De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door BJD »

Afbeelding

Kent iemand dit boekje. Ik was vanmiddag in de boekhandel en had dit in handen. Ik heb het even door zitten bladeren, 't kwam op mij heel concreet over.. verhelderend..

Heeft iemand het, is het wat voor op de scholen of in de opvoeding?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door jvdg »

BJD schreef:Afbeelding

Kent iemand dit boekje. Ik was vanmiddag in de boekhandel en had dit in handen. Ik heb het even door zitten bladeren, 't kwam op mij heel concreet over.. verhelderend..

Heeft iemand het, is het wat voor op de scholen of in de opvoeding?
Waarom heb je het boekske niet gekocht dan?
Dan had jij ons voor kunnen lichten......
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Ander »

Ik heb het doorgebladerd omdat ik door een ouder getipt werd om dat te gaan gebruiken voor school omdat de Heidelberger uit ons psalmboekje véél te moeilijk zou zijn. Ik heb het daarom doorgebladerd maar werd er niet enthousiast van. Volgens mij gebruikt hij de herziene statenvertaling en het woordgebruik vond ik best populair. Ik vond het wel een grote kloof met wat we gewend waren. Gebruik dan op school kort begrip en leg het goed uit.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door jvdg »

Ander schreef:Ik heb het doorgebladerd omdat ik door een ouder getipt werd om dat te gaan gebruiken voor school omdat de Heidelberger uit ons psalmboekje véél te moeilijk zou zijn. Ik heb het daarom doorgebladerd maar werd er niet enthousiast van. Volgens mij gebruikt hij de herziene statenvertaling en het woordgebruik vond ik best populair. Ik vond het wel een grote kloof met wat we gewend waren. Gebruik dan op school kort begrip en leg het goed uit.
Ander, ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Het kort begrip is volgens mij onomstreden.

Idd: LEG HET GOED UIT

Dan vervreemdt je de kinderen niet van onze roots.

Maak ze jaloers, wat ook de opdracht is aan allen die ons voorgaan.
Het heenwijzen naar Christus, de volmaakte Verzoening.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
BJD schreef:Afbeelding

Kent iemand dit boekje. Ik was vanmiddag in de boekhandel en had dit in handen. Ik heb het even door zitten bladeren, 't kwam op mij heel concreet over.. verhelderend..

Heeft iemand het, is het wat voor op de scholen of in de opvoeding?
Waarom heb je het boekske niet gekocht dan?
Dan had jij ons voor kunnen lichten......
Eerst even advies inwinnen van de kenners ;)
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door elbert »

De predikant in onze gemeente gebruikt de verwoording van dr. Verboom bij zijn catechismuspreken. Een voorbeeld hiervan kun je hier beluisteren (Zondag 13). Naast de lezing van de tekst van de catechismuszondag (dus de reguliere tekst die achter in ons psalmboekje staat), laat hij ook de verwoording van dr. Verboom middels een beamer op de muur projecteren (ja, we zijn wat dat betreft behoorlijk modern ;)).
Wat mij opvalt zijn 2 dingen:
1. de verwoording van dr. Verboom is heel laagdrempelig.
2. deze verwoording is ook bondiger en is dus niet volledig.

Als zodanig zou ik het geen hertaling willen noemen, daar is het niet nauwkeurig en volledig genoeg voor.
Een hulpmiddel, maar ook niet meer dan dat.
Voor een echte hertaling is dus nog wel wat meer werk nodig.
Laatst gewijzigd door elbert op 29 nov 2008, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door -DIA- »

DE IZB (EN WEVER EN VAN WIJNEN) ZEGT ER DIT VAN:
Eindelijk een eigentijdse versie van de Heidelbergse Catechismus.

De Heidelbergse Catechismus is na meer dan vier eeuwen nog steeds een geliefd boek in veel kerken. Daar fungeert het als leidraad voor leerdiensten en wordt het besproken op de catechese. Ook op veel scholen wordt met de kinderen gelezen in dit oude boek. Door de verandering van onze taal wordt de tekst echter steeds moeilijker leesbaar. Het gevolg is dat de Heidelbergse Catechismus steeds minder gelezen en begrepen wordt.

Om deze klassieke tekst weer dicht bij de mensen te brengen, heeft dr. W. Verboom de tekst herschreven en waar nodig ingekort. Uitgangspunt daarbij was recht doen aan de inhoud van de catechismus en zoveel mogelijk aan te sluiten bij de taal van deze tijd. Het resultaat is een prettig leesbare tekst die de lezer weer onder de indruk brengt van de concreetheid en de actualiteit van dit oude belijdenisgeschrift.

Omdat niet alle klassieke begrippen over te zetten zijn naar hedendaagse woorden, worden naast de tekst moeilijke woorden toegelicht. Ook is een enkele nieuwe catechismusvraag toegevoegd.

Met deze nieuwe weergave hoopt dr. Verboom de Heidelbergse Catechismus te behouden voor nieuwe generaties.

OP DE SITE VAN DEN HERTOG STAAT HET ZO:
Een eigentijdse weergave. Om de inhoud van de Heidelbergse Catechismus weer dicht bij de mensen te brengen, heeft dr. W. Verboom de tekst herschreven en waar nodig ingekort. Uitgangspunt daarbij was recht doen aan de inhoud van de catechismus en tegelijk zoveel mogelijk aan te sluiten bij de taal van deze tijd. Het resultaat is een prettig leesbare tekst die de lezer weer onder de indruk brengt van de concreetheid en de actualiteit van dit klassieke boek. Moeilijke woorden worden uitgelegd, ook is soms een catechismusvraag toegevoegd.

WWW.VANLEEST.NL ZEGT DIT:
De Heidelbergse Catechismus Een eigentijdse weergavedoor dr. W. Verboom De Heidelbergse Catechismus is na meer dan vier eeuwen nog steeds een geliefd boek in veel kerken. Daar fungeert het als leidraad voor leerdiensten en wordt het besproken op de catechese. Ook op veel scholen wordt met de kinderen gelezen in dit oude boek. Door de verandering van onze taal wordt de tekst echter steeds moeilijker leesbaar. Het gevolg is dat de Heidelbergse Catechismus steeds minder gelezen en begrepen wordt.Om deze klassieke tekst weer dicht bij de mensen te brengen, heeft dr. W. Verboom de tekst herschreven en waar nodig ingekort. Uitgangspunt daarbij was recht doen aan de inhoud van de catechismus en zoveel mogelijk aan te sluiten bij de taal van deze tijd. Het resultaat is een prettig leesbare tekst die de lezer weer onder de indruk brengt van de concreetheid en de actualiteit van dit oude belijdenisgeschrift.Omdat niet alle klassieke begrippen over te zetten zijn naar hedendaagse woorden, worden naast de tekst moeilijke woorden toegelicht. Ook is een enkele nieuwe catechismusvraag toegevoegd.Met deze nieuwe weergave hoopt dr. Verboom de Heidelbergse Catechismus te behouden voor nieuwe generaties.Dr. W. Verboom is emeritus-hoogleraar Geschiedenis van het Gereformeerd Protestantisme en houdt zich al vele jaren bezig met de belijdenisgeschriften, in het bijzonder met de Heidelbergse Catechismus.Eindelijk een eigentijdse versie van de Heidelbergse Catechismus.

Een recensie uit meer boudend ortodoxe hoek heb ik nog niet kunnen vinden. Maar die zullen internet vaak mijden, dus zal ik eens zoeken naar een recensie in bv De Saambinder of DeWachter Sions.

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door jvdg »

Wij mods hebben hier moeite mee.

Prof. Verboom kan omstreden zijn, maar zijn woorden zijn niet nuttteloos.

Ik mis echter de eenvoudige beleving van Zijn kinderen met hun Vader.

Daarom heb ik mijn twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn.

Die het vatte................
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Marco »

1. Met een hertaling van de HC is niets mis. Die is al een hele tijd hard nodig. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de populariteit van het vragenboekje van ds. Hellenbroek (dat wat mij betreft niet kan tippen aan de HC, vanwege het spreken in de 'ik' vorm in de HC).

2. Als het alleen aan de taal van de HC ligt is het 'probleem' allang opgelost. Zie http://www.gkv.nl/main.asp?query=heidelbergse&x=10&y=6 - waar een hertaalde versie staat die alle vragen en antwoorden bevat in begrijpelijk Nederlands. Nieuwe hertalingen zijn zonde van de energie.

3. <knip> (na mod-opm.)
Laatst gewijzigd door Marco op 01 dec 2008, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Ik heb hier wat suggestieve en niet toegestane postings, met de reacties daarop, weggegooid.
Beantwoord verder alleen de vraag van BJD, aub.

Met vriendelijke groet,
Tiberius
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Beantwoord verder alleen de vraag van BJD, aub.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door BJD »

elbert schreef: 2. deze verwoording is ook bondiger en is dus niet volledig.
Kun je mij aangeven met voorbeelden wat er onvolledig aan is? Doet het hedendaags nederlands de boodschap te kort?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:Wij mods hebben hier moeite mee.

Prof. Verboom kan omstreden zijn, maar zijn woorden zijn niet nuttteloos.

Ik mis echter de eenvoudige beleving van Zijn kinderen met hun Vader.

Daarom heb ik mijn twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn.

Die het vatte................
Twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn???
Een vreemde uitdrukking... Misschien snap het verkeerd? Ik denk dat ik liever onomstreden woorden hoor, die de praktijk der godzaligheid niet tekort doen.

Blijkbaar wil men dat hier liever toch niet horen... Waaom zou het oude moeten wijken voor het nieuwe? Denk je dat het een verbetering is? Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring (in hedendaags Nederlands!) van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:Wij mods hebben hier moeite mee.

Prof. Verboom kan omstreden zijn, maar zijn woorden zijn niet nuttteloos.

Ik mis echter de eenvoudige beleving van Zijn kinderen met hun Vader.

Daarom heb ik mijn twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn.

Die het vatte................
Twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn???
Een vreemde uitdrukking... Misschien snap het verkeerd? Ik denk dat ik liever onomstreden woorden hoor, die de praktijk der godzaligheid niet tekort doen.

Blijkbaar wil men dat hier liever toch niet horen... Waaom zou het oude moeten wijken voor het nieuwe? Denk je dat het een verbetering is? Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring (in hedendaags Nederlands!) van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...

-DIA-
Ik heb gisteren nog uit de verklaring van Ds Huisman gelezen. inderdaad heel duidelijk.. maar kan het verkeerd zijn om iets te lezen waarbij je de catechismus gelijk ook snapt. (niet dat ie dan niet verder verklaard hoeft te worden..

DIA, ken jij het boekje? Anders beperk ik mijn vraag tot degene die het boekje kent en die dat wil vergelijken met de gewone HC. Elbert mogelijk? dat hij kan aangeven wat er afwijkt aan boodschap/leer (of niets afwijkt)
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:Wij mods hebben hier moeite mee.

Prof. Verboom kan omstreden zijn, maar zijn woorden zijn niet nuttteloos.

Ik mis echter de eenvoudige beleving van Zijn kinderen met hun Vader.

Daarom heb ik mijn twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn.

Die het vatte................
Twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn???
Een vreemde uitdrukking... Misschien snap het verkeerd? Ik denk dat ik liever onomstreden woorden hoor, die de praktijk der godzaligheid niet tekort doen.

Blijkbaar wil men dat hier liever toch niet horen... Waaom zou het oude moeten wijken voor het nieuwe? Denk je dat het een verbetering is? Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring (in hedendaags Nederlands!) van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...

-DIA-
Dia (en anderen),

Allereerst: dr. Verboom is bij Gods volk (over het algemeen) in achting, ook al zal niet ieder het met hem eens zijn.
Ten tweede: Aangezien de catechismus een leerboek is, is een verklaring bij de catechismus geen vervanging voor de catechismus in een leesbare taal. Of dit boekje de oplossing is, is een andere vraag, en wel de vraag waar dit topic over gaat.

Wat mij betreft is een bewerking van de HC niet zozeer nodig. Wel is het goed om hem in hedendaags Nederlands te hebben. Dat leert catechesanten én catecheten om zich uit te drukken in een taal die begrijpelijk is voor henzelf en voor de wereld om ons heen.
Maar ik vraag mij nog steeds af, wat er tegen is om iets bestaands te gebruiken, vandaar dat ik deze link al eerder plaatste:
http://www.gkv.nl/main.asp?query=heidelbergse&x=10&y=6

Wie deze teksten legt naast de 'klassieke' vertaling uit 1773 mist volgens mij niets van de inhoud, maar zal hem een stuk sneller snappen en beter kunnen uitleggen aan de kinderen.
Gesloten