Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Nowhere schreef:Ik proef enige aversie van je, DIA, richting de drie verbonden. Vanwaar toch?
Ik weet het niet, ik weet alleen dat er door o.a. ds. Kersten veel voor is gewaarschuwd. Verder heb ik eens een lezing gehoord
op de volwassenvereniging over dit thema. Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal. Hier wordt (via een omweg) heel subtiel de mens enig vermogen toegezegd, en... een onvermogen van God om dat tegen te gaan (al wordt dat laatste niet gezegd, het houdt het in feite wel enigszins in, zo zou men doorredenerend kunnen stellen).

Dat laatste is met name het geval bij het noemen van de veronderstelde wedergeboorte.
De grens tussen de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte is me niet altijd heel duidelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Nowhere schreef:Ik proef enige aversie van je, DIA, richting de drie verbonden. Vanwaar toch?
Ik weet het niet, ik weet alleen dat er door o.a. ds. Kersten veel voor is gewaarschuwd. Verder heb ik eens een lezing gehoord
op de volwassenvereniging over dit thema. Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal. Hier wordt (via een omweg) heel subtiel de mens enig vermogen toegezegd, en... een onvermogen van God om dat tegen te gaan (al wordt dat laatste niet gezegd, het houdt het in feite wel enigszins in, zo zou men doorredenerend kunnen stellen).

Dat laatste is met name het geval bij het noemen van de veronderstelde wedergeboorte.
De grens tussen de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte is me niet altijd heel duidelijk.
Oftewel: ik ben ertegen, maar ik weet niet waarom. Maar tegen ben ik wel. Tja...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Nowhere schreef:Ik proef enige aversie van je, DIA, richting de drie verbonden. Vanwaar toch?
Ik weet het niet, ik weet alleen dat er door o.a. ds. Kersten veel voor is gewaarschuwd. Verder heb ik eens een lezing gehoord
op de volwassenvereniging over dit thema. Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal. Hier wordt (via een omweg) heel subtiel de mens enig vermogen toegezegd, en... een onvermogen van God om dat tegen te gaan (al wordt dat laatste niet gezegd, het houdt het in feite wel enigszins in, zo zou men doorredenerend kunnen stellen).

Dat laatste is met name het geval bij het noemen van de veronderstelde wedergeboorte.
De grens tussen de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte is me niet altijd heel duidelijk.
De echte drieverbonder verwerpt de veronderstelde wedergeboorte. Er worden ook geen vermogens in de mens gelegd. Als wij maar vasthouden aan het Bijbelse gegeven dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn vind ik het onbegrijpelijk dat predikanten er vanaf de kansel voor waarschuwen. Zij waarschuwen dan tegen een Bijbelse leer.

De fronten vandaag liggen geheel anders dan in Kerstens tijd. De geloofsdoophype met zijn egocentrische godsdienst verslaat velen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Nowhere schreef:Ik proef enige aversie van je, DIA, richting de drie verbonden. Vanwaar toch?
Ik weet het niet, ik weet alleen dat er door o.a. ds. Kersten veel voor is gewaarschuwd. Verder heb ik eens een lezing gehoord
op de volwassenvereniging over dit thema. Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal. Hier wordt (via een omweg) heel subtiel de mens enig vermogen toegezegd, en... een onvermogen van God om dat tegen te gaan (al wordt dat laatste niet gezegd, het houdt het in feite wel enigszins in, zo zou men doorredenerend kunnen stellen).

Dat laatste is met name het geval bij het noemen van de veronderstelde wedergeboorte.
De grens tussen de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte is me niet altijd heel duidelijk.
De echte drieverbonder verwerpt de veronderstelde wedergeboorte. Er worden ook geen vermogens in de mens gelegd. Als wij maar vasthouden aan het Bijbelse gegeven dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn vind ik het onbegrijpelijk dat predikanten er vanaf de kansel voor waarschuwen. Zij waarschuwen dan tegen een Bijbelse leer.

De fronten vandaag liggen geheel anders dan in Kerstens tijd. De geloofsdoophype met zijn egocentrische godsdienst verslaat velen.
Maar bestaat er echt een Verbond der Verlossing? Zo ja wat verstaat men daar dan onder? En waarop of waarin is dit gegrond?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johannes 3:16 »

Je bent er wel tegen, maar je weet niet wat het inhoudt?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... drie-verb/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:Je bent er wel tegen, maar je weet niet wat het inhoudt?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... drie-verb/
Ja maar omdat ik nu niet de woorden heb om het geheel juist weer te geven.
Als ik die niet heb, zwijg ik liever zolang tot ik precies kan weergeven waar het punt over gaat.
Bij ons gaat men ervan uit dat ieder dit weet, want er wordt in de prediking regelmatig tegen
gewaarschuwd, maar in onze catechisatietijd is dit niet uitgebreid behandeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door refo »

In de GerGem hebben de meeste mensen geen idee wat 'veronderstelde wedergeboorte' precies inhoudt.
Men denkt dan meteen aan een leer die zegt dat alle kinderen wedergeboren zijn en derhalve geen bekering nodig hebben.
En dat daarom de Ger Kerk te gronde is gegaan.
Maar dat klopt allemaal niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Nowhere schreef:Ik proef enige aversie van je, DIA, richting de drie verbonden. Vanwaar toch?
Ik weet het niet, ik weet alleen dat er door o.a. ds. Kersten veel voor is gewaarschuwd. Verder heb ik eens een lezing gehoord
op de volwassenvereniging over dit thema. Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal. Hier wordt (via een omweg) heel subtiel de mens enig vermogen toegezegd, en... een onvermogen van God om dat tegen te gaan (al wordt dat laatste niet gezegd, het houdt het in feite wel enigszins in, zo zou men doorredenerend kunnen stellen).

Dat laatste is met name het geval bij het noemen van de veronderstelde wedergeboorte.
De grens tussen de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte is me niet altijd heel duidelijk.
De echte drieverbonder verwerpt de veronderstelde wedergeboorte. Er worden ook geen vermogens in de mens gelegd. Als wij maar vasthouden aan het Bijbelse gegeven dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn vind ik het onbegrijpelijk dat predikanten er vanaf de kansel voor waarschuwen. Zij waarschuwen dan tegen een Bijbelse leer.

De fronten vandaag liggen geheel anders dan in Kerstens tijd. De geloofsdoophype met zijn egocentrische godsdienst verslaat velen.
Maar bestaat er echt een Verbond der Verlossing? Zo ja wat verstaat men daar dan onder? En waarop of waarin is dit gegrond?
DIA ook de GG kent een Verbond der Verlossing alleen laten zij dit verbond samenvallen met het verbond der genade. Kun je het eens zijn met mijn onderschrift?
Verder vind ik het nu te warm voor een verbondsdiscussie......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Aanbod van genade in de Kanttekeningen:

Spreuken 9 vers 2, De opperste Wijsheid heeft Haar slachtvee geslacht. “Versta het Woord Gods, het ware voedsel der ziel, en alle geestelijke en zaligmakende weldaden die ons daarin beloofd en in de sacramenten aangeboden worden.”

Jesaja 7:13, Toen zei Jesaja tegen koning Achaz: is het u te weinig, dat u de mensen moe maakt, dat u ook mijn God moe maakt? “De zin is: nu bent u God de Heere zelfs lastig of moeilijk, omdat u de genade die Hij u aanbiedt, veracht.”

Jesaja 8:15, En velen onder hen zullen struikelen en vallen en verbroken worden, en zij zullen verstrikt en gevangen worden. “Omdat zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zo zou die hun tot grotere verdoemenis strekken.”

Jesaja 50:1-2, Zo zegt de HEERE: waarom riep Ik, en niemand antwoordde? “Namelijk die Mijn woord hoorde en gehoorzaamde, toen Ik u door de profeten, Mijn dienaars, tot boete liet roepen en Mijn genade liet aanbieden.”

Jesaja 55:1, O alle dorstigen, kom tot de wateren! “Dat is, tot de hemelse goederen, die Ik u door het evangelie aanbied, namelijk vergeving van zonden en de gerechtigheid, die ons zonder onze verdiensten door God in Christus gegeven worden.”

Jesaja 55:6, Zoek de HEERE, terwijl Hij te vinden is; roep Hem aan, terwijl Hij nabij is. “Terwijl Hij Zijn goedertierenheid aan arme zondaren aanbiedt, hen tot boete en bekering nodigende.”

Lukas 19:44, ...dat u de tijd van uw bezoeking niet bekend hebt. “Namelijk waarin u door de prediking van het evangelie de genade van God nu wordt aangeboden.”

Handelingen 14:3, De Heere gaf getuigenis aan het Woord van Zijn genade. “Dat is, het evangelie, waarin de genade Gods wordt verkondigd en aangeboden.”

Openbaring 16:9, En de mensen lasterden de Naam van God; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven. “Namelijk in het bekennen van Zijn rechtvaardigheid en aannemen van Zijn barmhartigheid en genade, die hun wordt aangeboden.”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Jammer dat je kanttekening 2 van Jes. 55 er niet bij zet, JGW.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Aanbod van genade in de Kanttekeningen:

Spreuken 9 vers 2, De opperste Wijsheid heeft Haar slachtvee geslacht. “Versta het Woord Gods, het ware voedsel der ziel, en alle geestelijke en zaligmakende weldaden die ons daarin beloofd en in de sacramenten aangeboden worden.”

Jesaja 7:13, Toen zei Jesaja tegen koning Achaz: is het u te weinig, dat u de mensen moe maakt, dat u ook mijn God moe maakt? “De zin is: nu bent u God de Heere zelfs lastig of moeilijk, omdat u de genade die Hij u aanbiedt, veracht.”

Jesaja 8:15, En velen onder hen zullen struikelen en vallen en verbroken worden, en zij zullen verstrikt en gevangen worden. “Omdat zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zo zou die hun tot grotere verdoemenis strekken.”

Jesaja 50:1-2, Zo zegt de HEERE: waarom riep Ik, en niemand antwoordde? “Namelijk die Mijn woord hoorde en gehoorzaamde, toen Ik u door de profeten, Mijn dienaars, tot boete liet roepen en Mijn genade liet aanbieden.”

Jesaja 55:1, O alle dorstigen, kom tot de wateren! “Dat is, tot de hemelse goederen, die Ik u door het evangelie aanbied, namelijk vergeving van zonden en de gerechtigheid, die ons zonder onze verdiensten door God in Christus gegeven worden.”

Jesaja 55:6, Zoek de HEERE, terwijl Hij te vinden is; roep Hem aan, terwijl Hij nabij is. “Terwijl Hij Zijn goedertierenheid aan arme zondaren aanbiedt, hen tot boete en bekering nodigende.”

Lukas 19:44, ...dat u de tijd van uw bezoeking niet bekend hebt. “Namelijk waarin u door de prediking van het evangelie de genade van God nu wordt aangeboden.”

Handelingen 14:3, De Heere gaf getuigenis aan het Woord van Zijn genade. “Dat is, het evangelie, waarin de genade Gods wordt verkondigd en aangeboden.”

Openbaring 16:9, En de mensen lasterden de Naam van God; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven. “Namelijk in het bekennen van Zijn rechtvaardigheid en aannemen van Zijn barmhartigheid en genade, die hun wordt aangeboden.”
Het komt er dus altijd op neer dat de schuld bij de mens ligt die de aangeboden verlossing niet acht, en dan moeten we ook de achtergrond van dit weigeren weten. Het maakt de schuld van de mens die onder het Evangelie verkeert onnoemelijk zwaar. De aangeboden verlossing niet aannemende. Dan zien we in de context van de hele Bijbel: Waartoe zij ook gezet zijn. God werkt in alles aan op Zijn eer en verheerlijking. Dan staat er ook dat hij Zich verheerlijkt in de ondergang en de straffen der goddelozen.
De Bijbel is nooit eenzijdig. Het is altijd van Recht en Genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Verklaring van Westminstercatechismus door Robert Shaw geciteerd door ds. G.H. Kersten in de Saambinder:

In de b e d i e n i n g van dit verbond „biedt God het leven en de zaligheid door Jezus Christus om niet aan zondaars aan, eischende van hen geloof in Hem, opdat ze behouden mogen worden". Ofschoon Christus, in dit verbond, slechts een bepaald aantal uit de menschheid vertegenwoordigde, die , , in Hem uitverkoren (waren) vóór de grondlegging der wereld", toch wordt, in de bediening van het verbond, de vrije aanbieding van genade door Jezus Christus gericht tot zondaars uit het menschengeslacht, zonder beperking en algemeen. Joh. 6 : 32, Jes. 55 : 1, Openb. 22 : 17. Deze aanbieding is niet beperkt tot bewuste zondaren, (zooals de Baxterianen beweren) of tot zulken, die overtuigd zijn van hun zonden en hun behoefte aan een Verlosser; want ze wordt gericiht aan personen, die in algeheele ongevoeligheid over hun eigen ellenden en nooden weggezonken zijn, Openb. 3 : 17, 18. Deze aanbieding wordt even welgemeend gericht tot dezulken, die haar ten slotte verwerpen, als tot zulken, die haar ten slotte aannemen; want, als dit niet het geval was, kon de eerste, soort van Evangeliehoorders niet om hun ongeloof geoordeeld worden. Joh. 3 : 18, 19.

Dat God „van zondaars het geloof in Christus eischt, opdat ze behouden mogen worden", kan niet tegengesproken worden. Het aandeel, toegeschreven aan het geloof, is echter veel bestreden. Vele uitnemende godgeleerden, kwamen er toe (als gevolg van de onderscheiding die ze maakten tusschen het verbond der verlossing en het verbond der genade) om te spreken over ''t geloof als de voorwaarde van het laatste verbond. Maar de term, zooals die door hen gebruikt wordt, beteekent niet een verdienende of verwervende oorzaak, maar eenvoudig iets dat voorafgaat en zonder hetwelk het andere niet verkregen kan jworden. Zij beschouwden het geloof eenvoudig als een voorwaarde van orde of verbinding, zooals het genoemd werd, en als een instrument of middel om deel te krijgen aan de zaligheid, aangeboden in het Evangelie. Deze beschouwing verschilt grootelijks van de beteekenis, die door Arminianen en Neonomianen aan de term gehecht worden, welke het geloof voorstellen als een voorwaarde van welker vervulling de belofte afhangt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Bij de tweede alinea geraken we tot de drieverbondenleer, die ds. Kersten zo zeer heeft bestreden, als zeer gevaarlijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Zonderling »

-DIA- schreef:Bij de tweede alinea geraken we tot de drieverbondenleer, die ds. Kersten zo zeer heeft bestreden, als zeer gevaarlijk.
Lees eens goed wat hier geciteerd wordt:
Vele uitnemende godgeleerden, kwamen er toe (als gevolg van de onderscheiding die ze maakten tusschen het verbond der verlossing en het verbond der genade) om te spreken over ''t geloof als de voorwaarde van het laatste verbond. Maar de term, zooals die door hen gebruikt wordt, beteekent niet een verdienende of verwervende oorzaak, maar eenvoudig iets dat voorafgaat en zonder hetwelk het andere niet verkregen kan jworden. Zij beschouwden het geloof eenvoudig als een voorwaarde van orde of verbinding, zooals het genoemd werd, en als een instrument of middel om deel te krijgen aan de zaligheid, aangeboden in het Evangelie. Deze beschouwing verschilt grootelijks van de beteekenis, die door Arminianen en Neonomianen aan de term gehecht worden, welke het geloof voorstellen als een voorwaarde van welker vervulling de belofte afhangt.
Hier wordt gedoeld op de vele Schotten van vóór de tijd van Thomas Boston, waaronder Rutherford, Durham, Renwick, Richard Cameron, en vele andere godzalige leraars. Zij spraken allen van een Verbond der Verlossing (onderscheiden van het Verbond der genade). Trouwens dat doet inderdaad het bekende vragenboekje van Hellenbroek (in zijn latere, bekende vorm) ook.

Er is geen wezenlijk verschil tussen hen die het Verbond der Verlossing geleerd hebben afzonderlijk van het Verbond der genade en hen die beide verbonden gelijkstellen. Het gaat er maar om hoe e.e.a. verder wordt uitgewerkt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
-DIA- schreef:Bij de tweede alinea geraken we tot de drieverbondenleer, die ds. Kersten zo zeer heeft bestreden, als zeer gevaarlijk.
Lees eens goed wat hier geciteerd wordt:
Vele uitnemende godgeleerden, kwamen er toe (als gevolg van de onderscheiding die ze maakten tusschen het verbond der verlossing en het verbond der genade) om te spreken over ''t geloof als de voorwaarde van het laatste verbond. Maar de term, zooals die door hen gebruikt wordt, beteekent niet een verdienende of verwervende oorzaak, maar eenvoudig iets dat voorafgaat en zonder hetwelk het andere niet verkregen kan jworden. Zij beschouwden het geloof eenvoudig als een voorwaarde van orde of verbinding, zooals het genoemd werd, en als een instrument of middel om deel te krijgen aan de zaligheid, aangeboden in het Evangelie. Deze beschouwing verschilt grootelijks van de beteekenis, die door Arminianen en Neonomianen aan de term gehecht worden, welke het geloof voorstellen als een voorwaarde van welker vervulling de belofte afhangt.
Hier wordt gedoeld op de vele Schotten van vóór de tijd van Thomas Boston, waaronder Rutherford, Durham, Renwick, Richard Cameron, en vele andere godzalige leraars. Zij spraken allen van een Verbond der Verlossing (onderscheiden van het Verbond der genade). Trouwens dat doet inderdaad het bekende vragenboekje van Hellenbroek (in zijn latere, bekende vorm) ook.

Er is geen wezenlijk verschil tussen hen die het Verbond der Verlossing geleerd hebben afzonderlijk van het Verbond der genade en hen die beide verbonden gelijkstellen. Het gaat er maar om hoe e.e.a. verder wordt uitgewerkt.
Dan lag dat toch anders als bij diegenen die ds. Kersten bestreed. Ik wist dat sommige oudvaders zoiets leerden, maar had me eigenlijk nooit zo in deze materie verdiept. Ik lees over het algemeen niet zo dogmatisch. Als u begrijpt wat ik bedoel? Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart. Maar de leer op zich moeten we wel goed weten, anders staan we open voor dwalingen, zelfs Gods volk kan dwalen. We hebben enkele jaren geleden op de volwassenenvereniging gesproken over de drieverbondenleer. Uit die lezing bleek dat de mens uiteindelijk toch moest meewerken. En dát is het wat ds. Kersten bestreed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie