Goede manieren

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede manieren

Bericht door DDD »

Lassie schreef:
DDD schreef:Ik vind dat je best even op je telefoon mag kijken als je op bezoek bent. Het ligt aan de situatie. Je hoeft toch ook niet aan ieder onderdeel van het gesprek deel te nemen, zeker niet als er meerdere mensen zijn. Ik neem in sommige gevallen opzettelijk iets mee, zodat ik wat omhanden heb als de kinderen naar bed gaan o.i.d.
Als ik met iemand in gesprek ben en diegene kijkt continu op z'n telefoon en is daar mee bezig wat heeft dat gesprek dan nog voor zin?

Vorige week zat ik in een groepsdiscussie, er was 1 iemand die elke keer een stukje achteruit ging met z'n stoel en die persoon zat continu ook tijdens het aanspreken op z'n telefoon. Sorry ik vind dat toch wel erg a sociaal.
Weinig.

Maar dat heeft ook weinig te maken met wat ik schreef.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
Dat is waar, maar ik denk niet dat je dat nou meteen als een beleefdheidsvorm hoeft te zien. Het is gewoon taaleigen. Ook in onze zuidelijke provincies hoor je ge en gij, maar dat is echt niet omdat ze daar zo aan zeventiende-eeuwse taal hechten: het is gewoon hun manier van praten.
Het Vlaams is een kostelijk taaltje, zeker weten. Maar ik geloof er niks van dat je uit dat taalgebruik kunt concluderen dat er meer respect, eerbied of wat dan ook is. Men praat er gewoon een beetje anders dan hier, that's all.
Natuurlijk heb je gelijk over het gebruik van ge en gij, maar als je weet hoe het er aan toegaat op een Belgische school dan is dat qua respect voor gezag niet te vergelijken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
Dat is waar, maar ik denk niet dat je dat nou meteen als een beleefdheidsvorm hoeft te zien. Het is gewoon taaleigen. Ook in onze zuidelijke provincies hoor je ge en gij, maar dat is echt niet omdat ze daar zo aan zeventiende-eeuwse taal hechten: het is gewoon hun manier van praten.
Het Vlaams is een kostelijk taaltje, zeker weten. Maar ik geloof er niks van dat je uit dat taalgebruik kunt concluderen dat er meer respect, eerbied of wat dan ook is. Men praat er gewoon een beetje anders dan hier, that's all.
Natuurlijk heb je gelijk over het gebruik van ge en gij, maar als je weet hoe het er aan toegaat op een Belgische school dan is dat qua respect voor gezag niet te vergelijken.
Ik dacht altijd dat er op Belgische scholen meer discipline heerste?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Goede manieren

Bericht door eilander »

Dat is ook wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
Dat is waar, maar ik denk niet dat je dat nou meteen als een beleefdheidsvorm hoeft te zien. Het is gewoon taaleigen. Ook in onze zuidelijke provincies hoor je ge en gij, maar dat is echt niet omdat ze daar zo aan zeventiende-eeuwse taal hechten: het is gewoon hun manier van praten.
Het Vlaams is een kostelijk taaltje, zeker weten. Maar ik geloof er niks van dat je uit dat taalgebruik kunt concluderen dat er meer respect, eerbied of wat dan ook is. Men praat er gewoon een beetje anders dan hier, that's all.
Natuurlijk heb je gelijk over het gebruik van ge en gij, maar als je weet hoe het er aan toegaat op een Belgische school dan is dat qua respect voor gezag niet te vergelijken.
Afstand tussen docent en student, en juf/meester en leerling, is niet zo groot meer. Ik weet heel goed hoe het toegaat in België, door eigen studie en door stages op 3 verschillende (lagere) scholen.

Maar aanspreekvorm is niet een loze vorm zoals Hendrikus lijkt te willen zeggen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
Dat is waar, maar ik denk niet dat je dat nou meteen als een beleefdheidsvorm hoeft te zien. Het is gewoon taaleigen. Ook in onze zuidelijke provincies hoor je ge en gij, maar dat is echt niet omdat ze daar zo aan zeventiende-eeuwse taal hechten: het is gewoon hun manier van praten.
Het Vlaams is een kostelijk taaltje, zeker weten. Maar ik geloof er niks van dat je uit dat taalgebruik kunt concluderen dat er meer respect, eerbied of wat dan ook is. Men praat er gewoon een beetje anders dan hier, that's all.
Natuurlijk heb je gelijk over het gebruik van ge en gij, maar als je weet hoe het er aan toegaat op een Belgische school dan is dat qua respect voor gezag niet te vergelijken.
Afstand tussen docent en student, en juf/meester en leerling, is niet zo groot meer. Ik weet heel goed hoe het toegaat in België, door eigen studie en door stages op 3 verschillende (lagere) scholen.

Maar aanspreekvorm is niet een loze vorm zoals Hendrikus lijkt te willen zeggen.
Dan zult ge ook wel Vlaemsch kunnen klappen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Afstand tussen docent en student, en juf/meester en leerling, is niet zo groot meer. Ik weet heel goed hoe het toegaat in België, door eigen studie en door stages op 3 verschillende (lagere) scholen.

Maar aanspreekvorm is niet een loze vorm zoals Hendrikus lijkt te willen zeggen.
Dan zult ge ook wel Vlaemsch kunnen klappen?
Beetje wel. Maar spreek nog steeds erg Nederlands. Iedereen hoort het bij de eerste zin al.
Maar in 4,5 jaar neem je wel wat woorden over.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Afstand tussen docent en student, en juf/meester en leerling, is niet zo groot meer. Ik weet heel goed hoe het toegaat in België, door eigen studie en door stages op 3 verschillende (lagere) scholen.

Maar aanspreekvorm is niet een loze vorm zoals Hendrikus lijkt te willen zeggen.
Dan zult ge ook wel Vlaemsch kunnen klappen?
Beetje wel. Maar spreek nog steeds erg Nederlands. Iedereen hoort het bij de eerste zin al.
Maar in 4,5 jaar neem je wel wat woorden over.
Zo ging het mijn vader ook: Toen hij in Rijssen kwam wonen en werken wilde hij echt inburgeren. Hij probeerde op zijn best het Rijssens dialect over te nemen. Maar het is hem nooit gelukt om onvervalst Rijssens te praten. Ik was 15 jaar toen ik in deze contreien kwam, maar het Rijssens heeft voor mij nog altijd onuitspreekbare woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

Rotterdammer Peter van Dam sluit na ruim 46 jaar, twaalf overvallen en één steekpartij zijn winkel. Hij is het geweld en het onbeschofte gedrag van sommige klanten meer dan beu.

Toch is het geweld in zijn zaak niet de belangrijkste reden voor Van Dam om het bijltje er bij neer te gooien. Dat is de onbeschofte manier waarop sommige klanten zijn winkel binnenkomen.

''Je moet je voorstellen: Er komt iemand binnen met een telefoon in zijn hand, die kijkt alleen maar naar het schermpje, wijst dan naar het schap voor een pakje sigaretten en zegt dan 'Marlboro!'. En dan zeg ik 'goedemorgen!'. Hij zegt opnieuw 'Marlboro' en ik weer 'goedemorgen', doe een stap achteruit en dan wacht ik af.''

''Zo'n jongen denkt dan: 'Die man is gek.' En op een gegeven moment zegt hij dan 'goedemorgen' terug.''

Van Dam besloot uit wanhoop bordjes op te hangen om het botte gedrag van sommige klanten te doorbreken.

'Niet door elkaar bang te maken, maar alleen door onderlinge liefde krijgt het leven samenhang die uitloopt in verbondenheid en hulp waarin allen delen', luidt de tekst.

En binnen in de winkel staat op een bordje: 'Kijk me aan als je tegen me praat en geholpen wilt worden.'

Gelezen op Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Goede manieren

Bericht door Wim Anker »

Tja. Bij de Indianen was het vroeger gebruikelijk om eerst urenlang naar ieders welstand te vragen alvorens tot de bestelling van tabak te komen.

De vraag is natuurlijk of het onbeschoft is of kan deze man niet omgaan met de gewijzigde omgangsvormen t.o.v 40 jaar geleden? m.i. ligt de waarheid in het midden. Geef die jongen zijn peuken en laat hem! Dat is dienstbaar zijn aan de klant.

Over 20, 30? jaar wordt deze eerlijke burger als crimineel weggezet omdat hij peuken verkocht............ Tijden veranderen. Niet groeten is dan normaal geworden misschien en peuken verkopen crimineel. En de mensen zijn gelijk gebleven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Goede manieren

Bericht door eilander »

Wim, ik vind het toch een schande dat een Eritrese vluchteling die ik ken zich erg verbaast over het onfatsoenlijke gedrag hier. Bijvoorbeeld niet opstaan voor ouderen in het openbaar vervoer.
Dit kan ik toch maar moeilijk omgangsvormen noemen.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Goede manieren

Bericht door Curie »

Wim Anker schreef:Tja. Bij de Indianen was het vroeger gebruikelijk om eerst urenlang naar ieders welstand te vragen alvorens tot de bestelling van tabak te komen.

De vraag is natuurlijk of het onbeschoft is of kan deze man niet omgaan met de gewijzigde omgangsvormen t.o.v 40 jaar geleden? m.i. ligt de waarheid in het midden. Geef die jongen zijn peuken en laat hem! Dat is dienstbaar zijn aan de klant.

Over 20, 30? jaar wordt deze eerlijke burger als crimineel weggezet omdat hij peuken verkocht............ Tijden veranderen. Niet groeten is dan normaal geworden misschien en peuken verkopen crimineel. En de mensen zijn gelijk gebleven.
Tja, met zo'n benadering kunnen alle gedrag en omgangsvormen wel recht gebreid worden!

We leven in 2016 en niet vroeger bij de Indianen of in 1976, 2036 of 2046... ook goedemorgen Wim!! Word wakker in het heden Anno Domini 2016!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: De vraag is natuurlijk of het onbeschoft is of kan deze man niet omgaan met de gewijzigde omgangsvormen t.o.v 40 jaar geleden?
In 1998 werd de slogan gepresenteerd: De maatschappij. Dat ben jij.
Als we onbeschoftheid, lompheid, arrogantie gaan accepteren als normaal, duurt het geen halve eeuw meer of ieder vreet elkaar gelijk de ratten op.

Ik was vanmorgen bij AH, een oude dame kon niet bij een pakje roomboter. Ik vroeg haar of ik het voor haar kon pakken en welke ze wilde hebben. Ze bedankte me en ze zei: weet je dat je de eerste bent die sinds eergisteren iets tegen me zegt.
Gisteren kon ik niet naar buiten en vandaag loopt iedereen zomaar aan me voorbij.
Misschien staan we daar wel te weinig bij stil, letterlijk en figuurlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Goede manieren

Bericht door Wim Anker »

Ik weet dat voorbeelden een eigen leven kunnen gaan leiden en dat voorzichtigheid geboden is.

Maar de mijnheer die vindt dat de jongen goedemorgen moet zeggen vindt ook dat hij hem een lesje moest leren en doet dat op een irritante, ergeniswekkende manier. Dat is netzogoed onfatsoenlijk. De maatsachappij, dat ben jezelf idd. Maar niet door maar met allerlei dingen anderen te willen corrigeren.

En nogaals, niet goedenorgen zeggen betitelen als onbeschoft en abnormaal is natturlijk zwaar overdreven.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Goede manieren

Bericht door Wim Anker »

Helaas praat ik ook weer over anderen. Ik stop er mee in dir draadje.
Plaats reactie