Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Precies, zo gaat dat meestal @Mara
Baal er wel van hoor, je poetst je een lamme arm op een oven en krijg hem dus nooit meer helemaal schoon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

ovenreiniger van hg werkt ook heel goed.

Schoonmaken met baking soda doe ik nooit, ik bak er alleen mee.
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Gardareen »

Als je veel braad in de oven is het een hele toer om hem weer schoon te krijgen. Zet
"s avonds voordat je naar bed gaat een dessertkommetje gevuld met ammonia erin. Zorg dat je de keuken goed ventileert. De volgende morgen eerst de keukenramen of -deuren flink openzetten. Dan de ammonia weggooien en meteen de oven schoonmaken. Alle vetaanslag is zacht geworden en verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hardnekkige vlekken met een beetje vloeibaar schuurmiddel verwijderen. Lukt dat niet, dan de behandeling herhalen.
Let op: wel goed ventileren!
Dit werkt beter dan allerlei dure ovenreinigers!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Precies, zo gaat dat meestal @MaraAfbeelding
Baal er wel van hoor, je poetst je een lamme arm op een oven en krijg hem dus nooit meer helemaal schoonAfbeelding
Nee, maar zo ziet iemand wel dat je hem gebruikt. ;)
Ik had eens mini-springvormpjes gekocht bij AH, maar die lekten. :banghead
Eer dat de oven afgekoeld was om te kunnen schoonmaken (de bodem was loeiheet) was het ingebrand.
Maar toen ik de volgende keer een bakplaat er onder schoof om erger te voorkomen, werden ze niet gaar.
Gardareen schreef: Zet "s avonds voordat je naar bed gaat een dessertkommetje gevuld met ammonia erin.
Werkt dat dan in een koude oven?
Dit kan ik helaas niet doen omdat ik snachts de bovenlichtjes niet meer open durf te laten. Politie waarschuwt voor inbrekers.
(en ik had een keer een vreemde kat in huis, die door het raampje was gekomen)
Ik vind de lucht van ammonia verschrikkelijk. :deg Ik heb het allang niet meer in huis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Gardareen »

Mijn vrouw zegt zelf.: insmeren met groene zeep en dat schaaltje ammonia erin de volgende dag schoon poetsen en weer als nieuw.
We doen zelf de afzuiger op 1 en de lucht valt reuze mee.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Misschien dat ook eens proberen.
Inmiddels de baking soda manier geprobeerd, eerlijk is eerlijk; de oven word er schoner van, maar het is een kliederzooi en ik ga het niet nog een keer doen.
Eindresultaat valt tegen n dus

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

In Rotterdam-West is de schillenboer terug van lang weggeweest.
Het is een proef van 3 maanden.
Tweemaal per week komt hij met de bakfiets.
Zou fijn zijn als hij overal weer zou komen, dat zou een groene kliko minder - en stank - zijn in de tuin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Zita »

Mara schreef:In Rotterdam-West is de schillenboer terug van lang weggeweest.
Het is een proef van 3 maanden.
Tweemaal per week komt hij met de bakfiets.
Zou fijn zijn als hij overal weer zou komen, dat zou een groene kliko minder - en stank - zijn in de tuin.
In mijn woonplaats is geen groene kliko. Dat betekent al je tuinafval gewoon in de container kiepen. Ik ben zeer fanatiek afvalscheidend opgevoed, dus dit druist iedere keer weer tegen mijn geweten in.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Zita schreef:Ik ben zeer fanatiek afvalscheidend opgevoed, dus dit druist iedere keer weer tegen mijn geweten in.
Ik ook.
Als hij geleegd is, spuit ik hem schoon en de eerste pakketjes groen afval wikkel ik in een krant, dat mag.
Daarna gaat alles er zo in, ik leg een latje onder het deksel, zodat het een beetje kan luchten en zet hem in de permanente schaduw.
Maar desondanks stinktie na 14 dagen dus wel. Tijdens andere zomers werd hij wekelijks geleegd, maar bij gebrek aan belangstelling (ik was vaak de enige) zijn ze ermee gestopt.
Ik kreeg laatst een waarschuwing dat er tuinaarde in zat, dat mag niet.
Mijn man bracht de oude kranten weg bij een goed doel, maar het grote karton moest hij mee terugnemen. Dat moet apart ingeleverd worden ergens. :jongle
En sinds kort mag je blikjes bij het plastic afval gooien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Klavart »

Mara schreef:En sinds kort mag je blikjes bij het plastic afval gooien.
Dat verschilt per gemeente.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ezen »

Afval scheiden heeft de langste tijd wel geduurd. De verschillende soorten zijn gemakkelijk achteraf te scheiden tijdens de verwerking en dat gaat nog geld opleveren ook.
Spitten en niet moe worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Bij het ophangen van de was zag ik dat er een gele vlek in de rok van mijn dochter zat. Ik voelde in de zak en ik haalde er een geel post it briefje uit. Dat geeft dus lelijk af.
Zou ik die vlek er nog uit kunnen krijgen? Waar valt dit onder, verf of zo?
Gelukkig had de rest van de was geen vlekkenschade :sweat , een handdoek die er kennelijk tegenaan zat, heeft een klein vaag geel vlekje, maar dat hindert niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

vanish is altijd mijn wondermiddel. Het gebeurt zelden dat ik de vlekken er dan niet uitkrijg. En mijn kids hebben nog een heel scala aan verschillende vlekken die ik er dagelijks uit moet krijgen. :sweat
Van Vanish heb ik 2 varianten, bonte en witte was. Eerst met een schep in de week zetten. Daarna met vanish sop over de vlek borstelen en vervolgens in de was, liefst met voorwas met schepje vanish naast het waspoeder.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

merel schreef:vanish is altijd mijn wondermiddel. Het gebeurt zelden dat ik de vlekken er dan niet uitkrijg. En mijn kids hebben nog een heel scala aan verschillende vlekken die ik er dagelijks uit moet krijgen. :sweat
Van Vanish heb ik 2 varianten, bonte en witte was. Eerst met een schep in de week zetten. Daarna met vanish sop over de vlek borstelen en vervolgens in de was, liefst met voorwas met schepje vanish naast het waspoeder.
Toen het ooit op de markt kwam - lang geleden - had ik een proefbus gekregen, maar was er niet zo enthousiast over. Ik gebruik altijd vloeibare ossengal. Vorige week had zoon een chocoladevlek in een katoenen broek (brak van zijn ijs af en hij had het niet gezien, dus het was een lelijke gesmolten plek geworden) met die ossengal is dat er helemaal uitgegaan.
Het is gelukkig een katoenen rok, die kan best een wat agressievere behandeling verdragen denk ik.
Domdom dat ik de zakken niet geinspecteerd had, maar zij laat nooit wat zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Terri »

Mara schreef:
merel schreef:vanish is altijd mijn wondermiddel. Het gebeurt zelden dat ik de vlekken er dan niet uitkrijg. En mijn kids hebben nog een heel scala aan verschillende vlekken die ik er dagelijks uit moet krijgen. :sweat
Van Vanish heb ik 2 varianten, bonte en witte was. Eerst met een schep in de week zetten. Daarna met vanish sop over de vlek borstelen en vervolgens in de was, liefst met voorwas met schepje vanish naast het waspoeder.
Toen het ooit op de markt kwam - lang geleden - had ik een proefbus gekregen, maar was er niet zo enthousiast over. Ik gebruik altijd vloeibare ossengal. Vorige week had zoon een chocoladevlek in een katoenen broek (brak van zijn ijs af en hij had het niet gezien, dus het was een lelijke gesmolten plek geworden) met die ossengal is dat er helemaal uitgegaan.
Het is gelukkig een katoenen rok, die kan best een wat agressievere behandeling verdragen denk ik.
Domdom dat ik de zakken niet geinspecteerd had, maar zij laat nooit wat zitten.
Ik ben heel tevreden met Treffer.
Is uit de handel geweest, maar ik vond het pas weer bij de DA drogist.
Ruikt enorm naar sinaasappel, dat schijnt ook de basis te zijn.
Plaats reactie