Afwezige ouders? Lastige kinderen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

@merel:
ad2: nee, het gaat hier niet om een hoog jaarinkomen. Het gaat om 40.000 euro.
ad4: je maakt je er nu te makkelijk van af. Menig zzp-er heeft geen recht op uitkering. Maar los daarvan: dit kan natuurlijk nooit het gehele antwoord op mijn vraag zijn. In sommige gevallen is er helemaal niet zo'n vrije keuze, daar ging mijn vraag over.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

Jongere schreef:Het grootste probleem in de huidige structuur is dat de overheid geen erkenning heeft voor het feit dat "aan het aanrecht staande moeders" ook werken en bovendien een zeer zinvolle bijdrage leveren aan onze samenleving. De redenatie van merel, "je kiest er zelf voor om niet te werken", vind ik te beperkt. Je kiest er zelf voor om je kinderen op te voeden, dat is geen weggegooide tijd of een poging om werken te ontlopen. Het loflied uit Spreuken zal in zo'n samenleving niet meer klinken.
.
Je hoort mij niet zeggen dat thuisblijven moeder geen zinvolle bijdrage (kunnen) leveren. Allen kiezen wij ervoor om beiden te doen EN werken EN kinderen op te voeden EN kerkenwerk. En gelukkig hebben wij banen waar wij een grote vrijheid hebben om dingen in te plannen.

@ Orchidee zoals vaker aangegeven moet jij deze discussie niet persoonlijk opvatten en als aanval zien voor de keuzes die jullie samen hebben gemaakt ;)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Jongere »

merel schreef:Je hoort mij niet zeggen dat thuisblijven moeder geen zinvolle bijdrage (kunnen) leveren. Allen kiezen wij ervoor om beiden te doen EN werken EN kinderen op te voeden EN kerkenwerk. En gelukkig hebben wij banen waar wij een grote vrijheid hebben om dingen in te plannen.
Ik hoor dat jou niet zeggen, maar daar gaat het mij ook niet om. Wat ik het probleem vind is dat ik onze overheid niet hoor zeggen (zowel woordelijk als beleidsmatig), dat opvoeding één van de belangrijkste waarden van onze samenleving is. En ik denk dat je dat probleem meer zou moeten onderkennen in het waarderen van deze maatregel van de overheid. Jullie keuze kan ik niet inkijken en dat hoef ik ook niet te doen - wel weet ik dat die manier niet iedereen gegeven is.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Moderamen »

Wim Anker schreef: Het gaat hier nu niet om werken of niet werken voor moeders. Het gaat hier om de manier waarop de overheid meent te moeten sturen middels belasting. En de manier waarop @merel hier reageert getuigd van egoïsme en ikke, ikke, ikke. Dat heeft verder ook niets te maken met een verschil van inzicht, dat is enkel de redenering om het een schijn van recht te geven.
Wim, het zou veel discussies fijner maken als je eens reageert vanuit een wat positievere insteek i.p.v. vanuit je ivoren toren. Ook voor jezelf!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
Ik ben beslist een voorstander van een moeder thuis, maar ik heb ook moeten werken,omdat mijn man afgekeurd werd en wij zeven kinderen moesten kleden en voeden. We hebben geen auto koophuis of overbodige luxe zoals droger magnetron mixer ed ik heb voor die tijd wel vrijwilligerswerk gedaan. Ik vind dat je generaliseerd en mensen wegzet terwijl het echt andere redenen kan hebben.
Niet helemaal eerlijk je poneert iets ik reageer en vervolgens is er geen reactie meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Desiree »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:@ eilander
Je maakt een principiële keuze om wel of niet te werken ongeacht de consequenties.
Blijft dat vooral doen Merel, God is je beste adviseur.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Jongere schreef:Het grootste probleem in de huidige structuur is dat de overheid geen erkenning heeft voor het feit dat "aan het aanrecht staande moeders" ook werken en bovendien een zeer zinvolle bijdrage leveren aan onze samenleving. De redenatie van merel, "je kiest er zelf voor om niet te werken", vind ik te beperkt. Je kiest er zelf voor om je kinderen op te voeden, dat is geen weggegooide tijd of een poging om werken te ontlopen. Het loflied uit Spreuken zal in zo'n samenleving niet meer klinken.
.
Je hoort mij niet zeggen dat thuisblijven moeder geen zinvolle bijdrage (kunnen) leveren. Allen kiezen wij ervoor om beiden te doen EN werken EN kinderen op te voeden EN kerkenwerk. En gelukkig hebben wij banen waar wij een grote vrijheid hebben om dingen in te plannen.

@ Orchidee zoals vaker aangegeven moet jij deze discussie niet persoonlijk opvatten en als aanval zien voor de keuzes die jullie samen hebben gemaakt ;)
Keuzes? Soms zijn er geen keuzes!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
merel schreef:
Jongere schreef:Het grootste probleem in de huidige structuur is dat de overheid geen erkenning heeft voor het feit dat "aan het aanrecht staande moeders" ook werken en bovendien een zeer zinvolle bijdrage leveren aan onze samenleving. De redenatie van merel, "je kiest er zelf voor om niet te werken", vind ik te beperkt. Je kiest er zelf voor om je kinderen op te voeden, dat is geen weggegooide tijd of een poging om werken te ontlopen. Het loflied uit Spreuken zal in zo'n samenleving niet meer klinken.
.
Je hoort mij niet zeggen dat thuisblijven moeder geen zinvolle bijdrage (kunnen) leveren. Allen kiezen wij ervoor om beiden te doen EN werken EN kinderen op te voeden EN kerkenwerk. En gelukkig hebben wij banen waar wij een grote vrijheid hebben om dingen in te plannen.

@ Orchidee zoals vaker aangegeven moet jij deze discussie niet persoonlijk opvatten en als aanval zien voor de keuzes die jullie samen hebben gemaakt ;)
Keuzes? Soms zijn er geen keuzes!
precies ik had geen keuze om niet te gaan werken, sommigen geen keuze om wel te gaan werken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

Dat klopt, soms zijn die keuzes er niet, maar het merendeel van de mensen kan die keuze gelukkig wel maken. Dat neemt @ orchidee het feit niet weg dat jij deze discussie erg in het persoonlijke trekt. Je hebt mij nooit horen zeggen dat ik mensen veroordeel om het feit dat zij liever thuis blijven bij hun kinderen. Dat ik zelf een andere keuze maak en daar anders over denken, heeft niets met een waardeoordeel naar een ander toe te maken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Orchidee »

Wie zegt dat "zij liever thuisblijven" voor de kinderen?
Zelfverloochening komt nog voor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Zita »

Wat valt in het verband van dit topic te denken van schippers die hun kinderen naar het schippersinternaat sturen? Ik heb daar serieus zeer grote moeite mee, omdat de ouders echt afwezig zijn in de opvoeding van de kinderen. Maar ik snap misschien niet voldoende welke grote belangen met het schipper-zijn gediend worden.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Wat valt in het verband van dit topic te denken van schippers die hun kinderen naar het schippersinternaat sturen? Ik heb daar serieus zeer grote moeite mee, omdat de ouders echt afwezig zijn in de opvoeding van de kinderen. Maar ik snap misschien niet voldoende welke grote belangen met het schipper-zijn gediend worden.
Dat is zeker niet nieuw. Ik heb midden jaren '60 enkele jaren in een kindertehuis doorgebracht. Dat tehuis was tevens een tehuis (internaat) voor schipperskinderen. Deze konden vandaaruit reformatorisch onderwijs volgen. Er werd niet over gesproken dat dit geen goede zaak zou zijn. Verder was er nog nauwelijks of geen sprake van werkende moeders of tweeverdieners. Het zal waarschijnlijk ook zijn principiële kanten hebben gehad: De kinderen in eigen reformatorische kring, en zo ook naar een reformatorische school. Andere oplossingen zouden me ook vrij lastig te verwezenlijken toeschijnen. Kan een schippersvrouw thuisonderwijs geven? Kunnen misschien wel, maar is er de gelegenheid?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Zita schreef:Wat valt in het verband van dit topic te denken van schippers die hun kinderen naar het schippersinternaat sturen? Ik heb daar serieus zeer grote moeite mee, omdat de ouders echt afwezig zijn in de opvoeding van de kinderen. Maar ik snap misschien niet voldoende welke grote belangen met het schipper-zijn gediend worden.
Mijn vriendin trouwde met een binnenvaartschipper en toen hun oudste kind geboren werd hebben zij het schip verkocht, zijn aan de wal gaan wonen en hij is schipper op een andere boot geworden. Zij bleef thuis voor de kinderen.
Ikzelf zou nooit de kinderen naar een internaat kunnen brengen. Maar ik ben niet in zo'n situatie. Volgens mij zijn er ook wel binnenvaartschippers die met een knecht varen en het gezin woont dan op de wal.
Kermiskinderen trekken mee van stad tot stad en zij hebben een mobiele school, dus de school komt naar hen toe. Bij varende kinderen is dat natuurlijk moeilijker omdat zij niet gecentreerd zijn.
Jongere schreef:Wat ik het probleem vind is dat ik onze overheid niet hoor zeggen (zowel woordelijk als beleidsmatig), dat opvoeding één van de belangrijkste waarden van onze samenleving is.

Volgens mij komen ze er in Den Haag intussen ook langzamerhand achter dat een goede opvoeding de beste basis is voor een toekomstige vredige samenleving.

Een bericht uit 2013: Ouders moeten hun kinderen beter opvoeden. Dat zegt minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk (PvdA) naar aanleiding van een donderdag uitgekomen rapport over geweld tegen ambtenaren, schrijft De Telegraaf.

Vaders en moeders verzaken volgens Plasterk te vaak hun ouderlijke taak, waardoor geweld tegen onder meer hulpverleners, overheidsmedewerkers en vrijwilligers plaatsvindt. Dat zou komen door een gebrek aan respect.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

Moderamen schreef:
Wim Anker schreef: Het gaat hier nu niet om werken of niet werken voor moeders. Het gaat hier om de manier waarop de overheid meent te moeten sturen middels belasting. En de manier waarop @merel hier reageert getuigd van egoïsme en ikke, ikke, ikke. Dat heeft verder ook niets te maken met een verschil van inzicht, dat is enkel de redenering om het een schijn van recht te geven.
Wim, het zou veel discussies fijner maken als je eens reageert vanuit een wat positievere insteek i.p.v. vanuit je ivoren toren. Ook voor jezelf!
In meerdere topics heb ik meerdere keren betoogd dat ik oprecht meen dat ieder hierin zijn eigen keuze kan maken en hierin vrij is. Ik heb niets tegen vrouwen met kinderen die erbij werken. Die een studie gaan doen. Of thuis blijven en voor de kinderen zorgen. De discussie over wat wel of niet haalbaar is met kinderen, waar de grenzen liggen etc. kan uiteraard besproken worden maar een ieder neemt hierin zijn eigen beslissingen, een ieder trekt hierin eigen grenzen en de mogelijkheden zijn voor een ieder verschillend.

Dat laat uiteraard onverlet - dat mijn stellingname zoals hierboven verwoord, m.a.w. de christelijke vrijheid - niet de stellingname is die de overheid hanteert en ook niet de stellingname is van @Merel die wel propageert dat er vrijheid is (je hoeft niet te werken) maar tegelijk de overheidsdwang hierin "goedkeurt". Daar ageer ik (scherp) tegen omdat het goddeloos is. Deze methodiek an sich is goddeloos. Dit nog afgezien van de visie die erachter zit. Tenslotte vind ik het schrijnend om te zien dat voor echtparen die niet anders kunnen - ziekte, zwakte, die ouders hebben die in de hulpbehoevende fase zijn aanbeland en veel mantelzorg nodig hebben - worden afgestraft in hun keuzen. Maar volgens de stellingname van @Merel boeit dat allemaal niet. Dan is de conclusie dat deze opvatting wel erg egoïstisch is en een hoog ikke, ikke gehalte heeft een logische constatering.
(overigens elke partij die "iets" heeft met christenen als achterban heeft in de 2e kamer ageert hiertegen"). @Merel hangt hier direct de standpunten aan van GL, D66. Er is verder ook geen land in Europa te vinden die de belastingen op deze individuele basis heeft ingeregeld.

Ik kan tegen dit soort dwang ook geen positieve insteek stellen. Noch begrijp ik vervolgens de ponering dat mijn reactie er een 'uit een ivoren toren' is.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 27 jan 2017, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

samanthi schreef:
CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
Ik ben beslist een voorstander van een moeder thuis, maar ik heb ook moeten werken,omdat mijn man afgekeurd werd en wij zeven kinderen moesten kleden en voeden. We hebben geen auto koophuis of overbodige luxe zoals droger magnetron mixer ed ik heb voor die tijd wel vrijwilligerswerk gedaan. Ik vind dat je generaliseerd en mensen wegzet terwijl het echt andere redenen kan hebben.
In een ander bericht gaf je aan dat ik niet reageerde. Het was geen onwil.
Er zijn altijd uitzonderingen, als voorbeeld gaf ik het gezin Van Setten. De vader wacht op een donornier.
Generaliseren? Alle kinderen doen verkeerde dingen, maar in de Bijbel lees ik van bijv. Henoch geen verkeerde dingen. We zeggen dat alle mensen in zonde ontvangen en geboren zijn, dus ook Henoch. Toch is er een groot verschil.
Zo ook met werkende moeders. Als een kind ineens vrij heeft van school dan is er ineens een probleem. Eén of meerdere mensen moeten gebeld worden. Kan 'Pietje' bij jullie spelen, want ik moet werken en Pietje is vrij van school.
Wanneer werken moeders op vrijwilligersbasis moeten werken dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen. Het gaat echt alleen om de luxe en om erbij te horen.
Collega's vertellen dat ze naar Indonesië o.i.d. gaan, dan moeten wij toch ook wel naar Zuid-Afrika. Voor die reis moet de moeder dan hard werken. En als je verteld dat je af en toe een dagje uitgaat in de vakantie wordt je meewarig aangekeken.
Het zal allemaal generaliserend zijn, maar ik houd gewoon mijn ogen open en zie de dingen gewoon gebeuren. Zijn zielige mensen die mee moeten doen met de wereld. Slaven van de mammon.
Plaats reactie