Tuinen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Tuinen

Bericht door Zita »

Er was nog geen tuinentopic, dus ik trap maar af.
Mijn tuin is mij op het moment namelijk wel een kleine zorg. De buren rechts hebben een tuin die ze stofzuigen, de buren links hebben een soort vuilnisbelt met in het midden een zeer uitgebreid loungeset. En ik zit daar letterlijk en figuurlijk tussenin. Het is geen rommel, maar het is ook verre van leuk. 20x5 meter niksigheid en stijl- en sfeerloosheid.
Er moet dus iets gebeuren. Ik wil - omdat mijn vingers verre van groen zijn - een hovenier aan het werk zetten. Het moet een onderhoudsarme tuin worden, maar ik wil niet iets wat eruit ziet als een parkeerplaats met wat bloempotten. Er is een hortensiastruik, en die mag blijven. Voor de rest is er op dit moment overigens alleen verzakte bestrating met heel kleine steentjes, een groot stuk gazon en een stukje waar eerst wel bestrating was en nu niet meer (omdat ik een twee lentes geleden dacht dat ik vast wel zin had om allerlei dingen te zaaien en te poten en te kweken). Een paar lage fruitbomen zouden best wel aardig zijn, of wat struiken die soms bloeien. Ik heb geen zin om wekelijks rond te kruipen om grassprietjes te verwijderen. Ik heb zomaar het idee dat deze aanwijzingen voor de hovenier wat te vaag zijn.
Iemand tips&adviezen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Tuinen

Bericht door Terri »

Is het je voor of achtertuin?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Tuinen

Bericht door Zita »

Terri schreef:Is het je voor of achtertuin?
Achtertuin.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tuinen

Bericht door -DIA- »

Een rotstuin? Je moet er van houden. Misschien een kleine vijver, of een watervalletje? Wat vaste planten vergen doorgaans weinig onderhoud. Een- of tweejarige planten is echt voor liefhebbers, die er de tijd in willen steken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tuinen

Bericht door Dodo »

Een vlinderstruik! Het enige werk is snoeien in het voorjaar. Bloeit mooi en trekt veel insecten.
Hebe is een makkelijke plant, ook goed voor de insecten.
Een ribes is mooi, geen onderhoud.
Dwergroosjes bloeien rijk. Weinig aan te doen.
Hortensia zou ik niet direct doen. Saaie standaardplant. Wordt groot, en voor het fatsoen moet je de dode bloemschermen elk jaar wegknippen. Snertklus.
Een mooie winterharde fuchsia, heb ik ook. Ideale plant.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tuinen

Bericht door -DIA- »

Heel eenvoudig, een Ginkgoboom! Apart, je ziet ze niet veel. Ze kunnen vrij snel groeien. Wij hebben zelf ook een exemplaar gehad. Als jong boompje geplant. In enkele jaren toch een sierlijke flinke boom geworden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_notenboom

Of anders misschien, wel zo apart, iets waar auto's voor stoppen, en bewonderen blikken naar werpen:
Een Araucaria!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Araucaria

Beide bomen zijn zeer bijzonder, allebei worden wel een Levend Fossiel genoemd. Als je van iets bijzonders houdt!
Wij hebben beide bomen zelf ook gehad. Prachtexemplaren! De Auraucaria kan wel erg hoog worden, maar hij groeit heel langzaam, in tegenstelling tot de Ginkgo.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tuinen

Bericht door Mara »

Houd rekening met zon en schaduw, is er een plek in de tuin waar de zon nooit komt, leg daar dan geen stenen neer, want die zijn dan binnen de kortste keren groen ( en spekglad).
Een hovenier kijkt ook naar de grondsoort, is de ondergrond klei of zand?
Ik vind een klein blijvend fruitboompje (appel, peer of pruim) wel leuk en je hebt er tweemaal plezier van, eerst bloesem, daarna fruit.
Een rhododrendon heb je ook weinig omkijken naar, als ie erg gaat uitlopen een keer snoeien.
Een vlinderstruik zoals Dodo zei, is inderdaad prachtig (je hebt verschillende soorten) en trekt veel vlinders aan.
Maar wij hadden hem te dicht bij de tuindeur gezet, zodat we vaak takken af moesten knippen, hij groeit nl heel snel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tuinen

Bericht door CvdW »

Ligt achtertuin op het zuiden?
Staan er schuttingen tussen de buren?
Wat staat er aan de achterkant van de tuin?
Zit er hoogteverschil in de tuin?
Staan er hoge bomen in eigen tuin of tuin van buren?
Heeft u graag harde materialen of juist natuurvriendelijk?
Nog kleine kinderen aanwezig?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Tuinen

Bericht door Zita »

CvdW schreef:Ligt achtertuin op het zuiden?
Staan er schuttingen tussen de buren?
Wat staat er aan de achterkant van de tuin?
Zit er hoogteverschil in de tuin?
Staan er hoge bomen in eigen tuin of tuin van buren?
Heeft u graag harde materialen of juist natuurvriendelijk?
Nog kleine kinderen aanwezig?
De tuin ligt op het (noord)oosten. 't Is nu dus groen en glibberig. Veel mos, veel klaver in het gazon. Aan de achterkant staat een schutting. Daarachter staan hoge bomen. Aan de ene zijkant staat eveneens een schutting. En aan de andere zijkant een gedeelte rasterwerk met grind erin, en een gedeelte hoge smalle bakken waarin de buren struikjes en planten hebben gezet. Geen hoogteverschil. Geen kinderen. Geen materialenvoorkeur, zolang het er maar een beetje netjes uitziet en toch niet geasfalteerd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tuinen

Bericht door Dodo »

Achterin heb je 's zomers toch wel zon?

Een krentenboompje is trouwens ook leuk. Geen onderhoud. In het voorjaar bloesem, in het najaar besjes (vogels) en mooi verkleurend blad.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tuinen

Bericht door refo »

Ik zou eens met een hovenier praten die ook tuinen ontwerpt. Zo te horen moet die wel peridiek wat onderhoud doen. Want planten houden en niet onkruid weghalen zal niet gaan, ben ik bang.
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tuinen

Bericht door DDD »

Dan heb je inderdaad een tuinman nodig. Maar een oproep in de plaatselijke krant kan misschien iemand opleveren die het leuk vindt om wat van je tuin te maken, als hij daar een beetje de vrije hand in krijgt, en tegen een bescheiden uurtarief? Die afspraak heb ik ook met iemand, en ik ben erg blij met het resultaat.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Tuinen

Bericht door merel »

Wij hebben meerdere fruitbomen in de tuin. ONze achtertuin zit op het oosten. Aan de voorkant 2 appelbomen, achter een appelboom, kleine kersenboom en klimperen tegen de schuur. Aan de ene schutting groeien bramen en aan de andere kant hebben wij frambozen. en meer achter in de tuin tegen de schutting groeien druiven. Manlief heeftlijnen gespannen zodat de druiven eenoversteek maken richting schuur. In feite hangen de druiven in de schaduw ( niet helemaal handig dus). De buren hebben de stronken over hun schutting laten groeien en hebben er meer profijt van, omdat zij de zonzijde hebben. Daarbij hebben wij ook nog rozen tegen de schuur groeien en daar kijken wij recht op uit. Een postzegeltje gras ( voor de afwatering) en 2 langwerpige, stenen opstaande perken vol met bloemen en planten. Manlief zou het liefste nog meer planten willen, maar er staat ook nog een trampoline en een zandbak in de tuin En dat allemaal op 5m bij 12 m.
Plaats reactie