Het wel en wee van de latere bekeerling...

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Weggejaagd? Zei er iemand sssst en verstond jullie ksssssst of zo?
Ach wim, je kan op deze wijze zo posten, maar mijn zoon van 14 heeft ook meegemaakt dat hij in een kerk zat, die op een enkeling na nog leeg was, dat een man bij hem kwam staan en vroeg hem op een andere stoel te gaan zitten, want mijn zoon zat op zijn plaats. Een plaats overigens waarvan hij aan de koster had gevraagd of hij daar mocht zitten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Weggejaagd? Zei er iemand sssst en verstond jullie ksssssst of zo?
Ach wim, je kan op deze wijze zo posten, maar mijn zoon van 14 heeft ook meegemaakt dat hij in een kerk zat, die op een enkeling na nog leeg was, dat een man bij hem kwam staan en vroeg hem op een andere stoel te gaan zitten, want mijn zoon zat op zijn plaats. Een plaats overigens waarvan hij aan de koster had gevraagd of hij daar mocht zitten.
Niet zo slim van die koster.
Ik heb er ook een bloedhekel aan als iemand op mijn plek zit. Sorry. :fi
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Wim Anker »

@Auto. De verhalen zullen waar zijn, dat ontken ik niet. Zelfkennis leert ook dat dergelijk gedrag door een dun laagje beschaving wordt verborgen. Waarbij de een meer van dit last heeft en een ander meer van iets anders, Echter, wat heeft het posten op deze anonieme manier (zo in het algemeen) voor zin? Wat levert het op? Spreek desbetreffende persoon er, conform Matt. 18, op aan. Mischien hebt u dan een broeder gewonnen.

Nu is het enkel het verkondigen van de bekende weg, er zitten namelijk lomperds en beschaafden, nette en onfatsoenlijke mensen in de kerk. Net zoals op de weg. Maar dat weten we allemaal allang. Dat leert de bijbel.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Curatorium »

Zo kan je elke discussie op een forum doodslaan. Je zit hier op een reformatorisch forum, dus grote kans dat er reformatorische gebruiken worden besproken.
Ik heb er zelf ook zo'n twee keer ervaring mee, gelukkig was ik toen al een beetje gewend aan de refo-gebruiken en wist dat het kon gebeuren. Het zou ook verboden moeten zijn om je Bijbel in je kerk achter te laten, ik snap dat gebruik echt niet.
Een territorium claimen doe je maar met je hond in het bos, niet in de kerk.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Auto »

Curatorium schreef:Zo kan je elke discussie op een forum doodslaan. Je zit hier op een reformatorisch forum, dus grote kans dat er reformatorische gebruiken worden besproken.
Ik heb er zelf ook zo'n twee keer ervaring mee, gelukkig was ik toen al een beetje gewend aan de refo-gebruiken en wist dat het kon gebeuren. Het zou ook verboden moeten zijn om je Bijbel in je kerk achter te laten, ik snap dat gebruik echt niet.
Een territorium claimen doe je maar met je hond in het bos, niet in de kerk.
Even ter aanvulling dit was niet echt in een refo-gemeente .. dit komt in heel de breedte van de kerken voor.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Wim Anker »

Ik zou nooit zo maar op een plek gaan zitten. En als een koster mij een plek wijst die later toch een vaste plek van een ander is dan ga ik ergens anders zitten. Kosters maken ook wel eens fouten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Weggejaagd? Zei er iemand sssst en verstond jullie ksssssst of zo?
We zaten er en toen verscheen een echtpaar die "recht" hadden op die plek.
Ik zei nog, er wordt een nichtje van ons gedoopt en wij hebben deze plek toegewezen gekregen.
Maar er hielp geen moedertje lief aan, het was de vaste plek van dit echtpaar.
Okay, wij stonden op en ons gezin zat even later verspreid op het balkon, mijn broer heeft later een klacht ingediend, alsof dat helpt.
Nee dus.
Vroeger hadden we in onze kerk plaatsengeld en dienaangaande meende men recht te hebben op die plek. Mensen leggen ook vaak kussens neer.
Het slaat gewoon nergens op.
Als je persé op die plek wil zitten, zorg dan dat je er zit zodra de kerk opengaat.
De tijd van rode lampjes onder de preekstoel en plaatsengeld, ligt ver achter ons.
Wij zijn zelf kerklid, maar ik kan me voorstellen dat je een volgende keer (als buitenstaander) denkt: de groeten! Ik voel me hier dus niet welkom.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: Weggejaagd? Zei er iemand sssst en verstond jullie ksssssst of zo?
We zaten er en toen verscheen een echtpaar die "recht" hadden op die plek.
Ik zei nog, er wordt een nichtje van ons gedoopt en wij hebben deze plek toegewezen gekregen.
Maar er hielp geen moedertje lief aan, het was de vaste plek van dit echtpaar.
Okay, wij stonden op en ons gezin zat even later verspreid op het balkon, mijn broer heeft later een klacht ingediend, alsof dat helpt.
Nee dus.
Vroeger hadden we in onze kerk plaatsengeld en dienaangaande meende men recht te hebben op die plek. Mensen leggen ook vaak kussens neer.
Het slaat gewoon nergens op.
Als je persé op die plek wil zitten, zorg dan dat je er zit zodra de kerk opengaat.
De tijd van rode lampjes onder de preekstoel en plaatsengeld, ligt ver achter ons.
Wij zijn zelf kerklid, maar ik kan me voorstellen dat je een volgende keer (als buitenstaander) denkt: de groeten! Ik voel me hier dus niet welkom.
Ik heb zelf met ons gezin uitsluitend positieve ervaringen. Als wij in het najaar in het zeeuwse uitrusten kerken wij in diverse GG's . Ik spreek altijd de koster even aan en wordt uiterst vriendelijk aan een plaats geholpen of krijg te horen dat de plaatsen vrij zijn. Voel mij altijd welkom. ( nu heb ik wel een erg vriendelijk uiterlijk :) )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Ik zou nooit zo maar op een plek gaan zitten. En als een koster mij een plek wijst die later toch een vaste plek van een ander is dan ga ik ergens anders zitten. Kosters maken ook wel eens fouten.
Maar jij bent geen "vreemdeling" in de kerk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

huisman schreef: Ik heb zelf met ons gezin uitsluitend positieve ervaringen. Als wij in het najaar in het zeeuwse uitrusten kerken wij in diverse GG's . Ik spreek altijd de koster even aan en wordt uiterst vriendelijk aan een plaats geholpen of krijg te horen dat de plaatsen vrij zijn. Voel mij altijd welkom. ( nu heb ik wel een erg vriendelijk uiterlijk :) )
Lees eerst even Huisman, de koster had ons uiterst vriendelijk een plaats aangewezen. En met ons uiterlijk is niets mis. :hum
Het gaat hier over de onvriendelijkheid of starheid ( of hoe je het noemen wilt ) van sommige gemeenteleden, die ervoor kunnen zorgen dat een buitenstaander/toerist/vreemdeling zich helemaal niet welkom voelt.
Ik schrok hier best wel van, vond het een eye opener en heb dit op een gemeentevergadering ook onder de aandacht gebracht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door -DIA- »

Ik heb er nooit problemen mee gehad. De kosters van de kerken in de buurt waren altijd even vriendelijk en begripvol als ik hun vroeg of er een plekje was, niet in het midden tussen de mensen maar aan de kant, want in een mensenmassa wil me nog wel een acute hyperventilatie treffen.

Er zijn eigenwijzen. Dat heb je altijd en overal. Ook in kerken. Bepaalde mensen wensen beslist geen vreemde op hun plaats. Maar hier in de buurt wordt je toch meestal vriendelijk door de koster een plekje gewezen. Dit even omdat de reactie van Mara zag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door eilander »

Altijd leuk om over 0,5% van de kerkmensen (die ook nog eens hun dag niet hebben) te discussieren.
Wie weet hoeveel leed die mensen op die dag al hebben moeten verstouwen.
En wie weet hadden ze er na die dienst nog meer last van dan wij met zn allen.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Altijd leuk om over 0,5% van de kerkmensen (die ook nog eens hun dag niet hebben) te discussieren.
Wie weet hoeveel leed die mensen op die dag al hebben moeten verstouwen.
En wie weet hadden ze er na die dienst nog meer last van dan wij met zn allen.

Anders verwoord maar inhoudelijk hetzelfde als mijn punt.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb nu toch al heel wat kerken bezocht, maar ik ben zelf nog nooit een kerk met ''vaste plaatsen'' tegen gekomen. :fi
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Hendrikus »

Van Ewijk schreef:Ik heb nu toch al heel wat kerken bezocht, maar ik ben zelf nog nooit een kerk met ''vaste plaatsen'' tegen gekomen. :fi
Ooit bezochten wij in onze vakantie een Zeeuwse GG, waar de vakantiegangers door de koster werden tegengehouden. "Eigen volk eerst", de term bestond nog niet, maar het principe werd al wel toegepast. Vakantiegasten moesten buiten blijven wachten tot de eigen gemeenteleden hun vaste plekje hadden ingenomen. Pas daarna werden de gasten, één voor één, door de koster mee naar binnen genomen en werd hen een plaats gewezen.

Gelukkig regende het niet, die ochtend. :sweat Maar gastvrij? :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie