weer van slag

Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

weer van slag

Bericht door Vincent »

In de zomermaanden was het kan ik mij herinneren extreem warm. Vervolgens in de maand augustus hoosbuien.

Nu zou het eigenlijk winter moeten zijn, maar dit weer past tot nu toe meer bij herfst. Misschien komt de winter nog, althans,het weer dat erbij hoort?

Zou dit nou door het broeikaseffect komen?

Toch gek weer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In Siberië schijnt de winter juist extra vroeg te zijn ingevallen. Als het broeikaseffect erachter zit, dan zou het toch wereldwijd moeten zijn. Aldus een meteoroloog onlangs op Radio 1.

Voor het nieuwe kabinet een tegenvaller. Zo wordt minder aardgas verkocht.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

de vraag is niet of het wereldwijd opeens ontzettend warm is... natuurlijk zijn er regio's waar het tegenovergestelde een keer het geval is.... vroeger viel de winter soms ook wel vroeger in. Vorig jaar hadden we ook een sneeuwstorm in November. In Noord-India hebben ze extreme kou nu. De tendens is alleen wel dat de gemiddelde temperatuur, wereldwijd gezien dus, toeneemt. En het gemiddels gezien dus warmer is. En dan kan je niet zeggen: Ja maar daar en daar zie je het tegenovergestelde dus het klopt niet :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Je ziet inderdaad overal hetzelfde patroon. In de VS (New York, Washington) is het nu meer dan 20 graden warmer dan normaal. Het patroon lijkt toch wel een algehele opwarming te zijn.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

En of er nou wel of geen broeikaseffect als oorzaak is (tenslotte is er in de recente historie, 17e eeuw dacht ik, zoiets geweest als een 'kleine ijstijd', en begrijp ik uit verhalen dat het in de tijd van mijn grootouders of zelfs ouders s winters kouder was gemiddeld) er lijkt toch haast een structurele verandering te zijn opgetreden....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Vincent schreef:En of er nou wel of geen broeikaseffect als oorzaak is (tenslotte is er in de recente historie, 17e eeuw dacht ik, zoiets geweest als een 'kleine ijstijd', en begrijp ik uit verhalen dat het in de tijd van mijn grootouders of zelfs ouders s winters kouder was gemiddeld) er lijkt toch haast een structurele verandering te zijn opgetreden....
Well, ik hoorde enkele weken geleden een onderzoeker, die onderzoek had gedaan naar weer-cyclussen in het verleden (dmv o.a. dagboeken vergelijken), en die stelde dat hij een 300-jaars-cyclus had gevonden. Als hij gelijk heeft, kan het broeikaseffect wel eens erg overschat zijn, omdat men de cyclische verandering van de temperatuur dus niet heeft meegenomen in de berekening.

Kortom, het zou dus ook kunnen zijn dat we nu op het hoogtepunt van die 300-jaarscyclus zitten, en het dus de komende paar honderd jaar weer kouder gaat worden.

Een andere mooie stelling hoorde ik een andere wetenschapper (bioloog) op Radio 1: Wie zegt dat het alsmaar warmer worden van de aarde slecht is voor de mens? De mens heeft de ijstijd overleeft, waarom geen hitte-tijd?
Laatst gewijzigd door memento op 11 jan 2007, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

memento schreef:
Vincent schreef:En of er nou wel of geen broeikaseffect als oorzaak is (tenslotte is er in de recente historie, 17e eeuw dacht ik, zoiets geweest als een 'kleine ijstijd', en begrijp ik uit verhalen dat het in de tijd van mijn grootouders of zelfs ouders s winters kouder was gemiddeld) er lijkt toch haast een structurele verandering te zijn opgetreden....
Well, ik hoorde enkele weken geleden een onderzoeker, die onderzoek had gedaan naar weer-cyclussen in het verleden (dmv o.a. dagboeken vergelijken), en die stelde dat hij een 300-jaars-cyclus had gevonden. Als hij gelijk heeft, kan het broeikaseffect wel eens erg overschat zijn, omdat men de cyclische verandering van de temperatuur dus niet heeft meegenomen in de berekening.

Aha. Konden we er maar in beleggen dan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Begin jaren 80 hadden we ook drie erg zachte winters.
En toen opeens 2 (bijna 3) elfstedentochtwinters achter elkaar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:In Siberië schijnt de winter juist extra vroeg te zijn ingevallen. Als het broeikaseffect erachter zit, dan zou het toch wereldwijd moeten zijn. Aldus een meteoroloog onlangs op Radio 1.

Voor het nieuwe kabinet een tegenvaller. Zo wordt minder aardgas verkocht.
Hier ook. Hebben zover knap winter gehad. Is nu -30.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:In Siberië schijnt de winter juist extra vroeg te zijn ingevallen. Als het broeikaseffect erachter zit, dan zou het toch wereldwijd moeten zijn. Aldus een meteoroloog onlangs op Radio 1.

Voor het nieuwe kabinet een tegenvaller. Zo wordt minder aardgas verkocht.
Hier ook. Hebben zover knap winter gehad. Is nu -30.
Brrr, daar moet ik ook nu weer niet aan denken, Maar ik zou het wel leuk vinden als we nog een keer kunnen schaatsen en sneeuwpoppen maken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:En of er nou wel of geen broeikaseffect als oorzaak is (tenslotte is er in de recente historie, 17e eeuw dacht ik, zoiets geweest als een 'kleine ijstijd', en begrijp ik uit verhalen dat het in de tijd van mijn grootouders of zelfs ouders s winters kouder was gemiddeld) er lijkt toch haast een structurele verandering te zijn opgetreden....
Tja, het is niet zo raar. Wie zich afvraagt of het broeikaseffect overschat wordt onderschat de toenemende invloed die het handelen van mensen op de natuur heeft. Als die gassen in de lucht zijn niet natuurlijk en zorgen wel degelijk voor deze problemen. Het is niet puur een cyclus of grotendeels gevolg daarvan. De enorme toename van uitstoot van gassen en daarbij ook nog eens het verdwijnen van oerwoud hebben wel degelijk een grote invloed op het klimaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Niemand weet of de opwarming slecht is voor de wereld.

Er zijn ook rapporten die spreken over een daling van de zeespiegel. Warmte betekent namelijk ook meer verdamping.

Daarop voortredenerend kan er dus ook een vochtig warm klimaat komen. En dat biedt weer mogelijkheden voor de plantengroei. Bijvoorrbeeld hoger op de bergen. Of de woestijnen. En dat zorgt weer voor meer voedselproduktie. En voor de opname van CO2 door die meerder planten.

Ik bedoel maar: we worden door computermodellen geregeerd.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Marnix schreef:De enorme toename van uitstoot van gassen en daarbij ook nog eens het verdwijnen van oerwoud hebben wel degelijk een grote invloed op het klimaat.
De wetenschappelijke wereld heeft hier nog lang geen eenduidige mening over. Er verschijnen ook geregeld publicaties waarin beweerd wordt dat de aarde veel beter dan verwacht in staat lijkt te zijn om alle veranderingen op te vangen.

Overigens, stel dat het broeikaseffect wel grote gevolgen gaat hebben op het klimaat, kan het ook nog zo zijn dat het bij ons juist veel kouder wordt, omdat de warme golfstroom dan mogelijk niet meer bij ons langskomt.
Afbeelding
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Corydoras schreef:
Marnix schreef:De enorme toename van uitstoot van gassen en daarbij ook nog eens het verdwijnen van oerwoud hebben wel degelijk een grote invloed op het klimaat.
De wetenschappelijke wereld heeft hier nog lang geen eenduidige mening over. Er verschijnen ook geregeld publicaties waarin beweerd wordt dat de aarde veel beter dan verwacht in staat lijkt te zijn om alle veranderingen op te vangen.

Overigens, stel dat het broeikaseffect wel grote gevolgen gaat hebben op het klimaat, kan het ook nog zo zijn dat het bij ons juist veel kouder wordt, omdat de warme golfstroom dan mogelijk niet meer bij ons langskomt.

ok! jou geloof ik. :!:
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat we nu mee maken met het weer; kunnen heel goed tekenen van de eindtijd zijn.
Plaats reactie