Geloofsdoop of kinderdoop?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:Maar wanneer gaan ze zich eens verdiepen in de kerkgeschiedenis?
Sjonge, helemaal vergeten! :jongle
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Ondertussen is het wel erg bizar dat op Urk juist dit initiatief start. Weer allerlei onrust in kerken, weer gezinnen die breken met de reformatorische kerken, etc.
Ik las vandaag een tweet en ik dacht: Spijker op de kop! "Tjonge. Op Urk (17 gemeenten,20 gebouwen) krijgen mensen het 'verlangen' een kerk te stichten. Je snapt het niet. http://www.refbapurk.nl/ #fb" Ook één van de reacties was zo'n spijker: "Bijzonder... Jammer dat ze de 'last' niet voelen voor een stad als Leeuwarden of Groningen."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:Ondertussen is het wel erg bizar dat op Urk juist dit initiatief start. Weer allerlei onrust in kerken, weer gezinnen die breken met de reformatorische kerken, etc.
Ik las vandaag een tweet en ik dacht: Spijker op de kop! "Tjonge. Op Urk (17 gemeenten,20 gebouwen) krijgen mensen het 'verlangen' een kerk te stichten. Je snapt het niet. http://www.refbapurk.nl/ #fb" Ook één van de reacties was zo'n spijker: "Bijzonder... Jammer dat ze de 'last' niet voelen voor een stad als Leeuwarden of Groningen."
Gelukkig is dit niet het enige. Vanuit 1 van de HHG's op Urk werkt men bv in Sneek.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door WimA »

Luther schreef:#fb" Ook één van de reacties was zo'n spijker: "Bijzonder... Jammer dat ze de 'last' niet voelen voor een stad als Leeuwarden of Groningen."
Dit is wel een quote waard om in een ander topic uitgediept te worden. Want dit geld m.i. voor vele dingen in de RF gezindte.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door ejvl »

Een vraag en antwoord van Refoweb aangaande dit onderwerp:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... opvatting/
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

Dr. Marten van Willigen: "De dooppraktijk in de Vroege Kerk was pluriform. ... Volwassendoop was numeriek veruit in de meerderheid, maar gelovige ouders konden er ook voor kiezen hun kinderen te laten dopen."

http://www.nd.nl/artikelen/2014/decembe ... had-kracht
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Dr. Marten van Willigen: "De dooppraktijk in de Vroege Kerk was pluriform. ... Volwassendoop was numeriek veruit in de meerderheid, maar gelovige ouders konden er ook voor kiezen hun kinderen te laten dopen."

http://www.nd.nl/artikelen/2014/decembe ... had-kracht
Ik heb zijn nieuwste boek gelezen: Christus volgen: Doop en Avondmaal in de Vroege Kerk. Lees dat maar zorgvuldig en de verwerpers van de kinderdoop zullen zien dat ze kerkhistorisch geen been hebben om op te staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:Dr. Marten van Willigen: "De dooppraktijk in de Vroege Kerk was pluriform. ... Volwassendoop was numeriek veruit in de meerderheid, maar gelovige ouders konden er ook voor kiezen hun kinderen te laten dopen."

http://www.nd.nl/artikelen/2014/decembe ... had-kracht
Ik heb zijn nieuwste boek gelezen: Christus volgen: Doop en Avondmaal in de Vroege Kerk. Lees dat maar zorgvuldig en de verwerpers van de kinderdoop zullen zien dat ze kerkhistorisch geen been hebben om op te staan.
Vertel...
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Germanicus »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:Dr. Marten van Willigen: "De dooppraktijk in de Vroege Kerk was pluriform. ... Volwassendoop was numeriek veruit in de meerderheid, maar gelovige ouders konden er ook voor kiezen hun kinderen te laten dopen."

http://www.nd.nl/artikelen/2014/decembe ... had-kracht
Ik heb zijn nieuwste boek gelezen: Christus volgen: Doop en Avondmaal in de Vroege Kerk. Lees dat maar zorgvuldig en de verwerpers van de kinderdoop zullen zien dat ze kerkhistorisch geen been hebben om op te staan.
Mooi boekje, met heldere informatie over de visie op de kinderdoop in de Vroege Kerk. Overigens had het sacrament van de doop toen wel veel verdergaande (theologische) consequenties dan nu in veel kerkelijke denominaties voor lief gehouden zal worden..
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:Dr. Marten van Willigen: "De dooppraktijk in de Vroege Kerk was pluriform. ... Volwassendoop was numeriek veruit in de meerderheid, maar gelovige ouders konden er ook voor kiezen hun kinderen te laten dopen."

http://www.nd.nl/artikelen/2014/decembe ... had-kracht
Ik heb zijn nieuwste boek gelezen: Christus volgen: Doop en Avondmaal in de Vroege Kerk. Lees dat maar zorgvuldig en de verwerpers van de kinderdoop zullen zien dat ze kerkhistorisch geen been hebben om op te staan.
Vertel...
Als ik wat meer tijd heb zal ik wat citaten uit het boek vermelden. In het kort:Er werden in de vroege kerk die volop zendingskerk was altijd al zuigelingen gedoopt. In de tweede eeuw ging er geen discussie over geloofsdoop of kinderdoop maar of het verstandig was om met de doop te wachten tot de achtste dag. Verder veel opschriften van kindergraven die bewijzen dat deze jonggestorven kinderen gedoopt waren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Als ik wat meer tijd heb zal ik wat citaten uit het boek vermelden. In het kort:Er werden in de vroege kerk die volop zendingskerk was altijd al zuigelingen gedoopt. In de tweede eeuw ging er geen discussie over geloofsdoop of kinderdoop maar of het verstandig was om met de doop te wachten tot de achtste dag. Verder veel opschriften van kindergraven die bewijzen dat deze jonggestorven kinderen gedoopt waren.
In het interview zegt hij dat beide naast elkaar gepraktiseerd werden, zowel (uitsluitend) geloofsdoop als zuigelingendoop. Dat is ook wat ik ergens anders gelezen heb.
Heel veel nieuwe gezichtspunten brengt het boek i.e.g. dan niet naar voren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Als ik wat meer tijd heb zal ik wat citaten uit het boek vermelden. In het kort:Er werden in de vroege kerk die volop zendingskerk was altijd al zuigelingen gedoopt. In de tweede eeuw ging er geen discussie over geloofsdoop of kinderdoop maar of het verstandig was om met de doop te wachten tot de achtste dag. Verder veel opschriften van kindergraven die bewijzen dat deze jonggestorven kinderen gedoopt waren.
In het interview zegt hij dat beide naast elkaar gepraktiseerd werden, zowel (uitsluitend) geloofsdoop als zuigelingendoop. Dat is ook wat ik ergens anders gelezen heb.
Heel veel nieuwe gezichtspunten brengt het boek i.e.g. dan niet naar voren.
Dat uitsluitend geloofsdoop lees ik niet wel dat de geloofs/volwassendoop in de Vroege Kerk (die immers zendingskerk was) zeer veel voor kwam. Niet anders dan op pas ontgonnen zendingsterreinen in bv de twintigste eeuw.
Het zegt jou ook niets dat al heel vroeg het debat gevoerd werd (op de synode van Carthago) om de kinderdoop te vervroegen van de achtste dag (doop ipv besnijdenis gekomen vond de Vroege Kerk blijkbaar) naar de tweede of derde dag. Plus het gegeven dat geen enkele synode vanaf de dood van Paulus en Johannes ooit een uitspraak heeft gedaan om de zuigelingendoop toe te staan. Conclusie: Dat was vanaf Handelingen al de praktijk, alle historische feiten bewijzen dat.
Bv dr. J Ysebraert zegt: Zuigelingen kregen in de Vroege Kerk bij het uitreiken van de communie geconsacreerde wijn en waren dus gedoopt. Ook de gevonden kindergraven spreken van gelovige/gedoopte kinderen.



Maar ook historische bronnen zullen de drijvers van de geloofsdoop niet overtuigen ook al hebben ze decennia lang beweert dat de zuigelingendoop niet voorkwam in de eerste eeuwen van de Vroege Kerk....dat is dus feitelijke onzin.

Het baptisme is in de kerk een vrij late dwaling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Dat uitsluitend geloofsdoop lees ik niet wel dat de geloofs/volwassendoop in de Vroege Kerk (die immers zendingskerk was) zeer veel voor kwam. Niet anders dan op pas ontgonnen zendingsterreinen in bv de twintigste eeuw.
Het zegt jou ook niets dat al heel vroeg het debat gevoerd werd (op de synode van Carthago) om de kinderdoop te vervroegen van de achtste dag (doop ipv besnijdenis gekomen vond de Vroege Kerk blijkbaar) naar de tweede of derde dag. Plus het gegeven dat geen enkele synode vanaf de dood van Paulus en Johannes ooit een uitspraak heeft gedaan om de zuigelingendoop toe te staan. Conclusie: Dat was vanaf Handelingen al de praktijk, alle historische feiten bewijzen dat.
Bv dr. J Ysebraert zegt: Zuigelingen kregen in de Vroege Kerk bij het uitreiken van de communie geconsacreerde wijn en waren dus gedoopt. Ook de gevonden kindergraven spreken van gelovige/gedoopte kinderen.



Maar ook historische bronnen zullen de drijvers van de geloofsdoop niet overtuigen ook al hebben ze decennia lang beweert dat de zuigelingendoop niet voorkwam in de eerste eeuwen van de Vroege Kerk....dat is dus feitelijke onzin.

Het baptisme is in de kerk een vrij late dwaling.
Volgens het interview in het ND zegt Van der Willigen dat beide gebruiken naast elkaar bestonden in de Vroege Kerk (denk maar aan die lange doopvoorbereiding bij de catechumenen naast aanwijzingen voor de zuigelingendoop). Dat is ook wat ik lees bij dr. A.N. Hendriks (vrijgemaakt predikant) in het boekje 'Kinderen aan de tafel van Christus?'

Dat Van Willigen iets in het interview zou zeggen wat strijdt met zijn eigen boek, kan ik me niet goed voorstellen: "De dooppraktijk in de Vroege Kerk was pluriform. ... Volwassendoop was numeriek veruit in de meerderheid, maar gelovige ouders konden er ook voor kiezen hun kinderen te laten dopen."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Dat uitsluitend geloofsdoop lees ik niet wel dat de geloofs/volwassendoop in de Vroege Kerk (die immers zendingskerk was) zeer veel voor kwam. Niet anders dan op pas ontgonnen zendingsterreinen in bv de twintigste eeuw.
Het zegt jou ook niets dat al heel vroeg het debat gevoerd werd (op de synode van Carthago) om de kinderdoop te vervroegen van de achtste dag (doop ipv besnijdenis gekomen vond de Vroege Kerk blijkbaar) naar de tweede of derde dag. Plus het gegeven dat geen enkele synode vanaf de dood van Paulus en Johannes ooit een uitspraak heeft gedaan om de zuigelingendoop toe te staan. Conclusie: Dat was vanaf Handelingen al de praktijk, alle historische feiten bewijzen dat.
Bv dr. J Ysebraert zegt: Zuigelingen kregen in de Vroege Kerk bij het uitreiken van de communie geconsacreerde wijn en waren dus gedoopt. Ook de gevonden kindergraven spreken van gelovige/gedoopte kinderen.



Maar ook historische bronnen zullen de drijvers van de geloofsdoop niet overtuigen ook al hebben ze decennia lang beweert dat de zuigelingendoop niet voorkwam in de eerste eeuwen van de Vroege Kerk....dat is dus feitelijke onzin.

Het baptisme is in de kerk een vrij late dwaling.
Volgens het interview in het ND zegt Van der Willigen dat beide gebruiken naast elkaar bestonden in de Vroege Kerk (denk maar aan die lange doopvoorbereiding bij de catechumenen naast aanwijzingen voor de zuigelingendoop). Dat is ook wat ik lees bij dr. A.N. Hendriks (vrijgemaakt predikant) in het boekje 'Kinderen aan de tafel van Christus?'

Dat Van der Willigen iets in het interview zou zeggen wat strijdt met zijn eigen boek, kan ik me niet goed voorstellen.
Dat zeg ik toch: Beide bestonden maar niet uitsluitend de geloofsdoop zoals jij stelde.

En laat alle andere feiten die jou niet passen maar liggen. :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Dat zeg ik toch: Beide bestonden maar niet uitsluitend de geloofsdoop zoals jij stelde.

En laat alle andere feiten die jou niet passen maar liggen. :bobo
Ik bedoel ook beide, maar niet alleen volwassendoop in het kader van een zendingssituatie.
Zie het door mij toegevoegde citaat in mijn vorige post.
Plaats reactie