Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

"...zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan..."

Hieruit blijkt Gods recht. Duidelijk beginnen de Dordse Leerregels met God. Daar gaat het om. Als God gewild had, had Hij hier een punt kunnen zetten.
De Dordse Leerregels beginnen niet met de verkiezing, beloften, prediking of Golgotha, maar bij juist bij Hem: God.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Let er op dat de DL infra beginnen. De besluiten van God zijn genomen terwijl Hij de mens als gevallen zag.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Let er op dat de DL infra beginnen. De besluiten van God zijn genomen terwijl Hij de mens als gevallen zag.
Kun je dat uitleggen? ik begrijp dit niet zo goed. wat is infra? staat dat tegenover supra-?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Is iets voor theologische fijnproevers, wordt wel eens gezegd. Maar in die tijd was die discussie heel actueel. Zelfs de aanleiding tot arminianisme.

Supralapsaristen is de naam van hen die dachten dat God mensen tot de zaligheid verkoos terwijl Hij ze zag als (nog) niet gevallen. Pas daarna besloot Hij tot de val Bovenvaldrijvers werden ze genoemd, in het NL.

Infralapsaristen waren zij die leerden dat God eerst tot de val besloot en pas daarna tot de verlossing. Benedenvaldrijvers.

Arminius werd door iemand eropuit gestuurd om de zaak te onderzoeken. Hij werd geschikt geacht omdat hij bij Beza gestudeerd had. Arminius verwierp uiteindelijk beide standpunten. Zij maakten in zijn ogen allebei God tot de auteur van de zonde. Enzovoorts.

Dat was dacht ik in de jaren 80 of 90 van de 16e eeuw. Begin 17e eeuw barste de strijd pas goed los. De supra's hadden de invloedrijkste vrienden. Toch heeft de synode hun standpunt niet overgenomen. Door meteen in de openingszin te vermelden dat God geen onrecht zou doen ze in het verderf zou LATEN.

Nu (2005) wordt die supra-infra geschiedenis een beetje afgeschilderd als onzin van die tijd. Dat is wel zo, maar het is wel belangrijk om de aanleiding te doorgronden. Nu wordt het voorgesteld alsof Arminius eens aan z'n buro is gaan zitten en dacht: hoe zal ik de kerk zo slim mogelijk verwoesten. Dat is dus niet zo.

Persoonlijk voel ik met hem mee. Met de huidige remonstranten heb ik niet zo veel. Wel met het denken van Arminius zelf.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Tja als ik over zulke dingen ga nadenken, dan word het alleen maar moeilijker en zeker als na gaat denken over de zondeval en dat God het voorbestemd heeft. Voor mij is dat in elk geval niet bevoordelijk.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het heeft in ieder geval de Dortsche Leerregels gebaard.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ja oke maar het zijn en blijven verborgenheden waar wij als mensen geen raard mee weten.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Als ik me goed herinner, heb ik op catechisatie van Hellenbroek geleerd dat de Raad des Vredes al in de eeuwigheid was.
Hellenbroek was dus een supralapsarist?
Ik heb het 'Voorbeeld der Goddelijke Waarheden' hier helaas niet bij de hand, dus ik kan zijn bewijsteksten niet opzoeken.
Infralapsaristen waren zij die leerden dat God eerst tot de val besloot en pas daarna tot de verlossing.
Ik heb een beetje moeite met deze formulering, kun je niet beter zeggen dat God de val toeliet?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Ik heb een beetje moeite met deze formulering, kun je niet beter zeggen dat God de val toeliet?
Als God iets toelaat, dan besluit Hij dat. Hij bepaalde immers de toekomst?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In de ' eeuwigheid' is een aantal besluiten genomen. Over de schepping, over de val, over de verkiezing. Zegt men.

Vervolgens kwam er discussie over wat nu de (orde) zou geweest zijn:
infra:schepping-val-verkiezing
supra:schepping-verkiezing-val

Als het je niet aanstaat dat God dat besluit genomen heeft, dan kan deze leer je niet helpen.
Als God niet tot de val besloten had, zou deze er niet zijn. Wat had God in het kader van de val dan moeten doen? Alle voorwaarden scheppen tot aan de val, even niet kijken, en dan weer kijken wat er gebeurd is? Dat gaat ook niet.

Misschien ben je gewoon Arminiaan. Arminius vond dat idee ook nix.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Maar wat was de oplossing van Arminius dan?
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
't Is iets voor theologische fijnproevers, wordt wel eens gezegd. Maar in die tijd was die discussie heel actueel. Zelfs de aanleiding tot arminianisme.

Supralapsaristen is de naam van hen die dachten dat God mensen tot de zaligheid verkoos terwijl Hij ze zag als (nog) niet gevallen. Pas daarna besloot Hij tot de val Bovenvaldrijvers werden ze genoemd, in het NL.

Infralapsaristen waren zij die leerden dat God eerst tot de val besloot en pas daarna tot de verlossing. Benedenvaldrijvers.
Zowel de infra- als de supralapsaristen veronderstellen dat er in de eeuwigheid een tikkende klok aanwezig is/was. Dat is inderdaad nog maar de vraag. :t

Maar van de oplossing van Arminius moet ik ook niet zoveel hebben. Geef me dan maar de Dordtse leerregels.

[Aangepast op 2/6/05 door elbert]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Ik heb een beetje moeite met deze formulering, kun je niet beter zeggen dat God de val toeliet?
Als God iets toelaat, dan besluit Hij dat. Hij bepaalde immers de toekomst?
Ik heb hier moeite mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tot een echte weerlegging komt Dordt ook niet. Wel een afwijzing.

Probleem met de hele verkiezing is dat we er eigenlijk niets van afweten. Dat had Dordt moeten zeggen: zoals Arminius zegt is het niet, maar hoe wel, weten we niet.
Arminius zat o.a. met het volgende probleem: als God alles weet, hoe kan Hij dan verkiezen? Hij weet al wie geloven gaat. Wil je dan een 'verkiezing' leren dan kan het niet anders dan dat God mensen verkoor waarvan Hij wist dat die geloven zouden.
Dat is denk ik onjuist. Maar hoe dan wel? Niemand weet het.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie