Wat voor een bijbel heb ik hier?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Van Ewijk »

En dan bedoel ik met deze vraag: kanselbijbel? huisbijbel? kerkbankbijbel?
Het betreft een SV bijbel uit 1921 gedrukt bij de verenigde drukkerijen Roeloffzen -Hübner & van Santen en gebr. Binger te Amsterdam.
Afmetingen 25 X 19 X 6
Wie kan het mij vertellen? ik dank u.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door refo »

Op de kansel is het een kanselbijbel. In huis een huisbijbel. In de kerkbank een kerkbankbijbel.
Dat geldt trouwens voor alle bijbels.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door emigrant »

Roelofsen Hübner en Van Santen was een Oud-Katholieke uitgever. Het Misboek van 1909, de eerste uitgave in de landstaal, is bij hen verschenen. Maar ze zullen ook wel buiten de Oud-Katholieke kerk boeken gedrukt hebben.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zou denk een Bijbel die je wel eens in oude kerkenraadsbanken ziet liggen. Dus gebruik door ouderlingen of diakenen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Ezen »

In 1964 kon je in Zwolle nergens een bijbel in de SV kopen. Dat heeft tot oprichting GBS geleid.
Weet iemand hoe dat in Zwolle nu is?
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Ad Anker »

Ezen schreef:In 1964 kon je in Zwolle nergens een bijbel in de SV kopen. Dat heeft tot oprichting GBS geleid.
Weet iemand hoe dat in Zwolle nu is?
http://webshop.waandersindebroeren.nl/? ... aling&tag=
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door DDD »

Winkelvoorraad: niet beschikbaar....

Maar bij De Fakkel zal ongetwijfeld een SV te koop zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Van Ewijk »

Ezen schreef:In 1964 kon je in Zwolle nergens een bijbel in de SV kopen. Dat heeft tot oprichting GBS geleid.
Weet iemand hoe dat in Zwolle nu is?
Ik neem aan dat Zwolle ook kringloopwinkels kent?
Als ik hier in Tiel zo'n gelegenheid binnen loop heb ik er al verscheidene te pakken in allerlei uitvoeringen.
Van Jongbloed, Gbs of anderen.
Ik neem aan dat dat principe overal wel geld...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Winkelvoorraad: niet beschikbaar....

Maar bij De Fakkel zal ongetwijfeld een SV te koop zijn.
Ze zijn wel verkrijgbaar. Dankzij de webshop. Die was er in '64 nog niet. :slurp
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Van Ewijk »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Winkelvoorraad: niet beschikbaar....

Maar bij De Fakkel zal ongetwijfeld een SV te koop zijn.
Ze zijn wel verkrijgbaar. Dankzij de webshop. Die was er in '64 nog niet. :slurp
En mocht men om wat voor reden geen zin hebben om zaken te doen met een webshop kan men de bestelling nog altijd via de fysieke boekenwinkel laten doen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Winkelvoorraad: niet beschikbaar....

Maar bij De Fakkel zal ongetwijfeld een SV te koop zijn.
Ze zijn wel verkrijgbaar. Dankzij de webshop. Die was er in '64 nog niet. :slurp
En mocht men om wat voor reden geen zin hebben om zaken te doen met een webshop kan men de bestelling nog altijd via de fysieke boekenwinkel laten doen.
Dat was ook de enige manier in 1964.

Kan iemand zich voorstellen dat in 1964 veel mensen in het dorp waar ik opgroeide nog geen telefoon hadden?
Toch was het zo. Als we de dokter nodig hadden moesten we eerst ongeveer 1 km fietsen voor er een huis was
waar je kon bellen... Met een dubbeltjesbakje erbij, want je moest per minuut betalen. Een geoefende minutenteller
moest dan de prijs van het telefoongesprek bepalen. Andere tijden, denk ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Mara »

Hoe kom je aan deze Bijbel van Ewijk? (als je het niet wilt vertellen, prima hoor)
Als je een Bijbel van iemand krijgt of door erfenis in je bezit krijgt, zou ik hem persoonlijk niet wegdoen.
Het verbaast mij soms hoeveel boeken en bijbels met een persoonlijke boodschap vóórin, in de ramsj of boekenkraam liggen.
Als iemand overleden is en niemand heeft er nog belangstelling voor, knip zo'n bladzijde er dan even uit.
-DIA- schreef:Kan iemand zich voorstellen dat in 1964 veel mensen in het dorp waar ik opgroeide nog geen telefoon hadden?
Niet alleen in jouw dorp, hier ook niet. Bellen bij iemand anders ja, dan tikte er zo'n metertje naast de telefoon en wist de eigenaar precies hoeveel dubbeltjes je verbeld had.
Bij de dokter mocht je op een leitje dat vlak achter de deur hing je naam, adres en klacht opschrijven. (hoezo privacy?)
Soms was het leitje vol en moest ik aan de echtgenote van de dokter vragen of ik dan een papiertje mocht.
s'middags kwam de huisarts dan op huisbezoek, zelfs voor een simpele aandoening zoals blaasontsteking, griepje.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier komt de huisarts alleen nog maar als je echt niet meer kunt opstaan.

Maar dit terzijde verder, anders dwalen we van de Bijbel af.
Maar mooi bezit hoor van Ewijk!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Hoe kom je aan deze Bijbel van Ewijk? (als je het niet wilt vertellen, prima hoor)
Waarom zou ik daar een staatsgeheim van maken?
In de plaatselijke kringloopwinkel gekocht voor een erg luttel bedrag.
Daar liggen er tegenwoordig veel in allerlei varianten en vertalingen.
En inderdaad, die persoonlijke boodschap (zat bij deze niet) haal ik er altijd even uit.
Van alle bijbels die ik heb , en dat zijn er wel een stuk of tien, heb ik er maar ooit één besteld en dat was bij het GBS, formaat zakbijbel.
En dat alleen maar omdat ik kennis wilde maken met de GBS-editie, ironisch genoeg kwam ik onlangs bij dezelfde kringloop een editie met kantekeningen tegen! :haha
Dat heb je met, en sorry voor het taalgebruik, uitsterven van de oudere generatie en het leegruimen van woningen, het regent nu oudere bijbels in deze winkels in plaats van vroeger waar deze generatie op generatie werden door gegeven...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Hoe kom je aan deze Bijbel van Ewijk? (als je het niet wilt vertellen, prima hoor)
Waarom zou ik daar een staatsgeheim van maken?
Het kan zijn dat je het niet wilt vertellen. Vandaar. :)
Van Ewijk schreef:Dat heb je met, en sorry voor het taalgebruik, uitsterven van de oudere generatie en het leegruimen van woningen, het regent nu oudere bijbels in deze winkels in plaats van vroeger waar deze generatie op generatie werden door gegeven...
Heel verdrietig inderdaad. Opa en oma hebben nog een Bijbel, lezen er nog weleens in, kinderen hebben er nog wel eentje, maar die blijft dicht en de kleinkinderen hebben er geen behoefte meer aan.
Genade is geen erfgoed. ( genade heb je niet automatisch omdat je ouders gelovig zijn of omdat je een Godvrezend voorgeslacht hebt, wordt er dan mee bedoeld.)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat voor een bijbel heb ik hier?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Heel verdrietig inderdaad. Opa en oma hebben nog een Bijbel, lezen er nog weleens in, kinderen hebben er nog wel eentje, maar die blijft dicht en de kleinkinderen hebben er geen behoefte meer aan.
Om je dan wat vrolijker te stemmen, bij mij is het dan weer compleet omgekeerd!
Ongelovige familie, ikzelf ben dus een bekeerling ondanks een seculiere en ''wereldse'' opvoeding.
Van mijn seculiere familie wel een paar familiebijbels gekregen, in totaal vier stuks die ik dus niet meer weg doe.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie