Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Het is ook helemaal niet verkeerd als je eens iets lekkers eet. Maar dit moet niet het belangrijkste punt van het Kerstfeest zijn. Wij hebben daar persoonlijk nooit zo'n behoefte aan gevoeld. Dat is toch ook niet fout te noemen? Over feest gesproken. Ik herinner me een kerstspreek van wijlen ds. G. Zwerus. Die begon de preek met: Zo laat ons dan feest vieren. Niet in de oude zuurdesem.. enz.

(Niet dat ik het wil opnemen voor mezelf, maar misschien moet u het dan maar als verontschuldiging zien dat wij Kerst als een gewone dag, uitgenomen de herdenking van de heilsfeiten, zien. Bovendien zal ik het ook niemand euvel duiden als hij of zij met Kerst eens een extraatje op tafel zet).
Mooi dan begrijpen we elkaar.

Er zijn er ook die boerenkool een feestmaal vinden en dat dus met kerst eten. Ik vind dat prima, maar als er dan wat meewarig geknikt wordt naar je varkenshaasje met spek, dan begrijpen we elkaar niet meer.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door helma »

Ah, ik heb ook wel eens boerenkool geserveerd met Kerst. In een tulbandvorm geschept en daarna op een bord gestort, met plakjes rookworst er om heen. Was erg leuk ( en lekker).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Terri »

De Bijbelse feesten zijn ook vaak rondom de maaltijd.
Soberheid en vasten horen dan weer bij andere gedenkdagen.
Een uitgebreide maaltijd na een begrafenis b.v. vind ik persoonlijk niet fijn. ( oeps off-topic ) :blush
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

Ach dat laatste vind ik juist weer wel fijn. Met name als er familie van ver is gekomen voor het laatste afscheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door helma »

Terri schreef:De Bijbelse feesten zijn ook vaak rondom de maaltijd.
Soberheid en vasten horen dan weer bij andere gedenkdagen.
Een uitgebreide maaltijd na een begrafenis b.v. vind ik persoonlijk niet fijn. ( oeps off-topic ) :blush
Ja klopt. Als het belangrijkste maar niet vergeten wordt.
Wij hebben trouwens deze keer de dag voor Kerst ingepland voor het eten met het gezin. Daarna zingen we met elkaar. Zondags vind ik niet fijn om uren in de keuken te staan, en tweede Kerstdag is dan voor de schoonfamilie over. Zitten we in niemands vaarwater.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Lassie »

helma schreef:Ah, ik heb ook wel eens boerenkool geserveerd met Kerst. In een tulbandvorm geschept en daarna op een bord gestort, met plakjes rookworst er om heen. Was erg leuk ( en lekker).
Die ga ik onthouden (van in de tulbandvorm) :super
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Terri schreef:De Bijbelse feesten zijn ook vaak rondom de maaltijd.
Soberheid en vasten horen dan weer bij andere gedenkdagen.
Een uitgebreide maaltijd na een begrafenis b.v. vind ik persoonlijk niet fijn. ( oeps off-topic ) :blush
Ja klopt. Als het belangrijkste maar niet vergeten wordt.
Op de ene of andere manier lukt het binnen het Jodendom om het eten te gebruiken als herinnering aan het belangrijkste. Persoonlijk heb ik daar wel van geleerd. Op feesten ligt in de refo-kring vaak een taboe. Daarin is het behoorlijk van de Bijbel afgedwaald.
Wellicht ook (zie oa het topic wat schaft de pot vandaag) eten bijzaak is geworden, vaak wordt het gezien als maagvulling. In plaats van dat het als zegening en genadegave wordt gezien.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Desiree »

Herman schreef:De belangrijkste reden om kerst van een gedenkdag een feest te maken zijn de ingrediënten die je erbij doet. Vaste onderdelen zijn muziek en (bijbel)verhalen. Daarbij hoort gezelligheid en aandacht voor heel de familie. Niet minder hoort daar een goed glas wijn en heerlijke gerechten bij.

Een keer lekker eten en dan gelijk memoreren dat je van je buik een god maakt, is buitenproportioneel.

We kennen toch allemaal het gebruik (van vroeger) dat er alleen op zondag vlees werd gegeten? Hoewel uit armoede geboren, hoort dat toch juist bij het feestelijke karakter van die dag? Anders had je het vlees ook wel op dinsdag kunnen aansnijden.

Zo ook met kerst. Dan eet ik geen gortdroge cake, maar een tulband die gevuld is met amandelen, vruchten en noten etc etc.
Lekker, ik kom bij jou eten... ik had nog niet nagedacht over de kerst en nu hoef ik het niet meer te doen ;).
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Online
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Marco »

Met kerst weleens kliekjesdag gedaan. Maar dat was omdat ons geplande bezoek aan (o)pa en (o)ma niet doorging wegens ziekte van één van de kinderen..
Was toch best gezellig, en deed niets af aan het feest. Zo lang het eten niet de hoofdzaak wordt van het feest maakt het eigenlijk niet uit.
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door reformator »

Bij ons ziet 1e kerstdag eruit als een gewone zondag. Dat betekent dat de maaltijd grotendeels al de dag ervoor wordt bereid. Er is twee keer kerk en verder geen bijzonderheden. Op 2e kerstdag is er 1x kerk. Er is geen kerstfeest met de kinderen meer. Toen de gemeente nog vacant was en de kerkdiensten soms 's middags waren met kerst werd er door sommigen wel eens 's avonds de gourmet aangezet.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door modesto »

Gelukkig is er aan dat gourmetten een einde gekomen. Dat soort nieuwigheden is vaak het begin van het einde, kijk maar naar de gereformeerde kerk.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door DDD »

reformator schreef:Bij ons ziet 1e kerstdag eruit als een gewone zondag. Dat betekent dat de maaltijd grotendeels al de dag ervoor wordt bereid. Er is twee keer kerk en verder geen bijzonderheden. Op 2e kerstdag is er 1x kerk. Er is geen kerstfeest met de kinderen meer. Toen de gemeente nog vacant was en de kerkdiensten soms 's middags waren met kerst werd er door sommigen wel eens 's avonds de gourmet aangezet.
Waarom is er geen kerstfeest met de kinderen meer?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Vorst »

modesto schreef:Gelukkig is er aan dat gourmetten een einde gekomen. Dat soort nieuwigheden is vaak het begin van het einde, kijk maar naar de gereformeerde kerk.
:haha
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Mara »

modesto schreef:Gelukkig is er aan dat gourmetten een einde gekomen.
Absoluut niet! Er wordt alom gegourmet, gesteengrild, gewokt etc.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door aggieoudje »

Van huis uit heb ik versiering en kerstboom niet mee gekregen, maar ik vind het wel gezellig en leuk dus er hangen wel wat lichtjes en er staat een klein kerstboompje in mn woonkamer. Maar niet te overdreven, gewoon binnen de perken!

1e kerstdag hebben wij 's morgens in beide kerkgebouwen een kerkdienst
(dit jaar logischerwijs 2x dienst, ook 's avonds aangezien het op het op zondag valt) En 2e kerstdag ook 1 dienst maar dan maar in 1 kerkgebouw.
Op 1e kerstdag is 's middags het kerstfeest van de zondagschool, maar daar ben ik sinds ik zelf ruim 21 jaar geleden van zondagschool afging geloof ik niet meer geweest.
Voor de rest gewoon gezellig tijd met de familie doorbrengen!
En ja hoor wij gourmetten meestal wel 1 van de 2 dagen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie