Genesis 1:31 schreef:En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
Genesis 2:9 schreef: En de HEERE God had alle geboomte uit het aardrijk doen spruiten, begeerlijk voor het gezicht, en goed tot spijze; en den boom des levens in het midden van den hof, en de boom der kennis des goeds en des kwaads.
vroeg ik me opeens af: was er voor de zondeval echt geen sprake van dat planten en bacterieen/schimmels dood gingen? Immers:Genesis 2:17 schreef:Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven*.
Kanttekeningen schreef:*) Hebr. stervende sterven. Versta hierdoor drieërlei dood: 1e de lichamelijke, met al zijn voorafgaande ellende; 2e de geestelijke dood, die tegelijk lichamelijk en geestelijk is.
- We lezen dat Adam en Eva vruchten mochten eten. Die vruchten bestaan uit levend materiaal (cellen), die ook dood gaan tijdens de vertering. Als bacterieen/schimmels bestonden, zaten die waarschijnlijk ook op de vruchten.
- We lezen hier alleen dat door de zonde de mens moest sterven (zie ook Romeinen 5), er wordt echter niet gesproken over andere levende schepsels.
Nu zullen dit ongetwijfeld ketterse en zeer beperkte gedachten zijn, maar ondertussen heb ik ze wel