Twee geloven op één kussen...

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Twee geloven op één kussen...

Bericht door Van Ewijk »

Ik wil hier graag over lezen van diegenen die er kortstondig of het zij langdurig ervaring mee hebben.
Ikzelf verkeer momenteel in een relatie met een eveneens gelovige partner zij het van een wat traditioneler en ook zwaarder kerkverband.
Ikzelf PKN, mijn partner van oorsprong GG.
Alhoewel mijn partner door de jaren heen minder zwaar is georiënteerd dan haar ouders en er tussen de twee kerken ogenschijnlijk niet veel verschil in leerstellingen zijn zijn er wel diverse invloeden merkbaar.
Zoals het standpunt over vrouwelijke predikanten, homoseksualiteit en de verschillen in liederen ( kerkelijk liedboek vs psamberijmingen)
Eveneens is er van haar kant wat moeite met "katholiek vertoon" zoals het vertoon van kaarsen en de kleding van de predikanten. (Toga vs maatpak)
Omdat we samen graag naar dezelfde kerk willen gaan voldoet de plaatselijke GVK nog het meeste aan onze gezamenlijke behoeftes, alhoewel we geen van tweeën onze verbinding met onze oorspronkelijke kerken helemaal willen verbreken.
Echt zwaar op de maag wegende en relatie bedreigende verschillen hebben wij niet, dit had ook echter anders kunnen zijn...

Ik wil graag weten wat hier de ervaringen zijn in gemengde doch protestantse huwelijken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Ik wil hier graag over lezen van diegenen die er kortstondig of het zij langdurig ervaring mee hebben.
Ikzelf verkeer momenteel in een relatie met een eveneens gelovige partner zij het van een wat traditioneler en ook zwaarder kerkverband.
Ikzelf PKN, mijn partner van oorsprong GG.
Alhoewel mijn partner door de jaren heen minder zwaar is georiënteerd dan haar ouders en er tussen de twee kerken ogenschijnlijk niet veel verschil in leerstellingen zijn zijn er wel diverse invloeden merkbaar.
Zoals het standpunt over vrouwelijke predikanten, homoseksualiteit en de verschillen in liederen ( kerkelijk liedboek vs psamberijmingen)
Eveneens is er van haar kant wat moeite met "katholiek vertoon" zoals het vertoon van kaarsen en de kleding van de predikanten. (Toga vs maatpak)
Omdat we samen graag naar dezelfde kerk willen gaan voldoet de plaatselijke GVK nog het meeste aan onze gezamenlijke behoeftes, alhoewel we geen van tweeën onze verbinding met onze oorspronkelijke kerken helemaal willen verbreken.
Echt zwaar op de maag wegende en relatie bedreigende verschillen hebben wij niet, dit had ook echter anders kunnen zijn...

Ik wil graag weten wat hier de ervaringen zijn in gemengde doch protestantse huwelijken.
De sprong tussen GKv en GG lijkt mij persoonlijk behoorlijk groot. Ik merk als PKN'er al regelmatig als ik met GKV'ers in gesprek ga dat vooral de wedergeboorte voor hen een heel ander begrip is dan voor mij. Ook visie op het ambt (dat doet iedere man, tenzij hij het te druk heeft met zijn werk), doop, geloofsopvoeding en dergelijke verschillen nogal. Maar dat is volgens de betreffende GKv'ers helemaal niet zo, en dat maakt het gesprek nog ingewikkelder.
Maar dit is helemaal geen antwoord op je vraag. Sorry, met twee geloven op één kussen heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Zita »

Je zegt 'van oorsprong GG'. Wat zegt dat over nu? Ik weet dat je je nestharen nooit helemaal kwijtraakt, maar als de betreffende dame nu van een heel ander kerkgenootschap lid is, zegt die GG-opvoeding niet alles.
En twee (reformatorische) christenen: da's geen twee geloven hoor. Vind ik.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd vind ik het verschil ook niet zo groot.

Maar om op jouw vraag terug te komen. Ik heb er ervaring mee. Mijn man was van oorsprong RK, maar sinds zijn 10e niet meer in de kerk geweest tot ik hem ontmoette.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Curatorium »

Een gemiddelde GKV is een stuk gereformeerder dan een standaard-PKN met vrouwelijke predikanten, kaarsen en acceptatie van het homehuwelijk. Zoals Zita zegt: wedergeboorte en zulke begrippen zullen in de GKV zal anders geformuleerd en beleefd worden dan in een GG. Al ligt de GKV (nog) echt een stuk dichter bij de reformatie dan een gemiddelde PKN.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door huisman »

Curatorium schreef:Een gemiddelde GKV is een stuk gereformeerder dan een standaard-PKN met vrouwelijke predikanten, kaarsen en acceptatie van het homehuwelijk. Zoals Zita zegt: wedergeboorte en zulke begrippen zullen in de GKV zal anders geformuleerd en beleefd worden dan in een GG. Al ligt de GKV (nog) echt een stuk dichter bij de reformatie dan een gemiddelde PKN.

Wat een onzin. De GKv is volkomen van het gereformeerde spoor afgegleden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Ezen »

Valt mee. Ze zijn best bijbelgetrouw bij de GKV. Overgang van GG daarnaar toe ken ik er wel van. Ligt misschien ook wel uit welke GG je komt en naar welke GKV je gaat.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:Wat een onzin. De GKv is volkomen van het gereformeerde spoor afgegleden.
Kunt u dit specificeren?
Geen kritiek op uw persoonlijke mening, maar naar wat ik begrijp onderschrijft ook deze kerk de 3FVE.
Toch word deze kerk niet in de lijst genoemd van kerken waarvan bij voorkeur het lidmaatschap is vereist bij registratie op dit Forum.
Wat mijn partner betreft, zij is inderdaad niet echt meer fanatiek aanhanger van de rechterflank te noemen, doch heeft ze nog wel elementen die ze hoog in het vaandel houd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef:Wat een onzin. De GKv is volkomen van het gereformeerde spoor afgegleden.
Kunt u dit specificeren?
Geen kritiek op uw persoonlijke mening, maar naar wat ik begrijp onderschrijft ook deze kerk de 3FVE.
Toch word deze kerk niet in de lijst genoemd van kerken waarvan bij voorkeur het lidmaatschap is vereist bij registratie op dit Forum.
Wat mijn partner betreft, zij is inderdaad niet echt meer fanatiek aanhanger van de rechterflank te noemen, doch heeft ze nog wel elementen die ze hoog in het vaandel houd.

Hier wat links om mijn reactie wat te onderbouwen.

http://www.rd.nl/kerk-religie/prof-doum ... s-1.429652

http://www.rd.nl/vrijgemaakte-kerken-ra ... t-1.232518
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Ik zou niet tezeer afgaan op dr. Janse. Die meet alles af aan sociologische tendensen, heb ik het idee.

Mijns inziens (ik kom er niet heel vaak) zijn de GKV zonder meer nog een gereformeerde kerk, maar dan met veel bevindelijk-evangelische invloeden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zou niet tezeer afgaan op dr. Janse. Die meet alles af aan sociologische tendensen, heb ik het idee.

Mijns inziens (ik kom er niet heel vaak) zijn de GKV zonder meer nog een gereformeerde kerk, maar dan met veel bevindelijk-evangelische invloeden.
Ik had nog een link geplaatst van Prof Douma die zijn kerken met verdriet heeft verlaten. De GKv zijn heel snel veranderd van een vrij star in de leer kerk naar een kerkverband die losgeslagen is.

Het stempel bevindelijk op de GKv zetten is onzinnig of je moet het kunnen onderbouwen met een preek/meditatie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Je moet niet eenzijdig citeren.

De GKV zijn veel bevindelijker geworden, maar dan op een evangelische manier. Afgezien van enkele predikanten die zich op puriteinen en de Nadere Reformatie oriënteren, zoals de onlangs overleden ds. uit Urk en ook wel Jos Douma. Overigens lijk je te vergeten dat de afscheiding zowel een evangelische als bevindelijk gereformeerde stroming bevatte. Op de Veluwe vind je nog evangelische gemeenten die uit deze traditie stammen. Die gemeenten zijn zeker ook bevindelijk (van oorsprong).

Persoonlijk vind ik prof. Douma zelf star. Maar dat zal aan mij liggen. Ik zie in het artikel nu werkelijk geen valide redenen om de GKV ongereformeerd te noemen, integendeel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Auto »

DDD schreef:Je moet niet eenzijdig citeren.

De GKV zijn veel bevindelijker geworden, maar dan op een evangelische manier. Afgezien van enkele predikanten die zich op puriteinen en de Nadere Reformatie oriënteren, zoals de onlangs overleden ds. uit Urk en ook wel Jos Douma. Overigens lijk je te vergeten dat de afscheiding zowel een evangelische als bevindelijk gereformeerde stroming bevatte. Op de Veluwe vind je nog evangelische gemeenten die uit deze traditie stammen. Die gemeenten zijn zeker ook bevindelijk (van oorsprong).

Persoonlijk vind ik prof. Douma zelf star. Maar dat zal aan mij liggen. Ik zie in het artikel nu werkelijk geen valide redenen om de GKV ongereformeerd te noemen, integendeel.
De hele discussie over de schepping, over het houden van de 10 geboden, over de vrouw in het ambt, de hermeneutiek, de homiletiek van De Ruiter ...... ach dat doet er niet toe? Het laat zien dat de GKV het fundament van Schrift en belijdenis heeft losgelaten. En dan kan je zeggen dat zich aan het ongereformeren aan het zijn.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Ik vind dat zelf allemaal passen binnen de kaders van een gereformeerd schriftverstaan.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik vind dat zelf allemaal passen binnen de kaders van een gereformeerd schriftverstaan.
Dat dacht ik al dat jij die overtuiging hebt
Plaats reactie