Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
Mag ik u er op attent maken dat het budgetmerk Euroshopper in Nederland niet meer bestaat?
Albert H. heeft het merk vervangen door een nieuw eigen huismerk: AH Basic. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door samanthi »

Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
wel ja er zijn maar weinig werklozen in Nederland en het werk ligt voor het opscheppen, oh ja ik koop ook geen DE koffie hoor maar ook merkloos lekker goedkoop en toch lekker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
wel ja er zijn maar weinig werklozen in Nederland en het werk ligt voor het opscheppen, oh ja ik koop ook geen DE koffie hoor maar ook merkloos lekker goedkoop en toch lekker.
Er zijn idd maar weinig werklozen in ons land en er dreigt in de toekomst een tekort aan werknemers. Armoede in ons land is een relatief begrip.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
wel ja er zijn maar weinig werklozen in Nederland en het werk ligt voor het opscheppen, oh ja ik koop ook geen DE koffie hoor maar ook merkloos lekker goedkoop en toch lekker.
Er zijn idd maar weinig werklozen in ons land en er dreigt in de toekomst een tekort aan werknemers. Armoede in ons land is een relatief begrip.
Hoe zou het toch komen dat een welvarend land als Nederland verlamd wordt. Het aantal ouderen groeit, het aantal verzorgenden wordt te klein. Het lijkt wel of er iets in de natuur verstoord is. Net als die teken waardoor je een virusbesmetting kunt oplopen. Jarenlang kon je zonder dat risico door de bossen struinen en ineens dreigt overal gevaar. En dan die rupsen... die akelige gevolgen kunnen veroorzaken. En die vogels en andere dieren die in moeilijkheden komen doordat de natuur verstoord lijkt. Hun voedsel is niet meer op de tijd dat het er behoorde te zijn.... Er moet iets gaande zijn, zou een weldenkend mens opmerken. Maar ja.. het is toch altijd al zo geweest... En die oorlogen? En dan had je ook nog Aids, Q-koorts , en een soort van vogelgriep die mogelijk op de mens kon overslaan. En ja dan ook nog wel een beetje extreem weer over de gehele aarde... Tja... dat is er ook altijd geweest. Niks om je zorgen over te maken. Alle dingen blijven wel gelijk, een beetje op en dan weer een beetje neer. Nou ja in 2008 kwam er wel een onverwachte crisis en vielen banken om en later verdwenen veel bekende winkelketens uit het straatbeeld en zag je veel leegstand... Maar ja, dat komt gewoon doordat we zoveel via Internet lijken te kopen.. Zo is het leven nu eenmaal op de aarde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door CvdW »

Heel goed om het op te merken. Laten we naar de Bijbel luisteren.
(met eigen woorden) De seizoenen zullen niet ophouden, armen en rijken zullen blijven bestaan, totdat Hij wederkomt.
Voor een ieder geldt: Wees ook gij bereid!
Met alleen bevinding en gevoeligheden zullen we niet 'staande' blijven. Uitsluitend als wij Jezus Christus als onze zaligmaker bezitten.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Heel goed om het op te merken. Laten we naar de Bijbel luisteren.
(met eigen woorden) De seizoenen zullen niet ophouden, armen en rijken zullen blijven bestaan, totdat Hij wederkomt.
Voor een ieder geldt: Wees ook gij bereid!
Met alleen bevinding en gevoeligheden zullen we niet 'staande' blijven. Uitsluitend als wij Jezus Christus als onze zaligmaker bezitten.
U hebt gelijk. Maar klinkt daar ook iets door van een verwijt? Meneer, we kunnen dat weten. Het is en blijft een persoonlijke zaak.
Maar het fenomeen dat men bezorgder lijkt voor een ander dan voor zich zelf moeten we ook wel eens opmerken.
Acht hebben op de naaste is goed. Zorg voor de handel, wandel en leer van de naaste moet er zijn, en dat komt ook vanzelf, dat
kan niet anders, als je een beetje leert zien in welke staat de mens van nature is gevallen. Toch blijft het persoonlijke het eerste
en belangrijkste... Alhoewel... Je naaste liefhebben als jezelf... Dan weegt het zielenheil van andere zeker heel zwaar. Het zou dan
toch even zwaar moeten wegen... Maar een ieder zal wel zijn eigen pak dragen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
wel ja er zijn maar weinig werklozen in Nederland en het werk ligt voor het opscheppen, oh ja ik koop ook geen DE koffie hoor maar ook merkloos lekker goedkoop en toch lekker.
Er zijn idd maar weinig werklozen in ons land en er dreigt in de toekomst een tekort aan werknemers. Armoede in ons land is een relatief begrip.
Ja armoede is relatief, helemaal waar, in Nederland kun je uit de vuilnisbakken leven, dit bedoel ik echt serieus, er zijn studenten die de vuilcontainers van supermarkten een paar x per week controleren en wat ze daar allemaal uit halen is echt triest, ze kopen nooit eten, shampoo, deo, schoonmaakmiddel en hebben ed en hebben een voorraadje in huis, koek snoep groente brood, echt je kunt het zo gek niet opnoemen of ze hebben het in huis.

De armoede die er wel is zie je vaker bij mensen die schulden hebben, hun huis niet kwijt raakten of verkochten met rest-schuld, na een scheiding ed. Bedelaars die ik hier zie zijn beklagenswaardige mensen, soms met een hoge opleiding, door allerlei omstandigheden op straat terecht gekomen, dat kan ons ook overkomen hoor! In Kralingen liep er een vrouw, ze was juffrouw op een reformatorische school geweest, degelijk met opgestoken haar, keurig, ze is als dakloze gestorven. Een ouderling van een bhpkerk, onder curatele, gevlucht naar het buitenland, probeert nu weer zijn leven proberen op de rit te krijgen, heeft geen werk nu, krijgt van dorpelingen voedselpakketten. Toen hij nog ouderling was, had hij zijn oordeel overal over klaar ook over zwervers en daklozen en junks en buitenlanders.

Over die werkloosheid zullen we het maar niet hebben...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door Desiree »

ik vind uw reactie niet zo aardig. Ik probeer alleen maar weer te geven, dat dit toevallig een vrouw is die ik snap en waar ik eigenlijk van hou.

Ik ben zelf ook werkloos geweest, een paar maanden, dus snap heel goed de schok etc.

Ja, ik ben bewogen met hen die op de straat etc leven. Met die kinderen waar bloed uitgehaald wordt voor een of andere gekke medicijnmeester voor de rijken in verweggistan. Die kinderen wankelen letterlijk ten doden.. Afschuwelijk.. Met al die abortussen.. etc. Ik zou willen dat ik verschil kon maken.. dat doe ik, dat weet ik.

Maar weet je, de rest hou ik lekker voor mezelf!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
Mag ik u er op attent maken dat het budgetmerk Euroshopper in Nederland niet meer bestaat?
Albert H. heeft het merk vervangen door een nieuw eigen huismerk: AH Basic. :)
Ja, om jou niet in de AH te laten, hebben ze een grote fout gemaakt. Zoveel kennis, dat is gewoon zonde om die niet in te zetten...

Tja..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
Mag ik u er op attent maken dat het budgetmerk Euroshopper in Nederland niet meer bestaat?
Albert H. heeft het merk vervangen door een nieuw eigen huismerk: AH Basic. :)
Ja, om jou niet in de AH te laten, hebben ze een grote fout gemaakt. Zoveel kennis, dat is gewoon zonde om die niet in te zetten...

Tja..
Je hebt groot gelijk. Maar men heeft daar helaas geen oog voor.
Tja...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Ja, je zou zeggen, het loopt storm... maar dus niet.

Die straatkrantverkoopster die ik ken is niet dakloos, maar heeft ergens heel eenvoudig onderdak. Ik zie het gewoon als werk voor haar. Ze leeft absoluut niet luxe. Ik vroeg haar of ik wat voor haar kon kopen, koffie Douwe Egberts ofzo, maar zij haalt een pak van Euroshopper. Goedkoop en lekker veel zei ze. Dus DE vond ze maar duur. Toen gaf ik niks en na een groet ging ik naar huis. Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.
Mag ik u er op attent maken dat het budgetmerk Euroshopper in Nederland niet meer bestaat?
Albert H. heeft het merk vervangen door een nieuw eigen huismerk: AH Basic. :)
Ja, om jou niet in de AH te laten, hebben ze een grote fout gemaakt. Zoveel kennis, dat is gewoon zonde om die niet in te zetten...

Tja..
Je hebt groot gelijk. Maar men heeft daar helaas geen oog voor.
Tja...
Ze zetten het laatste halfjaar een heel vreemd beleid in. Een franchisewinkel blijkt ineens een "gewoon" AH filiaal te zijn geworden, vrijwel al het vaste personeel is uitgewaaierd over de hele regio.
Ik kom 2 dorpen verder ineens een vertrouwde caissiere tegen die ruim 20 jaar in het filiaal alhier zat, geheel tegen haar zin!
Voorheen liep er een chef verse waren, met een assistent, aan hen kon je alle vragen stellen.
Nu loopt er een paar jongens als vulploeg. Ik vroeg of de limoenen op waren en toen wees hij behulpzaam naar de bak met meloenen.
Veel artikelen raken over de datum omdat er niet goed gespiegeld wordt.
De aanbiedingen die op zondag aflopen, kun je maandag - als je erop loopt - nog gewoon meepakken, omdat de etiketten te lang blijven zitten, tot laat in de middag. Zolang die er zitten zijn ze verplicht om dan de aanbieding door te voeren, omdat je dat niet kan weten als klant.
De mensen die hun kassabon niet controleren, hebben pech, ze denken dat ze de aanbieding hebben, maar betalen dan het volle pond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door Zita »

Ontopic aub. Het gaat hier over het geven aan bedelaars, niet over het personeelsbeleid van Ahold.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door samanthi »

Desiree schreef:ik vind uw reactie niet zo aardig. Ik probeer alleen maar weer te geven, dat dit toevallig een vrouw is die ik snap en waar ik eigenlijk van hou.

Ik ben zelf ook werkloos geweest, een paar maanden, dus snap heel goed de schok etc.

Ja, ik ben bewogen met hen die op de straat etc leven. Met die kinderen waar bloed uitgehaald wordt voor een of andere gekke medicijnmeester voor de rijken in verweggistan. Die kinderen wankelen letterlijk ten doden.. Afschuwelijk.. Met al die abortussen.. etc. Ik zou willen dat ik verschil kon maken.. dat doe ik, dat weet ik.

Maar weet je, de rest hou ik lekker voor mezelf!
Ik bedoel het niet onaardig, maar ik reageer alleen op wat ik lees, ik schreef eerder, dat je naast je hart ook je ogen en verstand moet gebruiken, ik lees het ene na het andere verhaaltje hoe bedrieglijk die bedelaar wel niet zijn, ik kan daar slecht tegen.
Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.

Ik ken de situatie niet, maar het kan wel een begin van de oplossing zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik bedoel het niet onaardig, maar ik reageer alleen op wat ik lees, ik schreef eerder, dat je naast je hart ook je ogen en verstand moet gebruiken, ik lees het ene na het andere verhaaltje hoe bedrieglijk die bedelaar wel niet zijn, ik kan daar slecht tegen.
Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.

Ik ken de situatie niet, maar het kan wel een begin van de oplossing zijn.
Precies, maar al die mensen hebben meerdere vervelende ervaringen.
In Rotterdam, Den Haag en Amsterdam is het trouwens verboden om te bedelen!
De winkeliersverenigingen in andere steden willen ook graag een verbod, het is heel hinderlijk voor winkelend publiek.

Uit het NRC:

Bedelen in winkelstraten moet in heel het land worden verboden. Dat wil Detailhandel Nederland. Volgens de brancheorganisatie bezorgen bedelaars het winkelend publiek „een onveilig gevoel”.

1. Wat is het probleem met bedelaars?

Winkelende mensen hebben last van hen, zegt Detailhandel Nederland. Voornamelijk uit Utrecht zou de brancheorganisatie klachten hebben ontvangen van winkeliers over „mobiele bedel-bendes”. Oost-Europeanen zouden een handicap veinzen om extra geld op te halen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Gewetenskwestie: Bedelaar voor de kerkdeur...

Bericht door Johannus »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik bedoel het niet onaardig, maar ik reageer alleen op wat ik lees, ik schreef eerder, dat je naast je hart ook je ogen en verstand moet gebruiken, ik lees het ene na het andere verhaaltje hoe bedrieglijk die bedelaar wel niet zijn, ik kan daar slecht tegen.
Als je haar geld geeft, heeft ze een extraatje, zo zie ik het. Toch vind ik het nog lastig, ik zou door moeten vragen... je hele leven zo invullen, dat is toch ook de oplossing niet... Normaal werk zou toch beter zijn. Van mijn part in de kassen etc.

Ik ken de situatie niet, maar het kan wel een begin van de oplossing zijn.
Precies, maar al die mensen hebben meerdere vervelende ervaringen.
In Rotterdam, Den Haag en Amsterdam is het trouwens verboden om te bedelen!
De winkeliersverenigingen in andere steden willen ook graag een verbod, het is heel hinderlijk voor winkelend publiek.

Uit het NRC:

Bedelen in winkelstraten moet in heel het land worden verboden. Dat wil Detailhandel Nederland. Volgens de brancheorganisatie bezorgen bedelaars het winkelend publiek „een onveilig gevoel”.

1. Wat is het probleem met bedelaars?

Winkelende mensen hebben last van hen, zegt Detailhandel Nederland. Voornamelijk uit Utrecht zou de brancheorganisatie klachten hebben ontvangen van winkeliers over „mobiele bedel-bendes”. Oost-Europeanen zouden een handicap veinzen om extra geld op te halen.
Ik vraag me af, moet je als Christen zijnde eerst nadenken of het al dan niet mocht komen te gaan te gebeuren dat de bedelaar bij de AH mogelijk een bedrieger is. En hem dan maar niet helpen (want het is waarschijnlijk toch een bedrieger) of dat je deze persoon helpt, ongeacht of deze 'veinst' of niet.

Dat betekend niet dat je dan je hele hebben en houden moet weggeven aan mensen die (al dan niet veinzen) bedelaar zijn. Maar dat je met verstand én met je hart iets doet.

Om terug te gaan naar de start van het topic, je zou de bedelaar natuurlijk thuis kunnen uitnodigen, een kop koffie geven mee laten eten met de zondagmiddag soep. Is deze persoon dan van zijn probleem af? Nee natuurlijk niet, maar je kunt een aantal dingen bereiken.

1. (met stip op 1) Je kunt iets laten zien van de Christelijke barmhartigheid, en daaran gelijk, de persoon in aanraking brengen met het genadevolle evangelie. Misschien als je na de zondagmiddag soep uit de Bijbel leest, dat de persoon erdoor geraakt wordt en tot bekering komt. Niet jouw verdienste, maar wel die van God die het dan zo leidt.
2. Je kunt de persoon een steuntje in de rug geven door iets simpels te doen
3. Je komt wat meer over de persoon te weten, misschien kun je hem of haar wel meer structureel helpen.
4. Je kunt de persoon evt. in contact brengen met stichting ontmoeting.

Wat mij persoonlijk ergert aan deze kwestie is dat er enorm met het vingertje gewezen wordt naar bedelaars die eigenlijk helemaal geen bedelaars zijn, of, naar mensen die 'het eigenlijk helemaal niet zo slecht hebben (ze hebben toch een dak boven het hoofd?)'

Er zijn hier genoeg voorbeelden van 'bedelaars' geplaatst die het eigenlijk niet echt nodig hebben. Maar stichting ontmoeting bestaat niet alleen omdat het zo'n goede marketingmachine heeft. Daarom een tegengeluid:
Hij woonde in Rozenburg en kwam door huurschuld op straat. Een moeilijke periode in zijn leven breekt aan. Op een avond had hij uit de schuur een touw gepakt, bedoeld om zo een einde aan zijn leven te maken. Toen kwam er een stem in zijn hart: ‘Maar zijn leven krijg je niet.’ De stem van God tegen de satan, dat kan niet anders, beseft Rienk gelijk. ‘De Heere was bij mij.’ Het wordt rustig van binnen en zo kan hij de onzekere toekomst aan.

Hij verblijft ’s nachts in ‘De Meerpaal’, overdag pakt hij z’n fiets en rijdt wat rond in de stad. Samen met lotgenoten begint hij de dag bij de Hema met een ontbijtje voor een euro. Vervolgens worden bij een krantenkiosk de Metro en de Spits gehaald. Daarna gaan hun wegen uit elkaar; zijn metgezellen kopen bier, maar Rienk distantieert zich hiervan. Verslaafd is hij nooit geweest. Driemaal per week krijgt hij een warme maaltijd in de nachtopvang, de andere dagen soep met brood. Op de dagen waarop hij pas laat naar binnen mag, koopt hij ’s middags een frietje in verband met zijn suikerziekte. Hij spuit zichzelf vaak al zittend op een bankje. ‘Eens zat er een vrouw naast me. We raakten aan de praat. Maar toen ze zag wat ik deed, stond ze op zonder iets te zeggen. In haar ogen was ik een gebruiker. Ik had het beter even uit kunnen leggen.’ vertelt Rienk met een glimlach.

Drie maanden verblijft Rienk op straat. Die periode omschrijft hij als -niet zwaar- . ‘Ik ben een buitenmens en het weer was best goed in dat voorjaar.’ Soms zoekt hij z’n zus of zijn schoonzus op. Meer contacten heeft hij niet. Toch is er altijd dat lichtpuntje en daarmee komt de gedachte weer boven die hem op die been houdt: ‘Dieper als dit kan ik niet zinken. Ik moet proberen hier uit te komen.’ Daarmee lukt het om niet achterom te kijken, maar zijn blik te richten op de toekomst.

Door een foutje komt hij eerst terecht bij het Leger des Heils. Die verwijzen hem door naar Centraal Onthaal (een ‘loket’ van waaruit alle opvang en begeleiding van dak- en thuislozen wordt georganiseerd) om vervolgens door een hulpverlener doorverwezen te worden naar Ontmoeting. 'Daar ben ik haar nog altijd dankbaar voor' memoreert Rienk. 'Ik ben ervan overtuigd dat ik nergens beter terecht had kunnen komen. Het had zo anders kunnen lopen.'

Zijn eerste kennismaking in Hoek van Holland vergeet hij niet snel. Daarvoor heeft hij een aantal keren een gesprek met zijn zorgcoördinator en de wens aangegeven om zo ver mogelijk bij Rotterdam vandaan te willen wonen, waarop het Sociaal Pension als optie wordt aangeboden. 'Ik voelde me er gelijk thuis, een plekje in m’n geboortestreek, het stond me gelijk aan,' beschrijft Rienk. Hij neemt zijn intrek op een kleine kamer op de 1e etage. Hij grinnikt: ‘Alsof ik in een paleis terecht kwam. Misschien wat overdreven, maar ik was er ontzettend blij mee.' De boodschap die hij bij aanvang mee krijgt, weet hij nog goed: 'Rienk, ga je hier niet teveel thuis voelen, je moet verder'. Ternauwernood gewend aan zijn nieuwe leefomgeving krijgt Rienk het opnieuw flink voor zijn kiezen; een medebewoner overlijdt heel plotseling. Dat wordt een keerpunt in zijn leven.

Hij gaat mee naar de herdenkingsdienst en komt tot het besef dat er ook zomaar een einde aan zijn leven kan komen. Marriet, zijn begeleider, wordt voor hem een voorbeeld. Een paar maanden daarna deelt hij, tijdens zijn doop, deze indrukken met de kerkgangers. Marriet had hem gezegd dat ze niet zo’n beste kok was, waarop Rienk reageerde met: "Maar met hetgeen jij me hebt gevoed, doet geen enkele kok je na."

Na het overlijden van zijn huisgenoot is Rienk weer een keer in Rotterdam en ziet op een bankje een folder liggen. Daarop treft hem de zin: Bezoek de kerkdiensten. Rienk gaat op zoek naar een kerkelijke gemeente en komt terecht bij De Bazuin (een Evangelische gemeente) en voelt zich er direct thuis. In mei 2013 wordt hij gedoopt. Daar getuigt hij van zijn verandering in zijn leven: "Satan heeft een groot deel van mijn leven bepaald. Door deze doop wil ik laten zien dat ik een volgeling ben van Jezus en de duivel laten zien dat ik lak aan hem heb."

Na bijna 3 jaar heeft Rienk zijn zaakjes wel op orde. Hij heeft overzicht over zijn schulden, kan redelijk met een computer omgaan en voelt zich prettig in zijn nieuwe, grotere kamer, omringd door mooie, zelf gespaarde spulletjes. Een bloemetje prijkt op zijn tafel. Driemaal per week werkt Rienk als vrijwilliger in de kringloopwinkel te ‘s Gravenzande, een baantje dat hij met veel plezier doet en hem weer zelfvertrouwen geeft. Hij verlangt naar een eigen woning met ambulante begeleiding.

Dan, na een periode van aanhoudende hoest, wordt er op beide longen een tumor ontdekt. Een tijd van onzekerheid breekt aan. "Hoewel… eigenlijk helemaal niet onzeker, met mij gaat het goed komen" zegt Rienk. Drie jaar geleden vond hij het allemaal onzin. Nu, na zijn doop, ziet hij de zaken anders. "Ik dank God dat Hij me nooit heeft laten vallen. Hij heeft me wel diep laten buigen, maar Hij heeft me nooit laten barsten!"
Bron: Stichting Ontmoeting
Plaats reactie