Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Van Ewijk »

Aanleiding voor dit relaas is een docent op de school van mijn neefje die ik wel eens pleeg op te halen met de auto, omdat zijn uren wel eens uitlopen wacht ik wel eens in de Aula met een bakje koffie.
Hij heeft op zijn opleiding een leerkracht maatschappijleer en geschiedenis die zo ontzettend overtuigd Atheïstisch blijkt te zijn dat iedereen dat schijnt te moeten weten.

Altijd wanneer er een godsdienst gerelateerd onderwerp voorbijkomt, schijnt het dat deze man (ten koste van de leertijd en de te behandelen stof) weer eens zo nodig zijn eigen levensbeschouwing naar voren moet brengen om te laten horen hoeveel ''hoog staander'' en ''toleranter'' atheïsme schijnt te zijn dan gelovigen en dat geloofsovertuiging (van welke aard dan ook) achterhaald en contraproductief is in de samenleving en dat ook altijd is geweest.

Het feit dat mijn neefje (16) er openlijk voor uit komt een belijdend christen (pinkstergemeente) te zijn maakt hem regelmatig het mikpunt van deze man.
Ook als het onderwerp zonder zijn inbreng voorbij komt krijgt de jongen meerdere keren per lesuur ongevraagd zogenaamde ''discussievragen'' voorgeschoteld die er in de praktijk op neer komen dat hij zich ten overstaan van de klas (waarvan zijn klasgenoten hem gelukkig wel in zijn waarde laten) en deze docent continu moet verdedigen.
Dit gebeurd niet iedere keer als hij les krijgt van deze man, maar wel herhaaldelijk.
Meestal als het in de geschiedenis gaat over ontwikkeling, ''religieuze belemmering '' van de wetenschap en dwalingen van kerkelijke rechtspraak in de geschiedenis.
De positie van de vrouw, abortus, tot zelfs de heksenvervolgingen worden hier genoemd.

Omdat ik het na het zoveelste geval zat was, (hij kwam wederom aangeslagen de aula in) heb ik ter plekke na telefonisch overleg met zijn ouders (die lange dagen werken) dit besloten om aan te kaarten bij de schoolleiding.
Hierop werd prompt een gesprek geregeld met diezelfde docent die zich bij iedere kritische vraag van zowel mij als de directie beroept op zijn vrijheid van meningsuiting en dat hij nooit en te nimmer heeft gezegd dat iemand niet mag geloven en benadrukte met klem mijn neefje nooit rechtstreeks persoonlijk te hebben beledigd of aangevallen, doch slechts het één en ander wat betreft geloof en bijbel-inhoud te bevestigen of anderzijds te ontkennen strikt en alleen ten behoeve van het te behandelen onderwerp.

Frappant detail is hoe hij reageerde op een bepaalde vraag van mij.
Omdat het een overwegend blanke klas vroeg ik hem hoe hij zou handelen als er toch enkele moslimkinderen in de klas zouden zitten?
Zou hij hier ook tegen van wal steken en hoe zou hij hiermee omgaan indien de ouders/opvoeders verhaal zouden komen halen?
Hierop moest de man zich zichtbaar inhouden en liet weten dat hem dat helemaal niets uitmaakt en dat hij iedereen durft aan te spreken op wat hij beschouwd als actuele maatschappelijke onderwerpen, zijn irritatie en inwendige gemoedsrust waren in zijn ogen echter heel duidelijk.

In overleg met de directie (die trouwens ook prompt navraag heeft gedaan bij andere klasgenoten) is echter beloofd dat hij mijn neefje niet meer op een dergelijke manier voor paal zou zetten (of zoals daar geformuleerd: ''isoleren'') en ongevraagd zijn geloofsovertuiging ter discussie zou stellen, de directie liet hierbij wel weten stappen te ondernemen indien dit nogmaals zou geschieden.
We beschouwden de zaak hiermee als afgehandeld maar echt gezellig zal het tijdens deze lesuren echter niet meer zijn vrees ik...
Is deze ervaring met de arrogantie die men wel eens tegenkomt in Atheïstische hoek voor u ook herkenbaar?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door emigrant »

Ja, ik heb een goede vriend bij wie ik wel eens kom. Alles is fout aan religie maakt niet uit welke.
Ook al heb ik het niet over godsdienst hij begint er altijd over als ik er ben. Met zo'n arrogante sneer.

Ik probeer meestal duidelijk te maken dat godsdienst ook over liefde (tussen mensen) gaat, en dat het cultureel verankerd is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Van Ewijk »

emigrant schreef:Ja, ik heb een goede vriend bij wie ik wel eens kom. Alles is fout aan religie maakt niet uit welke.
Ook al heb ik het niet over godsdienst hij begint er altijd over als ik er ben. Met zo'n arrogante sneer.

Ik probeer meestal duidelijk te maken dat godsdienst ook over liefde (tussen mensen) gaat, en dat het cultureel verankerd is.
Typerend en heel herkenbaar.
Kijk, toen ik met die man in gesprek ging had ik mijn mondje wel klaar en kon ik heel uitvoerig met hem in discussie.
En ik wil zelfs zo ver gaan door te erkennen dat hij ook bepaalde punten had, namelijk dat bepaalde teksten uit de schrift door de jaren heen inderdaad zijn misbruikt door machthebbers ter onderdrukking en door magistraten om onschuldigen te vervolgen.
Ik gaf toe dat men zich bij bijvoorbeeld een instituut als slavernij heeft bediend van zogenaamde rassen-superioriteit op ''Bijbelse gronden''
Er zijn maar weinig mensen die dit ook zullen ontkennen, immers, hier is de reformatie juist uit voortgekomen.
En ook hier was lang niet alles koek en ei!

Wat ik echter als tegenargument naar voren bracht was dat hij in zijn opvattingen erg eenzijdig was en dat men op grond van de bijbel juist ook schending van mensenrechten, gelijkheid en misstanden aan de kaak kan stellen.
Vrede en liefde kan prediken en geweld en onrecht ten scherpste kan veroordelen.
Het is maar net hoe men het woord gebruikt en vooral wie.
Dat hij deze kant van de spreekwoordelijke medaille dan compleet onbelicht laat in de klas was dan weer een oplaaiend onderwerp van discussie.

Punt was echter dat een jongen van 16 zich gezien de machtspositie van de leraar en zijn gebrek aan mondigheid amper tot geheel niet kan verdedigen en dat hij hier heel erg veelvuldig en gemakkelijk gebruik van maakte, ook al bleven rechtstreekse beledigingen en verwijten uit.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door DDD »

Goed dat je zoiets aanpakt. Wat een rare toestand.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Zita »

Vreemd dat de ouders hier zelf hun verantwoordelijkheid niet in nemen, maar het afschuiven op een oom. Ik zou als docent grote vraagtekens hebben bij de ouderbetrokkenheid als ze wel een gesprek met mij eisen, en vervolgens iemand anders er op af sturen.
Is het een openbare school? Voortgezet onderwijs of MBO? Uitlopende uren? Er gaan toch bellen en er zijn toch vastgestelde lestijden? Ik kan het hele verhaal nog niet zo goed plaatsen.
Maar de docent is uiteraard niet zo plezierig bezig. Goed dat hij erop gewezen wordt dat dit kwetsend kan zijn.

Ik heb dit zelf nooit in deze mate meegemaakt. Ik merk wel dat men christenen/refo's een wat exotisch verschijnsel vindt. Het is interessant, bizar enzovoorts. De standpunten worden wel enigszins achterlijk gevonden, en de belerende houding van christenen wordt irritant gevonden, maar ik ben persoonlijk nooit belachelijk gemaakt voor zover ik me kan herinneren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door eilander »

Dit is best extreem, vind ik. Waarom zit zo iemand er zo vijandig in, vraag je je dan af. Er zal toch een oorzaak voor zijn.
Ik heb zelf al in diverse verschillende omgevingen gewerkt, maar ik heb eigenlijk nooit echt vervelende reacties gehad. Wel verbaasde reacties, bijvoorbeeld over gezinsgrootte. In verschillende gevallen heeft dat juist geleid tot een gesprek over wat ons drijft, juist omdat het zo haaks op hun eigen denkwereld staat.

Zondagsbesteding en mediagebruik zijn ook vaak aanleiding tot verbazing.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:Waarom zit zo iemand er zo vijandig in, vraag je je dan af.
Een ex-refo/ex-christen misschien?
Ik verbaas me soms hoeveel collega's op mijn werk, in de randstad, reformatorisch of gereformeerd zijn opgevoed. Juist die mensen vertonen vaak vormen van haat. Ook wel logisch soms als je de achterliggende wettische opvoeding en gedachten hoort.
Van onchristelijke mensen kan je vaak op veel begrip en respect rekenen, dat leidt eerder tot goede gesprekken (net als bij Eilander) dan tot vijandschap.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
eilander schreef:Waarom zit zo iemand er zo vijandig in, vraag je je dan af.
Een ex-refo/ex-christen misschien?
Ik verbaas me soms hoeveel collega's op mijn werk, in de randstad, reformatorisch of gereformeerd zijn opgevoed. Juist die mensen vertonen vaak vormen van haat. Ook wel logisch soms als je de achterliggende wettische opvoeding en gedachten hoort.
Van onchristelijke mensen kan je vaak op veel begrip en respect rekenen, dat leidt eerder tot goede gesprekken (net als bij Eilander) dan tot vijandschap.
Dat wordt wel altijd gezegd ja, dat de mensen met een christelijke achtergrond zelf het meest vijandig zijn. Toch heb ik die ervaring zelf niet zo. Pas geleden nog iemand gesproken die wel afstand genomen had van de kerk (ook door negatieve ervaringen helaas), maar zijn kinderen wel de 'basis' wilde meegeven door ze op een christelijke school te doen. Zelf wilde hij zich ook niet onchristelijk noemen, wel onkerkelijk.

Het valt mij ook altijd op: heel veel mensen zijn van huis uit (of tegenwoordig moet je vaak nog een generatie terug) christelijk opgevoed.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:Vreemd dat de ouders hier zelf hun verantwoordelijkheid niet in nemen, maar het afschuiven op een oom.
Achteroom om precies te zijn, bovendien heb ik zelf gelijk het besluit genomen diezelfde middag in gesprek te gaan, het is nogal erg vlug gegaan en ik ben nu eenmaal vlug van initiatief omdat ik een hekel heb aan uitstel en afwachten.
Zijn ouders zijn tweeverdieners , laat thuis en op dit moment bezig een pas aangekocht huis op te knappen wat de nodige tijd in beslag neemt.
Vandaar de tijdelijke situatie dat die jongen nu even bij ons in de kost zit.
Iets wat trouwens ook wel vaker voorkomt, vandaar de persoonlijke betrokkenheid die ik ervaar.

Hij heeft deze leerkracht altijd het laatste lesuur en dan loopt het soms wel uit ja, vergeet niet dat er tegenwoordig ook nog een hoop vrije ''tussen uren'' schijnen te zijn waardoor sommige leerkrachten gebruik maken van de gelegenheid nog wat extra tijd uit te trekken indien nodig.
ik ben er ook niet meer zo mee bekend.
Het betreft hier een Hogere technische beroepsopleiding
Overigens hebben zijn ouders nu ook een gesprek aangevraagd omdat ze de zaak niet als afgedaan beschouwen en heb ik mijzelf vanzelfsprekend terug getrokken.
Ik ben wel bedankt voor de aanzet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Zita »

Ik wil niet een spreekbuis zijn van die vervelende docent, maar doe een poging om zijn rare gedrag te begrijpen. Bij het vak maatschappijleer (op de HTS? op je 16e? Ik snap het nog steeds niet zo goed, geloof ik) is het heel waardevol als leerlingen met elkaar in discussie gaan. Je neefje heeft zelf aangegeven dat hij belijdend christen is. Dan is het vrij eenvoudig voor een docent om te zeggen: 'kijk, we hebben hier een vertegenwoordiger van het christelijke standpunt. Jij (andere leerling) denkt juist liberaal. In welk opzicht ben je het als we spreken over integratie (om maar een zijstraat te noemen) met hem oneens?' Je neefje ervaart dit als kwetsend en stigmatiserend, terwijl de docent er heus wel goede didactische bedoelingen mee kan hebben. Of het pedagogisch erg verantwoord is om het joch vaak zo in het zonnetje te zetten, vraag ik me af.
Als ik zelf in mijn les weet dat iemand actief is in CU-jongeren en een ander in SGP-jongeren, nodig ik ze weleens uit om hun standpunten rond een bepaald onderwerp te verdedigen, als ik een kwestie behandel waarvan ik weet dat die twee partijen daar uiteenlopende standpunten over hebben. Dat doe ik niet om die jongeren in een hoek te zetten, maar om de klas vanuit de praktijk het verschil tussen de twee visies te laten zien, en om ze te laten ervaren dat er gewoon jongeren van hun eigen leeftijd zijn die nadenken over politieke en maatschappelijke kwesties.
De aanvallende manier van deze docent is uiteraard niet goed. Ik ben wel benieuwd hoe zich dat heeft ontwikkeld na het gesprek.
Ik heb wel wat moeite met dingen die duidelijk in zijn ogen te lezen waren (je benoemt irritatie en zichtbare gemoedsrust, en zegt dat hij zich zichtbaar moest inhouden). Ik kan nooit zo goed dingen in ogen lezen, misschien komt daar mijn moeite vandaan. Bij het lichaamstaal lezen komt wel een hoop subjectiviteit om de hoek kijken.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:Ik wil niet een spreekbuis zijn van die vervelende docent, maar doe een poging om zijn rare gedrag te begrijpen.
Van wat ik begrijp is het iemand die een beetje in de artistieke hoek zit, althans zichzelf daar mee identificeert.
Het schijnt nogal een sterk overtuigd iemand uit het linkse spectrum te zijn, waarmee ik iedereen die links is niet over één kam wil scheren.

maar je slaat de spijker precies op zijn kop zoals je het zegt dat hij vaak ongevraagd en ongewild als ´´vertegenwoordiger´´ van het christelijke standpunt als vraagbaak voor van alles en nog wat.
Daar heeft ie heel geen zin in en wil gewoon de lesstof volgen.
Iets wat hij al eens heeft aan gegeven maar het antwoord wat ie dan krijgt was dat ie als ´´aanhanger of volger van iets´´ dan ook gewoon vrijuit moet spreken en voor zijn standpunten uit moet komen als er een discussie optreed.
Hij heeft inderdaad genoeg van dat gehamer.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Wim Anker »

het gaat wel weer erg veel over hij en zij en hunnie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Van Ewijk »

Wim Anker schreef:het gaat wel weer erg veel over hij en zij en hunnie.
Ik begrijp uw bevinding en ik vind dit inderdaad ook spijtig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door Gabrielle »

Tja, dat is nu de tolerantie van de toleranten.........


Zij mogen van alles vinden, maar owee als je als Christen een mening hebt :nonnon (die afwijkt vd hunne)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik kon mij toch niet aan een bepaalde ergernis ontrekken...

Bericht door merel »

Dat is denk ik ook zwaar overtrokken. Je mag prima een andere mening hebben. Het probleem is alleen dat veel christenen hun standpunten niet goed kunnen onderbouwen en klakkeloos dingen aannemen zonder zelf te onderzoeken.

Ik begrijp dat het voor een 16 jarige niet prettig is om op deze wijze ondervraagd te worden. Je wilt nl als 16 jarige niet anders zijn dan de rest. Wellicht scherpt het hem om zijn mening te vormen.
Plaats reactie