Het wel en wee van de latere bekeerling...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Ik ben dankbaar dat ik niet ben als al die ongastvrije refo's, die hun plek claimen en dat met een vuile blik kenbaar maken. Ik ben dankbaar dat ik niet ben als die kosters die hun eigen volk stellen boven de gasten. Ik ben dankbaar dat ik dit anoniem op een forum kan spuien.
Fijn dat er door het forum zoveel dankbare mensen zijn. :super
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben dankbaar dat ik niet ben als al die ongastvrije refo's, die hun plek claimen en dat met een vuile blik kenbaar maken. Ik ben dankbaar dat ik niet ben als die kosters die hun eigen volk stellen boven de gasten. Ik ben dankbaar dat ik dit anoniem op een forum kan spuien.
Fijn dat er door het forum zoveel dankbare mensen zijn. :super
Een voorrecht ja.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef:Ik lees niet zo vaak in memoriams. Dat mensen teleurgesteld zijn in de kerk komt niet door een foute ambtsbroeder maar door het eigen boze hart.

Natuurlijk kan de gastvrijheid soms te wensen overlaten. Maar laten we dat hier niet gaan opblazen en anoniem een gemeente/ koster in discrediet brengen. Van zulke schurkenstreken krijg ik een ei. Dus...
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Tiberius »

Dat zal er wel ingaan bij de latere bekeerling, zo'n dag vers scharrel eitje. :slurp
(Om maar weer on-topic te gaan).
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Van Ewijk »

Vorst schreef:Inderdaad. Wat een idiote berichten levert dit topic op, zeg. Kan me niet voorstellen dat de TS dit heeft bedoeld.
:super
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Ze zijn er, ik ben er zelf ook één en wij zijn best met velen...
Ik heb het hier al vaker gezegd en menigeen is er hier al bekend mee, ik stam uit een seculiere omgeving en heb gekozen voor de volwassendoop op latere leeftijd,
Geen godsdienstige familie, geen christelijke vrienden en familie, alleen op de tast zelf tot geloof gekomen, alhoewel dat allicht gezwets is omdat zulks altijd en immer het werk is van de Geest.

Nu moet ik jullie toch wat vertellen over deze situatie..je merkt echt het verschil tussen jezelf en diegenen die van huis uit een christelijke opvoeding hebben genoten... veel bekender in de materie, de gebruiken, zowel binnen als buiten de kerk.
Je bent, zoals ikzelf hier, niet echt bekend met de terminologie en de uitdrukkingen, en van sommige dingen weet je regelrecht gewoon niet wat ze betekenen.

- De drie formulieren? heeft dat met verzekeren te maken?
- Zegt het begrip oudvaders u iets?
- Bent u bekend met de kerkelijke cultuur?
- Klinken termen zoals ''thuislezers'' en ''huisgodsdienst'' bekend?
- Psalmberijming van Peter Datheen? is dat een uitgever?

Deze contrasten baren mij al deze en vele andere vragen...
Even toch hierop ingaan: Er was een man die is opgegroeid in een plaats waar geen reformatorische kerken zijn. Die ook de 'terminologie' niet kende, en zelfs de Bijbel niet kende. Toen de man door een huwelijk onder het Woord kwam werd hij geraakt door het Woord.
Hij werd geraakt maar wist niet hoe God Zijn volk bekeert. Dat maakte dat hij andere termen gebruikte die niet door de kerkelijke mensen werden gebruikt.
Toch had die man in de loop van de tijd de 'terminologie' van de bevindelijk-gereformeerden overgenomen.
A. Hij leerde deze begrippen bevindelijk verstaan.
B. Dan ga je ook weten waar je over praat

De punten:
- De drie formulieren? heeft dat met verzekeren te maken?
Denk aan de Voorzienigheid Gods. Zie Heidelberger Catechismus enz.
- Zegt het begrip oudvaders u iets?
Je kunt hier denken aan gereformeerde theologen tot rond eind 18e eeuw, de tijd van de Verlichting
- Bent u bekend met de kerkelijke cultuur?
Een kerkelijke cultuur is volgens mij een leven overeenkomstig Schrift en Belijdenis, dus dan wordt je toch sowieso
een vreemdeling en bijwoner
.
- Klinken termen zoals ''thuislezers'' en ''huisgodsdienst'' bekend?
Thuislezen werd vooral in de jaren na de oudvaders gedaan. De Gereformeerde kerk (later Hervormde kerk) raakte in verval, en zo'n 50 jaar na wat we als de laatste 'oudvader' kunnen zien, kwam er een opleving. Het begon heel eenvoudig. In de Hervormde kerk te Ulrum. In die tijd moesten mensen die de bevindelijke waarheid begeerden soms lange reizen en voettochten maken om op zondag nog een bevindelijke preek te horen. Nu de bevindelijkheid meer en meer wordt verwisseld met geleerdheid (voorwerpeljik, en niet meer onderwerpelijk) zie je dat mensen die toch de oude bevindelijke leer begeren weer opnieuw thuis gaan lezen uit noodzaak, niet omdat ze tegen een geordend kerkelijk leven zijn.
- Psalmberijming van Peter Datheen? is dat een uitgever?
Petrus Datheen heeft de Franse psalmen in het Nederlands vertaalt (berijmt) en hij is de opsteller van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Mede daardoor kwamen achterin de psalmboekjes vaak tevens de NGB en de andere formulieren te staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie