Het wel en wee van de latere bekeerling...

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Van Ewijk schreef:Ik heb nu toch al heel wat kerken bezocht, maar ik ben zelf nog nooit een kerk met ''vaste plaatsen'' tegen gekomen. :fi
Ooit bezochten wij in onze vakantie een Zeeuwse GG, waar de vakantiegangers door de koster werden tegengehouden. "Eigen volk eerst", de term bestond nog niet, maar het principe werd al wel toegepast. Vakantiegasten moesten buiten blijven wachten tot de eigen gemeenteleden hun vaste plekje hadden ingenomen. Pas daarna werden de gasten, één voor één, door de koster mee naar binnen genomen en werd hen een plaats gewezen.

Gelukkig regende het niet, die ochtend. :sweat Maar gastvrij? :nonnon
Waar was dat om ZLD? Ik denk dat het was vanwege ruimtegebrek voor de leden, in dat geval is het vrij logisch dat de eigen leden voorrang krijgen. Je weet hoe het in Rijssen was voor de opening van de Zuiderkerk. Er kon geen kip meer bij, en een rood lampje gaf aan wanneer de gasten een plaats konden zoeken. Dat was niet ongastvrij, maar noodzaak. Later is het systeem van 'betaald zitten' afgeschaft, maar toen was er intussen de Zuiderkerk bijgekomen. Mijn vader was ooit nog tollenaar om het zitplaatsengeld te innen.
En het beweren als zouden de Gereformeerde Gemeenten roepen "Eigen volk eerst", of in die geest, kan ik niet anders dan als puur laster bestempelen. En je wéét het zelf ook wel... Waarom dit dan zo zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:
Van Ewijk schreef:Ik heb nu toch al heel wat kerken bezocht, maar ik ben zelf nog nooit een kerk met ''vaste plaatsen'' tegen gekomen. :fi
Ooit bezochten wij in onze vakantie een Zeeuwse GG, waar de vakantiegangers door de koster werden tegengehouden. "Eigen volk eerst", de term bestond nog niet, maar het principe werd al wel toegepast. Vakantiegasten moesten buiten blijven wachten tot de eigen gemeenteleden hun vaste plekje hadden ingenomen. Pas daarna werden de gasten, één voor één, door de koster mee naar binnen genomen en werd hen een plaats gewezen.

Gelukkig regende het niet, die ochtend. :sweat Maar gastvrij? :nonnon
Logisch. Ik zou het ook niet fijn vinden als een hele horde mensen ineens bezit van mijn huis nam, zodat ik er zelf niet meer bij kon.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door ejvl »

Ik vind het niet logisch dat eigen gemeente eerst gaat, ook niet als het om ruimtegebrek gaat.
Gasten en vreemdelingen eerst, op de beste plaatsen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door eilander »

Dat werkt natuurlijk ook niet. Het lijkt mij het beste om gewoon iedereen te laten zitten waar hij wil.
Ik denk dat de vergelijking met je eigen huis nogal mank gaat. Tenminste bij mij thuis komen niet vaak mensen die ik helemaal niet ken zomaar onaangekondigd in de kamer zitten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Dodo »

Als er regelmatig heel veel gasten in de kerk komen, zodat de eigen leden nauwelijks een plek kunnen vinden, moet de kerkenraad daar wat aan doen. Extra stoelen, kan er in een zaaltje meegeluisterd worden, misschien zelfs een extra dienst. Want beide uitersten, gasten die buiten moeten wachten of eigen leden die geen plaats hebben, zijn ongewenst en geen goed begin van de eredienst.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

eilander schreef:Altijd leuk om over 0,5% van de kerkmensen (die ook nog eens hun dag niet hebben) te discussieren.
Wie weet hoeveel leed die mensen op die dag al hebben moeten verstouwen.
En wie weet hadden ze er na die dienst nog meer last van dan wij met zn allen.
Nee dat is niet leuk.
En iemand die zo van een aangewezen plaats wordt gestuurd, voelt zich ook niet prettig. We werden aangekeken alsof we iets kwalijks hadden gedaan.
Als er een doopdienst is kun je er van uitgaan dat er gasten komen, is het niet mogelijk om een paar banken leeg te laten, zet dan wat stoelen neer.
En gemeenteleden die zeer gehecht zijn aan hun vaste plek, mocht het toch een keer gebeuren, zoek dan voor één keertje een ander plaatsje.
Tegenover één negatieve opmerking/ervaring moeten altijd 10 positieve staan, is een bepaalde wijsheid.
Toen de volgende gedoopt werd bij mijn broer, zijn wij niet meer gegaan met mijn ouders.
De kerk had inmiddels nog meer leden, dus er waren nog minder vrije plaatsen.
Dodo schreef:Als er regelmatig heel veel gasten in de kerk komen, zodat de eigen leden nauwelijks een plek kunnen vinden, moet de kerkenraad daar wat aan doen. Extra stoelen
Dat mag niet meer in alle gevallen van de brandweer.
Het mag niet in de doorgaande paden, maar misschien een rij stoelen vóór de eerste bank of zo?
Of inderdaad, ik had het best gevonden om in de consistorie mee te luisteren of in een kerkzaal, maar dan kun je ook net zo goed thuis via internet meeluisteren of later via een CD opname. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Dat werkt natuurlijk ook niet. Het lijkt mij het beste om gewoon iedereen te laten zitten waar hij wil.
Dat is denk ik het best haalbaar ja. Als mensen zo gehecht zijn aan een eigen plaats moeten ze wat eerder komen, verder iedereen, gast of lid, zitten waar hij of zij wil.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Dodo »

Bij ons maken ze in speciale gevallen een videoverbinding. Dan zie je meer en beter dan wanneer je in de kerk zit.

In onze kerk kunnen stoelen bijgezet worden, de koster kan altijd goed inschatten of dat nodig is.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Wim Anker »

Een valide argument voor vaste zitplaatsen vind ik dat daardoor gezinnen makkelijker bij elkaar kunnen zitten, zeker als de kerk periodiek vol loopt (seizoen, bijzondere diensten etc.). Anders dwing je die gezinnen hondsvroeg aanwezig te zijn.

Het systeem van vaste plaatsen, een koster die gasten een plaats wijst, en 5 a 10 minuten voor de dienst begint de plaatsen vrij geven is een prima systeem.

En welk systeem er ook wordt gehanteerd, fouten zullen voorkomen, evenals onbeschaafde mensen. Ook kritiek op de methode enkel omdat het kerkverband wat gemengde gevoelens oproept zal altijd gebeuren, ongeacht de methode.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:Een valide argument voor vaste zitplaatsen vind ik dat daardoor gezinnen makkelijker bij elkaar kunnen zitten, zeker als de kerk periodiek vol loopt (seizoen, bijzondere diensten etc.). Anders dwing je die gezinnen hondsvroeg aanwezig te zijn.

Het systeem van vaste plaatsen, een koster die gasten een plaats wijst, en 5 a 10 minuten voor de dienst begint de plaatsen vrij geven is een prima systeem.

En welk systeem er ook wordt gehanteerd, fouten zullen voorkomen, evenals onbeschaafde mensen. Ook kritiek op de methode enkel omdat het kerkverband wat gemengde gevoelens oproept zal altijd gebeuren, ongeacht de methode.
Tja en dan heb ik 3 vaste plaatsen gehuurd en heb ik inmiddels een gezin bestaande uit 5 personen. Hoe ga ik dat dan doen? De rest van de kerk is ook verhuurd dus erbij huren om bij elkaar te zitten is ook geen optie. Schuiven ook niet, want die plaats huur ik al 20 jaar.....

Alle plaatsen vrij ook voor de gasten, wat uitzonderingen als gehandicapten daar gelaten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Ik vind het niet logisch dat eigen gemeente eerst gaat, ook niet als het om ruimtegebrek gaat.
Gasten en vreemdelingen eerst, op de beste plaatsen!
Maar stel je voor. Hoe zou dat in de praktijk moeten als de kerk zo vol is (wat tegenwoordig van overheidswege om veiligheidsvoorschriften niet meer mag) dat er echt niemand meer bij kan? Moet dan eerst de eigen gemeente eerst naar huis worden gestuurd of moeten we zeggen: Sorry gasten, heel fijn dat jullie komen, maar helaas er is geen enkele plaats meer over.

Een extreem voorbeeld, zie je het voor ogen: Als dan een moeder met haar dopeling, door weer een wind, na een barre tocht, wordt teruggestuurd lijkt me niet als bepaald aantrekkelijk en vriendelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ik vind het niet logisch dat eigen gemeente eerst gaat, ook niet als het om ruimtegebrek gaat.
Gasten en vreemdelingen eerst, op de beste plaatsen!
Maar stel je voor. Hoe zou dat in de praktijk moeten als de kerk zo vol is (wat tegenwoordig van overheidswege om veiligheidsvoorschriften niet meer mag) dat er echt niemand meer bij kan? Moet dan eerst de eigen gemeente eerst naar huis worden gestuurd of moeten we zeggen: Sorry gasten, heel fijn dat jullie komen, maar helaas er is geen enkele plaats meer over.

Een extreem voorbeeld, zie je het voor ogen: Als dan een moeder met haar dopeling, door weer een wind, na een barre tocht, wordt teruggestuurd lijkt me niet als bepaald aantrekkelijk en vriendelijk.
Geen idee, ik zou zeggen degene die voor het eerst in een kerk komen hebben voorrang, maar dat is niet te filteren.
Vaak is er ook wel mee te luisteren vanuit een bijgebouw, misschien de pastorie of iets dergelijks.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

Martijn schreef: Alle plaatsen vrij ook voor de gasten, wat uitzonderingen als gehandicapten daar gelaten.
Is het niet gewoon zo dat iedereen hetzelfde "recht" heeft op een plaats?
Ik kan me voorstellen dat je prettig zit op een vaste plaats, ik heb die behoefte totaal niet, maar om nu een plek te claimen, ten koste van gastvrijheid, gaat m.i. te ver.
Niet iedereen die een doopdienst bijwoont, heeft een kerkelijke achtergrond!
En als je dan van een vriendelijke koster een plaatsje aangewezen krijgt waar je vervolgens van af wordt gestuurd, komt dat niet bepaald uitnodigend over.
In onze gemeente speelt dit totaal niet meer, daar er meer lege plaatsen zijn dan bezette.
Maar wij zijn gewend aan binnenwandelende gasten, ze schuiven soms in de achterste bank, met rugzak en al. De koster reikt hen een anderstalige Bijbel aan.
Soms blijven ze de hele dienst zitten, soms hebben ze het na een kwartier al gezien en gehoord.
Plaatsengeld is al tientallen jaren geleden afgeschaft, het heet nu vaste vrijwillige bijdrage. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ik vind het niet logisch dat eigen gemeente eerst gaat, ook niet als het om ruimtegebrek gaat.
Gasten en vreemdelingen eerst, op de beste plaatsen!
Maar stel je voor. Hoe zou dat in de praktijk moeten als de kerk zo vol is (wat tegenwoordig van overheidswege om veiligheidsvoorschriften niet meer mag) dat er echt niemand meer bij kan? Moet dan eerst de eigen gemeente eerst naar huis worden gestuurd of moeten we zeggen: Sorry gasten, heel fijn dat jullie komen, maar helaas er is geen enkele plaats meer over.

Een extreem voorbeeld, zie je het voor ogen: Als dan een moeder met haar dopeling, door weer een wind, na een barre tocht, wordt teruggestuurd lijkt me niet als bepaald aantrekkelijk en vriendelijk.
Het idee dat je bij de ingang van de kerk de mensen verdeelt in "eigen gemeente/mensen" en "vreemde gasten" vind ik al ongelooflijk zot. En om daarna de gasten te laten wachten tot de "eigen gemeente" zijn plaats heeft ingenomen, riekt inderdaad naar "eigen volk eerst".
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Ad Anker »

We kunnen ook gewoon met elkaar afspreken dat we er niet zo'n probleem van maken. Dat lijkt me het allerhandigst. Heel fijn welkom geheten worden, de mooiste plek krijgen en vervolgens een preek die niet klopt is namelijk veel erger.

Het systeem van een plekje krijgen door de koster en 5 à 10 minuten voor aanvang van de dienst de plekken vrijgeven is een prima systeem.
Plaats reactie