Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Albert1987 »

Ik snap niet dat dit een discussie is. OK, er zijn veel belangrijkere dingen om over te praten, maar vuurwerk is niet tot Gods eer, dus dan kan dat toch niet als christen? OK, een heleboel andere dingen kunnen eigenlijk ook niet, toch gebeurt het, maar dat is nog geen reden om het dan maar goed te praten.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door henriët »

Als christin heb ik vanmi en vanavond naar t vuurwerk gekeken, erg mooi.

en discussies als..
tot Gods eer.... waarom zou je dan wel een kaarsje op een verjaardagstaart zetten.

en tot nut....
en alle overdaad binnen de ger gez..



ach, ik zwijg maar....
nog even en deze discussie is weer stil..
t is net als vuurwerk..
12 uur.. stilte.. 5 over 12 barst het los... en 20 over 12 is t weer stil...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door vlinder »

Ik was hier gewoon aan het werk. Opeens dacht ik: hé, het geluid gaat nu steeds harder. Ik op de diensttelefoon kijken, nee hoor, 23.57. Ik doorgaan, bleek de telefoon achter te lopen. Was het 00.10 uur toen mijn collega riep of ik ook even kwam kijken. Daarna een rondje met oliebollen en appelbignets langs de patiënten, maar de één is nog misselijker dan de ander, en er moeten er ook nog nuchter zijn voor morgen... :wiz
Maar wat ik wilde zeggen: Het ziet er mooi uit hier al dat rood e.d.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Albert1987 »

henriët schreef:Als christin heb ik vanmi en vanavond naar t vuurwerk gekeken, erg mooi.

en discussies als..
tot Gods eer.... waarom zou je dan wel een kaarsje op een verjaardagstaart zetten.

en tot nut....
en alle overdaad binnen de ger gez..



ach, ik zwijg maar....
nog even en deze discussie is weer stil..
t is net als vuurwerk..
12 uur.. stilte.. 5 over 12 barst het los... en 20 over 12 is t weer stil...
Maar henriet, dat kan je toch zo niet zeggen, want alles moet tot eer van God zijn. En als je danbkbaar bent voor je verjaardag en een kaarsje op de taart zet, dan laat je zien dat je blij bent, en dat kan tot eer van God zijn. Maar vuurwerk heeft geen functie, het is de oppervlakkige lol. En als je dan net een preek gehoord hebt, dan kun je toch niet blij zijn met vuurwerk. Als God in je hart is heb je helemaal geen behoefte eraan.
en vuurwek is maar even..., even mooi... en dan is het weer over... net als dat je zonder de Heere leeft.
Er zijn nog veel meer dingen, jij zegt de overdaad in de geref. gezinte, dat is ook erg en ook niet tot eer van God, maar dan kun je toch niet zeggen: oh er is veel overdaad en dat is niet tot eer van God, maar omdat dat er is , mag vuurwerk ook wel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vuurwerk is grootse luchtvervuiling.
En met 65.000.000 euro kun je heel wat goeds doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Joannah »

Het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling, als vanouds bedoeld om boze geesten te verjagen en om bescherming te bieden tegen het kwaad (meer dan 1000 slachtoffers per jaar!), wordt als traditie niet enkel gehandhaafd, het neemt per jaar met grote hoeveelheden toe en met zwaarder geschut.
Met het verjagen van boze geesten zijn we zelf een boze geest geworden.
Het dierenleed en de enorme milieuvervuiling interesseert ons niets, lijkt het.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

henriët schreef: 12 uur.. stilte.. 5 over 12 barst het los... en 20 over 12 is t weer stil...
Waar is dat???
:slurp
Bij ons begint het 27 december en dan in toenemende kracht, op 31 dec kun je elkaar de hele dag nauwelijks verstaan, dan zakt het 's avonds wat in en dan begint de ellende om 12.00 en dan met volle kracht tot een uur of half drie en harde knallen tot een uur of 5.
Ik zou tekenen voor een verbod. Heerlijk lijkt me dat: gewoon stilte, net als in de nacht van 1 op 2 januari...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Joannah »

Luther schreef:
henriët schreef: 12 uur.. stilte.. 5 over 12 barst het los... en 20 over 12 is t weer stil...
Waar is dat???
:slurp
Bij ons begint het 27 december en dan in toenemende kracht, op 31 dec kun je elkaar de hele dag nauwelijks verstaan, dan zakt het 's avonds wat in en dan begint de ellende om 12.00 en dan met volle kracht tot een uur of half drie en harde knallen tot een uur of 5.
Ik zou tekenen voor een verbod. Heerlijk lijkt me dat: gewoon stilte, net als in de nacht van 1 op 2 januari...
Je moest eens weten hoeveel landen er zijn waar dat al het geval is, of eigenlijk altijd al zo was, dat mensen zelf helemaal geen vuurwerk mogen afsteken.
Ik was vorig jaar in Kaapstad, en na wat vuurwerk op een centrale plaats, was het binnen 10 minuten weer heerlijk stil
Vroeg boeken voorkomt teleurstelling !
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Marnix »

Albert1987 schreef:
henriët schreef:Als christin heb ik vanmi en vanavond naar t vuurwerk gekeken, erg mooi.

en discussies als..
tot Gods eer.... waarom zou je dan wel een kaarsje op een verjaardagstaart zetten.

en tot nut....
en alle overdaad binnen de ger gez..



ach, ik zwijg maar....
nog even en deze discussie is weer stil..
t is net als vuurwerk..
12 uur.. stilte.. 5 over 12 barst het los... en 20 over 12 is t weer stil...
Maar henriet, dat kan je toch zo niet zeggen, want alles moet tot eer van God zijn. En als je danbkbaar bent voor je verjaardag en een kaarsje op de taart zet, dan laat je zien dat je blij bent, en dat kan tot eer van God zijn. Maar vuurwerk heeft geen functie, het is de oppervlakkige lol. En als je dan net een preek gehoord hebt, dan kun je toch niet blij zijn met vuurwerk. Als God in je hart is heb je helemaal geen behoefte eraan.
en vuurwek is maar even..., even mooi... en dan is het weer over... net als dat je zonder de Heere leeft.
Er zijn nog veel meer dingen, jij zegt de overdaad in de geref. gezinte, dat is ook erg en ook niet tot eer van God, maar dan kun je toch niet zeggen: oh er is veel overdaad en dat is niet tot eer van God, maar omdat dat er is , mag vuurwerk ook wel.
Jaja. Een kaars op een taart zetten heeft de functie van uiting van dankbaarheid maar vuurwerk is oppervlakkige lol. Beetje subjectief. Dat kan je ook omdraaien: Een kaarsje op een taart is oppervlakkige lol, als je dankbaar bent voor het nieuwe jaar en een paar pijlen afsteekt kan dat tot eer van God zijn.

De hele discussie is een beetje zinloos. Het mag, het hoeft niet... Maar om er nou (ieder jaar) weer zo'n issue van te maken...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Albert1987 »

Marnix schreef:
Albert1987 schreef:
henriët schreef:Als christin heb ik vanmi en vanavond naar t vuurwerk gekeken, erg mooi.

en discussies als..
tot Gods eer.... waarom zou je dan wel een kaarsje op een verjaardagstaart zetten.

en tot nut....
en alle overdaad binnen de ger gez..



ach, ik zwijg maar....
nog even en deze discussie is weer stil..
t is net als vuurwerk..
12 uur.. stilte.. 5 over 12 barst het los... en 20 over 12 is t weer stil...
Maar henriet, dat kan je toch zo niet zeggen, want alles moet tot eer van God zijn. En als je danbkbaar bent voor je verjaardag en een kaarsje op de taart zet, dan laat je zien dat je blij bent, en dat kan tot eer van God zijn. Maar vuurwerk heeft geen functie, het is de oppervlakkige lol. En als je dan net een preek gehoord hebt, dan kun je toch niet blij zijn met vuurwerk. Als God in je hart is heb je helemaal geen behoefte eraan.
en vuurwek is maar even..., even mooi... en dan is het weer over... net als dat je zonder de Heere leeft.
Er zijn nog veel meer dingen, jij zegt de overdaad in de geref. gezinte, dat is ook erg en ook niet tot eer van God, maar dan kun je toch niet zeggen: oh er is veel overdaad en dat is niet tot eer van God, maar omdat dat er is , mag vuurwerk ook wel.
Jaja. Een kaars op een taart zetten heeft de functie van uiting van dankbaarheid maar vuurwerk is oppervlakkige lol. Beetje subjectief. Dat kan je ook omdraaien: Een kaarsje op een taart is oppervlakkige lol, als je dankbaar bent voor het nieuwe jaar en een paar pijlen afsteekt kan dat tot eer van God zijn.

De hele discussie is een beetje zinloos. Het mag, het hoeft niet... Maar om er nou (ieder jaar) weer zo'n issue van te maken...
Ik vind het ook eer rare vergelijking, ik zou het bij vuurwerk willen houden, maar dan moet jij mij uitleggen hoe je vuurwerk tot eer van God kan afsteken, juist op oudjaarsdag, waarin we denken aan dat we weer een jaar dichter bij de dood zijn,
ik moest nog denken: de duivel houdt niet van stilte, God komt wel in het suizen van een zachte stilte.
Ik snap niet dat er hier zo vergoeilekend over vuurwerk word gesproken, want als je echt God in je hart voelt, dan wil je niet eens vuurwerk.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door judith »

...volgensmij kan deze discussie eindeloos door gaan... Maar - ík wordt er niet wijzer van.
Maarja - dat is mijn mening. :hum
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Josephus »

Albert1987 schreef:juist op oudjaarsdag, waarin we denken aan dat we weer een jaar dichter bij de dood zijn,
De meeste mensen beginnen pas met het afsteken van vuurwerk als het al Nieuwjaarsdag is. Daarom vind ik dit argument niet zo sterk.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Josephus schreef:
Albert1987 schreef:juist op oudjaarsdag, waarin we denken aan dat we weer een jaar dichter bij de dood zijn,
De meeste mensen beginnen pas met het afsteken van vuurwerk als het al Nieuwjaarsdag is. Daarom vind ik dit argument niet zo sterk.
Flauw Josephus, volgens mij snap je prima wat Albert bedoelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Josephus »

Luther schreef:
Josephus schreef:
Albert1987 schreef:juist op oudjaarsdag, waarin we denken aan dat we weer een jaar dichter bij de dood zijn,
De meeste mensen beginnen pas met het afsteken van vuurwerk als het al Nieuwjaarsdag is. Daarom vind ik dit argument niet zo sterk.
Flauw Josephus, volgens mij snap je prima wat Albert bedoelt.
Een beetje flauw misschien, maar toch niet helemaal. Want dát is toch wel de belangrijkste functie van vuurwerk: het inluiden van het nieuwe jaar. Waarom zou je na een ingetogen oudejaarsavond op Nieuwjaarsdag niet de knop om mogen zetten naar een feestelijker stemming? Of dat met vuurwerk moet, is natuurlijk een ander verhaal.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Josephus schreef:
Luther schreef:
Josephus schreef:
Albert1987 schreef:juist op oudjaarsdag, waarin we denken aan dat we weer een jaar dichter bij de dood zijn,
De meeste mensen beginnen pas met het afsteken van vuurwerk als het al Nieuwjaarsdag is. Daarom vind ik dit argument niet zo sterk.
Flauw Josephus, volgens mij snap je prima wat Albert bedoelt.
Een beetje flauw misschien, maar toch niet helemaal. Want dát is toch wel de belangrijkste functie van vuurwerk: het inluiden van het nieuwe jaar. Waarom zou je na een ingetogen oudejaarsavond op Nieuwjaarsdag niet de knop om mogen zetten naar een feestelijker stemming? Of dat met vuurwerk moet, is natuurlijk een ander verhaal.
De vraag is, waarom er een feestelijke stemming moet zijn. De tweede vraag is, of je na een ernstige preek zomaar mee kan doen met de wereld. Volgens mij staat er ook nog ergens in de Bijbel: Gij geheel anders, dus in die zin ben ik het wel met Albert eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie