Afwezige ouders? Lastige kinderen

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

Moderamen schreef:Welnee. Vroeger gingen kinderen ook wekelijks een middagje naar opa of oma, of naar een (al getrouwde) broer of zus. Nu wordt daar het etiket 'kind dumpen' op geplaatst en de ouders worden in een verdachtenhoek geplaatst.
Ik heb dan wel een rare opvoeding gehad. Dit bovenstaande herken ik niet, maar misschien ben ik te oud.
Vroeger ging ik wel met neven en nichten spelen. Heb ik nog goede herinneren aan over gehouden.

Ik begrijp het wel dat moeders tegenwoordig graag gaan werken. Zijn ze even uit de etikettenwereld (ADHD, PDD-NOS, ODD enz.)
Moeder even twee daagjes weg met een goed vriendin, moet allemaal kunnen.

Komt er ook nog een voorbeeld voorbij van een boerderij. Natuurlijk moesten mijn neven meewerken op de boerderij (van jongs af aan) en moeder werkte ook mee. Maar dit is iets anders.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Welnee. Vroeger gingen kinderen ook wekelijks een middagje naar opa of oma, of naar een (al getrouwde) broer of zus. Nu wordt daar het etiket 'kind dumpen' op geplaatst en de ouders worden in een verdachtenhoek geplaatst.
Welnee, daar geloof ik niets van. Als het gaat om een middagje per week opvang binnen familie wordt daar volgens mij door niemand moeilijk over gedaan.
En nogmaals: laten we elkaar niet wijs maken dat het in onze gezindte niet verder gaat dan dit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
Moderamen schreef:Welnee. Vroeger gingen kinderen ook wekelijks een middagje naar opa of oma, of naar een (al getrouwde) broer of zus. Nu wordt daar het etiket 'kind dumpen' op geplaatst en de ouders worden in een verdachtenhoek geplaatst.
Ik heb dan wel een rare opvoeding gehad. Dit bovenstaande herken ik niet, maar misschien ben ik te oud.
Vroeger ging ik wel met neven en nichten spelen. Heb ik nog goede herinneren aan over gehouden.

Ik begrijp het wel dat moeders tegenwoordig graag gaan werken. Zijn ze even uit de etikettenwereld (ADHD, PDD-NOS, ODD enz.)
Moeder even twee daagjes weg met een goed vriendin, moet allemaal kunnen.

Komt er ook nog een voorbeeld voorbij van een boerderij. Natuurlijk moesten mijn neven meewerken op de boerderij (van jongs af aan) en moeder werkte ook mee. Maar dit is iets anders.
niet generaliseren over etiketjes ik heb zelf ADHD en overgeërfd op mijn kinderen. Ik had het etiketje vroeger niet, ik had ook geen werkende moeder, omdat er lustig met etiketjes wordt gestrooid is het pijnlijk als iemand het echt heeft en er zo negatief mee omgegaan wordt. Het is een dagelijkse worsteling ik zie dit in mijn eigen leven en in dat van mijn kinderen (allen volwassen) wees voorzichtig met uitroepen want het is een nare stoornis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

CvdW schreef:
Moderamen schreef:Welnee. Vroeger gingen kinderen ook wekelijks een middagje naar opa of oma, of naar een (al getrouwde) broer of zus. Nu wordt daar het etiket 'kind dumpen' op geplaatst en de ouders worden in een verdachtenhoek geplaatst.
Ik begrijp het wel dat moeders tegenwoordig graag gaan werken. Zijn ze even uit de etikettenwereld (ADHD, PDD-NOS, ODD enz.)
Moeder even twee daagjes weg met een goed vriendin, moet allemaal kunnen.

Komt er ook nog een voorbeeld voorbij van een boerderij. Natuurlijk moesten mijn neven meewerken op de boerderij (van jongs af aan) en moeder werkte ook mee. Maar dit is iets anders.
Dit is inderdaad wat anders. Het gaat om het feitelijk afwezig zijn in de opvoeding. En waar ligt dat dan aan? Waarom wordt altijd de conclusie getrokken dat je geen aandacht hebt voor je kind als je werkt? En 1 keer per jaar een weekend weg bent met vriendinnen. Als de vader thuis is, gaat het hele leven en de opvoeding toch ook gewoon door? Op een andere wijze, want vaders leggen andere accenten dan moeders, maar aandacht geven aan het kind faalt niet als de moeder 2 dagen niet thuis is.

Het grote probleem zit mijns inziens meer in het feit dat als ouders thuis zijn dat hun aandacht wordt opgeeist door andere zaken/sociaal leven/sociale media/ kerkenwerk/ telefoon/ internet etc. Vul je eigen valkuil maar in.
Het opvoeden van nu is gewoon anders dan 50 jaar terug. Je zal meer moeten onderbouwen voor de keuzes die je maakt dan eerder, omdat de wereld veel meer binnen het huis komt. Je kan je (bijna) niet meer afsluiten en hetgeen 'vroeger'normaal was, wordt nu meer ter discussie gesteld.

Zita schreef:Is het werkelijk zo dat vroeger alle vrouwen zelf voor hun kinderen zorgden? Naar mijn idee wordt daarmee het verleden geïdealiseerd, maar ik heb de feiten niet paraat. Ik heb het idee dat het maar een vrij korte periode zo is geweest (naar mijn idee jaren 30-90 van de vorige eeuw) en zelfs toen voor een vrij beperkt deel van de bevolking gold. Middenstandsvrouwen werkten vaak gewoon mee, boerinnen werkten vaak gewoon mee, arbeidersvrouwen gingen vaak gewoon naar de fabriek of hadden huishoudelijk werk. En de upperclass had juist weer personeel in dienst voor de opvoeding van de kinderen.
Ik denk dat jij hierin gelijk hebt. Door de economische voortgang en de rijkdom die daardoor ontstond is het een bepaalde periode mogelijk geweest voor vrouwen een te stoppen met werken. Wij gaan er nu de andere kant op. Dat de huidige generatie minder 'rijk' zal zijn/worden dan de babyboomers van nu.

Ik weet trouwens niet beter dat mijn moeder altijd in het bedrijf van mijn vader meewerkte. En ook mijn oma's waren aan het werk toen zij kleine kinderen hadden ( ene oma had een boerderij en de andere oma had werkhuizen waar zij schoon maakte).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Komt er ook nog een voorbeeld voorbij van een boerderij. Natuurlijk moesten mijn neven meewerken op de boerderij (van jongs af aan) en moeder werkte ook mee. Maar dit is iets anders.
In de vissersplaatsen was het andersom, was vader vanaf maandagmorgen heel vroeg tot vrijdagavond of zaterdagochtend op zee.
Moeders bestuurde het huishouden en voedde de kinderen op. Maar er was veel saamhorigheid onder de vrouwen.
En dat is nu niet meer, zeker in de stad niet.
eilander schreef:Welnee, daar geloof ik niets van. Als het gaat om een middagje per week opvang binnen familie wordt daar volgens mij door niemand moeilijk over gedaan.
Nee en mijn moeder was ook niet altijd thuis als ik uit school kwam, maar de achterdeur kon nog gewoon los.
Dan nam ik iets te drinken en te eten en ging weer buiten spelen.
Het gaat denk ik meer om de interesse die je in je kinderen stelt. Als je thuis bent, ben je er dan ook voor hen? Kunnen ze sowieso altijd bij je terecht als ze een vraag of probleem hebben?
Het valt me weleens op dat sommige ouders de simpelste vraag over hun kind niet kunnen beantwoorden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Zita »

Ter nuancering van mijn vorige bericht:
- Ik denk dat er ook heel veel moeders zijn die niet werken omdat het financieel noodzakelijk is, maar omdat het financieel leuk is.
- Voor veel vrouwen zal gelden dat zij niet in eerste instantie werken voor het geld (noodzakelijk of leuk), maar omdat het werk buitenshuis een gebruik van hun talenten en ontwikkeling is. Een vrouw is (ook) een intellectueel wezen. Nu het zeer vanzelfsprekend is dat vrouwen lang doorstuderen, zal voor steeds meer vrouwen gelden dat zij hun werk echt zouden missen als zij alleen met het huishouden en de opvoeding bezig zijn. Veel taken in het huishouden vereisen weinig opleiding of intellect. (Overigens geldt dat juist ook in de opvoeding een brede ontwikkeling wel heel belangrijk is. Maar dan blijft nog steeds staan dat een econometrist/chirurg/classica een deel van haar belangstelling en ontwikkeling in het huishouden niet inzet.)
- Ik denk dat vaders en moeders in de zorg voor de kinderen bereid moeten zijn tot zelfverloochening. Als het in het belang van het kind is dat één van beide ouders thuis is voor de dagelijkse zorg, zal dat in veel gevallen zelfverloochening betekenen. Dat kan op financieel gebied zijn (niet meer met vakantie kunnen) of op meer persoonlijk gebied (een deel van je persoonlijke ontwikkeling en interesses niet langer kunnen inzetten). Maar ik geloof dat een christelijke ouder daartoe wel volledig bereid moet zijn. Zelfrealisatie is geen Bijbels gebod, zelfverloochening wel.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

@ Zita denk jij dat alleen een thuisblijfmoeder zichzelf kan verloochenen of doet een werkende moeder dit ook?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Zita »

merel schreef:@ Zita denk jij dat alleen een thuisblijfmoeder zichzelf kan verloochenen of doet een werkende moeder dit ook?
Een werkende moeder uiteraard in de meeste gevallen ook. Er zijn er maar weinigen die voor hun persoonlijk genoegen vieze luiers verschonen of bergen strijk wegwerken of zware boodschappentassen sjouwen of carrièrekansen voorbij laten gaan.

Maar ik had het even specifiek over de zelfverloochening van het in het belang van het kind niet meer werken terwijl je dat zelf wel graag zou willen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Klavart »

merel schreef:@ Zita denk jij dat alleen een thuisblijfmoeder zichzelf kan verloochenen of doet een werkende moeder dit ook?
Een thuisblijfmoeder is (meestal) een werkende moeder...
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

Zita schreef:
merel schreef:@ Zita denk jij dat alleen een thuisblijfmoeder zichzelf kan verloochenen of doet een werkende moeder dit ook?
Een werkende moeder uiteraard in de meeste gevallen ook. Er zijn er maar weinigen die voor hun persoonlijk genoegen vieze luiers verschonen of bergen strijk wegwerken of zware boodschappentassen sjouwen of carrièrekansen voorbij laten gaan.

Maar ik had het even specifiek over de zelfverloochening van het in het belang van het kind niet meer werken terwijl je dat zelf wel graag zou willen.
Orchidee schreef:Wie zegt dat "zij liever thuisblijven" voor de kinderen?
Zelfverloochening komt nog voor!
Toch krijg ik uit jouw post en eerdere post de indruk dat vooral een thuisblijfmoeder zichzelf verloochent en een offerte brengt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
merel schreef:@ Zita denk jij dat alleen een thuisblijfmoeder zichzelf kan verloochenen of doet een werkende moeder dit ook?
Een werkende moeder uiteraard in de meeste gevallen ook. Er zijn er maar weinigen die voor hun persoonlijk genoegen vieze luiers verschonen of bergen strijk wegwerken of zware boodschappentassen sjouwen of carrièrekansen voorbij laten gaan.

Maar ik had het even specifiek over de zelfverloochening van het in het belang van het kind niet meer werken terwijl je dat zelf wel graag zou willen.
Ik heb persoonlijk gekozen om moeder te zijn, dat is meet dan strijken en luiers verschonen, ik heb een periode gewerkt doordat mijn man afgekeurd is en wij zeven kinderen moesten voeden en kleden, mijn man was dus thuis, de kinderen waren niet alleen.
Ik kan nog heimwee hebben naar de tijd dat de kinderen klein waren, ik deed wat vrijwilligerswerk en verder wijdde ik me geheel aan mijn man en kinderen, daarna kwam ik met het avondeten thuis en de kinderen hadden hun verhalen al verteld. Ik heb toen een heel andere positie gehad en hoewel ik mijn werk graag deed, miste is de genoeglijke uurtjes aan de keukentafel als de kinderen uit school kwamen, de woensdagmiddagen struinen in het bos of lekker in de speeltuin zitten met een breiwerkje terwijl de kinderen aan het spelen waren.
Het begeleiden van mijn pubers ging ook heel anders veel bespraken ze met mijn man, terwijl eerst ik heet eerste aanspreekpunt was. Naar wie moeten ze toe als beide ouders werken? als ze vrij zijn hebben ze het drukker met het huishouden dan thuisblijfmoeders/vaders. het zijn soms hele kleine dingetjes, even snel een glaasje drinken en iets lekkers en meteen gaan spelen, toch heel belangrijk er is iemand die er voor hen alleen is en niet voor een groep.
Let wel ik kraak niemand af die wel voor een baan kiest, maar thuisblijven voor de kinderen is beslist geen offer of iets minderwaardigs en bestaat echt niet alleen uit huishoudelijk werk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

merel schreef:Toch krijg ik uit jouw post en eerdere post de indruk dat vooral een thuisblijfmoeder zichzelf verloochent en een offer brengt.
Wat Zita hier zelf ook van vindt, ik ben het met deze stelling wel eens in elk geval. In z'n algemeenheid natuurlijk, het is altijd weer mogelijk om allerlei uitzonderingen te bedenken.

Maar vooral een thuisblijfmoeder verloochent zichzelf als ze na een studie en een korte werkzame periode haar carrière opgeeft en zich volledig met de zorg voor het gezin gaat bezighouden.
Ik neem daar mijn petje voor af, meer dan voor iemand die probeert gezin en betaald werk te combineren. Dat laatste vind ik in sommige gevallen ook kwalijk, dat mag inmiddels bekend zijn. Niet in alle gevallen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
merel schreef:Toch krijg ik uit jouw post en eerdere post de indruk dat vooral een thuisblijfmoeder zichzelf verloochent en een offer brengt.
Wat Zita hier zelf ook van vindt, ik ben het met deze stelling wel eens in elk geval. In z'n algemeenheid natuurlijk, het is altijd weer mogelijk om allerlei uitzonderingen te bedenken.

Maar vooral een thuisblijfmoeder verloochent zichzelf als ze na een studie en een korte werkzame periode haar carrière opgeeft en zich volledig met de zorg voor het gezin gaat bezighouden.
Ik neem daar mijn petje voor af, meer dan voor iemand die probeert gezin en betaald werk te combineren. Dat laatste vind ik in sommige gevallen ook kwalijk, dat mag inmiddels bekend zijn. Niet in alle gevallen.
Hier ben ik het, als thuisblijfmoeder, helemaal mee eens!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

Ik mis iets in dit hele gebeuren.

"Als een moeder in Israël"
Kunnen de werkende moeders hier iets over vertellen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

CvdW schreef:Ik mis iets in dit hele gebeuren.

"Als een moeder in Israël"
Kunnen de werkende moeders hier iets over vertellen?
En thuismoeders dan?

Er wordt toch vaak een rare scheiding gemaakt tussen moeders zonder en moeders met baan. Alsof de eersten gegarandeerd veel tijd aan hun kinderen besteden en alles heel goed doen. De moeder-met-baan daarentegen doet dat voor het geld, is dus materialistisch, en doet de zorg voor de kinderen "erbij". Geen tijd voor de godsdienstige opvoeding, geen tijd of energie voor aandacht of spelletjes, noem maar op.
Dat beeld mag wel wat genuanceerd worden. Mijn ervaring is dat als je het drukker hebt, je tijdplanning beter wordt. Je kunt meer doen in minder tijd. Maar als er niet veel "moet", doe je ook veel minder op een dag. En er zijn (waren) ook bosjes thuismoeders die lui waren. Die helemaal niet veel tijd aan de kinderen gaven, behalve misschien in overdreven strenge regels. Of die juist alle tijd in het huishouden staken. Er ging vroeger op dat gebied ook veel mis.

Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Plaats reactie