Spreuk van de dag

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. D.W. Tuinier over de 3 stukken zoals verwoord in Zondag 30 vraag en antwoord 81
Vooral over eerste stuk, mishagen.

We spreken af gemeente, u verwacht niet van mij precies in een weegschaal van hoe diep en hoe groot dit moet zijn en ik leg er geen liniaal naast. Zullen wij, waar halen wij de moed vandaan, om God de weg voor te schrijven, hoe Hij het moet doen. In uw of jouw of mijn leven. Hij is zo vrij. Maar de zaken die hier worden beleden daar moet wel iets van worden gekend. En het kleinste nemen wij al mee en het kleinste dat van God is dat is al zo groot. Maar de mate waarin. Dat laten wij aan de Heere over.
En zo hoort iedereen erbij. Is dat de bedoeling van deze spreuk van de dag?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spreuk van de dag

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. D.W. Tuinier over de 3 stukken zoals verwoord in Zondag 30 vraag en antwoord 81
Vooral over eerste stuk, mishagen.

We spreken af gemeente, u verwacht niet van mij precies in een weegschaal van hoe diep en hoe groot dit moet zijn en ik leg er geen liniaal naast. Zullen wij, waar halen wij de moed vandaan, om God de weg voor te schrijven, hoe Hij het moet doen. In uw of jouw of mijn leven. Hij is zo vrij. Maar de zaken die hier worden beleden daar moet wel iets van worden gekend. En het kleinste nemen wij al mee en het kleinste dat van God is dat is al zo groot. Maar de mate waarin. Dat laten wij aan de Heere over.
En zo hoort iedereen erbij. Is dat de bedoeling van deze spreuk van de dag?
Je begrijpt toch wel wat de bedoeling van deze spreuk is?
Geen bepaalde standen eisen, geen bepaalde maat van ellendekennis voordat het waar kan zijn. Niet zeggen dat eerst een totale radeloosheid beleefd moet worden enz.
Maar wel iets kennen van alle 3 de stukken, hoe klein ook.
En dat zijn, ellende, verlossing, dankbaarheid. Geen van de stukken wordt overgeslagen, maar de hoeveelheid of diepte van deze stukken hebben wij mensen geen inhoud aan te geven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreuk van de dag

Bericht door eilander »

Ds. Tuinier heeft het hier specifiek over de mate van zondekennis, als ik het goed begrijp. @ejvl breidt het uit naar ook de andere zaken die gekend moeten worden: verlossing en dankbaarheid.

Ik heb er ergens wel moeite mee als er gezegd wordt "waar halen we de moed vandaan om God de weg voor te schrijven?" of "wij mensen hebben geen inhoud te geven aan de hoeveelheid of diepte van de kennis aan de drie stukken".

Waar God Zelf in Zijn Woord de levendmaking 'sterven' noemt, mogen wij er geen dipje van maken - om het even oneerbiedig te zeggen.
Anders gezegd: de Heere geeft kenmerken in de Bijbel van de ware bekering en roept ook op om jezelf daaraan te toetsen. Dat zegt ds. Tuinier zelf ook overigens ("er moet wel iets van worden gekend").
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:
Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. D.W. Tuinier over de 3 stukken zoals verwoord in Zondag 30 vraag en antwoord 81
Vooral over eerste stuk, mishagen.

We spreken af gemeente, u verwacht niet van mij precies in een weegschaal van hoe diep en hoe groot dit moet zijn en ik leg er geen liniaal naast. Zullen wij, waar halen wij de moed vandaan, om God de weg voor te schrijven, hoe Hij het moet doen. In uw of jouw of mijn leven. Hij is zo vrij. Maar de zaken die hier worden beleden daar moet wel iets van worden gekend. En het kleinste nemen wij al mee en het kleinste dat van God is dat is al zo groot. Maar de mate waarin. Dat laten wij aan de Heere over.
En zo hoort iedereen erbij. Is dat de bedoeling van deze spreuk van de dag?
Je begrijpt toch wel wat de bedoeling van deze spreuk is?
Geen bepaalde standen eisen, geen bepaalde maat van ellendekennis voordat het waar kan zijn. Niet zeggen dat eerst een totale radeloosheid beleefd moet worden enz.
Maar wel iets kennen van alle 3 de stukken, hoe klein ook.
En dat zijn, ellende, verlossing, dankbaarheid. Geen van de stukken wordt overgeslagen, maar de hoeveelheid of diepte van deze stukken hebben wij mensen geen inhoud aan te geven.
Volgens mij bedoeld ds. Tuinier dat ja.
Verder op zei ds. Tuinier nog dat wat er in Vr81 staat bij elkaar hoort:
Mishagen en nochtans vertrouwen. Zoals het er ook staat.

Paulus roept het uit: Ik ellendig mens...en verder op gelijk: Maar ik dank God, door Jezus Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. D.W. Tuinier over de 3 stukken zoals verwoord in Zondag 30 vraag en antwoord 81
Vooral over eerste stuk, mishagen.

We spreken af gemeente, u verwacht niet van mij precies in een weegschaal van hoe diep en hoe groot dit moet zijn en ik leg er geen liniaal naast. Zullen wij, waar halen wij de moed vandaan, om God de weg voor te schrijven, hoe Hij het moet doen. In uw of jouw of mijn leven. Hij is zo vrij. Maar de zaken die hier worden beleden daar moet wel iets van worden gekend. En het kleinste nemen wij al mee en het kleinste dat van God is dat is al zo groot. Maar de mate waarin. Dat laten wij aan de Heere over.
En zo hoort iedereen erbij. Is dat de bedoeling van deze spreuk van de dag?
Sja als u bij voorbaat bevooroordeeld bent gaat u niet meer goed lezen.
Het kleinste van Gods werk, wat wij klein achten, is groot!
Gods werk wie zal het keren?
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 05 okt 2016, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spreuk van de dag

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ik heb er ergens wel moeite mee als er gezegd wordt "waar halen we de moed vandaan om God de weg voor te schrijven?" of "wij mensen hebben geen inhoud te geven aan de hoeveelheid of diepte van de kennis aan de drie stukken".

Waar God Zelf in Zijn Woord de levendmaking 'sterven' noemt, mogen wij er geen dipje van maken - om het even oneerbiedig te zeggen.
Anders gezegd: de Heere geeft kenmerken in de Bijbel van de ware bekering en roept ook op om jezelf daaraan te toetsen. Dat zegt ds. Tuinier zelf ook overigens ("er moet wel iets van worden gekend").
Dat ben ik wel met je eens, maar ik denk niet dat dat "sterven" vertaald moet worden als zijnde perse noodzakelijke doodsangsten en dergelijke. En dan nog, in welke mate dan? Er zijn hele nuchtere personen en er zijn hypochondrische personen waar deze maten erg kunnen verschillen bijvoorbeeld. De een zal er zeer diep door gaan, en bij de ander gaat het bijna vanzelf. Dat zijn denk ik zaken die wij niet kunnen en hoeven te bepalen, of zoals ds Tuinier zegt: "waar halen we de moed vandaan om God de weg voor te schrijven?"
Deze uitspraken zijn denk ik voor zaken als "er wordt er niet een droog bekeerd" en dergelijken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. D.W. Tuinier over de 3 stukken zoals verwoord in Zondag 30 vraag en antwoord 81
Vooral over eerste stuk, mishagen.

We spreken af gemeente, u verwacht niet van mij precies in een weegschaal van hoe diep en hoe groot dit moet zijn en ik leg er geen liniaal naast. Zullen wij, waar halen wij de moed vandaan, om God de weg voor te schrijven, hoe Hij het moet doen. In uw of jouw of mijn leven. Hij is zo vrij. Maar de zaken die hier worden beleden daar moet wel iets van worden gekend. En het kleinste nemen wij al mee en het kleinste dat van God is dat is al zo groot. Maar de mate waarin. Dat laten wij aan de Heere over.
En zo hoort iedereen erbij. Is dat de bedoeling van deze spreuk van de dag?
Sja als u bij voorbaat bevooroordeeld bent gaat u niet meer goed lezen.
Het kleinste van Gods werk, wat wij klein achten, is groot!
Gods werk wie zal het keren?
Nee, ik ben allerminst bevooroordeeld. Het is wel een feit dat bepaalde personen een voorliefde hebben voor citaten die een bepaalde strekking hebben. Vandaar mijn kritische reactie. Ik vind het overigens niet goed dat zo'n citaat hier terecht komt. Ds. Tuinier, die ik waardeer, heeft ongetwijfeld meer gezegd dan dit citaat. Verder schrijft God ons de weg wel voor, in zijn Woord. En daarin wordt duidelijk getekend hoe de Heere met Zijn volk handelt. Wij lazen gisteren psalm 40 waarin David zegt dat zijn ongerechtigheden menigvuldiger zijn dan de haren van zijn hoofd. En zeker, in diezelfde psalm handelt hij over het offer van Christus. Maar laat het allebei staan en ga niet filosoferen hoe diep het er door moet. Ten diepste is dat ook onwil.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. D.W. Tuinier over de 3 stukken zoals verwoord in Zondag 30 vraag en antwoord 81
Vooral over eerste stuk, mishagen.

We spreken af gemeente, u verwacht niet van mij precies in een weegschaal van hoe diep en hoe groot dit moet zijn en ik leg er geen liniaal naast. Zullen wij, waar halen wij de moed vandaan, om God de weg voor te schrijven, hoe Hij het moet doen. In uw of jouw of mijn leven. Hij is zo vrij. Maar de zaken die hier worden beleden daar moet wel iets van worden gekend. En het kleinste nemen wij al mee en het kleinste dat van God is dat is al zo groot. Maar de mate waarin. Dat laten wij aan de Heere over.
En zo hoort iedereen erbij. Is dat de bedoeling van deze spreuk van de dag?
Sja als u bij voorbaat bevooroordeeld bent gaat u niet meer goed lezen.
Het kleinste van Gods werk, wat wij klein achten, is groot!
Gods werk wie zal het keren?
Nee, ik ben allerminst bevooroordeeld. Het is wel een feit dat bepaalde personen een voorliefde hebben voor citaten die een bepaalde strekking hebben. Vandaar mijn kritische reactie. Ik vind het overigens niet goed dat zo'n citaat hier terecht komt. Ds. Tuinier, die ik waardeer, heeft ongetwijfeld meer gezegd dan dit citaat. Verder schrijft God ons de weg wel voor, in zijn Woord. En daarin wordt duidelijk getekend hoe de Heere met Zijn volk handelt. Wij lazen gisteren psalm 40 waarin David zegt dat zijn ongerechtigheden menigvuldiger zijn dan de haren van zijn hoofd. En zeker, in diezelfde psalm handelt hij over het offer van Christus. Maar laat het allebei staan en ga niet filosoferen hoe diep het er door moet. Ten diepste is dat ook onwil.
Dat is het gevaar van alle losse citaten. Ik merk dit hier ook vaker. Als we de rest niet weten, waar we misschien minder goed, of zelfs niet mee uit de voeten kunnen, dan kunnen we veel mensen laten buikspreken. Natuurlijk keur ik het juist citeren niet af, maar dan wel bedenken wat er nog meer uit dezelfde mond of pen kwam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Curatorium »

Tsja, het blijft typerend dat wanneer men over de onbegrensde liefde des Heeren begint zonder enig systeem zonder enige voorwaarden, bepaalde calvinisten op de achterste benen gaan staan.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mensen die ds. Tuinier goed kennen, weten dat ik hem niet laat buikspreken.
Gelukkig hoor ik dit geluid vaker en niet alleen van hem.

Juist bij het Heilige Avondmaal waar Zondag 30 over handelt is het goed om de grens goed te leggen, voor wie is het Heilig Avondmaal WEL en voor wie NIET. Er is bij de gelovige een mishagen, vanwege de gruwelijkheid van eigen zonden, een verdriet vanwege de zonden die God onteren, maar er is ook vertrouwen, het nochthans van het geloof. Dat die bedreven zonden vergeven zijn.

Die zondekennis is een proces (geen voorbijgaand station) zoals ds. Tuinier zegt, Paulus die zo zouden wij kunnen zeggen ver doorgeleid was in Rom7 klacht nog, maar er is ook de dank, het is beide. Zoals ook in het begin van vraag 81 en ook de rest.

Rom7v24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.

En de waarschuwing die eruit voortkomt is niet mis, laten wij Gods werk niet verachten.
Laten wij ons niet verheffen boven zij die minder zondekennis en minder Christuskennis hebben.
De zaken worden door elke gelovige gekend. Maar de mate waarin daarin is God vrij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Tsja, het blijft typerend dat wanneer men over de onbegrensde liefde des Heeren begint zonder enig systeem zonder enige voorwaarden, bepaalde calvinisten op de achterste benen gaan staan.
Welk systeem en welke voorwaarden bedoelt u? Als ik zo vrij mag zijn? Laten we wel zorgen dat we elkaar ten allen tijde recht in de ogen kunnen zien. Dat lijkt me niet verkeerd, naar mijn gedachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:Tsja, het blijft typerend dat wanneer men over de onbegrensde liefde des Heeren begint zonder enig systeem zonder enige voorwaarden, bepaalde calvinisten op de achterste benen gaan staan.
Haha, leuk gevonden. Allen wat misplaatst. ;)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Isala »

Curatorium schreef:Tsja, het blijft typerend dat wanneer men over de onbegrensde liefde des Heeren begint zonder enig systeem zonder enige voorwaarden, bepaalde calvinisten op de achterste benen gaan staan.
Ad Anker schreef:Haha, leuk gevonden. Allen wat misplaatst.
Waarschijnlijk is de meditatie van vandaag in het RD, voor sommige mensen ook veel te ruim en te makkelijk.

„....Indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus, en met uw hart geloven…” Deze woorden leren ons dat God de weg der zaligheid buitengewoon eenvoudig maakt. Wie zalig wil worden, moet slechts van harte in de Heere Jezus geloven en Zijn waarheid erkennen. God rekent de gelovige dat geloof toe tot gerechtigheid en maakt hem zalig in Christus. Hoe eenvoudig is deze weg. Hoe wordt het hart veroverd door de vriendelijkheid en genade van God. Deze genade leidt tot het hoogste doel, namelijk de zaligheid, en is (dan) voor ieder mens bereikbaar.

http://www.rd.nl/kerk-religie/meditatie ... -1.1132610
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreuk van de dag

Bericht door eilander »

Over vooroordeel gesproken....
Maar het klopt ook niet. Dat er aan Gods kant zo'n ruimte is om zalig te worden en dat de Heere zo'n gewillige Zaligmaker is (en daar gaat deze meditatie over) moeten we niet verwarren en doen alsof er geen radicale ommekeer en levendmaking nodig is aan de kant van de mens.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Over vooroordeel gesproken....
Maar het klopt ook niet. Dat er aan Gods kant zo'n ruimte is om zalig te worden en dat de Heere zo'n gewillige Zaligmaker is (en daar gaat deze meditatie over) moeten we niet verwarren en doen alsof er geen radicale ommekeer en levendmaking nodig is aan de kant van de mens.
:tilt
Wel opmerkelijk dat de laatste alinea in de krant niet is afgedrukt. Overigens hartelijk eens met deze meditatie. De reactie van Isala getuigt van grote onkunde, helaas.
Plaats reactie