Taal

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Taal

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Wees er blij mee. Het lijkt me erg vervelend als mensen horen dat ik iets verkeerd zeg en mij daarin rustig laten voortleven.
Tsja hier moet ik toch even denken aan het verhaal van een mug en een olifant. Je zult begrijpen wat ik bedoel. Er zijn wezenlijkere zaken in dit leven waar je je druk over kan maken, dan het wel of geen d of t- geneuzel.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Taal

Bericht door modesto »

Wandelende schreef:Dat maakt hun dan weer blij.
Correct in standaard Nederlands is: "Dat maakt hen dan weer blij". "Hun" is voor een meewerkend voorwerp zonder voorzetsel; vergelijk "Ik geef hun een boek" met "Ik geef een boek aan hen".
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Taal

Bericht door modesto »

Wandelende schreef:Ik ben oprecht benieuwd naar een correct Nederlandse zin waarin "zij" verwijst naar spullen :--)
"Ofschoon dergelijke technische en speculatieve factoren een verklaring kunnen bieden voor de weerslag op korte termijn van de stijging van de Amerikaanse obligatierente op die in Europa, bieden zij geen verklaring voor het feit dat die tendens het hele jaar aanhield."

"Factoren" zijn geen "spullen", maar deze zin geeft in ieder geval aan dat het persoonlijk voornaamwoord "zij" niet alleen gebruikt wordt om naar personen te verwijzen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

modesto schreef:
Wandelende schreef:Dat maakt hun dan weer blij.
Correct in standaard Nederlands is: "Dat maakt hen dan weer blij". "Hun" is voor een meewerkend voorwerp zonder voorzetsel; vergelijk "Ik geef hun een boek" met "Ik geef een boek aan hen".
:humhihi
Zie de quote van DDD daarna.
Sommigen hebben door dat dit een bewust gemaakte taalvout was.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

modesto schreef:
Wandelende schreef:Ik ben oprecht benieuwd naar een correct Nederlandse zin waarin "zij" verwijst naar spullen :--)
"Ofschoon dergelijke technische en speculatieve factoren een verklaring kunnen bieden voor de weerslag op korte termijn van de stijging van de Amerikaanse obligatierente op die in Europa, bieden zij geen verklaring voor het feit dat die tendens het hele jaar aanhield."

"Factoren" zijn geen "spullen", maar deze zin geeft in ieder geval aan dat het persoonlijk voornaamwoord "zij" niet alleen gebruikt wordt om naar personen te verwijzen.
Dat is een mooie! :)
(~)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Taal

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Wees er blij mee. Het lijkt me erg vervelend als mensen horen dat ik iets verkeerd zeg en mij daarin rustig laten voortleven.
Fijn dat o.a ik - maar ook vele anderen op dit forum - gewaardeerd worden.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Toch vind ik dat het 'deze' zou moeten zijn, of althans, dat 'deze' veel beter past in de zin.

En over muggen en olifanten: maakte iedereen van elke taalmug van mijn kant een olifant, dan zou ik daar heel blij mee zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Taal

Bericht door Orchidee »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
parsifal schreef:Ik merk dat ik zelf meer en meer fouten maak, nu ik zelf nog nauwelijks Nederlands spreek. Mijn ei/ij, au/ou en dubbele letter gebruik is altijd vreselijk geweest.

Het is soms wel grappig als door fouten zinnen ontstaan die een andere betekenis krijgen "wiskunde is leuker als je denkt" is zo'n bewuste fout, maar ik heb soortgelijke dan/als fouten door predikanten horen maken, waardoor ongeveer het tegenovergestelde werd gezegd dan wat werd bedoeld.
'Wiskunde is leuker als je denkt' :haha Nu weet ik wat er aan scheelde bij mij toendertijd :D

Alleen dat verbeteren door anderen :bobo. Vreselijk! Daar krijg ik echt bepaalde 'onnatuurlijke' neigingen van :fouet
Ik heb een verbeterapparaatje in huis in de vorm van mijn zoon. :haha
En ik in de vorm van 2 dochters Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Taal

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
parsifal schreef:Ik merk dat ik zelf meer en meer fouten maak, nu ik zelf nog nauwelijks Nederlands spreek. Mijn ei/ij, au/ou en dubbele letter gebruik is altijd vreselijk geweest.

Het is soms wel grappig als door fouten zinnen ontstaan die een andere betekenis krijgen "wiskunde is leuker als je denkt" is zo'n bewuste fout, maar ik heb soortgelijke dan/als fouten door predikanten horen maken, waardoor ongeveer het tegenovergestelde werd gezegd dan wat werd bedoeld.
'Wiskunde is leuker als je denkt' :haha Nu weet ik wat er aan scheelde bij mij toendertijd :D

Alleen dat verbeteren door anderen :bobo. Vreselijk! Daar krijg ik echt bepaalde 'onnatuurlijke' neigingen van :fouet
Ik heb een verbeterapparaatje in huis in de vorm van mijn zoon. :haha
En ik in de vorm van 2 dochters Afbeelding
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

Vandaag staat er een artikel in het dagblad NRC dat goed bij dit onderwerp past.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/15/di ... 5-a1573522
Laatst gewijzigd door Wandelende op 15 sep 2017, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Taal

Bericht door Zita »

Wandelende schreef:Vandaag staat er een artikel in het NRC dat goed bij dit onderwerp past.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/15/di ... 5-a1573522
Zou het - gezien de betekenis van de C - niet de NRC moeten zijn?
Aanvulling: Onze Taal: https://onzetaal.nl/taaladvies/de-het-nrc/
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Taal

Bericht door JCRyle »

Ik weet niet of het in dit topic (of is het deze?) thuis hoort, maar op de site van het Algemeen Dagblad kwam ik het volgende tegen:
De boringen zijn de eerste werkzaamheden die gepaard gaan met de grootscheepse renovatie van het klaverblad Hoevelaken. Deze moet beginnen in 2021 en klaar zijn in 2015. Archeologisch onderzoek van de ondergrond is een verplicht onderdeel van de onderzoeken. Ook wordt er gezocht naar eventuele niet gesprongen explosieven in de grond.
:haha
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:Ik weet niet of het in dit topic (of is het deze?) thuis hoort, maar op de site van het Algemeen Dagblad kwam ik het volgende tegen:
De boringen zijn de eerste werkzaamheden die gepaard gaan met de grootscheepse renovatie van het klaverblad Hoevelaken. Deze moet beginnen in 2021 en klaar zijn in 2015. Archeologisch onderzoek van de ondergrond is een verplicht onderdeel van de onderzoeken. Ook wordt er gezocht naar eventuele niet gesprongen explosieven in de grond.
:haha
Onder het motto 'liever gisteren dan vandaag'. :haha
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Taal

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef:
Wandelende schreef:Vandaag staat er een artikel in het NRC dat goed bij dit onderwerp past.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/15/di ... 5-a1573522
Zou het - gezien de betekenis van de C - niet de NRC moeten zijn?
Aanvulling: Onze Taal: https://onzetaal.nl/taaladvies/de-het-nrc/
Vroeger heette de krant NRC Handelsblad. Dan past het lidwoord ‘het’ weer heel goed.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef:
Wandelende schreef:Vandaag staat er een artikel in het NRC dat goed bij dit onderwerp past.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/15/di ... 5-a1573522
Zou het - gezien de betekenis van de C - niet de NRC moeten zijn?
Aanvulling: Onze Taal: https://onzetaal.nl/taaladvies/de-het-nrc/
Vroeger heette de krant NRC Handelsblad. Dan past het lidwoord ‘het’ weer heel goed.
Zeker, maar nog vroegerderder was het de Nieuwe Rotterdamse Courant, vandaar de voorkeur voor de NRC.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie