Twee geloven op één kussen...

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door CvdW »

Dan komt dit dichterbij de GG, daar gaat het ook steeds meer om gevoel.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Auto schreef:
Terri schreef:
Ik ben maar een klein duimpje vergeleken bij @Huisman z'n 'kennis' , maar wij beleven juist een andere kant w.b. de GKV,
er is echte honger naar een intiem leven met de Heere en niet alleen een verstandelijk vanuit een doop-behouden-avondmaal-visie leven en dan zijn we verbaasd over hun Bijbels- gereformeerde gedachtegang.
Ongewild er mee in aanraking gekomen en wij verwonderen ons.
Maar wellicht een 'uitzondering'? Ik durf dat niet te beweren, want ik hoor wel meer van deze geluiden.
Inderdaad, alleen is het een Schriftuurlijk-bevindelijke leven? Nee, dan moet ik dat afwijzen. Wie de schrijfsels van ds Jos Douma (even de voornaam ivm verwisseling van persoon) en prof. De Ruiter leest, ziet een mystiek op komen die los van de Schrift komt te staan. En het gevoel krijgt een belangrijke rol toegekend. En dat zijn nu precies de punten waar ze het gereformeerde pad verlaten.
Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. In bevindelijk gereformeerde kringen zie je soms veel verdergaande afwijkingen van de bijbelse lijn, tot en met een totaal gebrek aan vertrouwen in de juistheid van Gods beloften toe.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Auto »

DDD schreef:
Auto schreef:
Terri schreef:
Ik ben maar een klein duimpje vergeleken bij @Huisman z'n 'kennis' , maar wij beleven juist een andere kant w.b. de GKV,
er is echte honger naar een intiem leven met de Heere en niet alleen een verstandelijk vanuit een doop-behouden-avondmaal-visie leven en dan zijn we verbaasd over hun Bijbels- gereformeerde gedachtegang.
Ongewild er mee in aanraking gekomen en wij verwonderen ons.
Maar wellicht een 'uitzondering'? Ik durf dat niet te beweren, want ik hoor wel meer van deze geluiden.
Inderdaad, alleen is het een Schriftuurlijk-bevindelijke leven? Nee, dan moet ik dat afwijzen. Wie de schrijfsels van ds Jos Douma (even de voornaam ivm verwisseling van persoon) en prof. De Ruiter leest, ziet een mystiek op komen die los van de Schrift komt te staan. En het gevoel krijgt een belangrijke rol toegekend. En dat zijn nu precies de punten waar ze het gereformeerde pad verlaten.
Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. In bevindelijk gereformeerde kringen zie je soms veel verdergaande afwijkingen van de bijbelse lijn, tot en met een totaal gebrek aan vertrouwen in de juistheid van Gods beloften toe.
Het gaat nu om de GKV en daar spreken Gods beloften al helemaal niet meer (zei kort geleden een GKV predikant op de Haamstede Conferentie tegen andere predikanten. (Bron: cgk predikant)) In de Wekker paar weken geleden stond een interview met een cgk ambtsdrager (ex-gkv) en een gkv ambtsdrager en beiden gaven aan richting de GKV moeite te hebben met de schriftuitleg. Dat bij de GKV een andere hermeneutiek in opkomst is, die nu via gkv predikanten ook de cgk wordt binnengebracht.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Curatorium »

huisman schreef:
Curatorium schreef:Een gemiddelde GKV is een stuk gereformeerder dan een standaard-PKN met vrouwelijke predikanten, kaarsen en acceptatie van het homehuwelijk. Zoals Zita zegt: wedergeboorte en zulke begrippen zullen in de GKV zal anders geformuleerd en beleefd worden dan in een GG. Al ligt de GKV (nog) echt een stuk dichter bij de reformatie dan een gemiddelde PKN.

Wat een onzin. De GKv is volkomen van het gereformeerde spoor afgegleden.
Even goed lezen: Ik probeerde n.a.v. de openingspost alleen met mijn post aan te geven dat de GKV minder afgegleden zijn dan de gemiddelde PKN waarbij een 'preek' geen 'preek' meer is, maar eerder een praatje uit het partijprogramma van GroenLinks. Zover zijn de GKV (nog) niet.
DDD schreef: Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. In bevindelijk gereformeerde kringen zie je soms veel verdergaande afwijkingen van de bijbelse lijn, tot en met een totaal gebrek aan vertrouwen in de juistheid van Gods beloften toe.
Daar gaat het in dit topic juist niet om :bobo
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Ik heb het artikel in De Wekker gelezen, en ik vond het erg weinig concreet. Maar goed. Dit is niet helemaal het onderwerp meer.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door merel »

Nee, inderdaad. De vraag was hoe de ervaringen waren in kerkelijk gemengde huwelijken. Niet of de gkv wel op de juiste manier gereformeerd is.

Welke specifieke vragen heb je Van Erwijk?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:Nee, inderdaad. De vraag was hoe de ervaringen waren in kerkelijk gemengde huwelijken. Niet of de gkv wel op de juiste manier gereformeerd is.

Welke specifieke vragen heb je Van Erwijk?
Zijn dergelijke verschillen in sommige relaties echt een breekpunt geweest? of heeft u juist iets van , nee, de wederzijdse liefde was belangrijker.
Daarbij ben ik dan benieuwd naar de verschillende ervaringen en toepassingen in de relatie...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Marco »

Van Ewijk schreef:
merel schreef:Nee, inderdaad. De vraag was hoe de ervaringen waren in kerkelijk gemengde huwelijken. Niet of de gkv wel op de juiste manier gereformeerd is.

Welke specifieke vragen heb je Van Erwijk?
Zijn dergelijke verschillen in sommige relaties echt een breekpunt geweest? of heeft u juist iets van , nee, de wederzijdse liefde was belangrijker.
Daarbij ben ik dan benieuwd naar de verschillende ervaringen en toepassingen in de relatie...
Ja. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt: dat een verkering stopte omdat beide partners het niet eens konden worden over het geloof. Dat begon bij de vraag, of eventuele kinderen gedoopt zouden moeten worden, maar kwam al vrij snel terecht op vragen over verbond en geloof. Ze zagen allebei in dat dit enorm tussen hen in zou komen te staan, en hadden niet de 'vrijmoedigheid' om daar overheen te stappen.

Zelf heb ik juist de tegenovergestelde ervaring. Zelf ben ik afkomstig uit de GKv (en nog), maar mijn vrouw is afkomstig uit de Hervormde kerk. Bij ons bleek juist dat wij eigenlijk precies hetzelfde geloven, ondanks de 'culturele' verschillen die we uit onze achtergrond mee hebben gekregen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door merel »

Van Ewijk schreef:
merel schreef:Nee, inderdaad. De vraag was hoe de ervaringen waren in kerkelijk gemengde huwelijken. Niet of de gkv wel op de juiste manier gereformeerd is.

Welke specifieke vragen heb je Van Erwijk?
Zijn dergelijke verschillen in sommige relaties echt een breekpunt geweest? of heeft u juist iets van , nee, de wederzijdse liefde was belangrijker.
Daarbij ben ik dan benieuwd naar de verschillende ervaringen en toepassingen in de relatie...
Bij ons is het ook geen breekpunt geweest. En ik merk ook dat je op dat punt naar elkaar toegroeit. Al blijf je op sommige punten wel van mening verschillen, maar dat zijn bij ons meer de praktische dingen. Manlief gaat bv regelmatig tussen de kerkdiensten door hardlopen. Ik ben dat van huis uit niet gewend en zal het ook nooit doen. Hij kan dan tijdens het lopen de preek op zich in laten werken en begrijpt niet waarom je wel mag wandelen, fietsen en niet mag hardlopen. Aan de andere kant heeft hij er moeite mee dat ik op zondag avond wel eens de vuilnisbak buiten het hek wil zetten, omdat deze heel vroeg op maandag opgehaald wordt. Dat laat ik nu dus maar.
Over doop, visie op het verbond, kerkeuze zijn wij wel naar elkaar toegegroeid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
merel schreef:Nee, inderdaad. De vraag was hoe de ervaringen waren in kerkelijk gemengde huwelijken. Niet of de gkv wel op de juiste manier gereformeerd is.

Welke specifieke vragen heb je Van Erwijk?
Zijn dergelijke verschillen in sommige relaties echt een breekpunt geweest? of heeft u juist iets van , nee, de wederzijdse liefde was belangrijker.
Daarbij ben ik dan benieuwd naar de verschillende ervaringen en toepassingen in de relatie...
Wij hadden en hebben geen breekpunten, wel kleine verschillen zoals Merel een voorbeeld noemt. Maar volgens mij heb je dat ook wel als je uit dezelfde kerk komt. Je komt nu eenmaal uit verschillende gezinnen, met verschillende "wetten".
Mijn man leest op zondagmiddag vaak de weekendkrant, daar heb ik op zondag geen lust in, ik pak liever een mooi boek.
merel schreef:Hij kan dan tijdens het lopen de preek op zich in laten werken en begrijpt niet waarom je wel mag wandelen, fietsen en niet mag hardlopen.
Zulke dingen zijn slecht uit te leggen als je dit van huis uit niet gewoon bent.
Dan kom je steeds in een waarom-discussie terecht. Je bent beide volwassen, je hebt ook je eigen verantwoordelijkheid en principes.
Het is echter wel heel vervelend als je kinderen hierdoor in een spagaat terecht komen.
Stel dat je zoon later wil voetballen bij een zondagsclub, bestaat de kans dat hij zegt: pappa gaat toch ook hardlopen, dat is hetzelfde als voetballen.
Zulk soort dingen hebben wij van tevoren doorgesproken, toen eerste kind net geboren was.
Het zit m niet zozeer in stukje fietsen, maar een kind ontdekt al snel de glijdende schaal van het argumenteren als je niet uitkijkt.
Als je niet wilt dat je kinderen op zondag hun huiswerk maken, moet je als ouder ook niet online bankieren op die dag, je agenda vast invullen en dat soort dingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door merel »

Mara schreef:[Zulke dingen zijn slecht uit te leggen als je dit van huis uit niet gewoon bent.
Dan kom je steeds in een waarom-discussie terecht. Je bent beide volwassen, je hebt ook je eigen verantwoordelijkheid en principes.
Het is echter wel heel vervelend als je kinderen hierdoor in een spagaat terecht komen.
Stel dat je zoon later wil voetballen bij een zondagsclub, bestaat de kans dat hij zegt: pappa gaat toch ook hardlopen, dat is hetzelfde als voetballen.
Zulk soort dingen hebben wij van tevoren doorgesproken, toen eerste kind net geboren was.
Het zit m niet zozeer in stukje fietsen, maar een kind ontdekt al snel de glijdende schaal van het argumenteren als je niet uitkijkt.
Als je niet wilt dat je kinderen op zondag hun huiswerk maken, moet je als ouder ook niet online bankieren op die dag, je agenda vast invullen en dat soort dingen.
Ik denk niet dat het daar spaak gaat lopen. Manlief loopt nl bewust geen marathons op zondag, omdat het een geldelijk element heeft, net zoals betaalde sporten zoals voetbal en hockey. Dus in dat opzicht kunnen wij dat ook naar de kinderen toe onderbouwen.
Zoonlief zit op karate en de bandenexamens zijn op zondag. Ook daar doen wij niet aan mee en gaan wij in overleg met de club. Zo leggen wij het ook uit naar de kinderen.

Internet bankieren etc. doen wij ook niet op zondag, dus in dat opzicht wel bewuste keuzes
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik denk niet dat het daar spaak gaat lopen. Manlief loopt nl bewust geen marathons op zondag, omdat het een geldelijk element heeft, net zoals betaalde sporten zoals voetbal en hockey. Dus in dat opzicht kunnen wij dat ook naar de kinderen toe onderbouwen.
Zoonlief zit op karate en de bandenexamens zijn op zondag. Ook daar doen wij niet aan mee en gaan wij in overleg met de club. Zo leggen wij het ook uit naar de kinderen.

Internet bankieren etc. doen wij ook niet op zondag, dus in dat opzicht wel bewuste keuzes
Vervelend is dat he dat die wedstrijden vaak op zondag zijn? Ik had dat met turnen, moest heel veel onderlinge wedstrijden aan me voorbij laten gaan. Soms was het wel op zaterdag en kon ik meedoen.
Mijn oudste zoon heeft een paar jaar op judo gezeten en daar waren de wedstrijden wel altijd op zaterdag.

[knip]
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie