonder U, o mijn Profeet, mij van God gegeven, vermag ik niets.”Vervloekt is het volk, dat de Wet niet bewaart, dat deze Profeet niet hoort en niet gelooft! Gezegend is het volk, dat bij Hem ter school gaat, en alleen dit weet, dat het zonder Hem niets weet en ook niets vermag! O, welk een goede, geduldige Leraar is Hij! “Spreek, Heere, Uw dienstknecht hoort!” AMEN.


BRON: TWAALF TWAALFTALLEN LEERREDENEN DEEL 9-10,
VAN DR. H.F.KOHLBRUGGE
LEERREDE over DEUT. 18 : 15-19.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De prediking van het gericht

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het is ook behoorlijk naïef om te denken dat je de oudvaders los kunt maken van hun doopvisie die zo krachtig in onze HC en NGB beleden word.
Ik denk dat dat wel kan, hoor. ;)
:huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De prediking van het gericht

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DWW schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Probleem is dat Kohlbrugge niet zegt dat het volgens jouw weg moet gaan. In de offerdienst wordt juist Christus getekend volgens Kohlbrugge !
Zondekennis is noodzakelijk, berouw net zo, de droefheid naar God....
maar je moet niet gaan zeggen hoe God moet werken, en hoe diep.
Er is zoveel zondekennis nodig, dat men niet meer buiten Christus kan.
Christus is een volkomen offer, zoals Kohlbrugge heeft moeten leren, DIT IS MIJN LAM, ben u daarmede tevreden?
Hoe diep die kennis moet zijn, daar heb ik nooit een meetlat of een dieptemeter bijgelegd, beste JGW...!! Verder laat ik het Woord niet buikspreken. Dat jij die meetlat en dieptemeter er zelf misschien uit opgelezen hebt, is jouw zaak. Maar dat het je aangrijpt en misschien innerlijk onrustig maakt....kan ik wel begrijpen. .
Het maakt me niet onrustig.
Excuses, dat ik iets las wat u niet bedoelde.

Let vooral ook hierop in wat je zelf citeerd:
Hij leert u, dat deze in vuur en gloed sprekende God, deze rechtvaardige Rechter door Hem uw Vader is; dat Hijzelf aan Diens gerechtigheid voldaan heeft
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door DWW »

Johann Gottfried Walther schreef: Christus is een volkomen offer,
Zoals Kohlbrugge heeft moeten leren, DIT IS MIJN LAM, ben u daarmede tevrede?
Gij zult daarvan (=paaslam) niet rauw eten, ook geenszins in water gezoden; maar aan het vuur gebraden, zijn hoofd met zijn schenkelen en met zijn ingewand. Gij zult daarvan ook niet laten overblijven tot den morgen; maar hetgeen daarvan overblijft tot den morgen, zult gij met vuur verbranden. (Ex. 12:9-10)

Hier moet je eens over nadenken. Velen hebben Zijn vlees rauw gegeten, JGW....en slechts weinigen hebben tijdens het geestelijk eten door de weg van Gods heilige recht, geproefd en gesmaakt dat Hij voor hen door het vuur van Gods toorn is gegaan. Waar dit laatste geschiedt ontvangt de zondaar een evangelisch berouw en beweent de zondaar zijn vergeven zonden aan de doorboorde voeten van Christus, vergelijk Luk. 7:37-38.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door DWW »

Fjodor schreef:@ de mensen die DWW betichten van laster: DWW constateert gewoon iets in de leer van iemand. Ik zou niet weten waarom dat laster zou zijn. Het kan misschien onwaar zijn, maar dat is nog niet meteen laster. (en inderdaad, de leer van genade door recht zoals DWW die brengt vinden we waarschijnlijk niet bij prof. Baars).

@ DWW: Het blijft nog steeds zo dat bij jou de werkzame kracht in de rechtvaardigmaking de doding door de wet is. En daarmee zeg je wel dat de wet doodt, maar in feite is de wet in jouw systeem levendmakend. Want ieder die volgens jou door de wet gedood wordt, die wordt levend gemaakt. Dat is wat jij zeggen wil met genade door recht. Het komt erop neer dat je het recht in de plaats van de genade stelt. Terwijl pas in het hebben van Christus wij kunnen zeggen enige doding ontvangen te hebben. Je gaat hier uitdrukkelijk in tegen iemand als Calvijn. Ik ben benieuwd waar je deze leer bij Calvijn vindt. Ik heb je op dit punt al vaker op Romeinen 6 gewezen. Het sterven gebeurt met Christus, en niet met de wet!
Legde Christus Zijn leven dan niet af onder de vloek der wet, opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. (Gal. 4:4-5).....Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt, Gal. 3:13. Waar dit verworven Heil aan jouw ziel wordt toegepast daar wordt jij in Zijn kruisdood gedoopt, en doe jij Christus aan door het badwater der wedergeboorte (Rom. 6:3, Gal. 3:27, Titus 3:4-5). Dat is het teken van de doop en tevens het teken van Jona den profeet, het teken van ondergaan en opkomen uit het water. Weet je wat Hebreeer betekent? Hij die door het water is heengetogen!

Calvijn over de rechtvaardiging door het geloof: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... geloof.pdf
Fjodor schreef:@ DWW: Het blijft nog steeds zo dat bij jou de werkzame kracht in de rechtvaardigmaking de doding door de wet is. En daarmee zeg je wel dat de wet doodt, maar in feite is de wet in jouw systeem levendmakend. Want ieder die volgens jou door de wet gedood wordt, die wordt levend gemaakt. Dat is wat jij zeggen wil met genade door recht. Het komt erop neer dat je het recht in de plaats van de genade stelt. Terwijl pas in het hebben van Christus wij kunnen zeggen enige doding ontvangen te hebben.
De wet is nooit levendmakend, lees Gal. 3:12, 21. Omdat ze niet machtig is tot levendmaking en niet uit het geloof is, zegt de apostel. Daarnaast is de wet ook krachteloos geworden ten eeuwige leven door ons zondige vlees, Rom. 7:10, Rom. 8:3. De wet die ons voor de val zegende is ons na de val gaan vloeken. Maar omdat de mens de wet in zijn consientie nooit kwijtraakt (dit zijn de boeken die straks opengaan, en het getuigschrift dat tegen de mens getuigt) moet er bloed over ons geweten gesprenkeld worden, versta vanuit Hebr. 9:14, opdat ons geweten gereinigd zal worden van dode werken. De mens heeft zijn recht op God en het eeuwige leven verloren, maar Gods recht op Zijn schepsel blijft staan....verkoren of verworpen, maakt geen verschil. God zal in ons allen Zijn beeld van gerechtigheid en heiligheid opeisen waarin Hij ons heeft geschapen. Hier aan deze zijde van het graf, of straks voor eeuwig. Dat recht heeft Hij, ondanks dat wij dit beeld verloren hebben door het verbreken van Zijn heilige wet.

Eenvoudig uitgelegd: Jij rijdt een deuk in de auto van je buurman. Je belt aan en zegt dat het je spijt en je laat hem zitten zonder enige vergelding/vereffening voor de gemaakte schade. Dan weten jij en je buurman (twee zondige mensen) vanuit je ingeschapen rechtsbesef dat jij hem onrecht aandoet. Als hij kan bewijzen dat jij hem die schade hebt berokkend, kan hij je voor het gerecht slepen en alsnog zijn recht van vergelding op jou verhalen.

Toepassing: Hoe zou het dan zijn bij een heilig God in de hemel Die de mens geen enkel kwaad heeft gedaan, en volmaakt heeft geschapen. Gods bewijs dat wij Zijn heilige wet verbroken hebben, is ons zondige geweten, lees Kol. 2:14. Zolang de oorzaak (= zonden) van onze geestelijke doodstaat niet wordt weggenomen, blijft de wet ons vloeken....en blijven wij gevangen zitten in het diensthuis der zonden. Deze oorzaak of reden wordt pas weggenomen als wij in de toepassing van het Heil de kruisdood met Christus sterven, met Hem verdrinken, met Hem heengaan en alles verkopen, met Hem afgesneden worden.....hoe je het ook wilt noemen. Want als de zonden zijn vernietigt en begraven in Zijn kruisdood en graf, kan en wil God Zijn schepsel niet meer vloeken. Integendeel, vanaf die stonde begint Gods heilige wet die verloren zondaar te zegenen....op grond van een toegerekende gerechtigheid en heiligheid, 1 Kor. 1:30, Rom. 5:14-19. Dit is de weg waardoor de zondaar rijp en vatbaar gemaakt wordt voor een Gerechtigheid en Heiligheid die buiten hem ligt. De Bijbel gebruikt tal van beelden om dit te verduidelijken.

Onthou dit voor altijd: De geestelijk doding geschiedt altijd voor de geestelijke levendmaking! De doding door de wet middels de Geest der dienstbaarheid, en de levendmaking door de toegepaste beloftenissen des Evangeliums middels de Geest der aanneming tot kinderen. Dit moet je stondelijk, en niet standelijk verstaan. Daar waar ik verloren ging, werd ik terstond behouden door het geschonken geloof in Hem. Daar waar ik als in een punt des tijds verdronk in het badwater der wedergeboorte, daar stond ik met Hem op ten eeuwige leven. God trekt mijn jasje van eigengerechtigheid en ongerechtigheid uit door de ontdekking en doding van Zijn heilige wet. Waar Hij met Zijn Goddelijke Majesteit in mijn zondige ziel kijkt, heb ik geen been meer om op te blijven staan. Zo maakt God Zijn volk rijp om hen te grondvesten op het enig Fundament dat voor Hem kan bestaan, namelijk Jezus Christus en Dien gekruist. Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! (Rom. 8:15)

Lees en herlees dit stuk eens, zeer leerzaam: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... worpen.pdf


Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde, Rom. 6:7.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De prediking van het gericht

Bericht door Erasmiaan »

't Wordt wel eens uitgedrukt dat een mens moet leren om "te sterven eer het sterven wordt". En dat is een waarheid waar ik niet graag aan zou willen tornen. Een mens leert er toch iets van het dat het bij hem buiten hoop wordt opdat er ruimte kome voor de zaligheid buiten hemzelf, in een Ander. Ik geloof dat het Gods gewone weg is dat een mens net als de moordenaar aan het kruis God recht en gerechtigheid gaat toeschrijven, zo je wil, "het vonnis gaat mijnen" (trap en mate verschillen), opdat er plaats komt voor Christus. Men komt aan de zijde Gods terecht. Het probleem is dat DWW dit aan het onderbouwen is met allerlei onbijbelse termen en gezochte uitdrukkingen. En het wordt helemaal vreemd als hij oudvaders bij de hand neemt voor dat deel van hun visie, terwijl hij hun visie op de kinderdoop verwerpt, of oudvaders bij de hand neemt over de kinderdoop terwijl hij hun "wedergeboorteleer" verwerpt, onderwijl afgescheiden predikanten er van beschuldigend dat zij zich op oudvaders beroepen en ondertussen een andere leer brengen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De prediking van het gericht

Bericht door eilander »

DWW schreef:
eilander schreef:@DWW, ik zal mijn posting nu puntsgewijs herhalen:

Mijn bezwaren tegen jouw postings zijn de volgende:
1. Een openbare bestraffing hoort niet thuis op Refoforum en ook niet op de site die je aanprijst, maar in een persoonlijk gesprek.
Dus een persoonlijk gesprek kan kennelijk ook in het openbaar plaatsvinden? Lees nu eens na wat je hier schrijft. Het betreft hier geen bepaalde zonde die iemand tegen mij persoonlijk bedreef, Matth. 18:15, maar het betreft hier een tweeslachtige veinzende houding gelijk Petrus in Antiochie, Gal. 2:1-11. Petrus wandelde volgens Paulus niet recht naar het Evangelie, want toen de (valse) broeders van Jacobus uit Jeruzalem naar Antiochie kwamen, ontrok Petrus zich van de bekeerde heidenen waarmee hij daarvoor (bijv.) gewoon varkensvlees gegeten had. Petrus durfde ineens niet meer in de vrijheid te staan, Gal. 5:1, waarmee Christus hem had vrijgemaakt, en werd voor korte tijd wederom bevangen met het juk der dienstbaarheid die de valse broederen hem kennelijk opgelegd hadden, door hem scherpelijk te observeren of hij naar de Joodse wetten leefde, of leefde vanuit de Vervulde wet Christi, Jac. 1:25.
Je hebt in zoverre gelijk dat het woord "persoonlijk gesprek" hier niet thuis hoort. Ik bedoelde dat een openbare bestraffing in elk geval moet gebeuren met de persoon zelf erbij, en dat is op Refoforum niet het geval.
Ik lees wel eens wat op je website. Daar geef je aan dat je een roeping van God hebt om te "waarschuwen voor de heersende leerdwailingen in behoudend kerkelijk Nederland". Daar zeg ik niets van, dat komt mij niet toe.
Maar wel durf ik vrijmoedig te stellen dat de Heere niemand roept om predikanten op internet te kapittelen.
DWW schreef:
eilander schreef:2. Jouw commentaar op de prediking van prof. Baars wordt slechts onderbouwd met dat je het "opluistert" uit de vragenbeantwoording bij lezingen. Dat is veel te mager voor zo'n fundamentele stelling, nl. dat prof. Baars geen genade door recht zou preken.
Nu kom je weer dezelfde reactie, in plaats dat je mij weerlegt vanuit het Woord.
Dit is de omgekeerde wereld: jij stelt iets over de leer van prof. Baars, maar je onderbouwt dat niet. Dan moet je niet van mij vragen om iets te onderbouwen of te weerleggen.
DWW schreef:
eilander schreef:3. Je toon tegenover (met name) predikanten. Het gaat mij (ook) niet om de personen, maar om hun ambt.
Uit je schrijven is duidelijk op te maken dat je de leraren verheft boven de leer van Gods Woord, want je komt niet vanuit het Woord. Wat jij (of ik) vind heeft niemand wat mee te maken, wanneer het deze dingen betreft. Ten laatste, blijf ik erbij dat ds. C. Harinck en ds. J. Roos een veinzende houding aannemen wanneer zij de namen van voornoemde oudvaders gebruiken, om voor te doen alsof zij hun leer beminnen, en daarmee hun eigen stellingen proberen te bekrachtigen, maar in werkelijkheid NIETS van hun leer moeten hebben. Als je niet om de leer van deze vaderen heen kan, beken dit dan gewoon eerlijk, maar ga niet veinzen.
En wat zeiden ds. Harinck en ds. Roos toen je dit zei?
(Luther en Calvijn meenden ook beiden dat ze volgens de Schrift spraken, en toch dachten ze over sommige zaken verschillend. Zou het zo ook kunnen zijn dat @eilander en @DWW ook weleens denken dat ze Schriftuurlijk bezig zijn, maar dat ze het mis hebben?)
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:
Luther schreef:Neen, hier komt het niet op aan, DWW! Laat ik dat hier eens openlijk mogen zeggen. Wat jij hier beschrijft is een buiten-bijbelse beleving van geestelijke zaken die op deze wijze nergens in de Schrift naar voren komen. Daarnaast werpt deze voorstelling van zaken de mens in zichzelf terug, want er zal gegraven worden in de belevingen of men ervaringen kent die ook maar enigszins beantwoorden aan het taalgebruik dat je hierboven bezigt. Ik doel dan op:

- Het vonnis wordt gemijnd in het hemels gericht.
- In een punt des tijds gaan we onder in de golven van Gods toorn in het bad der wedergeboorte.
- Dit geloof in Hem is zijn daadwerkelijke geestelijke opstanding uit de kruisdood.

Is het mogelijk om dit alles bijbelser te zeggen dan op deze pompeuze manier te spreken?
Ik heb het hier al vaker gezegd: de Heere vraagt niet om grote woorden en diepe bevindingen; wel om een oprecht hart dat in zijn zonden en ellenden het niet meer uithoudt zonder Christus. Daarom de vraag: Hebt gij Mij lief? Dáár gaat het om!
Beste Luther, als jij meent buiten de weg van het Goddelijke recht zalig denkt te kunnen worden, hoe komt God dan aan Zijn eer en hoe is Zijn geschonken genade dan in jouw ziel verheerlijkt...?? Gooi dan ook de doorleefde bevinding van deze vaderen ook maar weg.
LUTHER: Nee, niemand wordt buiten Gods recht om zalig. Niemand! Maar wat is het wonderlijke van Gods heilige liefde? Dat Hij, eer Hij de zonden ongestraft zou laten, ze heeft gestraft aan Zijn eigen lieve Zoon Jezus Christus! Dát is het recht van God: En als we in deze Christus geloven, tot Hem de toevlucht nemen, dan zijn al Zijn verdiensten de onze. Hoe komt God aan Zijn eer? Wel, de drieënige God heeft een welbehagen gehad in het offer van Christus. De Heere komt aan Zijn eer als we in dit offer met een gelovig hart ook een welbehagen hebben. En als we leren zien hoe ernstig het er met ons voor staat en dat het geestelijk werkelijk ook nooit meer wat wordt met ons, ja dat we tot op het bot ongerechtigheid zijn en daarom niet voor onze Schepper kunnen bestaan, dan kan het niet anders of we kríjgen een welbehagen in het offer van Christus. Jij probeert de geschriften die je citeert, in te lijven in je eigen constructie. En dat vind ik kwalijk. Want nergens lees ik bij Kohlbrugge wat je in eerdere postings hier schrijft, over gedoopt worden in de vloekdood en dat soort onbijbelse taal.

Reactie DWW: Ik verbuig of verdraai de Schrift niet naar mijn bevinding, of naar de bevinding van Warburton die ik hier genoemd heb, maar juist andersom. Ik toets hun bevinding aan de Schrift....want indien onze bevindingen niet naar de Schriften zijn dan hebben ze geen dageraad. Jij vergeet dat Christus een Middelaar van verwerving en toepassing is. In de verwerving van het Heil stierf Hij in de volheid des tijds op Golgotha voor Zijn gans verkoren Kerk, maar als Middelaar van toepassing openbaarde Hij Zich bijv. aan de verloren moordenaar die naast Hem hing, of aan de uitgeworpen blindgeborene (Joh. 9:35-38).....daarvan staat geschreven: dat de Vader ze tot Hem trekt, en Hij zal ze opwekken ten uiterste dagen, Joh. 6:37,44. Dit is een heilgeheim: namelijk dat zij in Zijn kruisdood gedoopt zijn geworden alvorens Hij ook voor hen in de volheid des tijds aan het kruis was gestorven.
DWW schreef:Is deze bovenstaande bevinding dan andere taal, als deze onderstaande Bijbelse taal:
In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende; Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; (Kol. 2:11-14)
LUTHER: Paulus zegt hier eenvoudig dat alles wat Jezus heeft gedaan, Hij dat deed als Borg. Met eerbied gesproken: Hij werd niet alleen besneden, nee Hij werd door met al de Zijnen besneden; Hij werd niet alleen aan het kruishout gespijkerd, nee, Hij hing daar met al de Zijnen; Hij stierf niet alleen, nee, Hij stierf daar met al de Zijnen; Hij stond niet alleen op, nee, Hij stond met al de Zijnen op. En dáárom alleen is het handschrift dat tegen ons was, de heilige Wet bvan de Heere, het zwijgen opgelegd en uitgewist als bron van oordeel.

Reactie DWW - Dit is de verwerving van het Heil:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God, Joh. 3:16-18.

DWW - En dit is de persoonlijke toepassing van het Heil:
Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levende God te dienen? En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden. Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome; Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft, Hebr. 9:14-17.
DWW schreef:Nu dan de vraag: Werd het hart van Warburton dan niet geestelijk besneden, alvorens hij in Christus door het geloof werd ingelijfd....?? Was dit dan geen doding van zijn eigen verdorven vlees (= eigengerechtigheid) alvorens hij het vlees van het Meerdere geslachte Paaslam Christi eten mocht, naar Joh. 6:54-57....?? Was de bevinding van Warburton dan een on-Bijbelse bevinding? Was dit dan geen hemels gericht waarin hij door de Heilige Geest werd gebracht? Ten laatste, trap en mate zij Gode bekend....maar al Gods gerechtvaardigde volk moet en mag het met de psalmdichter betuigen: "Die in de nood mijn Redder is geweest."
LUTHER: Het gaat mij er ook om, op welke wijze je deze zaken onder woorden brengt. Nee, de bevinding van Warburton was niet on-Bijbels; hij heeft zijn ellende en verlorenheid ingeleefd en dat was geen buitenkant-verhaal. Ik zie alleen nergens in de Schrift dat we dit moeten benoemen met de term "het hart geestelijk besneden zijn" en "het hemels gericht". Als het daarover gaat: het hemels gericht werd voltrokken op de kruisheuvel Golgotha. En nooit zal een mens dat gericht kunnen doormaken.

Reactie DWW: Dat jij dit niet ziet, wil niet zeggen dat het niet zo is. Vele anderen hebben wel alzo mogen zien, er wel alzo op een Bijbelse wijze uit mogen spreken. Ik kan je voorbeelden te over noemen. Dit vind jij kennelijk een kwalijke zaak, omdat het jou mateloos ergert. Maar wat heb ik daar mee te maken. Als de leerbrieven der apostelen je niet aanstaan, dan scheur je ze toch uit je Bijbeltje....dan ben jij er vanaf. Maar weet dat deze Waarheid wel blijft staan tot in alle eeuwigheid. Niet de geestelijke ontdekking, maar de inleving van mijn verlorenheid was mijn geestelijke besnijdenis, was mijn ondergang in het badwater, was mijn doop in de kruisdood van Christus, was mijn sterven aan de wet door Zijn Lichaam, was mijn heengaan en alles verkocht hebben met de koopman van schone paarlen om Die ene Parel te kunnen kopen en mijnen op de markt van Gods vrije genade om niet.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door Luther »

DWW schreef:Ik verbuig of verdraai de Schrift niet naar mijn bevinding, of naar de bevinding van Warburton die ik hier genoemd heb, maar juist andersom. Ik toets hun bevinding aan de Schrift....want indien onze bevindingen niet naar de Schriften zijn dan hebben ze geen dageraad. Jij vergeet dat Christus een Middelaar van verwerving en toepassing is. In de verwerving van het Heil stierf Hij in de volheid des tijds op Golgotha voor Zijn gans verkoren Kerk, maar als Middelaar van toepassing openbaarde Hij Zich bijv. aan de verloren moordenaar die naast Hem hing, of aan de uitgeworpen blindgeborene (Joh. 9:35-38).....daarvan staat geschreven: dat de Vader ze tot Hem trekt, en Hij zal ze opwekken ten uiterste dagen, Joh. 6:37,44. Dit is een heilgeheim: namelijk dat zij in Zijn kruisdood gedoopt zijn geworden alvorens Hij ook voor hen in de volheid des tijds aan het kruis was gestorven.

Maar beste vriend, waar ontken ik het bovenstaande? Nergens!
Mijn bezwaar tegen jouw theologie is echter, dat je het stuk van de toepassing meent te moeten verwoorden met termen die op deze wijze niet worden voorgeschreven in de Bijbel. Want als het zo zou moeten gaan, zoals je hier beschrijft, dan waren Levi, Lydia en Timotheüs voor eeuwig verloren geweest.
DWW schreef:
Luther schreef:
DWW schreef:Is deze bovenstaande bevinding dan andere taal, als deze onderstaande Bijbelse taal:
In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende; Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; (Kol. 2:11-14)
Paulus zegt hier eenvoudig dat alles wat Jezus heeft gedaan, Hij dat deed als Borg. Met eerbied gesproken: Hij werd niet alleen besneden, nee Hij werd door met al de Zijnen besneden; Hij werd niet alleen aan het kruishout gespijkerd, nee, Hij hing daar met al de Zijnen; Hij stierf niet alleen, nee, Hij stierf daar met al de Zijnen; Hij stond niet alleen op, nee, Hij stond met al de Zijnen op. En dáárom alleen is het handschrift dat tegen ons was, de heilige Wet van de Heere, het zwijgen opgelegd en uitgewist als bron van oordeel.
Dit is de verwerving van het Heil:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God, Joh. 3:16-18.
En dit is de persoonlijke toepassing van het Heil:
Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levende God te dienen? En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden. Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome; Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft, Hebr. 9:14-17.
Ja, ik snap je punt wel, maar ik ga niet met je mee. Jij haalt de verwerving en de toepassing zó ver uit elkaar, dat als het ware de verwerving niet voldoende zaligmakende kracht heeft. In jouw visie moet het gehele offer van Christus worden overgedaan in de gelovige. Dan is niet Bijbels.
De tekst die je aanhaalt uit Hebr. 9: 14-17 gaat evenzeer over de verwerving van het heil. En dat moet door de wederbarende kracht van de Heilige Geest gelooft worden!
De tekst die je aanhaalt uit Joh. 3: 16-18 gaat evenzeer over de toepassing van het heil. Er staat immers: ...opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve... En: Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld....
DWW schreef:
Luther schreef:
DWW schreef:Nu dan de vraag: Werd het hart van Warburton dan niet geestelijk besneden, alvorens hij in Christus door het geloof werd ingelijfd....?? Was dit dan geen doding van zijn eigen verdorven vlees (= eigengerechtigheid) alvorens hij het vlees van het Meerdere geslachte Paaslam Christi eten mocht, naar Joh. 6:54-57....?? Was de bevinding van Warburton dan een on-Bijbelse bevinding? Was dit dan geen hemels gericht waarin hij door de Heilige Geest werd gebracht? Ten laatste, trap en mate zij Gode bekend....maar al Gods gerechtvaardigde volk moet en mag het met de psalmdichter betuigen: "Die in de nood mijn Redder is geweest."
Het gaat mij er ook om, op welke wijze je deze zaken onder woorden brengt. Nee, de bevinding van Warburton was niet on-Bijbels; hij heeft zijn ellende en verlorenheid ingeleefd en dat was geen buitenkant-verhaal. Ik zie alleen nergens in de Schrift dat we dit moeten benoemen met de term "het hart geestelijk besneden zijn" en "het hemels gericht". Als het daarover gaat: het hemels gericht werd voltrokken op de kruisheuvel Golgotha. En nooit zal een mens dat gericht kunnen doormaken.
Dat jij dit niet ziet, wil niet zeggen dat het niet zo is. Vele anderen hebben wel alzo mogen zien, er wel alzo op een Bijbelse wijze uit mogen spreken. Ik kan je voorbeelden te over noemen. Dit vind jij kennelijk een kwalijke zaak, omdat het jou mateloos ergert.

Ik vind het inderdaad een kwalijke zaak als je Evangelie tot een nieuwe wet maakt. En dat doe je, als je de wijze waarop de Heere werkt curieuselijk gaat onderzoeken en verwoorden.
Dan hou ik me liever aan de belijdenis uit de Dordtse Leerregels, die eenvoudig zeggen:
1-12. Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
DWW schreef:Maar wat heb ik daar mee te maken. Als de leerbrieven der apostelen je niet aanstaan, dan scheur je ze toch uit je Bijbeltje....dan ben jij er vanaf. Maar weet dat deze Waarheid wel blijft staan tot in alle eeuwigheid.

Het wordt er allemaal niet geloofwaardiger op, als je ook nog eens gaat schelden....
DWW schreef:Niet de geestelijke ontdekking, maar de inleving van mijn verlorenheid was mijn geestelijke besnijdenis, was mijn ondergang in het badwater, was mijn doop in de kruisdood van Christus, was mijn sterven aan de wet door Zijn Lichaam, was mijn heengaan en alles verkocht hebben met de koopman van schone paarlen om Die ene Parel te kunnen kopen en mijnen op de markt van Gods vrije genade om niet.
Nu doe je het weer: Jij beschrijft de inleving van je verlorenheid met de term "ondergang in het badwater", of: "doop in de kruisdood" etc.
Waar lees je die taal in de Schrift?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:Ik verbuig of verdraai de Schrift niet naar mijn bevinding, of naar de bevinding van Warburton die ik hier genoemd heb, maar juist andersom. Ik toets hun bevinding aan de Schrift....want indien onze bevindingen niet naar de Schriften zijn dan hebben ze geen dageraad. Jij vergeet dat Christus een Middelaar van verwerving en toepassing is. In de verwerving van het Heil stierf Hij in de volheid des tijds op Golgotha voor Zijn gans verkoren Kerk, maar als Middelaar van toepassing openbaarde Hij Zich bijv. aan de verloren moordenaar die naast Hem hing, of aan de uitgeworpen blindgeborene (Joh. 9:35-38).....daarvan staat geschreven: dat de Vader ze tot Hem trekt, en Hij zal ze opwekken ten uiterste dagen, Joh. 6:37,44. Dit is een heilgeheim: namelijk dat zij in Zijn kruisdood gedoopt zijn geworden alvorens Hij ook voor hen in de volheid des tijds aan het kruis was gestorven.

Maar beste vriend, waar ontken ik het bovenstaande? Nergens!
Mijn bezwaar tegen jouw theologie is echter, dat je het stuk van de toepassing meent te moeten verwoorden met termen die op deze wijze niet worden voorgeschreven in de Bijbel. Want als het zo zou moeten gaan, zoals je hier beschrijft, dan waren Levi, Lydia en Timotheüs voor eeuwig verloren geweest.
Mag je in deze verwijzen naar een antwoord wat ik enige tijd geleden schreef aan Jean Le Fontain. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 20#p382820

En mag ik je herinneren aan deze posting: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 89#p383589

Lees aansluitend ook jouw reactie daaronder. Ik ben nog steeds dezelfde mening toegedaan, al is het dat jij je menigmaal aan mijn Bijbels woordgebruikt stoort. Let dus wel, het verloren gaan voor God is geen voorwaarde om de toevlucht tot Christus te nemen, maar wel de zielsbevinding van allen die door een waar geloof tot Hem de toevlucht namen. Daarom leerden de reformatoren dat het waar zaligmakende geloof uit een stondelijke doding en levendmaking bestaat. Levendmaking zonder doding bestaat niet, dit is een vals geloof! En doding zonder levenmaking ondervinden alleen de verworpenen in de eeuwige rampzaligheid.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De prediking van het gericht

Bericht door ejvl »

Mensen, waar maken jullie je toch druk om...
We kunnen honderden pagina's vol discussie voeren, waar leid dat toe?
De opdracht uit Gods woord is simpel, bekeerd u, roep tot God, en God zal het dan welmaken, op Zijn manier en op Zijn weg, niet op door ons voorgeschreven wegen, kenmerken en bevindingen.

Christus word vergeleken met de koperen slang in de woestijn.
Het was heel simpel, zie op de slang (Christus) en word behouden.
Blijf niet in de tent zitten in een hoekje wachtend op een speciaal gevoel of wachtend op bevinding of bidden of de kwaal zou mogen gaan drukken of wachten totdat je vanzelf de tent uit gaat, maar zie om Hem alleen en word behouden!

Met eerbied gesproken, ik denk als een van de verdorvenen uit de hel nog 1 kans zou krijgen hier op aarde hij geen seconde zou aarzelen en niet zijn gevoel/bevinding/weg/allerlei kenmerken zou gaan bekijken maar zich direct tot God zou bekeren en aan 1 stuk bedelen aan de genadetroon.

Wat ik ergens las, als je iemand een brood geeft is dit een gift, de mens kan dat brood aanpakken en opeten.
We kunnen ook een enorme uiteenzetting gaan houden over de gevaren als dit brood verkeerd word gegeten, over de werking van ons verteringsmechanisme, elk summier detail bespreken wat er nu gebeurd als je dat brood tot je neemt, waarschuwen en wijzen op de vele gevaren die er zijn, vertellen hoe en op welke manier dit brood tot je genomen moet worden, op zo'n manier dat geen mens dit brood meer durft aan te raken...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De prediking van het gericht

Bericht door Tiberius »

Maar goed, stel dat het nu een steen is, in plaats van een brood? Dan toch maar opeten?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De prediking van het gericht

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Maar goed, stel dat het nu een steen is, in plaats van een brood? Dan toch maar opeten?
De bijbelse boodschap moet gepredikt worden, niet op micro niveau uitpuzzelen aangaande de weg die God met Zijn volk gaat.
Dit doet me denken aan het verhaal wat op dit forum gepost werd uit het boekje "behoudend maar niet behouden", al is het een discutabel boekje, het verhaal over het flesje water.
We kunnen dikke boeken, pagina's vol schrijven op welke manier het water gedronken moet worden en welke gevaren hier aan te pas kunnen komen, maar de opdracht is simpel, drink van dat levend water.
En als persoon 1 zijn bekeringsweg op een bepaalde manier beleefd heeft en persoon 2 op een iets andere manier dan kunnen hier verschillen in zitten, de vrucht zal openbaren of het waar is.
Dan kunnen we niet zeggen het moet op deze manier, langs deze weg, met deze kenmerken en met deze bevinding.
Wat ik al eens eerder gezegd heb, Christenen uit het midden Oosten of Afrika of ergens anders hebben helemaal niet deze discussies, het lijkt zich toe te spitsen op Nederland alleen.
De bijbelse boodschap is om verzoend te worden met God en door God, dat is de weg, Gods genade bewezen aan een zondaar en de wegen die hiermee gepaard gaan, kunnen we beter maar aan God overlaten, dat is teveel voor ons verstand en niet tot stichting om hier op micro niveau over te discussiëren.

Kanttekening: Dit is mijn mening die ik niet wil presenteren als feit.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De prediking van het gericht

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef:
DWW schreef:Ik verbuig of verdraai de Schrift niet naar mijn bevinding, of naar de bevinding van Warburton die ik hier genoemd heb, maar juist andersom. Ik toets hun bevinding aan de Schrift....want indien onze bevindingen niet naar de Schriften zijn dan hebben ze geen dageraad. Jij vergeet dat Christus een Middelaar van verwerving en toepassing is. In de verwerving van het Heil stierf Hij in de volheid des tijds op Golgotha voor Zijn gans verkoren Kerk, maar als Middelaar van toepassing openbaarde Hij Zich bijv. aan de verloren moordenaar die naast Hem hing, of aan de uitgeworpen blindgeborene (Joh. 9:35-38).....daarvan staat geschreven: dat de Vader ze tot Hem trekt, en Hij zal ze opwekken ten uiterste dagen, Joh. 6:37,44. Dit is een heilgeheim: namelijk dat zij in Zijn kruisdood gedoopt zijn geworden alvorens Hij ook voor hen in de volheid des tijds aan het kruis was gestorven.

Maar beste vriend, waar ontken ik het bovenstaande? Nergens!
Mijn bezwaar tegen jouw theologie is echter, dat je het stuk van de toepassing meent te moeten verwoorden met termen die op deze wijze niet worden voorgeschreven in de Bijbel. Want als het zo zou moeten gaan, zoals je hier beschrijft, dan waren Levi, Lydia en Timotheüs voor eeuwig verloren geweest.
Mag je in deze verwijzen naar een antwoord wat ik enige tijd geleden schreef aan Jean Le Fontain. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 20#p382820

En mag ik je herinneren aan deze posting: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 89#p383589

Lees aansluitend ook jouw reactie daaronder. Ik ben nog steeds dezelfde mening toegedaan, al is het dat jij je menigmaal aan mijn Bijbels woordgebruikt stoort. Let dus wel, het verloren gaan voor God is geen voorwaarde om de toevlucht tot Christus te nemen, maar wel de zielsbevinding van allen die door een waar geloof tot Hem de toevlucht namen. Daarom leerden de reformatoren dat het waar zaligmakende geloof uit een stondelijke doding en levendmaking bestaat. Levendmaking zonder doding bestaat niet, dit is een vals geloof! En doding zonder levenmaking ondervinden alleen de verworpenen in de eeuwige rampzaligheid.
Ik sta nog steeds achter mijn posting en in de discussie met Jean le Fontain mag je zijn mening ook lezen als de mijne.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De prediking van het gericht

Bericht door Fjodor »

DWW schreef:
Fjodor schreef:@ de mensen die DWW betichten van laster: DWW constateert gewoon iets in de leer van iemand. Ik zou niet weten waarom dat laster zou zijn. Het kan misschien onwaar zijn, maar dat is nog niet meteen laster. (en inderdaad, de leer van genade door recht zoals DWW die brengt vinden we waarschijnlijk niet bij prof. Baars).

@ DWW: Het blijft nog steeds zo dat bij jou de werkzame kracht in de rechtvaardigmaking de doding door de wet is. En daarmee zeg je wel dat de wet doodt, maar in feite is de wet in jouw systeem levendmakend. Want ieder die volgens jou door de wet gedood wordt, die wordt levend gemaakt. Dat is wat jij zeggen wil met genade door recht. Het komt erop neer dat je het recht in de plaats van de genade stelt. Terwijl pas in het hebben van Christus wij kunnen zeggen enige doding ontvangen te hebben. Je gaat hier uitdrukkelijk in tegen iemand als Calvijn. Ik ben benieuwd waar je deze leer bij Calvijn vindt. Ik heb je op dit punt al vaker op Romeinen 6 gewezen. Het sterven gebeurt met Christus, en niet met de wet!
Legde Christus Zijn leven dan niet af onder de vloek der wet, opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. (Gal. 4:4-5).....Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt, Gal. 3:13. Waar dit verworven Heil aan jouw ziel wordt toegepast daar wordt jij in Zijn kruisdood gedoopt, en doe jij Christus aan door het badwater der wedergeboorte (Rom. 6:3, Gal. 3:27, Titus 3:4-5). Dat is het teken van de doop en tevens het teken van Jona den profeet, het teken van ondergaan en opkomen uit het water. Weet je wat Hebreeer betekent? Hij die door het water is heengetogen!

Calvijn over de rechtvaardiging door het geloof: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... geloof.pdf
Fjodor schreef:@ DWW: Het blijft nog steeds zo dat bij jou de werkzame kracht in de rechtvaardigmaking de doding door de wet is. En daarmee zeg je wel dat de wet doodt, maar in feite is de wet in jouw systeem levendmakend. Want ieder die volgens jou door de wet gedood wordt, die wordt levend gemaakt. Dat is wat jij zeggen wil met genade door recht. Het komt erop neer dat je het recht in de plaats van de genade stelt. Terwijl pas in het hebben van Christus wij kunnen zeggen enige doding ontvangen te hebben.
De wet is nooit levendmakend, lees Gal. 3:12, 21. Omdat ze niet machtig is tot levendmaking en niet uit het geloof is, zegt de apostel. Daarnaast is de wet ook krachteloos geworden ten eeuwige leven door ons zondige vlees, Rom. 7:10, Rom. 8:3. De wet die ons voor de val zegende is ons na de val gaan vloeken. Maar omdat de mens de wet in zijn consientie nooit kwijtraakt (dit zijn de boeken die straks opengaan, en het getuigschrift dat tegen de mens getuigt) moet er bloed over ons geweten gesprenkeld worden, versta vanuit Hebr. 9:14, opdat ons geweten gereinigd zal worden van dode werken. De mens heeft zijn recht op God en het eeuwige leven verloren, maar Gods recht op Zijn schepsel blijft staan....verkoren of verworpen, maakt geen verschil. God zal in ons allen Zijn beeld van gerechtigheid en heiligheid opeisen waarin Hij ons heeft geschapen. Hier aan deze zijde van het graf, of straks voor eeuwig. Dat recht heeft Hij, ondanks dat wij dit beeld verloren hebben door het verbreken van Zijn heilige wet.

Eenvoudig uitgelegd: Jij rijdt een deuk in de auto van je buurman. Je belt aan en zegt dat het je spijt en je laat hem zitten zonder enige vergelding/vereffening voor de gemaakte schade. Dan weten jij en je buurman (twee zondige mensen) vanuit je ingeschapen rechtsbesef dat jij hem onrecht aandoet. Als hij kan bewijzen dat jij hem die schade hebt berokkend, kan hij je voor het gerecht slepen en alsnog zijn recht van vergelding op jou verhalen.

Toepassing: Hoe zou het dan zijn bij een heilig God in de hemel Die de mens geen enkel kwaad heeft gedaan, en volmaakt heeft geschapen. Gods bewijs dat wij Zijn heilige wet verbroken hebben, is ons zondige geweten, lees Kol. 2:14. Zolang de oorzaak (= zonden) van onze geestelijke doodstaat niet wordt weggenomen, blijft de wet ons vloeken....en blijven wij gevangen zitten in het diensthuis der zonden. Deze oorzaak of reden wordt pas weggenomen als wij in de toepassing van het Heil de kruisdood met Christus sterven, met Hem verdrinken, met Hem heengaan en alles verkopen, met Hem afgesneden worden.....hoe je het ook wilt noemen. Want als de zonden zijn vernietigt en begraven in Zijn kruisdood en graf, kan en wil God Zijn schepsel niet meer vloeken. Integendeel, vanaf die stonde begint Gods heilige wet die verloren zondaar te zegenen....op grond van een toegerekende gerechtigheid en heiligheid, 1 Kor. 1:30, Rom. 5:14-19. Dit is de weg waardoor de zondaar rijp en vatbaar gemaakt wordt voor een Gerechtigheid en Heiligheid die buiten hem ligt. De Bijbel gebruikt tal van beelden om dit te verduidelijken.

Onthou dit voor altijd: De geestelijk doding geschiedt altijd voor de geestelijke levendmaking! De doding door de wet middels de Geest der dienstbaarheid, en de levendmaking door de toegepaste beloftenissen des Evangeliums middels de Geest der aanneming tot kinderen. Dit moet je stondelijk, en niet standelijk verstaan. Daar waar ik verloren ging, werd ik terstond behouden door het geschonken geloof in Hem. Daar waar ik als in een punt des tijds verdronk in het badwater der wedergeboorte, daar stond ik met Hem op ten eeuwige leven. God trekt mijn jasje van eigengerechtigheid en ongerechtigheid uit door de ontdekking en doding van Zijn heilige wet. Waar Hij met Zijn Goddelijke Majesteit in mijn zondige ziel kijkt, heb ik geen been meer om op te blijven staan. Zo maakt God Zijn volk rijp om hen te grondvesten op het enig Fundament dat voor Hem kan bestaan, namelijk Jezus Christus en Dien gekruist. Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! (Rom. 8:15)

Lees en herlees dit stuk eens, zeer leerzaam: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... worpen.pdf


Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde, Rom. 6:7.
Ha DWW, ik las bijna over je quote van Romeinen 6:7 heen, zo groot was ie :).

Maar wil je Romeinen 6 ook stondelijk verklaren? Hebben de kanttekenaars het dan behoorlijk bij het verkeerde eind gehad?

En over Calvijn: kan je wat nauwkeuriger citeren? Ik geloof namelijk niet dat je bij Calvijn ook maar iets vindt van de twee punten van de geestelijke doding en de geestelijke levendmaking in de stonde van de rechtvaardigmaking.
Bij Calvijn heeft de wet drie functies: 1. overtuiging van niet-wedergeboren zondaren. 2. beteugeling van onwilligen. 3. leidraad voor de doorgaande wedergeboorte.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie