De gemeente

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

Kwam dit net op RF tegen, blijkt nu dat ik eigenlijk weinig van Ds. T. van der Groe afwist:
Cantate schreef:Ik blijf het altijd mooi vinden wat Theodorus van der Groe, die in alles in de lijn van de Reformatoren wilde staan (onlangs nog aangetoond door prof. De Reuver), over de kinderen die gedoopt worden schrijft in zijn behandeling van vraag en antwoord 74 van de HC. Hij schrijft dan:

‘Wat nu de kinderen die te dopen worden voorgesteld zelf betreft, deze moeten wij in hun gelovige ouders ook voor gelovigen en voor ware bondgenoten van God houden, welke de belofte van het verbonds toekomt. Wij moeten hier enkel alleen slechts onze ogen slaan op de genadige beloften Gods, welke Hij in het algemeen gedaan heeft, niet alleen aan ons (namelijk de gelovige ouders), maar ook aan onze kinderen, dat Hij ze, naast ons, uit oneindige vrije genade mede in Zijn verbond wil nemen, zelfs van hun jeugd en geboorte af aan, als zij nog geen kwaad noch goed kennen. Wij moeten met een geestelijk oog daarop zien, op welke wijze de Heere God naar Zijn grote barmhartigheid Zijn verbond met ons, arme zondaars, heeft willen maken; hoe Hij ook onze kleine kinderen daarin heeft willen sluiten; en ziende op deze grote barmhartigheid des Heeren, onze God, en op deze Zijn aanbiddelijke weg van vrije genade, moeten wij nu des Heeren dierbare beloften, dat Hij Zijn verbond ook wil uitstrekken tot onze jonge kinderen, evenzeer als tot onszelf, nu door ongelovigheid niet verwerpen. Wij moeten met hartelijke ootmoedigheid en dankbaarheid die gewisse beloften Gods voor onze kleine kinderen aannemen en ze gelovig op hen en op hun staat toepassen; waarna wij hen dan, uit kracht van Gods genadige weg en beloften, nu ook gelovig voor des Heeren waarachtige bondgenoten en aangenomen kinderen, ja voor heiligen in Christus Jezus, moeten houden en erkennen, steunende enkel en alleen op de beloften van Gods verbond. En ziet, op dat fundament moeten wij alle kinderen van gelovige ouders als bondgenoten Gods dopen en hen er zo lang voor houden en erkennen, totdat zij opgroeiende, aan ons het tegendeel met hun gedrag mochten komen te betonen.’
Dit is precies, wat we ook in de PRCA belijden.

Zoals je ook hier lezen kunt:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm

Verder meer over onze verbondsvisie hier:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.htm

Beiden in het nederlands
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De gemeente

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:Kwam dit net op RF tegen, blijkt nu dat ik eigenlijk weinig van Ds. T. van der Groe afwist:
Cantate schreef:Ik blijf het altijd mooi vinden wat Theodorus van der Groe, die in alles in de lijn van de Reformatoren wilde staan (onlangs nog aangetoond door prof. De Reuver), over de kinderen die gedoopt worden schrijft in zijn behandeling van vraag en antwoord 74 van de HC. Hij schrijft dan:

‘Wat nu de kinderen die te dopen worden voorgesteld zelf betreft, deze moeten wij in hun gelovige ouders ook voor gelovigen en voor ware bondgenoten van God houden, welke de belofte van het verbonds toekomt. Wij moeten hier enkel alleen slechts onze ogen slaan op de genadige beloften Gods, welke Hij in het algemeen gedaan heeft, niet alleen aan ons (namelijk de gelovige ouders), maar ook aan onze kinderen, dat Hij ze, naast ons, uit oneindige vrije genade mede in Zijn verbond wil nemen, zelfs van hun jeugd en geboorte af aan, als zij nog geen kwaad noch goed kennen. Wij moeten met een geestelijk oog daarop zien, op welke wijze de Heere God naar Zijn grote barmhartigheid Zijn verbond met ons, arme zondaars, heeft willen maken; hoe Hij ook onze kleine kinderen daarin heeft willen sluiten; en ziende op deze grote barmhartigheid des Heeren, onze God, en op deze Zijn aanbiddelijke weg van vrije genade, moeten wij nu des Heeren dierbare beloften, dat Hij Zijn verbond ook wil uitstrekken tot onze jonge kinderen, evenzeer als tot onszelf, nu door ongelovigheid niet verwerpen. Wij moeten met hartelijke ootmoedigheid en dankbaarheid die gewisse beloften Gods voor onze kleine kinderen aannemen en ze gelovig op hen en op hun staat toepassen; waarna wij hen dan, uit kracht van Gods genadige weg en beloften, nu ook gelovig voor des Heeren waarachtige bondgenoten en aangenomen kinderen, ja voor heiligen in Christus Jezus, moeten houden en erkennen, steunende enkel en alleen op de beloften van Gods verbond. En ziet, op dat fundament moeten wij alle kinderen van gelovige ouders als bondgenoten Gods dopen en hen er zo lang voor houden en erkennen, totdat zij opgroeiende, aan ons het tegendeel met hun gedrag mochten komen te betonen.’
Dit is precies, wat we ook in de PRCA belijden.

Zoals je ook hier lezen kunt:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm

Verder meer over onze verbondsvisie hier:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.htm

Beiden in het nederlands
ik vind dat zo'n mooi stuk van van de Groe!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gemeente

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:als de stof jou eigen is, kun je het vast kort en bondig samenvatten....
Misschien is dit wat (uit een oude topic gehaald):
Afgewezen schreef:Hierbij een openingspost uit een oude topic:
Ik zet hier een discussie voort uit de topic 'Somberen over jongeren'. We zijn daar vastgelopen in het aloude onderwerp: verbond, doop en wat daarmee verbandhoudt.

Om uit deze impasse te geraken, heb ik het boekje van dr. P. de Vries Een vast verbond, eens geraadpleegd. Hij reikte mij enkele waardevolle gedachten aan.
Belangrijk is de vraag hoe wij het verbond zien: als middel tot de zaligheid óf als een gestalte van de zaligheid zelf. Vanuit het eerste standpunt gezien is het verbond veel breder dan vanuit het laatste. Het eerste geldt de gelovigen en hun kinderen, het laatste geldt voor de ware gelovigen (de “kinderen der belofte” bij Paulus).
In de Bijbel vind je beide lijnen terug, schrijft dr. De Vries. Ik citeer: “In het verbond zegt God de zaligheid toe. Vanuit het verbond zelf is het reeds onbestaanbaar dat deze toezegging bij niemand gehoor zou vinden. God zorgt er Zelf voor dat Zijn beloften gehoor vinden. Het verbond van God met Israël was voor het volk Israël middel tot de zaligheid. Vanuit het verbond dat God met hen was aangegaan, riepen de profeten de Israëlieten op tot bekering. Bij Jesaja en Jeremia zien we dat het verbond zelf als garantie wordt getekend, dat een rest van het volk door het oordeel heen wordt gespaard. Deze lijn komt ook sterk naar voren in de brief aan de Hebreeën.”
Wanneer je dit onderscheid uit het oog verliest, ga je brokken maken. Dan zijn de kinderen van gelovigen al “kant-en-klare” gelovigen óf je gaat van het standpunt uit dat de kinderdoop voor het gedoopte kind niets te zeggen heeft, alleen wanneer het uitverkoren is. Beide klippen dienen we te vermijden.
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: De gemeente

Bericht door Genade door recht »

Bert Mulder schreef:Hadden we gisteravond op chat een discussie over de kerk.

Was mijn stelling, dat de verworpenen niet in wezen tot de kerk toebehoren, maar zich slechts op het erf van de kerk bewegen, als krakers in een kraakpand. Om de bijbelse vergelijking te bezigen, als onkruid onder het koren, en bokken onder de schapen.i]

2 Timotheüs 2:
Doch in een groot huis zijn niet alleen gouden en zilveren vaten, maar ook houten en aarden vaten; en sommige ter ere, maar sommige ter onere.

Kanttekeningen: Dat is, gelijk in een groot huis of paleis, dat door een rijk of machtig man bewoond wordt, allerlei vaten zijn van verscheidene stof, waardij en gebruik, zo worden ook in de uiterlijke en zichtbare gemeente, welke het huis Gods is, 1 Tim. 3:15, gevonden, niet alleen oprechte gelovigen, van God uitverkoren tot Zijn eer, maar ook huichelaars, die nimmer van God voor de Zijnen gekend zijn, en te Zijner tijd ontdekt worden. Zie Matth. 3:12, en Matth. 13:26,47, en Matth. 22:11,14, en Matth. 25:1.


Bert, blijkt hieruit niet dat het wat te ver gaat om te zeggen dat de verworpenen die deel uitmaken van een gemeente slechts krakers in een kraakpand zijn?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

Genade door recht schreef: maar ook huichelaars, die nimmer van God voor de Zijnen gekend zijn, en te Zijner tijd ontdekt worden.

Bert, blijkt hieruit niet dat het wat te ver gaat om te zeggen dat de verworpenen die deel uitmaken van een gemeente slechts krakers in een kraakpand zijn?
krakers dus.

net als de bokken nooit schapen worden

en onkruid nooit koren wordt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De gemeente

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:net als de bokken nooit schapen worden

en onkruid nooit koren wordt.
In het natuurlijke niet, nee. Maar in het geestelijke wel.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De gemeente

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:net als de bokken nooit schapen worden

en onkruid nooit koren wordt.
In het natuurlijke niet, nee. Maar in het geestelijke wel.
Los van de vraag of je dat in dit verband kunt stellen: Zolang het bokken zijn, zijn het krakers.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:net als de bokken nooit schapen worden

en onkruid nooit koren wordt.
In het natuurlijke niet, nee. Maar in het geestelijke wel.
Dan heb je die gelijkenissen nooit juist begrepen. Want het onkruid, de bokken, in die gelijkenissen, zijn synoneem met de verworpenen.

En God kan geen uitverkoren van de verworpenen maken. Want dan zo Hij liegen. en dat doet Hij nooit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: De gemeente

Bericht door Genade door recht »

"Doch in een groot huis zijn niet alleen gouden en zilveren vaten, maar ook houten en aarden vaten; en sommige ter ere, maar sommige ter onere."

Duidelijker kan de Bijbel toch niet zijn? Er staat heel eenvoudig dat ook de houten en aarden vaten bij het huis horen. Dus de verworpenen horen wel bij de gemeente (dat in ieder geval geen kraakpand is). De verworpenen zijn geen krakers, maar maken als houten en aarden vaten deel uit van het huis.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De gemeente

Bericht door refo »

Waarmee meteen is aangetoond dat van 'verworpenen' geen sprake is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De gemeente

Bericht door Marco »

refo schreef:Waarmee meteen is aangetoond dat van 'verworpenen' geen sprake is.
Als je er vanuit gaat dat de vaten ter onere gelijk staan met de verworpenen wel ja. Maar die uitleg staat nou niet als een paal boven water.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De gemeente

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:net als de bokken nooit schapen worden

en onkruid nooit koren wordt.
In het natuurlijke niet, nee. Maar in het geestelijke wel.
Dan heb je die gelijkenissen nooit juist begrepen. Want het onkruid, de bokken, in die gelijkenissen, zijn synoneem met de verworpenen.

En God kan geen uitverkoren van de verworpenen maken. Want dan zo Hij liegen. en dat doet Hij nooit.
Maar wel van ongelovigen gelovigen. Let wel dat de Bijbel maar weinig over verworpenen spreekt.
Was Paulus voor zijn bekering een schaap of een bok?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:net als de bokken nooit schapen worden

en onkruid nooit koren wordt.
In het natuurlijke niet, nee. Maar in het geestelijke wel.
Dan heb je die gelijkenissen nooit juist begrepen. Want het onkruid, de bokken, in die gelijkenissen, zijn synoneem met de verworpenen.

En God kan geen uitverkoren van de verworpenen maken. Want dan zo Hij liegen. en dat doet Hij nooit.
Maar wel van ongelovigen gelovigen. Let wel dat de Bijbel maar weinig over verworpenen spreekt.
Was Paulus voor zijn bekering een schaap of een bok?
Zo lang iemand leeft, mag je hem/haar nooit tot de verworpenen rekenen. Of anders gezegd: Je mag iemand nooit het Evangelie onthouden.
Ik denk dat Bert zal zeggen dat Paulus voor zijn bekering een schaap was. En dat is ook zo (van Gods kant - Deuteronomium 29:29). Toch zag Paulus er voor zijn tocht naar Damascus nou niet bepaald als een schaap uit... Door het spreken van God moest dit schaap, dat als een bok ter wereld was gekomen, tot het leven geroepen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: De gemeente

Bericht door sela »

interessant om dit topic te lezen met het oog op de bokken buiten onze gemeenten.
We keren ons best naar binnen in de gevoerde discussie. tot op detailniveau.
is dat erg, gelet om buitenstaanders?
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: De gemeente

Bericht door seuter »

sela schreef:interessant om dit topic te lezen met het oog op de bokken buiten onze gemeenten.
We keren ons best naar binnen in de gevoerde discussie. tot op detailniveau.
is dat erg, gelet om buitenstaanders?
Wat denken en doen we nu eigenlijk ?
Waar zijn we mee bezig ?
Als het goed is, luiden de kerkklokken minimaal 1x keer per week ?
Zijn we dan doof, dat we de klokken nooit horen luiden ? (Frappant dat sommige kerkgebouwen geen klokken hebben).
Als we deel uitmaken van het LICHAAM van Christus, willen we graag de gemeenschap der heiligen overal, maar zeker in een plaatselijk daarvoor gemaakt / ingericht / toegewijd gebouw beoefenen / beleven enz.
Waarheid in het binnenste uit zich in wat in Psalm 84 berijmd en onberijmd beschreven staat.
Dus wat past ons om zelf de bokken van de schapen te scheiden naar het innerlijke ?
Echter de openlijke wolven kunnen en moeten we direct weren.
Deze wolven zijn meestal predikanten en geen gewone leden.

Bert, waar hierom gaat is : Hoe vertoont de Kerk of de kerk als uiterlijk LICHAAM (tastbaar en zichtbaar).
In dit artikel wordt ons verteld de kenmerken van de ware en de valse en hoe we die kunnen en direct moeten bestrijden of afstand van nemen. We spreken hier over de instituten en niet over mensen, hoofd voor hoofd.

Laatste vraag :
Hoe roepen wij de buitenstaanders op, om voortaan in gemeenschap en in liefde met elkaar Hem te aanbidden, eer te geven, te smeken om licht, bijstand enz. ? Met een bazuin, met ons eigen stem (dorpsomroeper), dmv een openbare hagepreek spontaan te houden of anders ?
Plaats reactie