Twee geloven op één kussen...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door huisman »

DDD schreef:Je moet niet eenzijdig citeren.

De GKV zijn veel bevindelijker geworden, maar dan op een evangelische manier. Afgezien van enkele predikanten die zich op puriteinen en de Nadere Reformatie oriënteren, zoals de onlangs overleden ds. uit Urk en ook wel Jos Douma. Overigens lijk je te vergeten dat de afscheiding zowel een evangelische als bevindelijk gereformeerde stroming bevatte. Op de Veluwe vind je nog evangelische gemeenten die uit deze traditie stammen. Die gemeenten zijn zeker ook bevindelijk (van oorsprong).

Persoonlijk vind ik prof. Douma zelf star. Maar dat zal aan mij liggen. Ik zie in het artikel nu werkelijk geen valide redenen om de GKV ongereformeerd te noemen, integendeel.
Jij kent duidelijk de GKv niet. Nog maar wat links maar je kunt ook zelf wat onderzoek doen.

https://staatgeschreven.nl/2014/04/01/g ... it-de-gkv/

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/vrijgem ... 2907.lynkx

https://staatgeschreven.nl/2013/11/18/o ... -kerk-zat/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Nou, sorry, maar dit slaat nergens op. Al deze artikelen had ik zelfs al gelezen. Ik lees regelmatig het ND, en volg de ontwikkelingen in de GKV goed. Staat geschreven volg ik iets minder goed, maar heb ik eerder wel gevolgd.

Wij zijn het gewoon niet eens. Dat mag. Daarom hoef je nog niet suggestief lelijk over andere kerken of forumleden te doen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door huisman »

DDD schreef:Nou, sorry, maar dit slaat nergens op. Al deze artikelen had ik zelfs al gelezen. Ik lees regelmatig het ND, en volg de ontwikkelingen in de GKV goed. Staat geschreven volg ik iets minder goed, maar heb ik eerder wel gevolgd.

Wij zijn het gewoon niet eens. Dat mag. Daarom hoef je nog niet suggestief lelijk over andere kerken of forumleden te doen.
Sorry maar ik ken de GKv best wel goed. Ben er ooit gedoopt, mijn opa(moeders kant en al lang overleden)heeft in 1944 een vrij grote rol gespeeld in de vrijmaking. Veel familie van mijn moeders kant is GKv .

De grote veranderingen in de GKv hebben de Trouw gehaald, een boek van een socioloog opgeleverd enz. Deze verandering minimaliseren is in tegenspraak met de feiten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door DDD »

Ik minimaliseer niets. Ik zeg niet anders dan dat de GKV mijns inziens nog steeds duidelijk een gereformeerde kerk zijn. Daar doen de genoemde ontwikkelingen mijns inziens niet vanaf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik minimaliseer niets. Ik zeg niet anders dan dat de GKV mijns inziens nog steeds duidelijk een gereformeerde kerk zijn. Daar doen de genoemde ontwikkelingen mijns inziens niet vanaf.
Dit hangt samen met onze verschillende visie op gereformeerd. De GKv zijn de synodaal gereformeerden van de 21e eeuw en gaan langs dezelfde weg ten onder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door emigrant »

Ik ken een vrouw die is Joods (geworden) en haar man kerkt bij de CGK.
De 1 blijft thuis als de ander naar kerk of synagoge gaat. Bij bijzondere diensten gaan ze samen.

Vroeger kwam het bij gemengde protestantse huwelijken ook zo voor. Het gezin ging in 2 gesplitst naar de kerken. Kinderen werden afwisselend in de ene of andere kerk gedoopt welke er maar aan de beurt was.

Ik denk dat je als je tot verschillende kerken behoort prima elk in je eigen gemeente kunt blijven kerken. Dan wordt er niemand benadeelt.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Hendrikus »

emigrant schreef:Ik denk dat je als je tot verschillende kerken behoort prima elk in je eigen gemeente kunt blijven kerken. Dan wordt er niemand benadeelt.
En als er kinderen komen? De ene week met ma mee naar kerk A, de andere week met pa mee naar kerk B?
Hoe verwarrend zal dat zijn. Zeker als in kerk A wordt verkondigd dat kerk B een dwaalleer heeft, en omgekeerd.
Niemand benadeeld (met een d)? Nou, ik dacht het wel!
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Mara »

emigrant schreef:Ik ken een vrouw die is Joods (geworden) en haar man kerkt bij de CGK.
De 1 blijft thuis als de ander naar kerk of synagoge gaat. Bij bijzondere diensten gaan ze samen.

Vroeger kwam het bij gemengde protestantse huwelijken ook zo voor. Het gezin ging in 2 gesplitst naar de kerken. Kinderen werden afwisselend in de ene of andere kerk gedoopt welke er maar aan de beurt was.

Ik denk dat je als je tot verschillende kerken behoort prima elk in je eigen gemeente kunt blijven kerken. Dan wordt er niemand benadeelt.
Zulke gezinnen ken ik ook. Bij ons in de kerk zat een gezin waarvan de vader vertrok naar een piepkleine vrije gemeente, van een rondtrekkende prediker. De moeder kon het daar niet uithouden.
Ze groeiden geestelijk ver uiteen. Ook al zit je in dezelfde kerk, kun je verschillend luisteren, ook dat is waar.
Maar als de één onder een ontdekkende of separerende prediking zit en de ander onder een vrijzinniger/evangelischer prediking, krijg je onherroepelijk een wig in je huwelijk en als de kinderen ouder zijn, ook nog een wig in je gezin.
Moeilijk kan het worden als de man besluit naar een andere kerk te gaan en moet je dan als vrouw altijd volgen?
Ik denk van niet.

Maar om op de vraag van van Ewijk terug te komen:
Van Ewijk schreef: Ik wil graag weten wat hier de ervaringen zijn in gemengde doch protestantse huwelijken.
Ik heb zelf een van oorsprong "gemengd" huwelijk, alhoewel mijn man met mij is meegegaan naar de CGK, een vriendin was LdH, maar is uiteindelijk haar man gevolgd naar de hervormde kerk.
In het gezin waar ik uit kom hebben ze geen van allen een partner in de CGK gevonden, maar ze zijn allemaal uiteindelijk wel in een zelfde kerk terecht gekomen.
Ik denk dat die verschillende kerken de gebrokenheid en de gevolgen van de zondeval laat zien, wat doortrekt in huwelijkspartner kiezen.
Bij de splitsing van de Herst Herv. zijn ook huwelijken en families uiteen gevallen.
Als het tijdens een huwelijksleven gebeurt, zul je daar biddend een weg in moeten zoeken, maar ik raad mijn kinderen aan het niet op te zoeken. Tenzij je beiden op één lijn komt te zitten, voor de huwelijksdag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Bij de splitsing van de Herst Herv. zijn ook huwelijken en families uiteen gevallen.
Klein detail: er heeft geen splitsing in de Hersteld Hervormde Kerk plaats gevonden. Gelukkig niet! Wel is er een scheuring in de Nederlands Hervormde Kerk gekomen. Helaas wel!
Laatst gewijzigd door Klavart op 14 sep 2016, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Klavart »

-
Laatst gewijzigd door Klavart op 14 sep 2016, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Mara »

Klavart schreef:
Mara schreef:Bij de splitsing van de Herst Herv. zijn ook huwelijken en families uiteen gevallen.
Klein detail: er heeft geen splitsing in de Hersteld Hervormde Kerk plaats gevonden. Gelukkig niet! Wel is er een scheuring in de Nederlands Hervormde Kerk gekomen.
Dat bedoelde ik uiteraard, ik zei het een beetje krom. ;)
Gelukkig heeft de tijd inmiddels wel wat wonden geheeld, in sommige families.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Marco »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik minimaliseer niets. Ik zeg niet anders dan dat de GKV mijns inziens nog steeds duidelijk een gereformeerde kerk zijn. Daar doen de genoemde ontwikkelingen mijns inziens niet vanaf.
Dit hangt samen met onze verschillende visie op gereformeerd. De GKv zijn de synodaal gereformeerden van de 21e eeuw en gaan langs dezelfde weg ten onder.
Huisman is onder de profeten..
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Orchidee »

Mara schreef: Tenzij je beiden op één lijn komt te zitten, voor de huwelijksdag.
Dat is toch eigenlijk het belangrijkste, zo niet een vereiste?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Terri »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik minimaliseer niets. Ik zeg niet anders dan dat de GKV mijns inziens nog steeds duidelijk een gereformeerde kerk zijn. Daar doen de genoemde ontwikkelingen mijns inziens niet vanaf.
Dit hangt samen met onze verschillende visie op gereformeerd. De GKv zijn de synodaal gereformeerden van de 21e eeuw en gaan langs dezelfde weg ten onder.
Ik ben maar een klein duimpje vergeleken bij @Huisman z'n 'kennis' , maar wij beleven juist een andere kant w.b. de GKV,
er is echte honger naar een intiem leven met de Heere en niet alleen een verstandelijk vanuit een doop-behouden-avondmaal-visie leven en dan zijn we verbaasd over hun Bijbels- gereformeerde gedachtegang.
Ongewild er mee in aanraking gekomen en wij verwonderen ons.
Maar wellicht een 'uitzondering'? Ik durf dat niet te beweren, want ik hoor wel meer van deze geluiden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Twee geloven op één kussen...

Bericht door Auto »

Terri schreef:
Ik ben maar een klein duimpje vergeleken bij @Huisman z'n 'kennis' , maar wij beleven juist een andere kant w.b. de GKV,
er is echte honger naar een intiem leven met de Heere en niet alleen een verstandelijk vanuit een doop-behouden-avondmaal-visie leven en dan zijn we verbaasd over hun Bijbels- gereformeerde gedachtegang.
Ongewild er mee in aanraking gekomen en wij verwonderen ons.
Maar wellicht een 'uitzondering'? Ik durf dat niet te beweren, want ik hoor wel meer van deze geluiden.
Inderdaad, alleen is het een Schriftuurlijk-bevindelijke leven? Nee, dan moet ik dat afwijzen. Wie de schrijfsels van ds Jos Douma (even de voornaam ivm verwisseling van persoon) en prof. De Ruiter leest, ziet een mystiek op komen die los van de Schrift komt te staan. En het gevoel krijgt een belangrijke rol toegekend. En dat zijn nu precies de punten waar ze het gereformeerde pad verlaten.
Plaats reactie