Afwezige ouders? Lastige kinderen

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Terri »

Moderamen schreef:
helma schreef:Ik herinner me een preek van ds van Aalst eind jaren 80; hij zei: (en het klonk door zijn manier van spreken ook een beetje dramatisch) "de vrouw verpietert in haar gezin; we lezen het in Libelle en Margriet" . Inmiddels zie je inderdaad in onze eigen bladen ook dat de buitenshuiswerkende moeder 'gewoon' is geworden. En is het helaas ook in onze kringen zo dat jonge moeders die thuis blijven en voor hun gezin kiezen zich aan alle kanten moeten verdedigen.
Maar dan ga je er dus vanuit dat een buitenshuiswerkende moeder haar gezin verpietert. Dat is gewoon een totaal verkeerde aanname. Een vrouw die vijf dagen p/week werkt, die verpietert inderdaad vanzelfsprekend haar gezin. Een normale part-time buitenshuiswerkende moeder kan prima haar kinderen in Bijbels opzicht opvoeden. Er wordt hier al zeven pagina's lang ontzettend zwart-wit gedacht en daardoor praat iedereen langs elkaar heen.
Met alle respect, maar je leest nu zelf ook de bijdrage van @ Helma niet goed, daardoor praat je er ook langs heen ;)
Het gezin verpietert niet, maar de vrouw die enkel in haar gezin is verpietert, dat citeerde ds. van Aalst uit een Margriet of Libelle.
Of je het daar mee eens bent is natuurlijk een andere.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Moderamen schreef:
helma schreef:Ik herinner me een preek van ds van Aalst eind jaren 80; hij zei: (en het klonk door zijn manier van spreken ook een beetje dramatisch) "de vrouw verpietert in haar gezin; we lezen het in Libelle en Margriet" . Inmiddels zie je inderdaad in onze eigen bladen ook dat de buitenshuiswerkende moeder 'gewoon' is geworden. En is het helaas ook in onze kringen zo dat jonge moeders die thuis blijven en voor hun gezin kiezen zich aan alle kanten moeten verdedigen.
Maar dan ga je er dus vanuit dat een buitenshuiswerkende moeder haar gezin verpietert. Dat is gewoon een totaal verkeerde aanname. Een vrouw die vijf dagen p/week werkt, die verpietert inderdaad vanzelfsprekend haar gezin. Een normale part-time buitenshuiswerkende moeder kan prima haar kinderen in Bijbels opzicht opvoeden. Er wordt hier al zeven pagina's lang ontzettend zwart-wit gedacht en daardoor praat iedereen langs elkaar heen.
Met alle respect, maar je leest nu zelf ook de bijdrage van @ Helma niet goed, daardoor praat je er ook langs heen ;)
Het gezin verpietert niet, maar de vrouw die enkel in haar gezin is verpietert, dat citeerde ds. van Aalst uit een Margriet of Libelle.
Of je het daar mee eens bent is natuurlijk een andere.
In de Libelle viel dit eind jaren 80 nog wel mee hoor, dat was toch een wat conservatiever blad dan de Margriet die duidelijk feministisch was.
Toen was Winnie van Rossem (de vrouw van Maarten) en later Rob van Vuure de hoofdredacteur.
Hedy d'Ancona en Liesbeth den Uyl waren o.m. de columnisten, dat zorgde ook voor de nodige vernieuwende visie.
Intussen heeft de Libelle de Margriet wel ingehaald geloof ik, ik lees ze al jaren niet meer.

Ik heb eigenlijk in de jaren '80 geen vrouwen echt zien verpieteren, jij Terri? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door helma »

Ik weet ook niet of ds van Aalst echt die bladen las. Maar ik herinner me wel dat die bladen een totaal ander beeld van vrouwen schetsten ( en dat zal nu wel niet anders zijn) dan van godvruchtige moeders die zich gezegend weten met hun gezin en daar voldoening in vinden. Het wereldbeeld staat haaks op wat God wil (zie o.a Titus 2)voor vrouwen. In de jaren tachtig was dat nog duidelijk zichtbaar. Paulus werd geleid door de Heilige Geest toen hij Titus aanspoorde om de vrouwen die uit de heidenwereld tot geloof waren gekomen aan spoorde om vrouw te zijn naar Gods visie. Ook toen was dat niet hetzelfde als de wereld om hen heen. Mijn vraag is: is dat verschil er inmiddels nog wel; of hebben we alles weggeredeneerd. Maken we werkelijk onze keuzes in afhankelijkheid "Heere wat wilt U dat ik doen zal met mijn leven" of zijn we meer bezig met onze eigen verlangens en dromen. Die vraag geldt voor alle moeders, thuisblijvend of buitenshuis werkend. Zeggen we: neem mijn leven, laat het Heer' toegewijd zijn aan Uw eer.
Maak mijn uren en mijn tijd
tot uw lof en dienst bereid.

Neem mijn handen, maak ze sterk
door uw liefde tot uw werk.

Neem mijn zilver en mijn goud,
dat ik niets daarvan behoud'.
Maak mijn kracht en mijn verstand
tot een werktuig in uw hand

Neem mijn wil en maak hem vrij,
dat hij U geheiligd zij.

Neem mij zelf, en t' allen tijd
ben ik aan U toegewijd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:
Moderamen schreef:
helma schreef:Ik herinner me een preek van ds van Aalst eind jaren 80; hij zei: (en het klonk door zijn manier van spreken ook een beetje dramatisch) "de vrouw verpietert in haar gezin; we lezen het in Libelle en Margriet" . Inmiddels zie je inderdaad in onze eigen bladen ook dat de buitenshuiswerkende moeder 'gewoon' is geworden. En is het helaas ook in onze kringen zo dat jonge moeders die thuis blijven en voor hun gezin kiezen zich aan alle kanten moeten verdedigen.
Maar dan ga je er dus vanuit dat een buitenshuiswerkende moeder haar gezin verpietert. Dat is gewoon een totaal verkeerde aanname. Een vrouw die vijf dagen p/week werkt, die verpietert inderdaad vanzelfsprekend haar gezin. Een normale part-time buitenshuiswerkende moeder kan prima haar kinderen in Bijbels opzicht opvoeden. Er wordt hier al zeven pagina's lang ontzettend zwart-wit gedacht en daardoor praat iedereen langs elkaar heen.
Met alle respect, maar je leest nu zelf ook de bijdrage van @ Helma niet goed, daardoor praat je er ook langs heen ;)
Het gezin verpietert niet, maar de vrouw die enkel in haar gezin is verpietert, dat citeerde ds. van Aalst uit een Margriet of Libelle.
Of je het daar mee eens bent is natuurlijk een andere.
In de Libelle viel dit eind jaren 80 nog wel mee hoor, dat was toch een wat conservatiever blad dan de Margriet die duidelijk feministisch was.
Toen was Winnie van Rossem (de vrouw van Maarten) en later Rob van Vuure de hoofdredacteur.
Hedy d'Ancona en Liesbeth den Uyl waren o.m. de columnisten, dat zorgde ook voor de nodige vernieuwende visie.
Intussen heeft de Libelle de Margriet wel ingehaald geloof ik, ik lees ze al jaren niet meer.

Ik heb eigenlijk in de jaren '80 geen vrouwen echt zien verpieteren, jij Terri? ;)
Nee, sterker nog, ik ben enorm dankbaar dat ik thuis kon blijven en heb dat juist als een groot voorrecht ervaren.
Ik mocht en kon me helemaal geven aan m'n gezin.
Maar ik haast me om te zeggen, dat dat toen eerder regel dan uitzondering was.
Sterker nog, ik had een prachtige, verantwoordelijke baan, maar parttime werken was er niet bij, tenminste dat was er toen nauwelijks, je kwam toch gauw uit op minimaal vier dagen.
Het knijpt soms nog, want ik hield van m'n werk, toch is het gezin een grotere vreugde geworden en nee, ik heb me totaal niet verpietert gevoeld.
Maar we moeten niet uitvlakken dat er een enorm economische/sociale druk ligt op onze jonge moeders van nu, ik heb als eens meer geschreven, ik heb eerder met ze te doen dan dat ik jaloers ben.
Wel vind ik heel mooi om te lezen hoe b.v. Merel structuur en discipline heeft in haar gezinsleven.
Ik denk zomaar dat dat ook niet de gezinnen zijn waar de ouders afwezig zijn....
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

Kijk even wat Mara gepost heeft in Gelezen, gedacht, gehoord... een waardevolle aanvulling op Helma's post.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef:Nu ik voor een presentatie bezig ben me te verdiepen in de Amish dacht ik terug aan deze discussie. Elke twintig jaar verdubbelt het aantal Amish zich. Dat heeft twee oorzaken, de grote gezinnen en het blijven van de kinderen bij hetgeen ze van huis uit is bijgebracht. Dat is toch best bijzonder ( of je het nu eens bent met hun geloofsvisie of niet). Vergelijk dat eens met Reformatorische christenen in Nederland. Nu het aantal werkende moeders ook in onze gezindte toeneemt, zie je het aantal kinderen per gezin behoorlijk afnemen. Ik denk dat dat echt wel met elkaar te maken heeft. En begrijpelijk, als je werkt heb je minder tijd en energie voor een groot gezin. Maar waar is het verlangen om kinderen voort te brengen voor Gods koninkrijk? De Puriteinen zagen het krijgen van kinderen als middel om mee te bouwen aan Gods koninkrijk. Hoe is dat inmiddels bij ons? Wat is onze drijfveer in het krijgen van kinderen en de opvoeding? Wegen de dingen van de eeuwigheid zo dat we ook de verantwoordelijkheid van de opvoeding voelen? Is dat ons grootste verlangen in de opvoeding, dat we mee mogen bouwen aan Gods koninkrijk? Hoe kan het dat we massaal zo weinig voldoening meer vinden in onze roeping als moeder? Beseffen we nog wel hoe belangrijk moeders zijn? En wat voor bijzondere taak we van God gekregen hebben in het krijgen en opvoeden van kinderen?

Natuurlijk kunnen er allerlei uitzonderingen zijn, zoals er ook 'luie' thuisblijfmoeders zullen zijn. Maar wat is de taak van jonge moeders? Daar schrijft Paulus over aan Titus. En dat vind ik het zo treffend wat hij dan schrijft. Hij zegt dat de oudere moeders mentor moeten zijn voor de jongere moeders, en dan volgt een rijtje waarin de jonge moeders moeten worden onderwezen. leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;
Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn. Dat zijn dus de dingen die God belangrijk vindt; en dan volgt er: opdat het Woord van God niet gelasterd wordt. Er is dus een verband met de manier waarop we moeder zijn en hoe de wereld spreekt over God. Beseffen we dat? De vrouwen in de gemeente van Titus ( vrouwen die moesten leren dat het moeder zijn in Gods koninkrijk op een andere manier moest dan ze in de heidense wereld gewend waren). Als je ongehoorzaam bent aan Gods roeping zorg je er dus voor dat Gods naam gelasterd wordt. Weegt dat mee in de keuze van de manier waarop we ons moederschap invullen? Als ik lees hoe de Amishvrouwen zijn, komt dat in elk geval wel overeen met het rijtje uit Titus 2. Heeft het ons niet heel veel te zeggen dat hun aantal al vanaf de 17 e eeuw gestage groei kent; ondanks de wereld om hen heen; en dat dat bij ons zo anders is?

Ik vind het treffend dat iemand uit de 'wereld' tot de conclusie komt dat het gevolgen heeft als de ouders beide werken. En dan gaat het alleen maar over de sociale aspecten. Maar wat doen wij met onze 'leenpanden'? We zijn onderweg naar de eeuwigheid. Eeuwigheid! En wij moeten onze kinderen de weg wijzen, voorleven. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat. Wij zijn verantwoordelijk. Wat een taak...wat een roeping!
:super
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

Terri schreef: Nee, sterker nog, ik ben enorm dankbaar dat ik thuis kon blijven en heb dat juist als een groot voorrecht ervaren.
Ik mocht en kon me helemaal geven aan m'n gezin.
Maar ik haast me om te zeggen, dat dat toen eerder regel dan uitzondering was.
Sterker nog, ik had een prachtige, verantwoordelijke baan, maar parttime werken was er niet bij, tenminste dat was er toen nauwelijks, je kwam toch gauw uit op minimaal vier dagen.
Het knijpt soms nog, want ik hield van m'n werk, toch is het gezin een grotere vreugde geworden en nee, ik heb me totaal niet verpietert gevoeld.
Maar we moeten niet uitvlakken dat er een enorm economische/sociale druk ligt op onze jonge moeders van nu, ik heb als eens meer geschreven, ik heb eerder met ze te doen dan dat ik jaloers ben.
Wel vind ik heel mooi om te lezen hoe b.v. Merel structuur en discipline heeft in haar gezinsleven.
Ik denk zomaar dat dat ook niet de gezinnen zijn waar de ouders afwezig zijn....
Dank je Terri!

Ik blijf ook van mening dat een afwezige ouder niet 1 op 1 samenhangt met een werkende ouder. Het gaat volgens mij echt om de balans. Wat staat voorop in het leven. Ik merk bij mijn man en mij dat wij proberen om onze (werk)agenda's rondom de kindren aan te passen. Wat hebben zij nodig om op te kunnen groeien en dan doel ik niet op de materiële dingen. In ieder geval hebben wij nog maar een paar mnd bso nodig en vanaf dat zijn wij gewoon altijd thuis als de kinderen uit school komen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

Het is een beetje net zo'n discussie als met roken. Niet iedere roker wordt immers ziek. Het gaat om de samenhang. Hoeveel niet rokers zijn er niet die veel te dik zijn! Dat is ook slecht.
Onderzoek stelt echter dat statistisch gezien - alle rokers als groep beschouwd - roken slecht is voor de gezondheid.
En evenzo wordt in dit onderzoek beweerd dat afwezige ouders een grotere kans hebben op lastige kinderen.
Punt. Laat elke roker voor zichzelf beargumenteren waarom hij/zij niet als persoon voldoet aan de conclusie voor deze onderzoeken. Laat elke werkende moeder voor zichzelf beredeneren waarom zij een uitzondering is op het beweerde.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Hendrien »

merel schreef:
Terri schreef: Nee, sterker nog, ik ben enorm dankbaar dat ik thuis kon blijven en heb dat juist als een groot voorrecht ervaren.
Ik mocht en kon me helemaal geven aan m'n gezin.
Maar ik haast me om te zeggen, dat dat toen eerder regel dan uitzondering was.
Sterker nog, ik had een prachtige, verantwoordelijke baan, maar parttime werken was er niet bij, tenminste dat was er toen nauwelijks, je kwam toch gauw uit op minimaal vier dagen.
Het knijpt soms nog, want ik hield van m'n werk, toch is het gezin een grotere vreugde geworden en nee, ik heb me totaal niet verpietert gevoeld.
Maar we moeten niet uitvlakken dat er een enorm economische/sociale druk ligt op onze jonge moeders van nu, ik heb als eens meer geschreven, ik heb eerder met ze te doen dan dat ik jaloers ben.
Wel vind ik heel mooi om te lezen hoe b.v. Merel structuur en discipline heeft in haar gezinsleven.
Ik denk zomaar dat dat ook niet de gezinnen zijn waar de ouders afwezig zijn....
Dank je Terri!

Ik blijf ook van mening dat een afwezige ouder niet 1 op 1 samenhangt met een werkende ouder. Het gaat volgens mij echt om de balans. Wat staat voorop in het leven. Ik merk bij mijn man en mij dat wij proberen om onze (werk)agenda's rondom de kindren aan te passen. Wat hebben zij nodig om op te kunnen groeien en dan doel ik niet op de materiële dingen. In ieder geval hebben wij nog maar een paar mnd bso nodig en vanaf dat zijn wij gewoon altijd thuis als de kinderen uit school komen.
Heel fijn, Merel! Want dat lijkt me echt moeilijk: om niet thuis te zijn als de kinderen uit school komen. Ook bij de pubers merk ik dat het heel belangrijk is dat je er bent. Soms alleen al om een flinke scheldpartij aan te horen. Natuurlijk is het ook weleens zo dat ik er niet ben en daar moeten ze ook mee leren om gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Het is een beetje net zo'n discussie als met roken. Niet iedere roker wordt immers ziek. Het gaat om de samenhang. Hoeveel niet rokers zijn er niet die veel te dik zijn! Dat is ook slecht.
Onderzoek stelt echter dat statistisch gezien - alle rokers als groep beschouwd - roken slecht is voor de gezondheid.
En evenzo wordt in dit onderzoek beweerd dat afwezige ouders een grotere kans hebben op lastige kinderen.
Punt. Laat elke roker voor zichzelf beargumenteren waarom hij/zij niet als persoon voldoet aan de conclusie voor deze onderzoeken. Laat elke werkende moeder voor zichzelf beredeneren waarom zij een uitzondering is op het beweerde.
Duidelijke posting!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het is een beetje net zo'n discussie als met roken. Niet iedere roker wordt immers ziek. Het gaat om de samenhang. Hoeveel niet rokers zijn er niet die veel te dik zijn! Dat is ook slecht.
Onderzoek stelt echter dat statistisch gezien - alle rokers als groep beschouwd - roken slecht is voor de gezondheid.
En evenzo wordt in dit onderzoek beweerd dat afwezige ouders een grotere kans hebben op lastige kinderen.
Punt. Laat elke roker voor zichzelf beargumenteren waarom hij/zij niet als persoon voldoet aan de conclusie voor deze onderzoeken. Laat elke werkende moeder voor zichzelf beredeneren waarom zij een uitzondering is op het beweerde.
Duidelijke posting!
Helemaal niet. Want Wim spreekt nu van "een uitzondering", dus het andere is "regel". En dat is héél iets anders dan "een grotere kans op". Grotere kans op kan gaan over 55/45 of desnoods 60/40%, regel versus uitzondering gaat over 95/5 tot 98/2%.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het is een beetje net zo'n discussie als met roken. Niet iedere roker wordt immers ziek. Het gaat om de samenhang. Hoeveel niet rokers zijn er niet die veel te dik zijn! Dat is ook slecht.
Onderzoek stelt echter dat statistisch gezien - alle rokers als groep beschouwd - roken slecht is voor de gezondheid.
En evenzo wordt in dit onderzoek beweerd dat afwezige ouders een grotere kans hebben op lastige kinderen.
Punt. Laat elke roker voor zichzelf beargumenteren waarom hij/zij niet als persoon voldoet aan de conclusie voor deze onderzoeken. Laat elke werkende moeder voor zichzelf beredeneren waarom zij een uitzondering is op het beweerde.
Duidelijke posting!
Helemaal niet. Want Wim spreekt nu van "een uitzondering", dus het andere is "regel". En dat is héél iets anders dan "een grotere kans op". Grotere kans op kan gaan over 55/45 of desnoods 60/40%, regel versus uitzondering gaat over 95/5 tot 98/2%.
Oké, dan bouw je de posting van Wim iets om.
Punt is gewoon dat het over de algemene lijn zou moeten gaan, en dáár zijn zorgen over. Die kun je niet afdoen met een voorbeeld van een individueel geval, evenals als je de schadelijkheid van roken in het algemeen niet kan afdoen met het voorbeeld van opa die altijd rookte en toch 105 geworden is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Hoeveel tijd hebben we om met elkaar te praten, naar de verhalen van onze kinderen te luisteren?
Een half uur per dag?
Hoe lang praten we samen voor het naar bed gaan?
Tijd is een belangrijke factor voor een harmonieus gezinsleven.
Maar hetzelfde geldt voor de tijd met God.
Niet alleen het gezinsleven lijdt onder de tijdsdruk van ons jachtige leven, ook het zoeken van God schiet er vaak bij in.

Het leven is voor de een drukker dan voor de ander, maar we moeten wel prioriteiten stellen.
We hebben talenten gekregen, het talent van Gods Woord en het talent van het gebed, het talent van kostelijke tijd.
Die talenten zijn stukken belangrijker dan de talenten van een goed verstand en een gezond lichaam.
Ik ben bang dat velen de gelijkenis om een goede moeder te zijn veel te intellectueel uitleggen.
Alsof de talenten om een goede moeder te zijn niet ontwikkeld moeten worden.

ds. P. van Ruitenburg
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Ik las in het AD:
Steeds meer kleuters gaan naar het speciaal onderwijs. Kleuterjuf Lianne ziet dat de kleuterklas van 2018 niet meer die van 1996 is. 'Kinderen worden niet zozeer moeilijker, maar krijgen te weinig ruimte om zich te ontplooien en daarom worden ze lastiger.'

Ik krijg zelfs kleuters in de klas die van huis uit geen enkele regel hebben meegekre­gen.

De leerkracht is veel meer bezig met het aanleren van sociale aspecten dan vroeger. ,,Ik stond een keer met een huilend meisje dat zei: sorry, helpt nu niet meer. En ik snapte dat meisje. Ze slaan een kind, zeggen sorry, slaan het de volgende dag opnieuw en zeggen weer sorry. Zonder verder na te denken over wat ze nu echt hebben gedaan.'' Juist in zulke situaties probeert deze kleuterjuf de kinderen te laten nadenken over hun eigen gedrag.
https://www.ad.nl/nieuws/kleuters-komen ... d~a52e3cdd

Blijkbaar zijn dit dan geen kinderen die op een kdv of creche hebben gezeten, want daar leren ze toch wel regels?
En dan is er een categorie ouders die een prinsje of prinsesje hebben, die ze geen strobreed in de weg leggen.

Je ziet het vaak in de supermarkt, kind krijgt driftbui omdat het iets aanwijst en moeder/vader zegt nee. En dan wordt zuchtend toegegeven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Ik zie dat nooit in de supermarkt.
Plaats reactie