Taal

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

Ik ken mensen die hun hele hebben en houden erom zouden verwedden dat hun hebben wel correct is.:)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
Maanenschijn schreef:Dialect kan een grote rol spelen. In mijn dagelijks werk spreek ik veel dialect, of simpelweg 'plat'. Voor sommige zal dt mogelijk boers of zelfs simpel klinken, voor mijn cliënten is het herkenbaar en vertrouwd. Inclusief de naamvallen en natuurlijk hullie, gullie en zullie, hum en heur.

De taal van de SV sluit dicht aan bij ons dialect. Maar wees gerust, ik kan probleemloos overschakelen op uitstekend ABN. Maar toch ligt het dialect me het meest na aan het hart. En zou het jammer vinden dat het zou verdwijnen. Leer de kinderen eerst maar dialect. Dat ABN komt op school wel, als het goed is.
Arme juf, meester, leraar, lerares.
Bijspijkeren van datgeen wat thuis totaal anders is aangeleerd. Thuis is het fundament, de school bouwt verder. (Dat is iets anders dan een verbouwen!)
Allemaal leuk en aardig, maar als je in een streek woont waar dialect wordt gesproken, is er op school geen houden aan. Ik schakel ook moeiteloos over, dat vind ik wel belangrijk om de kinderen ook te leren. Maar eerlijk gezegd zou ik het wel jammer vinden als het dialect zou verdwijnen doordat er thuis ABN wordt gesproken.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik vind het prima als mensen dialect spreken. Maar ik heb het over leerkrachten die taalfouten maken terwijl zij standaardtaal spreken. Dat is een heel andere situatie, mijns inziens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind het prima als mensen dialect spreken. Maar ik heb het over leerkrachten die taalfouten maken terwijl zij standaardtaal spreken. Dat is een heel andere situatie, mijns inziens.
O ja, helemaal eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Ik ken mensen die hun hele hebben en houden erom zouden verwedden dat hun hebben wel correct is.:)
Me buurman heb daar ook zo'n handje van :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Hendrikus schreef:
parsifal schreef:Ik ken mensen die hun hele hebben en houden erom zouden verwedden dat hun hebben wel correct is.:)
Me buurman heb daar ook zo'n handje van :nananere
Ik irriteer me daar geweldig aan.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Hendrikus schreef:
parsifal schreef:Ik ken mensen die hun hele hebben en houden erom zouden verwedden dat hun hebben wel correct is.:)
Me buurman heb daar ook zo'n handje van :nananere
Ik irriteer me daar geweldig aan.
Beseffen jullie je wel dat jullie nu heel lelijk over anderen doen?
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Hendrikus schreef:
parsifal schreef:Ik ken mensen die hun hele hebben en houden erom zouden verwedden dat hun hebben wel correct is.:)
Me buurman heb daar ook zo'n handje van :nananere
Ik irriteer me daar geweldig aan.
:D
Op AD.nl staan ook taalirritaties, nl. onnodig engels:

Wat?
1. Voor vragen kunt u terecht bij de trainmanager
2. Gesloten vanwege een educationday
3. Phaydra is mooiste teenager van Nederland
4. Ook warme pies (dan lust je toch geen taart meer?)
5. Je kunt solliciteren naar de functie van: Social corporate digital advertising marketeer
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Taal

Bericht door Maanenschijn »

Wandelende schreef: Arme juf, meester, leraar, lerares.
Bijspijkeren van datgeen wat thuis totaal anders is aangeleerd. Thuis is het fundament, de school bouwt verder. (Dat is iets anders dan een verbouwen!)
Ik heb niet de indruk dat de leerkrachten hun handen vol hebben aan het verbouwen van de taal. Ik kan me dat uit mijn jeugd ook niet herinneren. Mijn opmerking is ingegeven vanuit de gedachte dat het behouden van een dialect als waardevol gezien kan worden. Overigens kan daar natuurlijk ook over gediscussieerd worden.

Mijn vrouw spreekt geen dialect, de kinderen (dus) ook niet. Als het thuis niet geleerd wordt, zal het mijns inziens verdwijnen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:Mijn vrouw spreekt geen dialect, de kinderen (dus) ook niet. Als het thuis niet geleerd wordt, zal het mijns inziens verdwijnen.
Mijn ervaring is dat het er tóch insluipt als er op school en door vriendjes/vriendinnetjes dialect gesproken wordt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Taal

Bericht door Maanenschijn »

modesto schreef:
Maanenschijn schreef:... De taal van de SV sluit dicht aan bij ons dialect. ...
Dan ben ik erg benieuwd welk dialect jij spreekt! Puur taalkundig gezien is de Statenvertaling een merkwaardige mengelmoes van Nederlands en Hebreeuwse en Griekse zinswendingen.
Ik heb me onvoldoende duidelijk uitgedrukt met de opmerking 'aansluiten bij...'. Wat ik bedoel is dat het gebruik van de naamvallen, het gebruik van 'gij', in ons dialect nog duidelijk aanwezig zijn. In die zin sluit het aan.

Overigens denk ik dat de SV zeker invloed gehad heeft op de taal in ons land en op de dialecten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Taal

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:Mijn vrouw spreekt geen dialect, de kinderen (dus) ook niet. Als het thuis niet geleerd wordt, zal het mijns inziens verdwijnen.
Mijn ervaring is dat het er tóch insluipt als er op school en door vriendjes/vriendinnetjes dialect gesproken wordt.
Zeker, vooral de klank wordt gevormd door de omgeving. Een Limburger (of Fries, of...) kan nog zo keurig spreken, aan de klank of gebruik van de klemtoon is te horen waar hij/zij vandaan komt. Wat dat betreft is er sinds Petrus niet veel veranderd.

Ik ben het overigens met een ieder hierboven eens dat goed taalonderwijs (en dan bedoel ik niet thuis) begint bij leerkrachten die de taal goed beheersen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Taal

Bericht door Jo-Ann »

Maanenschijn schreef:Ik heb niet de indruk dat de leerkrachten hun handen vol hebben aan het verbouwen van de taal. Ik kan me dat uit mijn jeugd ook niet herinneren.
Toch weet ik nog wel dat ik de lesjes over kannen, kunnen en kennen heel moeilijk vond. Net als liggen/leggen. Terwijl wij verder geen echt dialect hadden ofzo.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Taal

Bericht door JCRyle »

Mijn motto is altijd: Als de ander je maar begrijpt :D

Zeer waarschijnlijk zit hetgeen ik schrijf geregeld vol met taalfouten. Als het officieel is zal ik er zeker extra naar kijken, maar in het gewone leven krabbel en typ ik er rustig en levendig op los. Dan heeft de ander maar hartklachten van mijn schrijfsel, ken er ook niks an doen :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

Ik merk dat ik zelf meer en meer fouten maak, nu ik zelf nog nauwelijks Nederlands spreek. Mijn ei/ij, au/ou en dubbele letter gebruik is altijd vreselijk geweest.

Het is soms wel grappig als door fouten zinnen ontstaan die een andere betekenis krijgen "wiskunde is leuker als je denkt" is zo'n bewuste fout, maar ik heb soortgelijke dan/als fouten door predikanten horen maken, waardoor ongeveer het tegenovergestelde werd gezegd dan wat werd bedoeld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie