Masturbation is not a crime?
Masturbation is not a crime?
Masturbatie verkeerd?
1. Is het verkeerd om met enige regelmaat deze functie van het lichaam te gebruiken en een bepaald lichaamsvocht te verwijderen?
2. Zo ja, waarom is het verkeerd?
3. Zijn er mensen die het hiermee moeilijk hebben gehad, het als zonde zagen/gingen zien en op een bepaalde manier tot een 'bevrijding' zijn gekomen?
4. Zo ja, op welke wijze?
5. Wilhelmus a Brakel stelt in zijn Redelijke Godsdienst "schandelijke kwade bewegingen" (Col. 3:5, 1. Thess. 4:5) "ontuchtigheid, onreinigheid" (Gal. 5:19) gelijk met uitsluitend masturbatie. Wordt dat oorspronkelijk in de bijbeltekst ook ermee bedoeld?
1. Is het verkeerd om met enige regelmaat deze functie van het lichaam te gebruiken en een bepaald lichaamsvocht te verwijderen?
3. Zijn er mensen die het hiermee moeilijk hebben gehad, het als zonde zagen/gingen zien en op een bepaalde manier tot een 'bevrijding' zijn gekomen?
5. Wilhelmus a Brakel stelt in zijn Redelijke Godsdienst "schandelijke kwade bewegingen" (Col. 3:5, 1. Thess. 4:5) "ontuchtigheid, onreinigheid" (Gal. 5:19) gelijk met uitsluitend masturbatie. Wordt dat oorspronkelijk in de bijbeltekst ook ermee bedoeld?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Since you posted the title to this thread in english, figured I would give you a link to a thread on Puritan Forum, discussing almost the same topic:
http://www.puritanboard.com/forum/viewt ... ?tid=21197
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Niet zo moeilijk om een fictief beeld voor zich te nemen.
Verder gaat dat woord van Jezus over "aanzien", waarmee wordt gedoeld op het daadwerkelijk zoeken van oogcontact met een vrouw (vanuit de oosterse cultuur bezien).
Verder kan er moeite gedaan worden om er geen beeld bij te hebben, zodat het puur gaat om de fysieke activiteit op zich (tenslotte manifesteert de natuurlijke aandrang zich nu eenmaal vroeg of laat).
Verder gaat dat woord van Jezus over "aanzien", waarmee wordt gedoeld op het daadwerkelijk zoeken van oogcontact met een vrouw (vanuit de oosterse cultuur bezien).
Verder kan er moeite gedaan worden om er geen beeld bij te hebben, zodat het puur gaat om de fysieke activiteit op zich (tenslotte manifesteert de natuurlijke aandrang zich nu eenmaal vroeg of laat).
Bert Mulder schreef:Since you posted the title to this thread in english, figured I would give you a link to a thread on Puritan Forum, discussing almost the same topic:
ja dank je. Ik heb het doorgelezen. Als je alle verspilling van zaad als zonde ziet, is het duidelijk. De visie van o.a. Calvijn is wel erg rigide en getuigt naar mijn smaak van weinig inzicht in het fysieke proces. Veder wordt bijv. het bijbelgedeelte m.b.t Onan verkeerd geinterpreteerd.
Maar laten we maar niet hier uitweiden over dat onderwerp.
Re: Masturbation is not a crime?
Op refoweb worden veel vragen over dit onderwerp behandeld. Je kunt dat aanklikken bij onderwerpen.Vincent schreef:Masturbatie verkeerd?
1. Dan moet men zich maar richten op uitsluitend het fysieke proces.memento schreef:De vraag is of dit ook niet begeren is. Men begeert immers iets/iemand buiten wat God hem/haar door middel van het huwelijk gegeven heeft.Niet zo moeilijk om een fictief beeld voor zich te nemen.
2. Nogmaals, er wordt in de tekst gepsroken over "aanzien", wat iets anders is dan "kijken" of "visueel waarnemen" (zie bijv. commentaar Van Bruggen).
Re: Masturbation is not a crime?
Eva schreef:Op refoweb worden veel vragen over dit onderwerp behandeld. Je kunt dat aanklikken bij onderwerpen.Vincent schreef:Masturbatie verkeerd?
Ik wil discussie.

memento schreef:Opvallend is trouwens dat in de bijbel er niet over wordt gesproken, in de verbiedende zin. Dit terwijl het een verschijnsel is wat toen ook best wel bestaan zal hebben. Zeker als je ziet dat bijna alle andere zonden op sexueel gebied wél veroordeeld worden.
Terwijl er wel over een zaadlozing in het algemeen wordt gesproken. In Lev. 15:16 staat: "Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn kleren en zijn hele lichaam met water wassen en blijft hij tot de avond onrein." Het gaat hier niet over gemeenschap binnen een huwelijk, daar gaat immers vs. 18 over. In Deuteronmium 23: 11 (nummering NBV) valt dat waarschijnlijk ook onder "enig toeval des nachts" (hetwelk de NBV zelfs aanduidt met 'zaadlozing', foei).
Wel lees ik in Hooglied (H. 5: 3-6) dat "jongen" een "meisje" (zonder getrouwd te zijn) bevredigt, maar niet verder kunnen gaan met deze daad (vanwege de maatschappelijke afkeuring daarvan, H 7. vs. 7, H. 8 vs. 1). Maar dat is iets anders dan zélfbevrediging en gebeurt in een vrij en paradijselijk liefdesspel.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan lees je dit toch wel anders dan ik doe:Vincent schreef:Wel lees ik in Hooglied (H. 5: 3-6) dat "jongen" een "meisje" (zonder getrouwd te zijn) bevredigt, maar niet verder kunnen gaan met deze daad (vanwege de maatschappelijke afkeuring daarvan, H 7. vs. 7, H. 8 vs. 1). Maar dat is iets anders dan zélfbevrediging en gebeurt in een vrij en paradijselijk liefdesspel.
3 Ik heb mijn rok16) uitgetogen, hoe zal ik hem17) weder aantrekken? Ik heb mijn voeten18) gewassen, hoe zal ik ze weder bezoedelen?
4 Mijn Liefste trok Zijn hand19) van het gat der deur; en mijn ingewand20) werd ontroerd21) om Zijnentwil.22)
5 Ik stond op,23) om mijn Liefste open te doen; en mijn handen drupten van mirre,24) en mijn vingers van vloeiende mirre,25) op de26) handvaten27) des slots.
6 Ik deed28) mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken,29) Hij was doorgegaan;30) mijn ziel ging uit31) vanwege32) Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet,33) ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet.
Dus de bruidegom komt hier aan de deur van de bruid, terwijl de bruid al in bed ligt. Dus moet ze zichzelf eerst aankleden, en dan, als ze de deur opendoet, is hij al weggegaan.16) Ik heb mijn rok
Dit antwoordt de Bruid haren Bruidegom, weigerende op te staan om Hem in te laten, toen Hij aanklopte. Door het uittrekken des roks en het liggen in het bed kan men hier verstaan het gemak dezer wereld, welke ook somtijds de ware gelovige kinderen Gods verhindert en ophoudt, dat zij Christus en zijn Woord zo straks niet openlijk of vrijmoediglijk belijden, gelijk Hij aanklopt en zijne genade haar aanbiedt, vrezende het ongemak, dat daarmede vermengd is.
17) hoe zal ik hem
Alsof zij zeide: Ik kan hem niet aantrekken zonder moeite.
18) Ik heb mijn voeten
Dit is nog een argument, aanwijzende dat de Bruid zich tot rust en gemak begeven had; want in die hete landen, waar zij gemeenlijk barrevoets gingen, plachten zij des avonds, als zij op hunne rust gingen, hunne voeten te wassen. Hetwelk de Bruid gedaan hebbende, zo wilde zij [gelijk zij hier zegt] niet gaarne van het bed opstaan om haren Bruidegom in te laten, vrezende dezelve vuil te maken. Van zulke onnutte uitvluchten, zie Luk. 14:18, enz.
19) trok Zijn hand
Zijne hand, die aan het gat der deur geweest was, trok Hij nu af, om weg te gaan, gelijk volgt Hoogl. 5:6. Anders: stak zijne hand door het gat der deur; te weten om de deur te openen; en alzo zou hier gesproken worden van de deur des harten, en te kennen gegeven worden dat Christus bij zijne uitverkorenen aanhoudt met prediken en vermanen, als zij Hem niet straks volgen, hunne harten alzo aanroerende door de kracht en werking des Heiligen Geestes, dat Hij in hen een brandende liefde en verlangen tot zich verwekt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Misschien is het zo dat dit verschijnsel enigszins is ingebed in andere bijbelpassages.memento schreef:Opvallend is trouwens dat in de bijbel er niet over wordt gesproken, in de verbiedende zin. Dit terwijl het een verschijnsel is wat toen ook best wel bestaan zal hebben. Zeker als je ziet dat bijna alle andere zonden op sexueel gebied wél veroordeeld worden.
Memento noemt al de woorden van Jezus met betrekking tot het begeren. Het is mijns inziens bijna niet voor te stellen dat masturbatie "neutraal" geschiedt. De zinnen en de begeerte worden daardoor toch geprikkeld en dat moet welhaast onvermijdelijk seksuele fantasieën opleveren.
Lastiger wordt het wanneer zelfbevrediging binnen het huwelijk voorkomt. Wanneer de begeerte dan is gericht op de wettige partner, is dat als zodanig moeilijk zonde te noemen.
Een volgend punt is echter het karakter van zelfbevrediging. Ik denk dat je wel kunt stellen dat dat primair ik-gericht is. Het is een egoïstische bezigheid, dus niet gericht op de naaste, of je nu getrouwd bent of niet.
Egoïsme is m.i. een zonde tegen het grote gebod om onze naaste lief te hebben als onszelf.
N.B. Ik begrijp best dat er in sommige situaties (denk aan medische behandelingen of bepaalde gezinssituaties) aanleiding kan zijn, om genuanceerder te denken over dit verschijnsel. Met mijn opmerkingen hierboven laat ik dergelijke situaties maar even buiten beschouwing.
Jezelf wassen is ook ten diepste egoistisch, al heeft je naaste er ook wat aan als je niet stinkt. Masturbatie kan gezien worden als simpelweg ruimte geven aan de natuurlijke aandrang. Zoals een mens het ook nodig heeft om regelmatig zijn blaas te ledigen, hoe egoistisch die bezigheid ook moge zijn.1. Deze fantasieen hoeven niet op een concreet persoon te zijn gericht, waarbij je niet direct iets hoeft te begeren wat je niet toekomt. Weliswaar is er dan sprake van begeren, maar is dat op zich verkeerd? Paulus veroordeelt in 1. Kor. 7 het 'branden' niet, maar wijst wél een oplossing aan (huwelijk).Josephus schreef:Misschien is het zo dat dit verschijnsel enigszins is ingebed in andere bijbelpassages.memento schreef:Opvallend is trouwens dat in de bijbel er niet over wordt gesproken, in de verbiedende zin. Dit terwijl het een verschijnsel is wat toen ook best wel bestaan zal hebben. Zeker als je ziet dat bijna alle andere zonden op sexueel gebied wél veroordeeld worden.
Memento noemt al de woorden van Jezus met betrekking tot het begeren. Het is mijns inziens bijna niet voor te stellen dat masturbatie "neutraal" geschiedt. De zinnen en de begeerte worden daardoor toch geprikkeld en dat moet welhaast onvermijdelijk seksuele fantasieën opleveren.
2. Het "aanzien om te begeren" wordt door Jezus veroordeeld.
3. Deze begeerte, aandrang, ligt nu eenmaal in de menselijke natuur besloten.
Een volgend punt is echter het karakter van zelfbevrediging. Ik denk dat je wel kunt stellen dat dat primair ik-gericht is. Het is een egoïstische bezigheid, dus niet gericht op de naaste, of je nu getrouwd bent of niet.
Egoïsme is m.i. een zonde tegen het grote gebod om onze naaste lief te hebben als onszelf.