Zondag of Sabbat [7] (uit: De wet)

refo

Re: Zondag of Sabbat [7] (uit: De wet)

Bericht door refo »

Heerdag of dag des Heeren: in het Hebreeuws is dat een vreselijke dag. Of dag van Gods oordeel.

In Hand 20:7 staat in het Grieks: de ene der sabatten. En niet eerste dag der week.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De heer Scholten merkt in het voortreffelijke boekje "Nuttig tot lering" ergens op, dat het gevaarlijk is om met een minimale kennis van het Grieks te denken de statenvertalers te kunnen verbeteren. ;)

Het Griekse woord sabbatos betekent sabbath of week.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Ik geloof ook niet dat de zondag een verschoven sabbat is.
Afgewezen, kun je dat rijmen met de citaten van de eerste christenen zoals Ignatius (110), Didachè, Justinus en anderen die dat wél duidelijk aangeven. En dan in het woordgebruik overeenkomen met de specifieke term van Johannes (Heer-dag in Openbaring 1:10). En dan al die specifieke verwijzingen in het NT naar de 'eerste dag van de week', wat al begint in alle vier Evangeliën. Zijn dat niet heel duidelijke aanwijzingen dat deze dag bijzondere betekenis heeft gehad vanaf de tijden der apostelen? En bewijzen Ignatius en Didachè wel degelijk dat dit is 'in plaats van' de zaterdagse sabbat?
Het is veelzeggend dat je je vooral moet beroepen op citaten van eerste christenen. Die zijn veel explicieter dan de Bijbel zelf. Ook de term in Op. 1:10 geeft ons geen aanwijzingen dat de 'dag des Heeren' een verschoven sabbat zou zijn. Iets anders is het dat we de dag des Heeren vieren mogen.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Afgewezen, kun je dat rijmen met de citaten van de eerste christenen zoals Ignatius (110), Didachè, Justinus en anderen die dat wél duidelijk aangeven. En dan in het woordgebruik overeenkomen met de specifieke term van Johannes (Heer-dag in Openbaring 1:10). En dan al die specifieke verwijzingen in het NT naar de 'eerste dag van de week', wat al begint in alle vier Evangeliën. Zijn dat niet heel duidelijke aanwijzingen dat deze dag bijzondere betekenis heeft gehad vanaf de tijden der apostelen? En bewijzen Ignatius en Didachè wel degelijk dat dit is 'in plaats van' de zaterdagse sabbat?
Het is veelzeggend dat je je vooral moet beroepen op citaten van eerste christenen. Die zijn veel explicieter dan de Bijbel zelf. Ook de term in Op. 1:10 geeft ons geen aanwijzingen dat de 'dag des Heeren' een verschoven sabbat zou zijn. Iets anders is het dat we de dag des Heeren vieren mogen.
@Afgewezen, de citaten van de eerste christenen zijn zinvol om goed te begrijpen wat de term in Openbaring 1:10 betekent. We kunnen deze term in de Bijbel maar met één andere term vergelijken en dat is de term 'avondmaal des Heeren'. Om te weten wat 'Heer-dag' betekent, lijkt het mij niet verkeerd om te rade te gaan bij de eerste christenen.
Het is inderdaad waar dat de citaten van de eerste christenen explicieter zijn dan de teksten in het NT. Maar het NT geeft wel degelijk sterke aanwijzingen in de lijn met de uitlegging zoals de eerste christenen die geven. Het feit dat 'eerste dag van de week' meen ik 8x in het NT genoemd wordt (en nooit 2e dag, 3e dag ... 6e dag) is bijvoorbeeld zo'n expliciete aanwijzing. Evenals dat deze eerste dag expliciet 6x geduid wordt op de opstandingsdag en 2 of 3x op een dag van samenkomst. Wanneer we vervolgens zien dat de eerste christenen in hun geschriften daar geheel op aansluiten, bevestigt dat hetgeen we reeds in het NT vinden.

@Jolanda, dat Ignatius over het dodenrijk zou spreken, zegt mij niets. In heel veel Bijbelvertalingen kom ik datzelfde woord tegen. Kun je aangeven wát Ignatius dan precies daarover gezegd heeft en waar dat te vinden is?

@Refo. Tiberius heeft volstrekt gelijk. 'sabbat' betekent ook week en 'een van de sabbatten' is 'eerste [dag] van de week'. Daarin stemmen niet alleen alle oude kerkvaders overeen, maar ook alle woordenboeken. In de Septuaginta vinden we ook in diverse teksten 'een van de maanden' = 'eerste dag van de maand'. Er is geen twijfel over dat de uitdrukking 'eerste dag van de week' betekent, al heeft zelfs Calvijn zich hierin vergist.

@Refo. Het Griekse 'Heer-dag' (he Kuriake hemera) heeft geen equivalent in het OT Hebreeuws omdat het in het OT niet voorkomt (dus ook niet in het Griekse OT!). Het Griekse 'dag des Heeren' (hemara tou Kuriou) heeft wél een Hebreeuws equivalent, maar betekent iets anders. In Openbaring 1:10 staat niet 'dag des Heeren' (hemera tou Kuriou) maar 'Heer-dag' (he Kuriake hemera). Ofwel 'the Lords day' in het Engels en niet 'the day of the Lord'. (Met alle respect: Ik heb dat al meerdere malen uitgelegd, wat heeft zo'n oneliner van jou dan voor zin wanneer je dat niet een keer oppikt.)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Zonderling, het blijft bij 'sterke aanwijzingen', etc., waartegenover ook andere zaken zijn aan te voeren, die erop wijzen dat christenen niet meer gehouden zijn de Sabbat te vieren, zoals dat in het OT gedaan werd. Diverse teksten in de brieven van Paulus wijzen daarop. Tevens ontdekken we in het NT dat de Sabbat een typologische betekenis had (Hebr. 4).
Dus we staan met onze 'bewijzen' een beetje quitte.
Laten we er daarom geen halszaak van maken: of we nu zeggen dat we de dag des Heeren 'vieren' of dat we hem 'houden', in de praktijk hoeft dat niet veel verschil op te leveren.
Zonderling

Afgewezen schreef:@Zonderling, het blijft bij 'sterke aanwijzingen', etc., waartegenover ook andere zaken zijn aan te voeren, die erop wijzen dat christenen niet meer gehouden zijn de Sabbat te vieren, zoals dat in het OT gedaan werd. Diverse teksten in de brieven van Paulus wijzen daarop. Tevens ontdekken we in het NT dat de Sabbat een typologische betekenis had (Hebr. 4).
Dus we staan met onze 'bewijzen' een beetje quitte. Laten we er daarom geen halszaak van maken: of we nu zeggen dat we de dag des Heeren 'vieren' of dat we hem 'houden', in de praktijk hoeft dat niet veel verschil op te leveren.
Kunnen we het wel beiden eens zijn met wat de Dordtse Synode daarover zegt?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:@Zonderling, het blijft bij 'sterke aanwijzingen', etc., waartegenover ook andere zaken zijn aan te voeren, die erop wijzen dat christenen niet meer gehouden zijn de Sabbat te vieren, zoals dat in het OT gedaan werd. Diverse teksten in de brieven van Paulus wijzen daarop. Tevens ontdekken we in het NT dat de Sabbat een typologische betekenis had (Hebr. 4).
Dus we staan met onze 'bewijzen' een beetje quitte. Laten we er daarom geen halszaak van maken: of we nu zeggen dat we de dag des Heeren 'vieren' of dat we hem 'houden', in de praktijk hoeft dat niet veel verschil op te leveren.
Kunnen we het wel beiden eens zijn met wat de Dordtse Synode daarover zegt?
Ik neem niet geheel voor mijn rekening wat de Dordtse Synode daarover zegt. Het is goed om een dag af te zonderen voor de dienst des Heeren, maar of het per se moet en dan op die manier, daar ben ik niet van overtuigd.
Zonderling

Afgewezen schreef:Ik neem niet geheel voor mijn rekening wat de Dordtse Synode daarover zegt. Het is goed om een dag af te zonderen voor de dienst des Heeren, maar of het per se moet en dan op die manier, daar ben ik niet van overtuigd.
@Afgewezen, dank je wel voor je reactie.

Dordtse Synode schreef:De 164ste ZITTING.

Den 17 Mei des Vrijdags, des namiddags.

De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche Volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste Katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
(...)
De Dordtse Synode heeft besloten om de zondagskwestie in de volgende nationale synode nader te onderzoeken. (Een nationale synode is er echter nooit meer gekomen.) Hierboven staan de zaken waarover reeds eenstemmigheid bestond.
LeMagdalin

Re: De wet

Bericht door LeMagdalin »

refo schreef:De Synode heeft ook nog iets over de Sabbat, of dag des Heeren ook nog wat besloten. De vertaling is van Donner 1883. Bron: kerkrecht.nl

De 164ste ZITTING.

Den 17 Mei des Vrijdags, des namiddags.

De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche Volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste Katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
(...)
kijk even bij de 4e de sabbat der Joden afgeschaft zijnde....
het was niet de sabbat der Joden, Het was de Sabbath des Heeren.
Waarom maken wij twisting over datgene wat God met zijn eigen vinger in STEEN heeft laten graveren...

Dit is wat er bij de meesten zondags voorgelezen word,
Gedenk den Sabbathdag dat gij dien heiligt, 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de 7de dag is de Sabbath des Heeren Uws Gods. Dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon noch uw dochter, noch uw dienstmaagd, nog uw vee, nog uw vreemdeling die in uw poorten is. want in 6 dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt en alles wat daarin is en Hij rustte ten zevenden dage. Daarom zegende de HEERE den Sabbathdag, en heilige denzelve.
Maar eigenlijk is het veranderd in
Gedenk den zondag dat gij dien heiligt, 5 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar voorafgaand op de 1ste dag van de week is de zondag des Heeren........

Ik zou niet durven tornen aan wat God als wet heeft gegeven, wie zijn wij om het af te schaffen. Bovendien geloven wij toch in een God van de Joden, de God van Abraham, Izak, en Jakob.?!
De Messiach geboren uit Davids stam Koning der Joden......!

misschien een idee om op den sabbath de sabbath te houden en op de eerste dag der week avondmaal.
Dat lijkt me geweldig! Hoe meer van God in mijn leven hoe beter! Sabbath houden op zaterdag is beter dan je portomonee leegwinkelen, en waarom zou je je niet willen vereenzelvigen met onze chistenbroeders in israel, zij zijn nog altijd de stam waarop wij ingeent zijn!!!!
Yeshua haMashiach, Tavo Mal' chutecha!! Uw Koninkrijk kome..
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

LeMagdalin schreef:misschien een idee om op den sabbath de sabbath te houden en op de eerste dag der week avondmaal.
Dat lijkt me geweldig! Hoe meer van God in mijn leven hoe beter! Sabbath houden op zaterdag is beter dan je portomonee leegwinkelen,
O, dus concreet gaat deze discussie erover dat ik niet meer op vrijdagavond of zaterdagochtend naar de supermarkt zou moeten gaan?
Nou is vasten een bijbelse zaak, maar om dat nu elke week te gaan doen... ;).
Zonderling

LeMagdalin schreef:kijk even bij de 4e de sabbat der Joden afgeschaft zijnde....
het was niet de sabbat der Joden, Het was de Sabbath des Heeren.
Daarmee kan ik het wel eens zijn. De sabbat was een scheppingsordening en dus niet alleen 'der Joden'.
Waarom maken wij twisting over datgene wat God met zijn eigen vinger in STEEN heeft laten graveren...
Ik zou niet durven tornen aan wat God als wet heeft gegeven, wie zijn wij om het af te schaffen.
Dit is ook niet de bedoeling van hen die de zondag stellen in plaats van de zevende-dag-sabbat.
Als wezenlijk in de Wet der 10 geboden zie ik dat één dag in een zevendaagse cyclus als rustdag is ingesteld. Daarin is niets afgeschaft of veranderd.
Alleen is er een verandering in de telling van deze dag.
Bovendien geloven wij toch in een God van de Joden, de God van Abraham, Izak, en Jakob.?!
Deels mee eens. Abraham, Isaak en Jakob waren geen Joden, maar voorouders der Joden.
Verder: God is niet alleen een God der Joden, maar ook der heidenen (zoals we dat ook letterlijk in één van de zendbrieven van Paulus vinden).
De Messiach geboren uit Davids stam Koning der Joden......!
Jazeker.
misschien een idee om op den sabbath de sabbath te houden en op de eerste dag der week avondmaal.
Ik denk dat we niet onze creativiteit moeten loslaten op deze dingen maar een vast richtsnoer moeten hebben. 1 rustdag na zevendaagse arbeid en dag des Heeren laten zich denk ik heel goed met elkaar verbinden. En dat is ook de lijn geweest van de apostelen en de vroegste kerkvaders na de apostelen, laten wij niet wijzer willen zijn dan zij.
Mara

Bericht door Mara »

Net gelezen op NOS.nl:
De winkels in Tilburg mogen niet langer elke zondag open zijn. Dat heeft de rechter bepaald in een zaak die was aangespannen door de Stichting Tegen Verruiming Zondagsopenstelling.

De gemeente Tilburg baalt van de uitspraak. Wethouder Erik de Ridder van Economische Zaken kan zich niet vinden in de redenatie van de rechter dat de stad "niet toeristisch" genoeg is om elke zondag de winkels open te stellen.

n.b.: ik hoop dat dit het goede topic is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie