Help, ik heb ketterse gedachten! @Schepping, zondeval & dood

rekcor

Help, ik heb ketterse gedachten! @Schepping, zondeval & dood

Bericht door rekcor »

Toen ik laatst de volgende bijbelteksten las:
Genesis 1:31 schreef:En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
Genesis 2:9 schreef: En de HEERE God had alle geboomte uit het aardrijk doen spruiten, begeerlijk voor het gezicht, en goed tot spijze; en den boom des levens in het midden van den hof, en de boom der kennis des goeds en des kwaads.
Genesis 2:17 schreef:Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven*.
Kanttekeningen schreef:*) Hebr. stervende sterven. Versta hierdoor drieërlei dood: 1e de lichamelijke, met al zijn voorafgaande ellende; 2e de geestelijke dood, die tegelijk lichamelijk en geestelijk is.
vroeg ik me opeens af: was er voor de zondeval echt geen sprake van dat planten en bacterieen/schimmels dood gingen? Immers:
  • We lezen dat Adam en Eva vruchten mochten eten. Die vruchten bestaan uit levend materiaal (cellen), die ook dood gaan tijdens de vertering. Als bacterieen/schimmels bestonden, zaten die waarschijnlijk ook op de vruchten.
  • We lezen hier alleen dat door de zonde de mens moest sterven (zie ook Romeinen 5), er wordt echter niet gesproken over andere levende schepsels.
Maar stel nu dat de dood (van planten) wel bestond voor de zondeval, hoe verhoudt zich dat dan met Genesis 1:31, waarin God over de schepping zegt dat zij 'zeer goed' is? Een antwoord zou kunnen zijn, dat de dood van planten geen lijden veroorzaakt. Het zou dan niet waarschijnlijk zijn dat ook dieren dood gingen.

Nu zullen dit ongetwijfeld ketterse en zeer beperkte gedachten zijn, maar ondertussen heb ik ze wel :(. Wie helpt me ervan af? Het liefst met bijbelse argumenten.
Mara

Re: Help, ik heb ketterse gedachten! @Schepping, zondeval &

Bericht door Mara »

Beste rekcor, ik lees je "noodkreet". Ik kan je er niet vanaf helpen met allerlei theologisch onderbouwde argumenten, maar het is een dwaalleer ! Ik snap dat dit soort gedachten opkomen. Maar heus, het klopt niet ! De Heere heeft alles goed gemaakt. GOED !
Na de zondeval is alles anders geworden. De mens met zijn zondige gedachten is altijd bezig om argumenten te zoeken. Wij denken met ons geleerde verstand erbij te kunnen, maar dat kan niet !
Laat het los. Bidt om wijsheid !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:Beste rekcor, ik lees je "noodkreet". Ik kan je er niet vanaf helpen met allerlei theologisch onderbouwde argumenten, maar het is een dwaalleer ! Ik snap dat dit soort gedachten opkomen. Maar heus, het klopt niet ! De Heere heeft alles goed gemaakt. GOED !
Na de zondeval is alles anders geworden. De mens met zijn zondige gedachten is altijd bezig om argumenten te zoeken. Wij denken met ons geleerde verstand erbij te kunnen, maar dat kan niet !
Laat het los. Bidt om wijsheid !
Ik zou dit soort dingen niet te snel zeggen als je geen antwoord hebt.. Laat het dan maar bij het 'bid om wijsheid'.

Maar ook ik weet het niet rekcor. Misschien hoeven we het helemaal niet te weten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
albion

Bericht door albion »

@ reckor

Ik weet niet hoe lang Adam en Eva in het paradijs gewoond hebben. Niet lang heb ik ergens wel eens gelezen of gehoord. Er was ook geen jaargetijden, ook geen regen/hagel/sneeuw etc.
Misschien heeft het zo kort geduurd het leven voor de val dat er geen plant of dier dood of gestorven is. Maar wat voor nut heeft het of je dit nu weet of niet?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:Toen ik laatst de volgende bijbelteksten las:
Genesis 1:31 schreef:En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
Genesis 2:9 schreef: En de HEERE God had alle geboomte uit het aardrijk doen spruiten, begeerlijk voor het gezicht, en goed tot spijze; en den boom des levens in het midden van den hof, en de boom der kennis des goeds en des kwaads.
Genesis 2:17 schreef:Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven*.
Kanttekeningen schreef:*) Hebr. stervende sterven. Versta hierdoor drieërlei dood: 1e de lichamelijke, met al zijn voorafgaande ellende; 2e de geestelijke dood, die tegelijk lichamelijk en geestelijk is.
vroeg ik me opeens af: was er voor de zondeval echt geen sprake van dat planten en bacterieen/schimmels dood gingen? Immers:
  • We lezen dat Adam en Eva vruchten mochten eten. Die vruchten bestaan uit levend materiaal (cellen), die ook dood gaan tijdens de vertering. Als bacterieen/schimmels bestonden, zaten die waarschijnlijk ook op de vruchten.
  • We lezen hier alleen dat door de zonde de mens moest sterven (zie ook Romeinen 5), er wordt echter niet gesproken over andere levende schepsels.
Maar stel nu dat de dood (van planten) wel bestond voor de zondeval, hoe verhoudt zich dat dan met Genesis 1:31, waarin God over de schepping zegt dat zij 'zeer goed' is? Een antwoord zou kunnen zijn, dat de dood van planten geen lijden veroorzaakt. Het zou dan niet waarschijnlijk zijn dat ook dieren dood gingen.

Nu zullen dit ongetwijfeld ketterse en zeer beperkte gedachten zijn, maar ondertussen heb ik ze wel :(. Wie helpt me ervan af? Het liefst met bijbelse argumenten.
Dit heb ik ook al lang eens bedacht en/of gelezen.
Ik vul je vraag nog aan met nóg een probleem: de 'nacht' en de 'zee' zijn in de Bijbel twee negatieve machten, die overwonnen moeten worden, evenals het 'tohu wavohu' in de oersituatie. In Openbaring lezen we 'en aldaar zal geen nacht zijn'.
Toch was er bij de schepping dag en nacht.

De grote vraag is dus: hoe lezen we de scheppingsberichten en wat betekent het dat de schepping 'zeer goed' was?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

albion schreef:@ reckor

Ik weet niet hoe lang Adam en Eva in het paradijs gewoond hebben. Niet lang heb ik ergens wel eens gelezen of gehoord. Er was ook geen jaargetijden, ook geen regen/hagel/sneeuw etc.
Misschien heeft het zo kort geduurd het leven voor de val dat er geen plant of dier dood of gestorven is. Maar wat voor nut heeft het of je dit nu weet of niet?
Er zijn wel meer vragen over de bijbel waar we het antwoord niet van weten, want hoe kon Kaïn andere volken gaan zoeken terwijl de Heere Adam en Eva maar 3 kinderen(althans dat staat in de bijbel vermeld, misschien hebben ze er wel meer gehad)had gegeven? Dan zou vreemde gedachten kunnen krijgen.
Maar de Heere heeft in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid deze dingen verborgen gehouden.
In Zijn Woord, de bijbel staan alleen de dingen opgetekend waarvan Hij het nodig vond dat we dat leerden. Laten we het daar maar bij houden, en ons hoofd erover breken. Want satan lacht als je gaat twijfelen aan dingen of zaken uit de bijbel die de Heere voor ons verborgen heeft gehouden.....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:In Zijn Woord, de bijbel staan alleen de dingen opgetekend waarvan Hij het nodig vond dat we dat leerden. Laten we het daar maar bij houden, en ons hoofd erover breken. Want satan lacht als je gaat twijfelen aan dingen of zaken uit de bijbel die de Heere voor ons verborgen heeft gehouden.....
Ik weet niet of satan hierom zal lachen. Problemen onder de mat vegen is nooit een oplossing, vroeg op laat breekt zo'n houding je op, want de vragen blijven bestaan. Beter is een gelovig zoeken naar een antwoord dan een domweg negeren.
God heeft de mens niet verboden na te denken over Zijn schepping én over Zijn Woord en hoe die twee zich tot elkaar verhouden. Denk maar aan het gegeven dat de aarde om de zon draait (wat ook 'tegen' de Bijbel zou zijn).
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat de vruchten 100% opgenomen en omgezet werden in energie en bouwstoffen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:Ik denk dat de vruchten 100% opgenomen en omgezet werden in energie en bouwstoffen.
Maar dan is er nog steeds dood. De dood van de plant.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gian

Bericht door Gian »

Fjodor schreef:
Gian schreef:Ik denk dat de vruchten 100% opgenomen en omgezet werden in energie en bouwstoffen.
Maar dan is er nog steeds dood. De dood van de plant.
Dat is niet erg, want planten zijn zielloos. Wel leven, geen ziel. Dieren hebben wel een ziel (geen geest). Ik denk dat we de dood van de plant in het paradijs niet als probleem moeten zien. Een plant lijdt niet, en er is geen andere plant die er om treurt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

rekcor schreef:Toen ik laatst de volgende bijbelteksten las:

ja, dat heb ik me ook al vaak afgevraagd...
ik weet het niet, misschien zullen we het ooit weten of de kans krijgen dat te vragen.
Misschien ook niet, maar dan zal de vraag ook wel opgelost zijn.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Mariavt schreef:In Zijn Woord, de bijbel staan alleen de dingen opgetekend waarvan Hij het nodig vond dat we dat leerden. Laten we het daar maar bij houden, en ons hoofd erover breken. Want satan lacht als je gaat twijfelen aan dingen of zaken uit de bijbel die de Heere voor ons verborgen heeft gehouden.....
Ik weet niet of satan hierom zal lachen. Problemen onder de mat vegen is nooit een oplossing, vroeg op laat breekt zo'n houding je op, want de vragen blijven bestaan. Beter is een gelovig zoeken naar een antwoord dan een domweg negeren.
God heeft de mens niet verboden na te denken over Zijn schepping én over Zijn Woord en hoe die twee zich tot elkaar verhouden. Denk maar aan het gegeven dat de aarde om de zon draait (wat ook 'tegen' de Bijbel zou zijn).
God kan niet liegen, dus alles wat hij zegt is waar, al dan niet in een voor de mens bevattelijke vorm.
maar God denkt niet zoals wij denken, en een dag is als 1000 jaren en andersom.
Andere dimensies, een oneindig tijds- en ruimtebeeld, zijn allemaal dingen die onze minusculitiet en beperktheid benadrukken.
De duivel maakte de mens al nieuwgierig naar meer kennis (van goed en kwaad), terwijl dat God dat nog zo verboden had.Laten wij dan ook niet bovenmatig wijs willen zijn, en ons bezig houden met vooruitkijken, ipv 6000 jaar achteruit. Neem het maar gewoon aan.Het staat er.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
parsifal

Bericht door parsifal »

Geloven is niet iets wat wij kunnen doen. Zeggen dat je iets moet geloven terwijl er vragen zijn is niet zo zinvol. De betrouwbaarheid van God aantonen wel.

Over de eerste vraag. Je bent in gezelschap van anderen met je gedachten. Ook Dr (prof?) Gijsbert vd Brink heeft hier over geschreven (in een van de boeken onder redactie van Cees Dekker, Rene van Woudenbergh en Ronald Meester/Gijsbert vd Brink). Hij verwijst hier ook naar psalm 104, waar ook over de grootheid van de schepping wordt gezongen, en dan wordt ook verwezen naar de jonge leeuw die zijn voedsel zoekt in vers 21.

Ik weet de antwoorden niet, misschien kunnen we de antwoorden niet weten, misschien zullen we het later leren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jvdg

Bericht door jvdg »

't Is geen antwoord op de vraag van de topicstarter, maar God heeft dit ons niet willen openbaren.
Laten we maar "domweg" geloven wat Hij in Zijn Woord heeft opgetekend.
Het is dus iig. geen zaak die het geloof in Hem in de weg staat, en kan dus hooguit een bijzaak zijn.
Rond de schepping bestaan nog talloos meerdere vragen, waarover de Bijbel geen licht doet schijnen en geen antwoord geeft.

Dit soort vragen leidt er vaak toe dat we gaan twijfelen aan de schepping.
We willen toch nog steeds aan God gelijk zijn.
Maar we weten niet en niets.

Ook in dit soort zaken komt het erop aan dat wij geloven wat Hij heeft doen schrijven.
Meer dan dat wat geschreven is doet "niet ter zake".
Joannah

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:'t Is geen antwoord op de vraag van de topicstarter, maar God heeft dit ons niet willen openbaren.
Laten we maar "domweg" geloven wat Hij in Zijn Woord heeft opgetekend.
Het is dus iig. geen zaak die het geloof in Hem in de weg staat, en kan dus hooguit een bijzaak zijn.
Rond de schepping bestaan nog talloos meerdere vragen, waarover de Bijbel geen licht doet schijnen en geen antwoord geeft.

Dit soort vragen leidt er vaak toe dat we gaan twijfelen aan de schepping.
We willen toch nog steeds aan God gelijk zijn.
Maar we weten niet en niets.

Ook in dit soort zaken komt het erop aan dat wij geloven wat Hij heeft doen schrijven.
Meer dan dat wat geschreven is doet "niet ter zake".
Als de Schepping een logisch verhaal was geweest wat iedereen vervolgens aannam omdat het zo logisch was, zou geloof ook geen geloof meer zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie